Gesluierd, gestudeerd, Slim

05-07-2011 20:22 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal.

Ik ben nieuw op het forum. Safira, 25 jaar. ik ben Turkse en ik wil maar eens wat opgooien.

Ik snap prima dat ik doordat ik gesluierd door het leven ga, op een aparte manier overkom voor het gros van de bevolking. ik vind dat ook niet erg. Als mensen oppervlakkig vinden dat gesluierde meisjes domme, meegaande, niet nadenkende vrouwen zijn die zich laten onderdrukken moeten zij dat weten. ik en vele anderen weten wel beter. Ik vind ook dat iedereen recht heeft om op bepaalde gebieden 'kortzhctig' te zijn. Hoezo zou je voor iedereen en alles wat je niet kent maar begrip moeten hebben? heb ik ook niet als ik eerlijk ben.

maar.

hoe doe je dat als je merkt dat je op je werk ook zo wordt bekeken? ik wil aan de ene kant zijn wie ik ben en kiezen waarvoor ik kies op geloofs en kledinggebied. aan de andere kant wil ik dat mensen me serieus nemen omdat ik kan wat ik kan. En niet (teveel) worden aangeken op de buitenkant.

ik weet dat als ik zonder hoofddoek en in wat modernere kleding zou aan komen lopen, ik op een heel andere manier bekeken zou worden. en als ik arrogant ben, dan denk ik zelfs dat ik heel wat bekijks en aandacht zou trekken.

maar ik wil dat mensen naar mij kijken om wat ik kan en niet om hoe ik eruit zie.

iemand anders daar ervaringen mee?

hoeft niet perse vanuit een andere cultuur, maar kan ook zijn een andere kledingstijl dan normaal gesproken 'gepast' is bij een bedrijf.

doei!
quote:supershiva schreef op 05 juli 2011 @ 20:42:

[...]

Waarom de dames met stillettos en lagen plamuur dan niet?

Dat is toch hun eigen zaak of ze stiletos en/of plamuur willen gebruiken?

Ik leg dit uit in mijn post. De post die je quote.

Als je een hoofddoek draagt om je schoonheid te bewaren, maar vervolgens als een málle je andere mooie punten gaat benadrukken (en ja, hakken worden ook als sexy gezien).. Waar ben je dan mee bezig?
Waarom schrijf je eigenlijk in je openingspost dat je Turkse bent? Dat lijkt me in dit geval eigenlijk minder relevant.

Aan een hoofddoek stoor ik me niet, aan mensen die zichzelf niet als Nederlandse zien maar wel zo benaderd willen worden, stoor ik me wel (gedeeltelijk). Uiteraard is er niks op tegen om van je achtergrond te houden, maar het gaat er meer om wat op dit moment meer van toepassing is.

Je woont in Nederland en spreekt de taal perfect, hebt hier je opleiding gevolgd en hier ligt je toekomst (denk ik). Waarom schrijf je dan toch dat je Turks bent?
quote:driewieler schreef op 06 juli 2011 @ 10:18:

Ik heb me werkelijk nooit hoeven bewijzen omdat ik vrouw, allochtoon, klein of whats so ever ben.

Ik moet me wél bewijzen als het gaat om de functie die ik ga uitoefenen, laten zien dat ik de centen waard ben die ik maandelijks mee naar huis neem.

En dat vind ik niet meer dan normaal.

Wat fijn dat jij die ervaring hebt :-) .. Helaas geldt dat voor mij niet. De standaard vraag aan mij is:

X: En, zit je nog op school of werk je al?

Ik: Uhm, Ik studeer aan de uni van L.

X: Oh echt? HBO?

Ik: Nee WO. Geneeskunde..

X: Oh eeeeeeeeeeeecht????? Wat KNAP van je!

Het is echt de standaard riedel..
Persephone,

ik ken een hoop mensen die uberhaupt verbaasd zijn over een universitaire studie, en dan gaat het om autochtonen.

zou het misschien ook kunnen zijn dat je zélf denkt dat het aan je vrouw-zijn, allochtoon-zijn oid ligt?

Misschien is het anders de jeugdige en open uitstraling die je wellicht hebt, of vul zelf maar in.
quote:marthesyl schreef op 06 juli 2011 @ 11:34:

Persephone,

ik ken een hoop mensen die uberhaupt verbaasd zijn over een universitaire studie, en dan gaat het om autochtonen.

zou het misschien ook kunnen zijn dat je zélf denkt dat het aan je vrouw-zijn, allochtoon-zijn oid ligt?

Misschien is het anders de jeugdige en open uitstraling die je wellicht hebt, of vul zelf maar in.

Nee :-) .. Ik ga eigenlijk altijd van het tegenovergestelde uit. Ik heb niet zo veel met het "Ikke tegen de rest van de wereld" gevoel wat sommigen hebben.. De grap is juist dat bij bv mijn nichtje (een jaar jonger, blank) door dezelfde mensen gewoon gevraagd wordt wat ze studeert.

En datzelfde geld voor vriendinnen etc...
In onze westerse cultuur is het belangrijk dat je goed overkomt, als je wilt slagen op werkgebied. Paekzwart hierboven verwoordt heel goed wat de uitwerking is van je uitstraling (en ik bedoel dus niet je uiterlijk) op hoe anderen je zien en beoordelen.

Het punt is dat mensen die geboren zijn in het westen dus anders aankijken tegen vrouwen die gesluierd zijn.

En dat is deels om wat hier boven staat beschreven.

Je uitstraling zegt een hoop over hoe en WIE je bent. Het geeft je een gezicht, een identiteit.

Een sluier ontneemt een vrouw haar identiteit, en dat is eigenlijk een beetje wat ik tegen een sluier heb. Ik vind het niet goed dat een vrouw niet wordt gezien als een individu, een mens met een eigen identiteit.

Die is een idee, een bewustzijn dat een beetje verankerd zit in de cultuur hier. En eigenlijk vind ik dat wel heel prettig. Ik ben blij dat ik er mag zijn en dat ik niet mijn identiteit moet verstoppen onder een sluier.

Weet je wat het is? Je kunt mensen wel beoordelen op hun prestaties, manieren en hun karakter, maar als je iemand nog niet kent of niet goed kent, dan heb je alleen de uitstraling om te beoordelen. Een sluier straalt niets uit.
Ik heb met een moslima gewerkt en echt, ik zag haar hoofddoek niet meer toen ik haar beter leerde kennen. Heb ook nooit het gevoel gehad dat zij minder werd gewaardeerd doordat ze een hoofddoek draagt. Maar goed, dat kan bij een ander bedrijf natuurlijk weer heel anders zijn!
quote:iones schreef op 06 juli 2011 @ 11:41:

In onze westerse cultuur is het belangrijk dat je goed overkomt, als je wilt slagen op werkgebied. Paekzwart hierboven verwoordt heel goed wat de uitwerking is van je uitstraling (en ik bedoel dus niet je uiterlijk) op hoe anderen je zien en beoordelen.

Het punt is dat mensen die geboren zijn in het westen dus anders aankijken tegen vrouwen die gesluierd zijn.

En dat is deels om wat hier boven staat beschreven.

Je uitstraling zegt een hoop over hoe en WIE je bent. Het geeft je een gezicht, een identiteit.

Een sluier ontneemt een vrouw haar identiteit, en dat is eigenlijk een beetje wat ik tegen een sluier heb. Ik vind het niet goed dat een vrouw niet wordt gezien als een individu, een mens met een eigen identiteit.

Die is een idee, een bewustzijn dat een beetje verankerd zit in de cultuur hier. En eigenlijk vind ik dat wel heel prettig. Ik ben blij dat ik er mag zijn en dat ik niet mijn identiteit moet verstoppen onder een sluier.

Weet je wat het is? Je kunt mensen wel beoordelen op hun prestaties, manieren en hun karakter, maar als je iemand nog niet kent of niet goed kent, dan heb je alleen de uitstraling om te beoordelen. Een sluier straalt niets uit.Mooie post!
Trouwens, ik maak wel een onderscheid tussen hoofddoek en sluier. Een hoofddoek zit over haar, het gezicht is zichtbaar. Bij een sluier is gezicht niet zichtbaar.

Ik had vroeger wel moeite met hoofddoek, maar nu niet meer zo. Er zijn ergere dingen.
quote:perseph0ne schreef op 06 juli 2011 @ 11:40:

[...]

Nee :-) .. Ik ga eigenlijk altijd van het tegenovergestelde uit. Ik heb niet zo veel met het "Ikke tegen de rest van de wereld" gevoel wat sommigen hebben.. De grap is juist dat bij bv mijn nichtje (een jaar jonger, blank) door dezelfde mensen gewoon gevraagd wordt wat ze studeert.

En datzelfde geld voor vriendinnen etc...Dan nog kan het aan iets anders liggen, de manier waarop je jezelf presenteert. Maar aan je antwoord te lezen denk ik inderdaad dat je dan gelijk hebt. Mijn antwoord was inderdaad ingegeven door een aversie tegen het 'ikke tegen de rest' gevoel zoals jij het ook al noemt.
quote:vivanoordje schreef op 06 juli 2011 @ 11:43:

Ik heb met een moslima gewerkt en echt, ik zag haar hoofddoek niet meer toen ik haar beter leerde kennen. Heb ook nooit het gevoel gehad dat zij minder werd gewaardeerd doordat ze een hoofddoek draagt. Maar goed, dat kan bij een ander bedrijf natuurlijk weer heel anders zijn!

Je zegt het zelf al: toen je haar beter leerde kennen. Daar gaat het TO volgens mij ook om, ze wil niet dat mensen haar eerst beter leren kennen, maar ze wil gelijk al de juiste indruk afgeven.

Iones zegt het heel treffend vind ik.
quote:marthesyl schreef op 06 juli 2011 @ 11:52:

[...]

Dan nog kan het aan iets anders liggen, de manier waarop je jezelf presenteert. Maar aan je antwoord te lezen denk ik inderdaad dat je dan gelijk hebt. Mijn antwoord was inderdaad ingegeven door een aversie tegen het 'ikke tegen de rest' gevoel zoals jij het ook al noemt.

De manier waarop je jezelf presenteert.....

dat is het punt met een sluier: daarmee kun je jezelf niet presenteren. Met presenteren moet je te voorschijn komen, laten zien wat je bent. Een sluier laat niet zien wat je bent. Een sluier verstopt je.
quote:marthesyl schreef op 06 juli 2011 @ 11:52:

[...]

Dan nog kan het aan iets anders liggen, de manier waarop je jezelf presenteert. Maar aan je antwoord te lezen denk ik inderdaad dat je dan gelijk hebt. Mijn antwoord was inderdaad ingegeven door een aversie tegen het 'ikke tegen de rest' gevoel zoals jij het ook al noemt.

Ik ben allergisch voor allochtonen met zo'n instelling. Duw jezelf niet zo in een (niet écht bestaande) slachtofferrol denk ik dan. Ik heb er ook niet zo veel last van. Ik ben juist blij dat ik simpelweg door te doen wat ik doe, een vooroordeel uit de wereld kan helpen.

Overigens ben ik een beetje een kakkerstudentje ... Dus het ligt niet aan hoe ik mezelf presenteer..
Je legt hem heel erg voor open doel met tikfouten helaas.

Voor de rest, hoofddoekje, hanenkam, rood, bruin of geen haar. Ik vind het wel grappig in het straatbeeld.

Waar ik moeite mee heb is een hoofddoekje in combinatie met blote armen en benen, dan schiet je volgens mij je doel net iets voorbij en is het een mode accessoire en geen uiting van geloof. Ik ben wel benieuwd naar jouw mening daarover.
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 06 juli 2011 @ 11:58:

Je legt hem heel erg voor open doel met tikfouten helaas.

Voor de rest, hoofddoekje, hanenkam, rood, bruin of geen haar. Ik vind het wel grappig in het straatbeeld.

Waar ik moeite mee heb is een hoofddoekje in combinatie met blote armen en benen, dan schiet je volgens mij je doel net iets voorbij en is het een mode accessoire en uiting van geloof. Ik ben wel benieuwd naar jouw mening daarover.Dank! Dat gaf ik dus ook aan in mijn eerste post (de allereerste reactie) dan wel op een iets andere manier. Daar heeft TO nog niet op gereageerd, maar opzich is dat ook offtopic in dit geval .
Nou Persephone, dan is er blijkbaar toch wel grond voor het 'ikke tegen de rest' gevoel omdat het dan toch puur aan je 'kleurtje' ligt....

Dan komt het toch weer terug op houding en karakter om daar wel of niet in te verzanden.

Net als jij (denk ik) vind ik dat je altijd zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor wat er gebeurt, en niet te snel de schuld bij de ander moet neerleggen.

Niet gezegd dat TO dat doet overigens, daarvoor heb ik te weinig posts van haar gelezen
quote:iones schreef op 06 juli 2011 @ 11:54:

[...]

De manier waarop je jezelf presenteert.....

dat is het punt met een sluier: daarmee kun je jezelf niet presenteren. Met presenteren moet je te voorschijn komen, laten zien wat je bent. Een sluier laat niet zien wat je bent. Een sluier verstopt je.Tja, communiceren doe je altijd, ook als je zwijgt. In dit geval presenteer je jezelf ook door niets te laten zien. Dat zegt ook iets over je. Toch een vorm van communicatie.
Ik was vroeger hardrocker, met bijpassende outfit en haarstijl ("gij zult lang haar hebben"). Toen ik aan mijn arbeidzame leven begon heb ik me wel aangepast. Dat viel niet bij alle leden van mijn geloofsgemeenschap goed, tja, dat zijn keuzes die je maakt. Ik ben goed in mijn werk, maar denk niet dat ik ver gekomen was als ik in leren jasje en Metallica shirt naar vergaderingen ging.
Beklaag je niet over de duisternis, steek een kaars aan.
TO???

gesluierd is toch met gezichtsbedekking en dat mag volgens de wet simpelweg niet in Nederland....
quote:marthesyl schreef op 06 juli 2011 @ 12:01:

Nou Persephone, dan is er blijkbaar toch wel grond voor het 'ikke tegen de rest' gevoel omdat het dan toch puur aan je 'kleurtje' ligt....

Ja er is zeker wel grond voor.. Maar het is niet slecht bedoeld. Het is gebaseerd op onwetendheid, dus dan kan ik er niet zo kwaad om worden.. Soms wel teleurgesteld, maar dat houd ik bij mezelf..

Dan komt het toch weer terug op houding en karakter om daar wel of niet in te verzanden.

Net als jij (denk ik) vind ik dat je altijd zelf verantwoordelijkheid moet nemen voor wat er gebeurt, en niet te snel de schuld bij de ander moet neerleggen.

Dat dus

Niet gezegd dat TO dat doet overigens, daarvoor heb ik te weinig posts van haar gelezen
quote:marthesyl schreef op 06 juli 2011 @ 12:04:

[...]

Tja, communiceren doe je altijd, ook als je zwijgt. In dit geval presenteer je jezelf ook door niets te laten zien. Dat zegt ook iets over je. Toch een vorm van communicatie.

Eens.. En wat zo jammer is TO, is dat de nonverbale communicatie dan iets heel anders zegt dan jij wil uitstralen.

Het is wellicht gewaagd om te zeggen, maar ik ben van mening dat je als gesluierde vrouw nóóit de eerste indruk gaat achterlaten die jij graag wil bereiken.. Wellicht in een 2e of 3e poging.. Maar de 1e? Nee..
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 06 juli 2011 @ 12:06:

TO???

gesluierd is toch met gezichtsbedekking en dat mag volgens de wet simpelweg niet in Nederland....Op straat mag je best een gezichtssluier dragen als je dat wilt, hoe dat op je werk zit, weet ik eigenlijk niet. Maar volgens mij is er nauwelijks een werkgever te vinden die het goed vindt, dat je op je werk je gezicht niet laat zien. Ik zou er zelf ook erg grote moeite mee hebben als ik (bijvoorbeeld) het gezicht van de apotheker niet zou kunnen zien.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
@ tonkje er is een hele oude wet die gezichtsbedekking verbiedt.

Zelfs een masker met carnaval zou eigenlijk niet mogen....
quote:marthesyl schreef op 06 juli 2011 @ 12:04:

[...]

Tja, communiceren doe je altijd, ook als je zwijgt. In dit geval presenteer je jezelf ook door niets te laten zien. Dat zegt ook iets over je. Toch een vorm van communicatie.

Absoluut. Maar in bepaalde situaties is dit niet een vorm van communicatie die je verder helpt. Als je bijvoorbeeld jezelf introduceert in een nieuwe groep mensen, als je bijvoorbeeld een sollicitatie moet doen. Dan werkt dit echt tegen je.

quote:perseph0ne schreef op 06 juli 2011 @ 12:09:

[...]

Eens.. En wat zo jammer is TO, is dat de nonverbale communicatie dan iets heel anders zegt dan jij wil uitstralen.

Het is wellicht gewaagd om te zeggen, maar ik ben van mening dat je als gesluierde vrouw nóóit de eerste indruk gaat achterlaten die jij graag wil bereiken.. Wellicht in een 2e of 3e poging.. Maar de 1e? Nee..

Precies. Dan vormt die sluier een behoorlijke handicap, een enorm struikelblok!

Iemand leren kennen kost tijd. En die tijd krijg je niet in alle situaties. En dan moet je het hebben van je uitstraling.
Dus gesluierd en gestudeerd: Ja.

Maar slim: Nee, ik kan deze opstelling niet slim vinden. Je 1e indruk is gewoon niet goed.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven