Grenzen blijven aangeven; contact moeder en zusje hersteld
vrijdag 31 oktober 2025 om 20:08
Ik plaats deze topic niet omdat ik wil klagen. Ik weet dat ik de afgelopen tijd erg ben gegroeid en veel inzichten heb gekregen. Hulp van een psycholoog heb ik al maar zie ik pas over 2 weken. Maar soms denk ik, ben ik te hard? Of had ik het anders moeten aanpakken?
Alvast mijn excuses als het een lang topic wordt, ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen en hoop niet dat het te verwarrend overkomt en dat het duidelijk is.
Een hele tijd geleden had ik hier een topic geplaatst dat ik het contact had verbroken met moeder en zusje. Zie onderstaand topic.
https://forum.viva.nl/psyche/contact-ve ... #p35620435
Heeft een jaar geduurd toen ik dacht; ik ben er aan toe wetende dat ze waarschijnlijk weer terug zullen vallen in oude patronen. In het begin was het leuk en gezellig, probeerde het rustig aan te doen en merkte dat op dat moment, dat zusje normaal deed en toen wel even mjjn grenzen respecteerde.
Soms merkte ik wel wat meer irritatie, Toen ik grenzen aangaf, reageerde ze er goed op, maar de de laatste tijd merk ik gewoon dat bepaalde patronen weer terug komen. Soms denk ik; of voelt dat zo en moet ik er niet zwaar aan tillen. Mijn psycholoog zei ook; wees niet verbaasd dat weer hetzelfde gebeurd als toen. Blijf je grenzen aangeven, blijf er boven staan etc. In het begin leek het allemaal leuk.
Maar nu het volgende;
Sinds mei dit jaar contact met ze. In het begin was het zo leuk en gezellig, merkte wel dat ze wat voorzichtig waren. Ik moest mijn grenzen blijven aangeven.
Maar ik merk gewoon nu de laatste tijd erg veel irritatie naar mijn zusje toe, dat gevoel dat ze weer terug valt in oude patronen. Dat gevoel dat ze niks respecteert en mij aan het uittestten is.
Een paar voorbeelden van de afgelopen week;
Afgelopen maandag vroeg ze wat ik op mijn verjaardag wou waarbij ik aangaf dat ik het niet vier en alleen ouders uitnodig.
Dit heb ik haar eerder verteld. Kreeg een korte reactie en daarna vroeg ze; kom je dus ook niet op mijn verjaardag, en die van.... haar vriend etc. Ze heeft het waarschijnlijk gehoord van mijn moeder en ze wist het ook wel. Ik zei nee kom alleen op kinderverjaardagen.
En misschien is dat heel raar voor sommigen en dat ik 1 lijn moet trekken maar mijn tantezeggertjes betekenen veel voor mij en zijn zich er niet bewust van. En daarin tegen heb ik geen zin in die negatieve sfeer, begrijp mij niet verkeerd. Gelijk een reactie wat is dat nou weer voor iets geks. En daarna was het een paar dagen stil
Mijn oudste 2 broers komen ook niet op verjaardagen van ons, nou 1 daarvan soms wel als het hem uitkomt en daar wordt niet moeilijk over gedaan.
Dinsdag; Ja en met sint Maarten eten ze lekker bij ons. Terwijl ik van te voren aan mijn moeder vroeg mag ik bij jullie eten met sint maarten? Mocht wel en nu eten ze opeens bii mijn zusje. Zegt ze; Ja maar moeder was het vergeten. En dit zegt ze elke keer dus als ik wat wil doen met moeder. Laatste keer had ik afgesproken met moeder om naar tuincentrum te gaan tot dat zusje vroeg mag ik mee met.... mijn tantezeggertje dus? Ik had het liever niet en wou met moeder, ook omdat tantezeggertje eerst naar school moest en ik wilde niet zo laat weg. En opeens weer woorden van ja je kan ook wel op een andere dag want ik ga altijd boodschappen doen met moeder op vrijdag en ik kan niet op een andere dag. Ik ben bij mijn standpunt gebleven. En opeens kon mijn zusje wel op een andere dag boodschappen doen en kon ik met moeder naar tuincentrum.
En gisteren vroeg ik aan haar iets, waarbij ik 1 letter was vergeten in dat woord. Zei ze nee wel dat en dat whahaha er achter aan Omdat ik de N was vergeten. Ik was er even klaar mee en heb niet gereageerd, ook omdat ik naar deeltijd moest. Zij maakt ook zoveel spelfouten, maar daar val ik ook niet over. Toen ik thuis kwam zag ik nog een appje van haar, maar dat doet ze vaker als ik even nier meer reageer. Misschien haar manier van aandacht of controle willen hebben?
Ik heb er niet oo gereageerd omdat ik merkte dat irritatie hoog zat en ik was moe. Later op de avond vertelde ze weer iets maar niet gereageerd omdat ik ook ging slapen.
Maar voor mij voelde dat ze een reactie aan het uitlokken was en dat ze zich misschien afgewezen voelde. Terwijl ik zoiets had van hoef ook niet altijd te reageren terwijl zij soms ook dagen niet reageer. In het begin heb ik dat ook aan haar aangegeven dat we niet altijd contact hoeven.
Ik merk gewoon weer dat ze steeds bij mij komt als ze wat nodig heeft.
Vanochtend weer; vier jij je vandaag wel of niet? Anders ga ik volgende week weg. Niet op gereageerd. Toen vroeg ze wanneer gaan we hems ontbijten en toen zei ik; ik weet het niet. Toen zei ze okidokie dan ga ik eerst met... en toen vroeg ze weer over mijn verjaardag. Niet op gereageerd.
Ik merk nu precies dezelfde patronen als toen, nu ook merk ik veel irritatie en heb ik geen zin om alles uit te leggen maar blijf dicht bij mezelf.
Waarom ik jullie deze voorbeelden laat zien? Misschien ben ik onrealistisch, til ik er te zwaar en moet ik het maar laten gaan, terwijl ik ergens wel weer dat mijn gevoel vaak klopt. Maar misschien kijken jullie er toch anders tegen aan...
Ik merk soms nog veel jaloezie vanaf haar kant. En dit gaat niet over 1 nacht ijs.
3 jaar geleden heb ik een hoekbank gewonnen maar werd niet door mijn zusje en haar vriend gegund waardoor ze die bedrijf hebben gemaild dat ik niet eerlijk was en vals speelde. Hun deden ook mee aan die actie en vonden dat hun het hadden verdiend.
Maar uiteindelijk hwb ik hem toch gekregen.
Ik wist ergens heus wel dat ze blijft hangen in haar gedrag en nu ik mijn grenzen probeer aan te geven.... als ik afstand neem dan komt ze juist bij mij
Maar is het zo raar dat ik mij hier aan erger? Merk veel irritatie en boosheid. Mijn band met zusje zal nooit worden zoals het was. Merk ook dat ze mij alleen nodig heeft wanneer het haar uitkomt.
Op dit moment is mijn moeder nog aardig ok en doet ze tot nu toe normaal tegen mij
Wat ik met dit topic wil is ook meer herkenning, en misschien maak ik mij te druk om niks maar soms kost mij dat wel energie en denk ik; misschien moet ik niet gaan zeuren.
Daarin tegen voel ik mij steeds sterker worden, geniet ik meer van het leven en voel ik mij evenveel waard als een ander
Alvast mijn excuses als het een lang topic wordt, ik probeer het zo goed mogelijk uit te leggen en hoop niet dat het te verwarrend overkomt en dat het duidelijk is.
Een hele tijd geleden had ik hier een topic geplaatst dat ik het contact had verbroken met moeder en zusje. Zie onderstaand topic.
https://forum.viva.nl/psyche/contact-ve ... #p35620435
Heeft een jaar geduurd toen ik dacht; ik ben er aan toe wetende dat ze waarschijnlijk weer terug zullen vallen in oude patronen. In het begin was het leuk en gezellig, probeerde het rustig aan te doen en merkte dat op dat moment, dat zusje normaal deed en toen wel even mjjn grenzen respecteerde.
Soms merkte ik wel wat meer irritatie, Toen ik grenzen aangaf, reageerde ze er goed op, maar de de laatste tijd merk ik gewoon dat bepaalde patronen weer terug komen. Soms denk ik; of voelt dat zo en moet ik er niet zwaar aan tillen. Mijn psycholoog zei ook; wees niet verbaasd dat weer hetzelfde gebeurd als toen. Blijf je grenzen aangeven, blijf er boven staan etc. In het begin leek het allemaal leuk.
Maar nu het volgende;
Sinds mei dit jaar contact met ze. In het begin was het zo leuk en gezellig, merkte wel dat ze wat voorzichtig waren. Ik moest mijn grenzen blijven aangeven.
Maar ik merk gewoon nu de laatste tijd erg veel irritatie naar mijn zusje toe, dat gevoel dat ze weer terug valt in oude patronen. Dat gevoel dat ze niks respecteert en mij aan het uittestten is.
Een paar voorbeelden van de afgelopen week;
Afgelopen maandag vroeg ze wat ik op mijn verjaardag wou waarbij ik aangaf dat ik het niet vier en alleen ouders uitnodig.
Dit heb ik haar eerder verteld. Kreeg een korte reactie en daarna vroeg ze; kom je dus ook niet op mijn verjaardag, en die van.... haar vriend etc. Ze heeft het waarschijnlijk gehoord van mijn moeder en ze wist het ook wel. Ik zei nee kom alleen op kinderverjaardagen.
En misschien is dat heel raar voor sommigen en dat ik 1 lijn moet trekken maar mijn tantezeggertjes betekenen veel voor mij en zijn zich er niet bewust van. En daarin tegen heb ik geen zin in die negatieve sfeer, begrijp mij niet verkeerd. Gelijk een reactie wat is dat nou weer voor iets geks. En daarna was het een paar dagen stil
Mijn oudste 2 broers komen ook niet op verjaardagen van ons, nou 1 daarvan soms wel als het hem uitkomt en daar wordt niet moeilijk over gedaan.
Dinsdag; Ja en met sint Maarten eten ze lekker bij ons. Terwijl ik van te voren aan mijn moeder vroeg mag ik bij jullie eten met sint maarten? Mocht wel en nu eten ze opeens bii mijn zusje. Zegt ze; Ja maar moeder was het vergeten. En dit zegt ze elke keer dus als ik wat wil doen met moeder. Laatste keer had ik afgesproken met moeder om naar tuincentrum te gaan tot dat zusje vroeg mag ik mee met.... mijn tantezeggertje dus? Ik had het liever niet en wou met moeder, ook omdat tantezeggertje eerst naar school moest en ik wilde niet zo laat weg. En opeens weer woorden van ja je kan ook wel op een andere dag want ik ga altijd boodschappen doen met moeder op vrijdag en ik kan niet op een andere dag. Ik ben bij mijn standpunt gebleven. En opeens kon mijn zusje wel op een andere dag boodschappen doen en kon ik met moeder naar tuincentrum.
En gisteren vroeg ik aan haar iets, waarbij ik 1 letter was vergeten in dat woord. Zei ze nee wel dat en dat whahaha er achter aan Omdat ik de N was vergeten. Ik was er even klaar mee en heb niet gereageerd, ook omdat ik naar deeltijd moest. Zij maakt ook zoveel spelfouten, maar daar val ik ook niet over. Toen ik thuis kwam zag ik nog een appje van haar, maar dat doet ze vaker als ik even nier meer reageer. Misschien haar manier van aandacht of controle willen hebben?
Ik heb er niet oo gereageerd omdat ik merkte dat irritatie hoog zat en ik was moe. Later op de avond vertelde ze weer iets maar niet gereageerd omdat ik ook ging slapen.
Maar voor mij voelde dat ze een reactie aan het uitlokken was en dat ze zich misschien afgewezen voelde. Terwijl ik zoiets had van hoef ook niet altijd te reageren terwijl zij soms ook dagen niet reageer. In het begin heb ik dat ook aan haar aangegeven dat we niet altijd contact hoeven.
Ik merk gewoon weer dat ze steeds bij mij komt als ze wat nodig heeft.
Vanochtend weer; vier jij je vandaag wel of niet? Anders ga ik volgende week weg. Niet op gereageerd. Toen vroeg ze wanneer gaan we hems ontbijten en toen zei ik; ik weet het niet. Toen zei ze okidokie dan ga ik eerst met... en toen vroeg ze weer over mijn verjaardag. Niet op gereageerd.
Ik merk nu precies dezelfde patronen als toen, nu ook merk ik veel irritatie en heb ik geen zin om alles uit te leggen maar blijf dicht bij mezelf.
Waarom ik jullie deze voorbeelden laat zien? Misschien ben ik onrealistisch, til ik er te zwaar en moet ik het maar laten gaan, terwijl ik ergens wel weer dat mijn gevoel vaak klopt. Maar misschien kijken jullie er toch anders tegen aan...
Ik merk soms nog veel jaloezie vanaf haar kant. En dit gaat niet over 1 nacht ijs.
3 jaar geleden heb ik een hoekbank gewonnen maar werd niet door mijn zusje en haar vriend gegund waardoor ze die bedrijf hebben gemaild dat ik niet eerlijk was en vals speelde. Hun deden ook mee aan die actie en vonden dat hun het hadden verdiend.
Maar uiteindelijk hwb ik hem toch gekregen.
Ik wist ergens heus wel dat ze blijft hangen in haar gedrag en nu ik mijn grenzen probeer aan te geven.... als ik afstand neem dan komt ze juist bij mij
Maar is het zo raar dat ik mij hier aan erger? Merk veel irritatie en boosheid. Mijn band met zusje zal nooit worden zoals het was. Merk ook dat ze mij alleen nodig heeft wanneer het haar uitkomt.
Op dit moment is mijn moeder nog aardig ok en doet ze tot nu toe normaal tegen mij
Wat ik met dit topic wil is ook meer herkenning, en misschien maak ik mij te druk om niks maar soms kost mij dat wel energie en denk ik; misschien moet ik niet gaan zeuren.
Daarin tegen voel ik mij steeds sterker worden, geniet ik meer van het leven en voel ik mij evenveel waard als een ander
zondag 4 januari 2026 om 09:29
Nee ik verwachtte geen uitnodiging omdat ik destijd al had gezegd dat ik niet kwam. Mijn moeder vroeg kom je ook? Ik zei nee. Mijn moeder zei mag wel want mijn zusje vroeg aan moeder of ik ook kwam. Tenminste dat zei mijn moeder. Of het waar is weet ik niet. Toen kreeg ik opeens een uitnodiging van zusje maar ik zei dat ik niet kom. Maar toen reageerde ze met ik hoorde wat van moeder en dacht nodig je maar uit. Ik weet niet wat moeder heeft gezegd. Maar toen kreeg ik een verwijt van nee je hoeft ook niet te komen etc
zondag 4 januari 2026 om 09:51
Djeez wat een vermoeiend gebeuren is dit. Je komt niet en klaar. Hou op met allemaal verklaringen te vinden. Je komt niet, hebt dat kenbaar gemaakt en dan ben je boos dat je geen uitnodiging krijgt en als je die toch krijgt ben je ook boos. Kortom, je zus en moeder kunnen het gewoon nooit goed doen. Maakt niet uit wat ze doen, ze doen het toch nooit goed.
zondag 4 januari 2026 om 09:52
Dat is niet helemaal hoe het bij mij overkomt als ik je eerdere bericht lees. Je schreef dat je tegen haar zei dat je “liever had gewild dat het vanuit haarzelf kwam”. Daarmee kan de indruk ontstaan dat je misschien wél had willen komen, maar onder andere voorwaarden. Ik kan me voorstellen dat dat bij je zus verwarring oproept.Paulowna schreef: ↑04-01-2026 09:25Ik heb al gezegd dat ik niet zou komen en dat wist ze. Maar ze stuurde mij wel een uitnodiging omdst mijn moeder blijkbaar iets had gezegd. Ik zei tegen zusje nee ik kom niet en toen kreeg ik die verwijt en zei ze dat ze iets van moeder had gehoord en mij daarom maar uitnodigde. Ik snap dan niet waarom ze mij uitnodigde terwijl ik al had gezegd dat ik niet zou komen.
Wat je beschrijft voelt voor mij als een actie–reactie-dynamiek, waarbij niemand echt verkeerd zit, maar de communicatie elkaar net mist.
Misschien had het geholpen om het heel concreet en bij jezelf te houden, bijvoorbeeld door te zeggen: “Ik kom niet, omdat het voor mij te veel prikkels zijn. Dat staat los van jou. Zullen we een andere keer samen iets doen?”
Dan is je grens duidelijk, maar blijft de verbinding ook zichtbaar.
Ik denk dat de kans groot is dat zo’n boodschap minder defensieve reacties oproept dan wat er nu is gebeurd.
zondag 4 januari 2026 om 10:04
Misschien moet je eens oefenen op niet teveel in discussie gaan en uitleggen waarom je iets zo vindt. Ik vind uitleggen niet jouw sterkste kant (geeft niks hoor, niet alles kan je talent zijn). Je haalt er 100.000 dingen bij die op dat moment totaal niet relevant zijn en het geeft je familie weer stof voor discussie.Paulowna schreef: ↑04-01-2026 08:11Ik blijf het lastig vinden om er mee om te gaan. Er is nu steeds weer vaker woorden om niks en het gevoel dat alles tegen mij gebruikt wordt.
Het is wel zo dat ik nu het meer kan accepteren en het minder pijn doet.
Maar nu weer iets om niks.
Ik heb dit jaar mijn verjaardag niet gevierd en daar was ze boos om.
Daar tussen wel woorden gehad om andere dingen en dan krijg ik verwijten dat het altijd moet gaan zoals ik het wil anders wordt ik boos.
Hoe meer ik mijn grenzen aangeef, hoe meer ze zo doen
Nu ook weer. Mijn zusje houdt verjaardag en ze wist dat ik niet zou komen. Maar ik hoorde ook niks tot 1 dag van te voren ik een appje kreeg met; ik en ... haar vriend houden morgenavond de verjaardag. Je bent uitgenodigd. Toen gaf ik wel aan dat ik niet zou komen. En toen zei ze dat ze iets van mijn moeder had gehoord en dacht nodig je maar uit.
Dit kwam voor mij over dat het niet vanuit haar zelf kwam en heb gezegd dat ik het liever had gehad dat het vanuit haar zelf kwam.
En toen kreeg ik een appje; Neej je hoeft ook niet te komen. Aangezien je kinderen verjaardag belangrijker vindt en ik ook niet op jouw verjaardag ben uitgenodigd. Mag je daar mooi blijven
Ik ben daar verder niet op in gegaan en later kreeg ik een appje met; Waarom doet een ander altijd alles bij jouw?
Ik snap niet waarom ze dat vandaan haalt want ik heb niks gezegd.
Het blijft moeizaam dat ik soms echt spijt heb dat ik weer contact heb gezocht.
Mijn moeder zei komt door haar hormonen. Ze is alweer zwanger van de 4e. Maar zo deed ze ook toen ze niet zwanger was.
Ik weer niet zo goed wat ik hier mee aan moet maar begin soms tocu wel een beetje te twijfelen aan mezelf. Want als ik afstand neem, komt ze vaker bij mij om aandacht te vragen.
Dit kost soms veel moeite en weet niet zo goed hoe ik er mee om moet gaan.
Gewoon 'nee' is duidelijk genoeg. Al helemaal als er al weer irritatie is.
Op dat berichtje van je zus was 'Ik ben er morgen niet bij. Hoop dat jullie morgen een gezellige avond hebben. Groetjes' toch meer dan voldoende? (Die laatste twee zinnen zijn niet noodzakelijk, maar fijne avond maakt het wat vriendelijker en groetjes sluit het gesprek af).
Die discussie over wat wie nou weer hoorde, wilde horen en vond van wat er gehoord was... lekker laten gaan.
zondag 4 januari 2026 om 10:16
zondag 4 januari 2026 om 10:16
Nee ik ben niet boos. Ik heb gezegd dst ik niet kwam maar toch kreeg ik een uitnodiging omdat het van moeder moest.wolkie schreef: ↑04-01-2026 09:51Djeez wat een vermoeiend gebeuren is dit. Je komt niet en klaar. Hou op met allemaal verklaringen te vinden. Je komt niet, hebt dat kenbaar gemaakt en dan ben je boos dat je geen uitnodiging krijgt en als je die toch krijgt ben je ook boos. Kortom, je zus en moeder kunnen het gewoon nooit goed doen. Maakt niet uit wat ze doen, ze doen het toch nooit goed.
zondag 4 januari 2026 om 10:29
TO.. jullie zitten op een hele andere frequentie van communicatie… jij hebt enorm veel verwachtingen van hoe zij tegen jou moeten doen en zij weten niet hoe jij dat verwacht want jij geeft andere signalen af.
Stop hier gewoon mee want je zoekt hier ook steeds bevestiging, krijg je dan tegengas dan negeer je het of het je draait alles om.
Dit komt niet goed.
Stop hier gewoon mee want je zoekt hier ook steeds bevestiging, krijg je dan tegengas dan negeer je het of het je draait alles om.
Dit komt niet goed.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
zondag 4 januari 2026 om 10:30
Dat werkt in de praktijk bijna nooit los van de relatie met de ouders. Hoe minimaal ook, er is wel een basis nodig om dat contact prettig en houdbaar te houden.
In dat licht kijk ik ook iets anders naar die uitnodiging. Het kan best zijn dat je zusje je niet uitnodigde om je onder druk te zetten, maar juist om je niet buiten te sluiten, omdat ze had gehoord dat er misschien twijfel was. Dat komt voor mij meer over als handelen vanuit een goede plek dan vanuit kwade bedoelingen.
Je grenzen zijn duidelijk. Maar misschien helpt het om te erkennen dat de ander óók probeert om het goed te doen, zij het op een manier die niet altijd handig uitpakt. Soms zit de spanning niet zozeer in wat er gebeurt, maar (ook) in hoe er over en weer naar elkaars intenties wordt gekeken en hoe we met elkaar communiceren.
Als je in zo’n situatie iets meer warmte toevoegt bijvoorbeeld: “Lief dat je het voor de zekerheid vraagt, ik kom vandaag niet, maar ik wens jullie een fijne dag” dan verandert dat niks aan je grens, maar vaak wel hoe de ander op je reageert. Maar ja, het loopt nu wederom spaak in de communicatie en dat ligt niet alleen aan je moeder en zusje.
zondag 4 januari 2026 om 10:32
zondag 4 januari 2026 om 10:45
Jee, het klinkt alsof jullie allemaal sociaal-emotioneel beperkt zijn. Dat is een lastige situatie, want het klinkt alsof jullie daardoor niet goed aan de ander duidelijk kunnen maken wat je duidelijk wil maken, maar ook niet de capaciteiten hebben om elkaars woorden in de context van jullie beperkingen te horen.
Als je hebt aangegeven dat je niet naar de verjaardag van je zusje komt en ze nodigt je toch uit, ook al is het niet van harte, dan kun je ook reageren met ‘Wat leuk dat je me uitnodigt, dat waardeer ik. Ik zal er helaas niet bij zijn, maar ik wens je veel plezier.’ Een boze reactie van je zusje erna moet je zien als teleurstelling die onhandig geformuleerd is. Daar kun je ook op reageren met ‘Jammer dat je het zo ziet, ik waardeerde je uitnodiging en wens je alsnog veel plezier’ en daarna leg je je telefoon weg.
Wat iemand eerder al zei: ze kunnen het bij jou ook niet goed doen. Je wilt zelf dat ze rekening houden met jouw grenzen/beperking, maar hou jij ook rekening met hun beperkingen?
Als je hebt aangegeven dat je niet naar de verjaardag van je zusje komt en ze nodigt je toch uit, ook al is het niet van harte, dan kun je ook reageren met ‘Wat leuk dat je me uitnodigt, dat waardeer ik. Ik zal er helaas niet bij zijn, maar ik wens je veel plezier.’ Een boze reactie van je zusje erna moet je zien als teleurstelling die onhandig geformuleerd is. Daar kun je ook op reageren met ‘Jammer dat je het zo ziet, ik waardeerde je uitnodiging en wens je alsnog veel plezier’ en daarna leg je je telefoon weg.
Wat iemand eerder al zei: ze kunnen het bij jou ook niet goed doen. Je wilt zelf dat ze rekening houden met jouw grenzen/beperking, maar hou jij ook rekening met hun beperkingen?
zondag 4 januari 2026 om 10:56
Ik hou rekening met hun beperking en soms te vaak zelf. Maar ik heb geleerd om mijn grenzen aan te geven. Ze heeft mij alleen uitgenodigd omdat mijn moeder dst zei tegen zusje anders had ze het niet gedaan. Maar als ik afstand neem is dat ook niet goed, en als ik een dag niet app, is dat ook niet goed.daffy schreef: ↑04-01-2026 10:45Jee, het klinkt alsof jullie allemaal sociaal-emotioneel beperkt zijn. Dat is een lastige situatie, want het klinkt alsof jullie daardoor niet goed aan de ander duidelijk kunnen maken wat je duidelijk wil maken, maar ook niet de capaciteiten hebben om elkaars woorden in de context van jullie beperkingen te horen.
Helaas gaat dit niet alleen over de verjaardag maar spelen er ook andere situaties. Terwijl voorheen onze communicatie erg goed was maar ik was toen ook een pleaser. En liet alles maar toe. Maar sinds ik mijn grenzen aan geef en dicht bij mijzelf blijf, is dit al aan de gang. Want als ik alles zou doen wat hun Verwachten is alles goed en hebben we geen woorden.
En daarbij zijn er vaak genoeg situaties geweest, zoals dat ik 4 jaar geleden een hoekbank heb gewonnen maar hun vonden dat ik het niet verdiende en gingen ze alles er aan doen om er voor te zorgen dat ik het niet kreeg door te mailen omdat ze vonden dat hun het hadden gewonnen. En dan nog haar vriend die seksuele getinte opmerkingen stuurde naar mij en aan mij zat. En toen ik dat op een gegeven moment aangaf werd hij boos en mijn zusje wil daar niks vsn weten. Ja sinds toen is het ook meer begonnen en sinds mijn broertje tijdelijk bij hun woont.
En nee dit gaat niet alleen om verjaardagen. Soms weet ik niet wat ik moet doen want wat ik ook doe, het is toch nooit goed.
zondag 4 januari 2026 om 11:15
Dat is geen verwijt, maar gewoon voor de zekerheid aangeven dat je welkom bent.Paulowna schreef: ↑04-01-2026 09:25Ik heb al gezegd dat ik niet zou komen en dat wist ze. Maar ze stuurde mij wel een uitnodiging omdst mijn moeder blijkbaar iets had gezegd. Ik zei tegen zusje nee ik kom niet en toen kreeg ik die verwijt en zei ze dat ze iets van moeder had gehoord en mij daarom maar uitnodigde. Ik snap dan niet waarom ze mij uitnodigde terwijl ik al had gezegd dat ik niet zou komen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zondag 4 januari 2026 om 11:24
Je houdt volgens je berichten géén rekening met hun beperking in je communicatie en acties. Dat rekening houden met is geen liefdadigheid en ook geen pleasen, maar vooral in je eigen belang in het contact met je moeder en zus. De uitleg en oefeningen van je therapeut komen daar ook op neer, trouwens. Ik denk dat het goed is om daar met je therapeut nog wat meer op in te zetten. Ontdekken hoe je voor je eigen bestwil(!) rekening kunt houden met hun beperkingen zonder dat je weer helemaal de pleasende rol pakt.
zondag 4 januari 2026 om 11:26
Je zusje’s vriend heeft aan je gezeten? Eerder zei je dat hij alleen seksuele opmerkingen maakte, waarom wordt dit belangrijke detail nu pas genoemd? Hoe dan ook, voor mij zou dat reden genoeg zijn om helemaal niet meer bij haar over de vloer te komen. Als iemand niet wil erkennen dat haar vriend een viezerik is, dan ga je echt niet gezellig zitten doen op een verjaardag. Dat is niet iets wat je zomaar naast je neerlegt.
zondag 4 januari 2026 om 11:32
Oh, en dat.Zenah schreef: ↑04-01-2026 11:26Je zusje’s vriend heeft aan je gezeten? Eerder zei je dat hij alleen seksuele opmerkingen maakte, waarom wordt dit belangrijke detail nu pas genoemd? Hoe dan ook, voor mij zou dat reden genoeg zijn om helemaal niet meer bij haar over de vloer te komen. Als iemand niet wil erkennen dat haar vriend een viezerik is, dan ga je echt niet gezellig zitten doen op een verjaardag. Dat is niet iets wat je zomaar naast je neerlegt.
zondag 4 januari 2026 om 11:52
Ja klopt, ik kwam daar in het begin heel vaak. Bijna elke dag, toen was onze band nog goed. En vaak zat hij naast mij of lag zijn hand op mijn been, vaak ouwehoeren en noem maar op. Het rare is dat mijn zusje er vaak bij was en soms ook wat aan het uitdagen was en er niks van zei. Maar toen ik weg ging, ging hij oo de app door met opmerking zoals ik had je wel willen zoenen en ik vind je leuker dan je zus en ook over sex en ging maar door.Zenah schreef: ↑04-01-2026 11:26Je zusje’s vriend heeft aan je gezeten? Eerder zei je dat hij alleen seksuele opmerkingen maakte, waarom wordt dit belangrijke detail nu pas genoemd? Hoe dan ook, voor mij zou dat reden genoeg zijn om helemaal niet meer bij haar over de vloer te komen. Als iemand niet wil erkennen dat haar vriend een viezerik is, dan ga je echt niet gezellig zitten doen op een verjaardag. Dat is niet iets wat je zomaar naast je neerlegt.
Op een gegeven moment heb ik gezegd stop er mee en opeens hadden we woorden en dreigde hij ook met; of moet ik het aan je zusje laten lezen? Dan weet ik zeker dat je haar niet meer zal zien. Ik zei je doet maar omdat ik wel wist dst hij het toch niet zou doen en ik niet fout zat of hij dreigde met; Ja ik heb vaak gedacht of zal ik voor de trein springen etc. En sinds toen is de band met zusje minder goed.
En ja dit is ook 1 van de redenen dat ik daar niet meer wil komen. En ook niet mijn zusje heb uitgenodigd voor mijn verjaardag want dan zou haar vriend ook komen en ze houdt constant hem de hand boven hoofd want als ik alleen zusje uitnodig en hem niet, zijn er weer woorden. Omdat ze het alleen voor hem opneemt.
En zo zijn er wel meer situaties, die ik liever vermijd, omdat ik mij daar onveilig voel en daar altijd een negatieve sfeer Hong. Ik was al blij dat ik geen uitnodiging kreeg, maar zou dan enkel alleen naar de verjaardag van nichtjes gaan.
En waarom ik het nu pas zeg? Ik weet het niet, misschien ergens schaamte of iets vsn het is gebeurd. Maar toen ik geen contact met ze had voelde ik mij wel stuk beter, dat voel ik nu ook wel maar ik het gevoel dat alles drama weer opnieuw begint. Voorheen bleef ik steeds in discussie gaan maar nu stop ik eerder en neem ik afstand. Maar wat ik ook tegen zusje zeg en aangeef, ze doet er niks mee en draait het om.
Ik merk toch soms dat die situatie met haar vriend mij in de weg zit. Zusje zegt altijd iedereen maakt fouten maar zusje heeft ook beperking in haar leeftijd. Net als moeder. Iets op sociaal emotioneel gebied
zondag 4 januari 2026 om 12:16
Dan reageer je verder niet. Ze weet dat je niet komt, alleen naar kinderverjaardagen.Paulowna schreef: ↑04-01-2026 09:25Ik heb al gezegd dat ik niet zou komen en dat wist ze. Maar ze stuurde mij wel een uitnodiging omdst mijn moeder blijkbaar iets had gezegd. Ik zei tegen zusje nee ik kom niet en toen kreeg ik die verwijt en zei ze dat ze iets van moeder had gehoord en mij daarom maar uitnodigde. Ik snap dan niet waarom ze mij uitnodigde terwijl ik al had gezegd dat ik niet zou komen.
zondag 4 januari 2026 om 14:25
Een moeilijke situatie is dit. Je hield eerst te veel rekening met hun beperkingen en toen kreeg je therapie (logisch) en toen ging je grenzen aangeven (ook logisch) en nu is het zoeken naar de balans namelijk je grenzen aangeven en toch in het redelijke rekening houden met hun beperkingen.
Dit is denk een kwestie van oefenen en bespreken met je therapeute maar dat is alleen als je echt achter het onderhouden van contact staat en zeker gezien de voorgeschiedenis rondom de partner van je zus en haar reactie daarop wel een beetje de vraag.
Wanneer is het genoeg? Wanneer besluit je dat je je best gedaan hebt (misschien is dat nu al, misschien zie je nog haalbare opties) en dat het verbreken van contact voor jou beter is?
Alles wat er nu gebeurd zie jij logischerwijs door een gekleurde bril. Alles linkt aan eerder en daardoor sta je niet open voor nieuwe ervaringen en reacties. Dat is ook heel logisch maar de vraag is wel in hoeverre het jou gaat lukken om die gekleurde bril (deels) af te doen en vooral of dat echt is wat goed voor jou is.
Overigens denk ik dat de verjaardagsapp bedoeld is als: 1) ik weet dat je niet komt want dat zei jij/onze moeder al 2) maar ik wilde het je toch vragen om je niet buiten te sluiten of misschien ben je van gedachte veranderd 3) je komt inderdaad niet. zoiets hoorde ik inderdaad al.
En dan kan jij die inderdaad afronden door 4) lief dat je aan me denkt maar zoals gezegd hou ik het bij kinderverjaardagen. Veel plezier en uiteraard van harte.
telefoon wegleggen en afleiding zoeken.
Maar echt hoor eerst goed bespreken of dit wel het beste is voor jou dit contact.
Dit is denk een kwestie van oefenen en bespreken met je therapeute maar dat is alleen als je echt achter het onderhouden van contact staat en zeker gezien de voorgeschiedenis rondom de partner van je zus en haar reactie daarop wel een beetje de vraag.
Wanneer is het genoeg? Wanneer besluit je dat je je best gedaan hebt (misschien is dat nu al, misschien zie je nog haalbare opties) en dat het verbreken van contact voor jou beter is?
Alles wat er nu gebeurd zie jij logischerwijs door een gekleurde bril. Alles linkt aan eerder en daardoor sta je niet open voor nieuwe ervaringen en reacties. Dat is ook heel logisch maar de vraag is wel in hoeverre het jou gaat lukken om die gekleurde bril (deels) af te doen en vooral of dat echt is wat goed voor jou is.
Overigens denk ik dat de verjaardagsapp bedoeld is als: 1) ik weet dat je niet komt want dat zei jij/onze moeder al 2) maar ik wilde het je toch vragen om je niet buiten te sluiten of misschien ben je van gedachte veranderd 3) je komt inderdaad niet. zoiets hoorde ik inderdaad al.
En dan kan jij die inderdaad afronden door 4) lief dat je aan me denkt maar zoals gezegd hou ik het bij kinderverjaardagen. Veel plezier en uiteraard van harte.
telefoon wegleggen en afleiding zoeken.
Maar echt hoor eerst goed bespreken of dit wel het beste is voor jou dit contact.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
is meer
lief
dan hebben
zondag 4 januari 2026 om 15:12
Wat jij beschrijft is grensoverschrijdend gedrag: aanraken, seksuele opmerkingen, doorgaan via app, dreigen en emotionele chantage. Dat is niet oké, hoe je het ook wendt of keert.Paulowna schreef: ↑04-01-2026 11:52Ja klopt, ik kwam daar in het begin heel vaak. Bijna elke dag, toen was onze band nog goed. En vaak zat hij naast mij of lag zijn hand op mijn been, vaak ouwehoeren en noem maar op. Het rare is dat mijn zusje er vaak bij was en soms ook wat aan het uitdagen was en er niks van zei. Maar toen ik weg ging, ging hij oo de app door met opmerking zoals ik had je wel willen zoenen en ik vind je leuker dan je zus en ook over sex en ging maar door.
Op een gegeven moment heb ik gezegd stop er mee en opeens hadden we woorden en dreigde hij ook met; of moet ik het aan je zusje laten lezen? Dan weet ik zeker dat je haar niet meer zal zien. Ik zei je doet maar omdat ik wel wist dst hij het toch niet zou doen en ik niet fout zat of hij dreigde met; Ja ik heb vaak gedacht of zal ik voor de trein springen etc. En sinds toen is de band met zusje minder goed.
En ja dit is ook 1 van de redenen dat ik daar niet meer wil komen. En ook niet mijn zusje heb uitgenodigd voor mijn verjaardag want dan zou haar vriend ook komen en ze houdt constant hem de hand boven hoofd want als ik alleen zusje uitnodig en hem niet, zijn er weer woorden. Omdat ze het alleen voor hem opneemt.
En zo zijn er wel meer situaties, die ik liever vermijd, omdat ik mij daar onveilig voel en daar altijd een negatieve sfeer Hong. Ik was al blij dat ik geen uitnodiging kreeg, maar zou dan enkel alleen naar de verjaardag van nichtjes gaan.
En waarom ik het nu pas zeg? Ik weet het niet, misschien ergens schaamte of iets vsn het is gebeurd. Maar toen ik geen contact met ze had voelde ik mij wel stuk beter, dat voel ik nu ook wel maar ik het gevoel dat alles drama weer opnieuw begint. Voorheen bleef ik steeds in discussie gaan maar nu stop ik eerder en neem ik afstand. Maar wat ik ook tegen zusje zeg en aangeef, ze doet er niks mee en draait het om.
Ik merk toch soms dat die situatie met haar vriend mij in de weg zit. Zusje zegt altijd iedereen maakt fouten maar zusje heeft ook beperking in haar leeftijd. Net als moeder. Iets op sociaal emotioneel gebied
De manier waarop jullie met elkaar communiceren is nu ook veel begrijpelijker, want de onderhuidse spanningen zijn nooit erkend of opgelost. Dan ga je jezelf beschermen en trek je een pantser op. Van buitenaf kan dat overkomen als overgevoelig reageren of overal zwaar aan tillen, maar dat komt juist doordat er van alles onder de oppervlakte speelt.
Als je het contact toch wilt behouden zou je begeleiding met een derde, zoals gezinstherapie kunnen overwegen. Iemand die van buitenaf meekijkt en de dynamiek begrijpt kan soms helpen om patronen te herkennen en doorbreken. Maar een normaal functionerende familie zal het waarschijnlijk nooit worden.
Wat je hierboven allemaal vertelt, is nu al een volkomen geldige reden om grenzen te trekken en contact te beperken. Punt.
zondag 4 januari 2026 om 15:53
Zenah schreef: ↑04-01-2026 15:12Wat jij beschrijft is grensoverschrijdend gedrag: aanraken, seksuele opmerkingen, doorgaan via app, dreigen en emotionele chantage. Dat is niet oké, hoe je het ook wendt of keert.
De manier waarop jullie met elkaar communiceren is nu ook veel begrijpelijker, want de onderhuidse spanningen zijn nooit erkend of opgelost. Dan ga je jezelf beschermen en trek je een pantser op. Van buitenaf kan dat overkomen als overgevoelig reageren of overal zwaar aan tillen, maar dat komt juist doordat er van alles onder de oppervlakte speelt.
Als je het contact toch wilt behouden zou je begeleiding met een derde, zoals gezinstherapie kunnen overwegen. Iemand die van buitenaf meekijkt en de dynamiek begrijpt kan soms helpen om patronen te herkennen en doorbreken. Maar een normaal functionerende familie zal het waarschijnlijk nooit worden.
Wat je hierboven allemaal vertelt, is nu al een volkomen geldige reden om grenzen te trekken en contact te beperken. Punt.
Ik voel die spanningen nog steeds en daarom is communicatie misschien ook moeilijk. Alleen zijn er veel meer dingen gebeurd dan alleen dat. Met name jaloezie, opscheppen en mij niks gunnen.
Maar ik werd vaak neergezet als de kwade. Soms heb ik het gevoel dat haar vriend ook een beetje zit te stoken en mijn zusje houdt hem het hand boven het hoofd. En mijn broertje woont ook bij hun in, die vaak ook stookt.
Gezingstherapie is misschien een optie maar dit soort patronen zullen altijd blijven bestaan en gaat niet veranderen. Daarom heb ik gewoon een hekel aan mjjn zwager en mijn zusje doet gewoon mee. Ik vind het moeilijk om er mee om te gaan, want als ik afstand neem is dat niet goed, dan appt ze meer en wil ze controle hebben maar zodra jk reageer hoor ik dagen niks meer van haar. En ik dingen aangeef zoals verjaardag of dat ik het niet vier ivm de prikkels dan vind ze dat niet normaal.
Kortom; weet niet hoe ik er mee om.moet gaan want wat ik ook doe, zeg, en probeer uit te leggen aan hun, ze draaien dan alles om.
Ik heb al een keer het contact verbroken voor een jaar maar zit er nu weer sterk aan te denken om het te verbreken. Want ik ben bezig om het te beperken maar dat kunnen ze niet hebben. Ook als ik het aangeef krijg jk verwijten dat het aan mij ligt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in