Gesluierd, gestudeerd, Slim

05-07-2011 20:22 122 berichten
Alle reacties Link kopieren
hallo allemaal.

Ik ben nieuw op het forum. Safira, 25 jaar. ik ben Turkse en ik wil maar eens wat opgooien.

Ik snap prima dat ik doordat ik gesluierd door het leven ga, op een aparte manier overkom voor het gros van de bevolking. ik vind dat ook niet erg. Als mensen oppervlakkig vinden dat gesluierde meisjes domme, meegaande, niet nadenkende vrouwen zijn die zich laten onderdrukken moeten zij dat weten. ik en vele anderen weten wel beter. Ik vind ook dat iedereen recht heeft om op bepaalde gebieden 'kortzhctig' te zijn. Hoezo zou je voor iedereen en alles wat je niet kent maar begrip moeten hebben? heb ik ook niet als ik eerlijk ben.

maar.

hoe doe je dat als je merkt dat je op je werk ook zo wordt bekeken? ik wil aan de ene kant zijn wie ik ben en kiezen waarvoor ik kies op geloofs en kledinggebied. aan de andere kant wil ik dat mensen me serieus nemen omdat ik kan wat ik kan. En niet (teveel) worden aangeken op de buitenkant.

ik weet dat als ik zonder hoofddoek en in wat modernere kleding zou aan komen lopen, ik op een heel andere manier bekeken zou worden. en als ik arrogant ben, dan denk ik zelfs dat ik heel wat bekijks en aandacht zou trekken.

maar ik wil dat mensen naar mij kijken om wat ik kan en niet om hoe ik eruit zie.

iemand anders daar ervaringen mee?

hoeft niet perse vanuit een andere cultuur, maar kan ook zijn een andere kledingstijl dan normaal gesproken 'gepast' is bij een bedrijf.

doei!
quote:Sgaaaaaaaaaapie_returns schreef op 06 juli 2011 @ 12:11:

@ tonkje er is een hele oude wet die gezichtsbedekking verbiedt.

Zelfs een masker met carnaval zou eigenlijk niet mogen....

Als die wet er al is, waarom dan die discussies over het al dan niet verbieden van de burka?

Bij mij in de buurt woont trouwens een vrouw die met een niqaab de straat op gaat. Prima hoor, maar als ik aan iemand zou willen vragen hoe laat het is, dan toch echt niet aan haar. Zo'n gewaad straalt voor mij uit 'ik ben er niet, laat me met rust'.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
We moeten toch allemaal een goede eerste indruk achterlaten als we een baan willen? Waarom zou dat niet voor iedereen gelden? En met sluier schiet je je doel gewoon jammerlijk voorbij. Dat is een feit en in die wetenschap moet je een keuze maken:

Wat is belangrijker: die baan of die sluier?
quote:tonkje schreef op 06 juli 2011 @ 12:18:

[...]

Als die wet er al is, waarom dan die discussies over het al dan niet verbieden van de burka?

Bij mij in de buurt woont trouwens een vrouw die met een niqaab de straat op gaat. Prima hoor, maar als ik aan iemand zou willen vragen hoe laat het is, dan toch echt niet aan haar. Zo'n gewaad straalt voor mij uit 'ik ben er niet, laat me met rust'.En dat is ook (helaas) precies de bedoeling van een niqaab..
Ik denk dat TO niet meer terug komt. Dat vind ik jammer want ik zou heel graag een antwoord zien op een aantal vragen die hier in dit topic zijn gesteld. Op deze manier ontstaat de indruk dat ze een discussie uit de weg wil gaan. Dat is jammer, want op die manier maak je ook in een baan geen goede 2e e.v. indruk. En dat is dan weer niet te wijten aan sluier/hoofddoek.
Daarnaast is het toch niet zo dat wij het veroordelen? We leggen alleen maar uit hoe hier gedacht wordt en vanwaar die gedachte is ontstaan en dat het niet reeel is om te verwachten dat dit zomaar ineens verandert. De westerse houding naar sluiers is heus wel gefundeerd en niet zomaar bevooroordeeld. Het zou kortzichtig zijn om ons van bevooroordeeldheid te beschuldigen.
Inderdaad. De westerse houding naar sluiers is, zoals ik het zie, precies hetzelfde als de islamitische houding naar sluiers. Namelijk, datgene wat gesluierd is, mag je niet zien c.q. is alleen zichtbaar voor bepaalde familieleden. Dus, het doel van de sluier is dus ook hier in het westen wel bereikt. Alleen, blijkbaar wil TO dat doel niet bereiken. Waarom dan wel die sluier om?
En dan moet ze vervolgens na gaan of het belang van het dragen van die sluier opweegt tegen het feit dat ze haar doel vervolgens mist. Het is echt een keuze die ze maakt.
@ safiraxxx, mocht ze ooit terugkomen of andere die in deze situatie zitten.

Mijn mening is simpel:

Je woon werkt en ben misschien wel geboren in nederland?

en dus gewoon nederlander?

Je hebt een goed stel hersenen (gestudeerd dus goed niveau)

het maakt in nl ook niet echt meer uit of je blank of kleurtje heb (ok sommige werkgevers wel maar over het algemeen niet meer zoveel)

waarom kies je dan voor een moeilijk weg, en vraag dan om gerespecteert te worden.

Ik heb niks persoonlijk niks tegen mensen die een hoofddoek dragen en ga er gewoon mee om ook kwa werk.

Maar vraag me wel af waarom je ondanks dat je gestudeerd heb en vast slim ben ervoor kiest om met een 10-0 achterstand aan alles te beginnen in nederland? Waarom keis je voor dit nadeel?

Ik zeg het is je eigen keuze in Nederland is het verre van gebruikelijk om een hoofddoek te dragen (past niet in de cultuur en is en blijft zeker een vorm van onderdrukking al dan niet zelf voor gekozen)

Als wij naar turkije/marokko of iets dergelijks gaan proberen wij (zelf met mijn vrouw) ons aan te passen aan de gebruiken daar,

bepaalde plaatsen eerst voeten wassne en op blote voeten slipper naar binnen e.d.

als ik ervoor zou kiezen om daar te gaan wonen/werken

en het is gebruikelijk om een hoed te dragen draag ik die of voor een vrouw een hoofddoek dan doen wij dat wij zullen ons dan zoveel mogelijk proberen aant e passen aan het land waar we willen wonen.

(en niet verschuilen achter glooof gebreken of iets dergelijks)

Ik zeg pas je aan als je het echt wil halen aand e gebruiken van eht betreffende land of zeur niet en accepteer dat je met een 10-0 achterstand begint of nooit zal winnen en altijd 1-0 achter blijft staan.
quote:jur606 schreef op 06 juli 2011 @ 12:44:

@ safiraxxx, mocht ze ooit terugkomen of andere die in deze situatie zitten.

Mijn mening is simpel:

Je woon werkt en ben misschien wel geboren in nederland?

en dus gewoon nederlander? Zo gewoon is dat niet. Genoeg mensen die bijvoorbeeld Marokkaanse jongeren die hier zijn geboren, nog steeds als de buitenlander zien.Je hebt een goed stel hersenen (gestudeerd dus goed niveau)

het maakt in nl ook niet echt meer uit of je blank of kleurtje heb (ok sommige werkgevers wel maar over het algemeen niet meer zoveel)

waarom kies je dan voor een moeilijk weg, en vraag dan om gerespecteert te worden. Dus in jouw ogen krijgen mensen alleen respect als ze de makkelijke weg kiezen??

Ik heb niks persoonlijk niks tegen mensen die een hoofddoek dragen en ga er gewoon mee om ook kwa werk. Nou, dat verdient een pluim!

Maar vraag me wel af waarom je ondanks dat je gestudeerd heb en vast slim ben ervoor kiest om met een 10-0 achterstand aan alles te beginnen in nederland? Waarom keis je voor dit nadeel?

Nogmaals, ergens voor kiezen is heel benijdenswaardig. Je zult in mijn ogen dan ook moeten kunnen incasseren.

Ik zeg het is je eigen keuze in Nederland is het verre van gebruikelijk om een hoofddoek te dragen (past niet in de cultuur en is en blijft zeker een vorm van onderdrukking al dan niet zelf voor gekozen)

Als wij naar turkije/marokko of iets dergelijks gaan proberen wij (zelf met mijn vrouw) ons aan te passen aan de gebruiken daar,

bepaalde plaatsen eerst voeten wassne en op blote voeten slipper naar binnen e.d.

Je zwengelt nu een hele andere discussie aan. Heb je dat door of niet?

als ik ervoor zou kiezen om daar te gaan wonen/werken

en het is gebruikelijk om een hoed te dragen draag ik die of voor een vrouw een hoofddoek dan doen wij dat wij zullen ons dan zoveel mogelijk proberen aant e passen aan het land waar we willen wonen.

(en niet verschuilen achter glooof gebreken of iets dergelijks)

Ik zeg pas je aan als je het echt wil halen aand e gebruiken van eht betreffende land of zeur niet en accepteer dat je met een 10-0 achterstand begint of nooit zal winnen en altijd 1-0 achter blijft staan.Als je praat zoals je schrijft, sta jij ook behoorlijk in punten achter. Heb je het in de gaten?
quote:perseph0ne schreef op 06 juli 2011 @ 11:32:

[...]

Wat fijn dat jij die ervaring hebt :-) .. Helaas geldt dat voor mij niet. De standaard vraag aan mij is:

X: En, zit je nog op school of werk je al?

Ik: Uhm, Ik studeer aan de uni van L.

X: Oh echt? HBO?

Ik: Nee WO. Geneeskunde..

X: Oh eeeeeeeeeeeecht????? Wat KNAP van je!

Het is echt de standaard riedel..

Maar wat heeft dat te maken met bewijzen want dat begrijp ik uit jouw voorbeeld niet helemaal.

Wel grappig trouwens, ik hoor dit riedeltje ook wel eens. Maar gek genoeg nooit van mijn Nederlandse omgeving. Mijn verre familie of kennissen, die staan ervan te kijken dat ik gestudeerd heb, op mijzelf woon en een goede loopbaan heb.

Ik zou het heel vreemd vinden als mijn werkomgeving ineens de wenkbrauwen optrekt over studie .e.d. Dat zou toch meer iets zeggen van hun niveau dan dat ik het gevoel krijg mij tegenover hen te moeten bewijzen.
Het is TO's goed recht om te kiezen voor de moeilijke weg, en het is ook terecht dat zij gerespecteerd wil worden.

De praktijk is echter anders. Haar keuze roept bij (enkele) anderen een bepaalde reactie op. Die kun je in je eentje niet zomaar veranderen, hoe mooi idealistisch dat ook is.

Dus neem dit als gegeven. Als je kiest voor een hoofddoek, heeft dat een consequentie voor de 1e indruk die je achterlaat bij veel mensen. Kies dus wat je belangrijker vindt.
quote:perseph0ne schreef op 06 juli 2011 @ 11:32:

[...]

Ik: Uhm, Ik studeer aan de uni van L.

X: Oh echt? HBO?

.Dat zegt toch genoeg
quote:marthesyl schreef op 06 juli 2011 @ 13:20:

Het is TO's goed recht om te kiezen voor de moeilijke weg, en het is ook terecht dat zij gerespecteerd wil worden.

Dus neem dit als gegeven. Als je kiest voor een hoofddoek, heeft dat een consequentie voor de 1e indruk die je achterlaat bij veel mensen. Kies dus wat je belangrijker vindt.Zij wordt toch gerespecteerd. Namelijk precies op dezelfde manier als een vrouw met hoofddoek in Turkye. Naar die vrouwen mag je niet kijken, die zijn er als het ware niet. Dat teken geven ze af door zich achter de hoofddoek te verschuilen. Je kunt je niet tegelijkertijd verschuilen en je kwaliteiten laten zien. Dat is strijdig met elkaar en je zult dus moeten kiezen.
Tja, zoveel mensen, zoveel zienswijzen. Het gaat er in feite niet om waarom die mevrouw een hoofddoek draagt. Het punt is dat zij zich onvoldoende gewaardeerd voelt en dat zij dat wijt aan die hoofdbedekking.

Dat hoeft nl. niet eens waar te zijn. Er zijn duizenden jonge afgestudeerde vrouwelijke HBO-ers, die geen baan hebben, die een baan beneden hun niveau hebben of zich anderszins ongewaardeerd voelen terwijl zij geen hoofddoek dragen. Die mensen wijten het weer aan iets anders.

Het feit is dat er een bepaald verwachtingspatroon bestaat waar niet aan voldaan wordt, en dan ga je oorzaken zoeken....
squote:driewieler schreef op 06 juli 2011 @ 13:04:

[...]

Maar wat heeft dat te maken met bewijzen want dat begrijp ik uit jouw voorbeeld niet helemaal.

Wel grappig trouwens, ik hoor dit riedeltje ook wel eens. Maar gek genoeg nooit van mijn Nederlandse omgeving. Mijn verre familie of kennissen, die staan ervan te kijken dat ik gestudeerd heb, op mijzelf woon en een goede loopbaan heb.

Ik zou het heel vreemd vinden als mijn werkomgeving ineens de wenkbrauwen optrekt over studie .e.d. Dat zou toch meer iets zeggen van hun niveau dan dat ik het gevoel krijg mij tegenover hen te moeten bewijzen.

Er is me erg vaak door leraren verteld dat ik het allemaal niet zou kunnen. Dus vandaar het bewijzen. Nu ik studeer aan de uni heb ik ze allemaal het tegendeel bewezen.. Laatst kwam een oud basisschoollerares bij mijn moeder op het werk.. Haar kin viel op haar tenen toen ze hoorde dat ik studeerde. Vervolgens zei ze létterlijk tegen mijn moeder: "Goh, dat had ik niet verw8 .. Tjah het was ook heel anders in die tijd he.. Ze was van 1 van de eerste donkere kindjes... Dat haar is zo anders enzo...Daar moesten wij natuurlijk ook aan wennen.."

Mams: Ja...... En de connectie daartussen is?

Ja ik was een fladder op de basisschool.. Maar niet een ander kind dan de rest.

...

quote:driewieler schreef op 06 juli 2011 @ 13:27:

[...]

Dat zegt toch genoeg Hahahaha ja eigenlijk wel hè ...
De keren dat ik hier voor secretaresse aan wordt gezien omdat ik toevallig een jonge, blonde vrouw ben zijn ontelbaar. Het komt ook voor dat ik door vooral oudere mannelijke collega's niet echt serieus genomen wordt. Vervelend, maar is alleen maar in hun nadeel. Ik zal toch zelf moeten bewijzen dat ik meer ben dan een blond poppetje.

En als je op het eerste gezicht serieus genomen wil worden, helpt een diep uitgesneden truitje net zo min als een hoofddoek. Want sorry, een hoogopgeleide slimme vrouw die er bewust voor kiest om haar haar te verbergen omdat een of ander geloof dat zegt, die vind ik toch niet zo heel slim. Vind ik hetzelfde als iemand die zegt modieus te zijn en vervolgens op crocs aan komt lopen. Met een witte legging.
Als er ik er uit zou zien zoals ik zelf wil, zou ik veelkleurig haar hebben en dito kleren. Maar omdat ik moe word van de vooroordelen en met een te apart uiterlijk op sommige posities gewoon niet binnen kom, draag ik keurige bloesjes en een net kapsel.

Aanpassen omdat dat zo hoort. Soit, nederland is niet meer zo tolerant als een paar decennia geleden.
@Nesse
Perseph0ne, wat een stumperds die leraren. Echt heel erg.

Ik had juist hele lieve leraren en leraressen die mij graag zagen slagen. Die hebben mij ook echt gestimuleerd om er iets van te maken.

Ben wel opgegroeid in een echt dorp. Misschien dat dát heeft gescheeld

Zo zie je maar. Zo veel mensen, zo veel gedragingen. Wie heeft generaliseren ook al weer uitgevonden?
quote:pinks schreef op 06 juli 2011 @ 14:23:

Aanpassen omdat dat zo hoort. Soit, nederland is niet meer zo tolerant als een paar decennia geleden.

Ja, want in de jaren 60/70/80 had je als punker gewoon werk natuurlijk. Werd je ook volkomen geaccepteerd op de werkvloer.

Duh.
Maar door het dragen van een hoofddoek wil iemand toch iets communiceren naar zijn geloofsgenoten; dat ze een goede moslima is, mannen niet wil verleiden, etc.

Dus door middel van uiterlijk je laten beoordelen.

Dat zijn dan ook vooroordelen he.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

quote:perseph0ne schreef op 05 juli 2011 @ 20:29:

Tsjah, het enige wat je kan doen is keihard bewijzen wat je kan. Thats it. Vooroordelen kun je niet in je eentje overwinnen.. Je kan er wel tegen in gaan!

Overigens neem ik zelf gesluierde vrouwen heus wel serieus. De meiden met een hoofddoek, stilletto's en lagen plamuur echter niet. Die maken zichzelf ongeloofwaardig door de tegenstrijdigheden in hun uiterlijk. (Immers, je bewaard je schoonheid voor je man en familie dmv hoofddoek.. Vervolgens benadruk je de rest met makeup....)

Mee eens... mag je jezelf nou wel of niet laten zien? Het lijkt alsof een hoofddoek dan meer een soort statussymbool is geworden, iets om ergens bij te horen, dan dat het een hoofddoek is omdat je vanuit je geloof een hoofddoek wilt dragen.

Maar goed, zo waren de bandana's enzo enige jaren geleden ook ineens 'hip'.

Wat ik wel treurig vindt (als mijn informatie juist is tenminste), is dat vrouwen gesluierd door het leven moeten gaan zodat de mannen neit in de verleiding komen. Daarbij gaat het nogal om een mannen-maatschappij, maar in mijn optiek moet je dan niet de vrouw inpakken, maar de man op zelfbeheersingscursus sturen. En nee, je hoeft neit half naakt voor een man rond te paraderen, maar er is een groot verschil tussen buiktruitjes en lage decolletee's en volledig bedekt en gesluierd.

Nu weer on-topic:

In deze discussie gaan we er maar vanuit dat de hoofddoekjes gedragen worden door meiden die dat serieus willen.

Nee, ik twijfel geenszins aan de vrouwen die ze dragen. Net als met hoofddoekloze vrouwen zijn er slimme en minder slimme vrouwen.

Dus leef hoe je wilt leven. Wees wie je wilt zijn. Er zullen altijd mensen zijn die je niet accepteren, en mensen die dat wel doen. Laat dat in ieder geval niet aan jou liggen.
quote:norma_jeane schreef op 06 juli 2011 @ 09:57:

Wat ik nou niet snap hier, is dat bijna iedereen schrijft dat ze zich extra moet bewijzen?! Daarom heb ik dus zo een hekel aan Nederland, tegenover wie moet je je dan gaan bewijzen? Dat zou dus een levenslange strijd zijn omdat je altijd nieuwe mensen tegenkomt, en dan moet je je keer op keer bewijzen. Als mensen jou niet serieus nemen, is het HUN probleem, en niet de jouwe. Als de mensen jou niet nemen zoals je bent, zegt dat meer over de persoon zelf dan over jou. Je moet je helemaal niet bewijzen tegenover niemand niet. Zal wel ff lekker worden zeg! wees gewoon je zelf, en zoek mensen die wel moeite doen om jou te leren kennen.Ik vind dit wat naief en idealistisch gesteld, want zo zit de wereld niet in elkaar. Je kunt dus in je eentje er voor kiezen om jezelf niet te bewijzen en te verwachten dat ze ook zo wel naar je toe zullen komen, omdat het blijkbaar hun probleem is en niet het jouwe, maar dan kom je vrees ik behoorlijk alleen te staan en dat lijkt me dan echt wel jouw probleem geworden. Het is nu eenmaal geven en nemen, zeker in het bedrijfsleven.
quote:nessemeisje schreef op 06 juli 2011 @ 14:39:

[...]

Ja, want in de jaren 60/70/80 had je als punker gewoon werk natuurlijk. Werd je ook volkomen geaccepteerd op de werkvloer.

Duh.Dat was meer een referentie naar de vooroordelen waar moslims tegenwoordig tegenaan lopen.
quote:pinks schreef op 06 juli 2011 @ 15:03:

[...]

Dat was meer een referentie naar de vooroordelen waar moslims tegenwoordig tegenaan lopen.Was dat in de jaren 60/70 zoveel anders dan? Nu is het Moslimwantrouwen wel wat groter dan toen, maar toen werd men alleen maar met open armen ontvangen om vies werk te doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven