Geloof je of geloof je niet?

02-01-2011 12:10 1283 berichten
Alle reacties Link kopieren
's Zondagsochtends heb ik altijd de tv aanstaan op 1 of 2, waarop van die kerkelijke programma's uitgezonden worden.

Of het Hour of Power of i.d.

Ik vind het wel rustgevend en prettig zo'n ochtend met dat op de achtergrond, zelf bezig met de laptop, mijn administratie bijwerkend, de planning voor de komende week, een lekkere mok koffie verkeerd, en noem maar op.

Ik vang dingen op van de preken die gegeven worden, ik pak het positieve er wel uit, vind dat er wel iets van waarheid in zit, maar ik kan er in mee gaan tot op zekere hoogte.

Waar het gaat om echte vergeving, en de 'relatie met God' het échte geloven, daar wordt het me te onwerkelijk.

Toch zie ik mensen die in die kerk zijn, die in het koor zingen of op andere manier met de kerk en het geloof bezig zijn, die geinterviewd worden, mensen die dit heel serieus beleven.

Ik ben oprecht geïnteresseerd hoe dat ontstaat, zo'n leidraad in je leven, is het iets dat je toelaat, geef je je eraan over, of zit het gewoon in je?

Ik bedoel dan niet de EO-story's van wie eerst in de goot lag en die op een dag het licht heeft ontvangen.

Ik bedoel ook niet het 'ik geloof wel dat er íets is', dat is te vaag.

Meer: wat is dat precies binnenin iemand, als hij gelooft?

Zijn er ook gelovige forummers hier (van welke religie dan ook)?

Je hoeft je religie dan niet te noemen, maar hoe je het persoonlijk beleeft. Hoe overtuigd je bent.
quote:tilalia2 schreef op 03 januari 2011 @ 21:25:

[...]

Jawel hoor. Ik kan met heel mijn ziel geen zin hebben om de lege flessen naar de glasbak te brengen, maar ik moet dat van mezelf, omdat ik een fijne leefomgeving voor mijn en andermans kinderen wil.Je benadrukt mijn punt.
@ FV

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je erg vol bent van je ik. Niet van je Zelf maar van je ik. Je tikt je tegels ook letterlijk stampvol, met 'ik, ik,' en nog meer 'ik'. Jammer.

Dit was mijn laatste reactie aan jou in dit topic.
quote:Cateautje schreef op 03 januari 2011 @ 21:31:

[...]

Je benadrukt mijn punt. Volgens mij komt dat moeten dan dus uit mijn hart. Ik moet dat van mijzelf. Ik 'moet' dat ook van de overheid, maar aangezien die niet wekelijks mijn kliko controleert op de aanwezigheid van verboden afval, moet ik dat dus van mezelf.
quote:iris1969 schreef op 03 januari 2011 @ 12:42:

[...]

Dat is mijn mening. Frankie vond precies het omgekeerde. Dat mag van mij en dat vind ik niet belachelijk. Zo tolerant ben ik wel.

Edit: ik schreef: gelovigen hebben een beperkter beeld dan ongelovigen. Hoe kom je bij die conclusie van jou?Dat jij denkt dat gelovigen beperkter in hun denken zijn dan niet-gelovigen is pas een bekrompen gedachte. Je scheert niet alleen alle gelovigen over één kam, het is ook absoluut onwaar.
quote:Zanne schreef op 03 januari 2011 @ 21:38:

[...]

Dat jij denkt dat gelovigen beperkter in hun denken zijn dan niet-gelovigen is pas een bekrompen gedachte. Je scheert niet alleen alle gelovigen over één kam, het is ook absoluut onwaar.

Sorry joh, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat een geboren Staphorstenaar niet echt een wereldburger is, met een onbeperkte kijk op het leven, integendeel.

Het is maar een voorbeeld.
quote:fashionvictim schreef op 03 januari 2011 @ 21:28:

[...]

Nee, het was niet respectloos bedoeld, maar het valt me op dat op Zanne en Mirjam na, de andere mensen die zeggen te geloven tegelijkertijd een aantal belangrijke basisprincipes zeggen te verwerpen. Daar ging het gister ook al even over, toen zeiden Zanne en ik ook al dat geloven voor ons ook heel veel met plichten te maken heeft en met offers brengen.

Ik ben wellicht toch gewoon wat strenger in de leer, in de zin dat ik wel degelijk de bijbel als uitgangspunt neem en in de bijbel staat nu eenmaal heel duidelijk beschreven dat bij leven ook heel veel plichten horen. En een van de redenen waarom ik mezelf al meermaals heb aangeduid als geen echte gelovige komt omdat ik weliswaar in God geloof, maar daar verder op zich niet zo heel veel mee doe. Ik verspreid het evangelie niet, ik hou me niet aan leefregels, ik doe niet heel fanatiek aan liefdadigheid, ga zo maar door.

En ik was vooral benieuwd naar ervaringen van anderen daarover, ook als ze die zonder georganiseerde religie hebben "ontdekt" of vormgegeven. Maar met "God houdt van iedereen" als enige principe kan ik gewoon niet zoveel, omdat ik dat ten eerste absoluut niet geloof (want dan zou hij ook van die pedo uit de Amsterdamse zedenzaak houden, bijvoorbeeld) en ten tweede omdat ik zelf geen twijfel heb over of er een God is en veel meer benieuwd ben naar hóe mensen God dan in hun leven, concreet, inpassen.Misschien moet de antwoorden niet in een religie zoeken, maar bij/in jezelf.
quote:Frankie33 schreef op 03 januari 2011 @ 21:35:

@ FV

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je erg vol bent van je ik. Niet van je Zelf maar van je ik. Je tikt je tegels ook letterlijk stampvol, met 'ik, ik,' en nog meer 'ik'. Jammer.

Dit was mijn laatste reactie aan jou in dit topic.

Huh? Heb ik je nou beledigd ofzo?

Nou ja, in ieder geval bedankt voor de discussie, ik (jawel hoor, daar zeg ik het weer) vond je bijdragen heel waardevol.
Am Yisrael Chai!
quote:Cateautje schreef op 03 januari 2011 @ 21:42:

[...]

Sorry joh, maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat een geboren Staphorstenaar niet echt een wereldburger is, met een onbeperkte kijk op het leven, integendeel.

Het is maar een voorbeeld.Een helemaal toevallig voorbeeld? Je had net zo goed Amsterdamse zenboeddhist kunnen zeggen?
This is an unacceptable timeline
Wat een pracht van een discussie heb ik gemist zeg.

En toen was er Kees.

This is an unacceptable timeline
quote:fashionvictim schreef op 03 januari 2011 @ 21:13:

[...]

Waarom zeg ik dit nu als reactie op jouw post? Een van de redenen waarom ik dus wel degelijk God bij mijn gedachten over mezelf en over het leven erbij haal, is omdat God of religie me ervan weerhoudt om te vervallen in een soort extreme vorm van narcissisme of zelfliefde. Natuurlijk is het geloof in mezelf en hoe ikzelf in het leven sta de basis van alles, en ik geloof inderdaad best dat je dat ook kunt vinden zonder een religieuze leidraad. Maar ik heb een soort instinctief weten dat dat nou ook weer niet de bedoeling is, dat ik mezelf het centrum van het universum maak, en dat ik onderdeel ben van het grotere geheel en daar dus ook een taak in heb. En wat die taak precies is, en hoe ik die moet invullen, dat vind ik dus oa in religie en in God.

Daarom hoopte ik ook op ervaringen van meer traditionele gelovigen, die geloven niet alleen zien als dingen die mogen, maar ook als dingen die moeten.Ik vond de beschrijving van je valkuil narcisme/zelfverheerlijking heel eerlijk. Het is altijd goed te weten waar een aandachtspunt zit.
quote:jufdoortje schreef op 03 januari 2011 @ 21:44:

[...]

Misschien moet de antwoorden niet in een religie zoeken, maar bij/in jezelf.Dat doe ik ook, maar ik ben benieuwd naar hoe anderen dat ervaren.
Am Yisrael Chai!
quote:fashionvictim schreef op 03 januari 2011 @ 21:48:

[...]

Dat doe ik ook, maar ik ben benieuwd naar hoe anderen dat ervaren.Je bent er alleen benieuwd naar als het in je straatje past, misschien vind je daarom niet wat je zoekt of goed voor je zou zijn.

[...]

Ik ben wellicht toch gewoon wat strenger in de leer, in de zin dat ik wel degelijk de bijbel als uitgangspunt neem en in de bijbel staat nu eenmaal heel duidelijk beschreven dat bij leven ook heel veel plichten horen. En een van de redenen waarom ik mezelf al meermaals heb aangeduid als geen echte gelovige komt omdat ik weliswaar in God geloof, maar daar verder op zich niet zo heel veel mee doe. Ik verspreid het evangelie niet, ik hou me niet aan leefregels, ik doe niet heel fanatiek aan liefdadigheid, ga zo maar door.Je hoeft van mij niet zo streng voor jezelf te zijn. Verspreiden van het evangelie doe ik ook niet heel bewust (ik praat er wel over, als ik merk dat iemand ontvankelijk is, niet om het op te dringen) en leefregels vanuit de bijbel volg ik dan misschien wel redelijk, dat komt nog het meeste overeen. Maar heel fanatiek aan liefdadigheid doen..ach, als gezin steunen we diverse goede doelen, maar dat zou ik anders misschien ook wel gedaan hebben. Ik zie mijn geloof als iets persoonlijks, iets waardevols dat ik wel graag deel, maar niet tegen de klippen op.
quote:Cateautje schreef op 03 januari 2011 @ 21:42:

[...]

Het is maar een voorbeeld.Ook weer zo;n rare opmerking. Ik weet zeker dat er mensen wonen in Staphorst die ruimdenkender zijn dan jij.
quote:Mirjam762 schreef op 03 januari 2011 @ 21:50:

[...]

Je hoeft van mij niet zo streng voor jezelf te zijn. Verspreiden van het evangelie doe ik ook niet heel bewust (ik praat er wel over, als ik merk dat iemand ontvankelijk is, niet om het op te dringen) en leefregels vanuit de bijbel volg ik dan misschien wel redelijk, dat komt nog het meeste overeen. Maar heel fanatiek aan liefdadigheid doen..ach, als gezin steunen we diverse goede doelen, maar dat zou ik anders misschien ook wel gedaan hebben. Ik zie mijn geloof als iets persoonlijks, iets waardevols dat ik wel graag deel, maar niet tegen de klippen op.

Maar jij hoort ook bij een kerk, toch?

Ik heb niet zo veel gelovigen om me heen, misschien is dat het wel.
Am Yisrael Chai!
quote:Zanne schreef op 03 januari 2011 @ 21:51:

[...]

Ook weer zo;n rare opmerking. Ik weet zeker dat er mensen wonen in Staphorst die ruimdenkender zijn dan jij.

Daarmee beweer je mij te kennen, dan ben je wel heel erg knap.

Mijn complimenten.
quote:Frankie33 schreef op 03 januari 2011 @ 20:17:

@ fashionvictim

Hoe ik mijn geloof vorm geef in de praktijk? Wat een moeilijke en intieme vraag.

Daar zou ik een boek over vol kunnen schrijven maar dat doe ik niet. Laat ik het samenvatten met de kreet: 'worden wie je bent'. Dat komt neer op de lagen van de ui afpellen en zo proberen terug te keren naar 'je gezicht van voordat je werd geboren'. Dus naar wat je gelooft hoe God jou als uniek persoon bedoeld heeft. Dit proces zit vol paradoxen (bijvoorbeeld: om je van je ballast te kunnen ontdoen heb je een flinke gereedschapskist nodig.) Het zit ook vol omwegen en valkuilen. Fouten zijn onvermijdelijk. Een spiegel is daarom onontbeerlijk. In die jungle van tegenstrijdigheden, met je geest continu op scherp, je heel eigen weg blijven kappen en niet opgeven. Het belangrijkste criterium voor de richting is: is dit echt? Iets waar je dus ook gaandeweg pas achter komt. Een belangrijke voorwaarde voor volhouden is moed (overwonnen angst).

Zo werkt het grof gezegd voor mij. Het is een creatief proces. Maar ik had het ook op twintig andere manieren kunnen zeggen.

On the way out raak ik nog verzeild op de laatste pagina's van dit topic. En dit stuk tekst vind ik mooi. Zou me in elk topic aangesproken hebben trouwens, want het gaat niet eens specifiek over God of geloof. Kan wel, hoeft niet. Het leidt in ieder geval tot authenticiteit, als dat al een woord is. En dat leidt vast tot God.

De vetgedrukte zin vind ik ook een mooie. Ik heb je al eerder iets zinnigs zien zeggen over angsten en hoe ermee om te gaan. Ik zou er wel meer van willen weten.
quote:Cateautje schreef op 03 januari 2011 @ 21:54:

[...]

Mijn complimenten.Tjezus wat een klote-kut-dooddoener is dat toch.. Alsjeblieft zeg... iedereen baseert zijn mening over iemand hier toch op basis wat iemand op het forum schrijft.
quote:Cateautje schreef op 03 januari 2011 @ 21:54:

[...]

Mijn complimenten.

En jij beweert alles mensen uit Staphorst te kennen. Ook knap.

Ik lees wat jij hier schrijft, daar baseer ik mijn mening op.
quote:summerbreeze21 schreef op 03 januari 2011 @ 21:58:

[...]

Tjezus wat een klote-kut-dooddoener is dat toch.. Alsjeblieft zeg... iedereen baseert zijn mening over iemand hier toch op basis wat iemand op het forum schrijft.Ook welkom, filosofeer gezellig een tijdje mee
quote:Cateautje schreef op 03 januari 2011 @ 22:00:

[...]

Ook welkom, filosofeer gezellig een tijdje mee Nee bedankt, ik lees -o zo gezellig- mee, maar dit moest mij even van het hart.
quote:Zanne schreef op 03 januari 2011 @ 21:59:

[...]

En jij beweert alles mensen uit Staphorst te kennen. Ook knap.

Ik lees wat jij hier schrijft, daar baseer ik mijn mening op.

Ik heb mij inderdaad een tijdje verdiept in wat bepaalde groeperingen drijft en inderdaad, Staphorst is een gesloten gemeenschap die zich uitsluitend en alleen op de bijbel richten.

Leuk geprobeerd trouwens, maar je was een minuutje te laat.
En o ja, omdat Iris er naar vroeg, hoe ik het dan beleef, mijn geloof.

Ik ben er mee opgevoed in mijn gezin, en zat ook op christelijk basis- en middelbaar onderwijs. Ik heb ook wel een soort bewuste keus gemaakt om te geloven (dat leg ik zo wel uit), dus ik ben blijven geloven. Ik vind mijn geloof heel fijn, en ruimte-gevend. Ik geloof dat God de Schepper en Redder is van alle mensen. Ik ben er van overtuigd dat dezelfde God een plan in tijdperken heeft voor Zijn schepping.

Ik geloof dat door de overtreding van de eerste mens (Adam), de dood de wereld is binnengekomen. En door de dood, is ook de zonde in de wereld gekomen (ik geloof dus niet in erfzonde; dat de zonde wordt doorgegeven van mens tot mens. We zondigen omdat we sterveling zijn, niet andersom; we zijn sterfelijk omdàt we zondigen). In deze wereld leven we nu. Een wereld waarin de dood bestaat en de grootste vijand van de mens(heid) is. Een wereld waarin God de verantwoordelijkheid voor een deel bij de mens zelf, legt (en als ik om heen kijk, zie ik dat dat niet veel goeds heeft opgeleverd). Ik geloof dat God's Zoon, Jezus, die onschuldig was, is gestorven en opgestaan om de dood te overwinnen. Dat Hij de dood heeft overwonnen zal in een latere fase van het plan in tijdperken, blijken. Ik geloof dat de kracht waarmee Jezus de dood overwon (door als eerste mens, onvergankelijk te worden door op te staan uit de doden), ook werkzaam is in mijn geestelijk leven. Ik geloof dat dood, dood is (het onwaarneembare, géén andere vorm van leven of bestaan). En ik geloof in een opstanding uit de doden, die eerst zal gelden voor de gelovigen die zijn ontslapen (overleden dus) en voor de gelovigen die op aarde leven op dat moment. Ik geloof ook dat uiteindelijk alle mensen van harte tot het besef zullen komen dat God, ook hun Heer is en dat ze Hem dan zullen aanbidden.

Over die bewuste keuze om te blijven geloven; ik geloof ten diepste dat mijn geloof geen eigen keuze is geweest. Maar dat God mij heeft geroepen tot geloof.
Ik denk wel dat bepaalde dingen 'moeten' van God. Ik vind regels ook niet per definitie fout en verwerpelijk en ik vind juist het kader van een traditionele religie wel prettig.

Wat voor mij in het NT een van de meeste belangrijke passages is zijn betreffende het moeten:

Matthew 25:31-46

The Sheep and the Goats

31 “When the Son of Man comes in his glory, and all the angels with him, he will sit on his glorious throne. 32 All the nations will be gathered before him, and he will separate the people one from another as a shepherd separates the sheep from the goats. 33 He will put the sheep on his right and the goats on his left.

34 “Then the King will say to those on his right, ‘Come, you who are blessed by my Father; take your inheritance, the kingdom prepared for you since the creation of the world. 35 For I was hungry and you gave me something to eat, I was thirsty and you gave me something to drink, I was a stranger and you invited me in, 36 I needed clothes and you clothed me, I was sick and you looked after me, I was in prison and you came to visit me.’

37 “Then the righteous will answer him, ‘Lord, when did we see you hungry and feed you, or thirsty and give you something to drink? 38 When did we see you a stranger and invite you in, or needing clothes and clothe you? 39 When did we see you sick or in prison and go to visit you?’

40 “The King will reply, ‘Truly I tell you, whatever you did for one of the least of these brothers and sisters of mine, you did for me.’

41 “Then he will say to those on his left, ‘Depart from me, you who are cursed, into the eternal fire prepared for the devil and his angels. 42 For I was hungry and you gave me nothing to eat, I was thirsty and you gave me nothing to drink, 43 I was a stranger and you did not invite me in, I needed clothes and you did not clothe me, I was sick and in prison and you did not look after me.’

44 “They also will answer, ‘Lord, when did we see you hungry or thirsty or a stranger or needing clothes or sick or in prison, and did not help you?’

45 “He will reply, ‘Truly I tell you, whatever you did not do for one of the least of these, you did not do for me.’

46 “Then they will go away to eternal punishment, but the righteous to eternal life.”

Dat geeft duidelijk aan dat God bepaalde dingen verwacht. God verwacht dat we ons zelf geven voor het goede, helemaal compleet. En wat dat goede is beschrijft hij op deze plaats en ook op andere plaatsen.

En wat uiteindelijk de kern is:

Matthew 22:37-40 ‘Love the Lord your God with all your heart and with all your *soul and with all your mind.’ This is the first and most important command. And the second command is like it:‘Love your neighbour as you love yourself.’ On these two commandments hang all the law and the prophets.’

[...]

Nee, het was niet respectloos bedoeld, maar het valt me op dat op Zanne en Mirjam na, de andere mensen die zeggen te geloven tegelijkertijd een aantal belangrijke basisprincipes zeggen te verwerpen. Daar ging het gister ook al even over, toen zeiden Zanne en ik ook al dat geloven voor ons ook heel veel met plichten te maken heeft en met offers brengen.

Inderdaad.Als het geloof niet met plichten te maken had, kun je wel raak leven. Dan kun je stelen, moorden, overspel plegen, enz. want, God is onvoorwaardelijke liefde. Ik geloof daar niet in.God heeft ons niet voor niks de tien geboden gegeven.

En ik geloof inderdaad ook dat God offers van ons verwacht.

Denk maar eens aan de smalle weg en de brede weg. Wij hadden vroeger op school ( ik zat uiteraard ook op een christelijke school) een bordkaart met een brede weg met allemaal mensen die maar raak leefden, en een smalle weg die soberder was, maar waar aan het eind van de weg de Hemel wacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven