het psyche forum

18-03-2011 21:03 606 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik lees hier in het psyche forum nogal wat "toestanden" .

vaak van mensen die lichamelijk prima in orde zijn en dus eigenlijk gezegend zijn met het leven dat ze gekregen hebben.

toch raar dan eigenlijk dat ze psychische problemen hebben met bijvoorbeeld de rouwverwerking van hun overleden cavia die ze als kind verloren hebben.

Ik zou tegen diegene willen zeggen. kijk naar de andere kant van de wereld of dichterbij naar de invalide buuf/buum en besef hoe SCHATrijk je bent en zeik niet zo.
Als ik de houding (jij-bakken) wel als kwetsend ervaar heb ik wel degelijk een reden om te zorgen dat ik die houding niet al te vaak aan neem (en dus kind naar boven bonjour of op een andere manier in grijp op ongepast gedrag).
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 maart 2011 @ 01:53:

[...]

Ja, En een hele dwarse, of een hele dappere puber zal 'm een keer overgaan.

Geeft niet, leren ze ook van. of een hele dwaze
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
quote:mamzelle schreef op 19 maart 2011 @ 01:53:

[...]

Direct erna is moeilijk (want dan nog niet gemeend, dan zit ik zelf nog volop in het jij-bakken van binnen). Ik ben in het algemeen meer dan bereid om mijn fouten aan mijn kinderen toe te geven.Ik denk, dat als je het zegt terwijl het ongemeend is, het nog altijd beter is dan het niet te zeggen of pas veel later.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 maart 2011 @ 01:50:

[...]

Hard, zeg.Ja, de kinderen hebben echt een kutteringtyfusleven hier.
quote:Zanne schreef op 19 maart 2011 @ 01:54:

Is er dan niemand die ook lastig was als puber? Die niet alles braaf deed wat zijn ouders zeiden en stampend de trap op ging?

Stampend de trap op? Ha............ peanuts bij wat ik allemaal uitspookte.

Stampen vind ik helemaal niet in de categorie " erg " vallen.

Stampen hoort bij pukkels, beugels en haargroei.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
quote:Floks schreef op 19 maart 2011 @ 01:56:

[...]

Ja, de kinderen hebben echt een kutteringtyfusleven hier.Zolang ze het niet hardop zeggen......
quote:mamzelle schreef op 19 maart 2011 @ 01:38:

[...]

Nee hoor. Ik gebruik andere termen maar schaam me om dat ook nog eens op te schrijven.

Het is ook niet alsof dit dagelijkse kost is. En het uitgangspunt voor iedereen is dat je je best doet om je te beheersen, hoe moeilijk dit ook is. Dat dat niet lukt, tja,

Ik kan echt begrijpen dat het moeilijk is om je woede te beheersen, ik heb zelf ook een periode gehad waarin het hier uit de hand liep. Met hulp en een hoop inzet ben ik daar uiteindelijk uit gekomen. Punt is dat de hulp en inzet groter moeten zijn naarmate het probleem groter is.

is dat een gevolg van de opvoeding, of is dat een gevolg van de psychiatrische stoornis die best wel erfelijk is. Eén van mijn kinderen heeft helemaal geen last van dit soort uitbarstingen

Daar geloof ik helemaal niets van.

Schaamte zal zeker een onderdeel zijn van dat ik mijn kinderen stop als ik ze hoor schelden. Hier binnen wordt by the way ook niet gescholden, of in elk geval wordt dit niet getolereerd. Zoals ik al zei is dit niet echt gedrag waarvan ik graag zie dat het gekopieerd werd. Ik vind het ook behoorlijk jammer dat alle rustige interventies niet worden gekopieerd en die explosieve mooi wel. De rustige interventies zijn namelijk ver, ver, ver in de meerderheid.(ik ga naar bed)
Ga in therapie!

Is er dan niemand die ook lastig was als puber? Die niet alles braaf deed wat zijn ouders zeiden en stampend de trap op ging? oh jawel hoor en met deuren slaan enzo, maar schelden, no way

Is er dan niemand die ook lastig was als puber? Die niet alles braaf deed wat zijn ouders zeiden en stampend de trap op ging?

Ja, ik ging stampend de trap op, maar dat is toch prima?

Of een keer een deur wat harder dichtslaan, ook goed.

Mag, zolang je niemand pijn doet.
quote:rosanna08 schreef op 19 maart 2011 @ 01:55:

[...]

of een hele dwaze Die ook, ja.
Wat zijn we eensgezind
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 maart 2011 @ 01:56:

[...]

Stampend de trap op? Ha............ peanuts bij wat ik allemaal uitspookte.

Stampen vind ik helemaal niet in de categorie " erg " vallen.

Stampen hoort bij pukkels, beugels en haargroei.

Ik heb ook een redelijk soft voorbeeld gebruikt

Vertel, wat deed jij?

Ik kreeg alleen de indruk dat ik hier met allemaal superbrave pubers te maken had.

Julus, Rosanna, Nightfall.....
Julus, dat deden mijn ouders ook, ajb zeggen en dank je wel enzo. Hoe kun je anders van je kinderen verwachten dat zij het wel doen? Net als dat mijn ouders ook niet te beroerd waren om het toe te geven als ze een enkele keer fout zaten.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 maart 2011 @ 01:48:

[...]

Een kind met enig respect voor zijn ouders en een GEZONDE " angst " ( weet geen beter woord, maar houd het dan maar op weten dat het menes is en dat er sancties op staan ) blijft niet keer op keer schelden.Ontzag?
Ga in therapie!
(kan iemand me trouwens vertellen waarom de goeie discussies altijd 's nachts plaatsvinden? Dit is killing voor mijn dag/nachtritme)
quote:Zanne schreef op 19 maart 2011 @ 01:58:

[...]

Vertel, wat deed jij?

Mijn eigen zin. Voor zo ver mijn ouders dingen van te voren al niet aan voelden.

Roken, drinken, neuken, liften, 's nachts uit mijn tent glippen, oorbellen pikken, spijbelen, absentiebriefjes schrijven en ondertekenen met mijn moeders handtekening............ need I say more?
Grenzen stellen (harde grenzen stellen) is inderdaad wel moeilijk als je als ouder zelf grenzen overschrijdt. Ik kan wel zeggen dat ik het gedrag 'schelden' niet tolereer, ik kan daar ook sancties op zetten, maar ik kan niet maken dat het kind zo'n gruwelijk ontzag voor me heeft dat het niet in zijn hoofd op zal komen om dat ooit nog eens te doen. Zelfde geldt voor boosheid. Ik heb er waarschijnlijk meer begrip voor dat het bestaat (al is het onwenselijk) dan ouders die zelf die grenzen goed kunnen vasthouden.

Ik hoop dat de kinderen op termijn leren dat emoties taaie rakkers zijn die je onder controle moet zien te houden, maar dat ze er wel zijn, en dat het op zich niet fout is dat ze er zijn.

In het huis waar ik vandaan kwam waren (mijn) emoties niet toegestaan.

Tja, en daar leer je dus ook niets van, zo blijkt.
Ja, en als het goed is heb jij (en ik ) dat voorbeeld gevolgd en daarom geloof ik niet dat mijn zoon mij zal uitschelden.
quote:dubiootje schreef op 19 maart 2011 @ 02:01:

[...]

Ontzag?stukje kaas Duub?
quote:dubiootje schreef op 19 maart 2011 @ 02:01:

[...]

Ontzag?

Ja.

Jammer dat Rosanna de ijskast al heeft gewonnen.

Maar stel het érg op prijs dat je met me meedenkt.
quote:rosanna08 schreef op 19 maart 2011 @ 02:01:

(kan iemand me trouwens vertellen waarom de goeie discussies altijd 's nachts plaatsvinden? Dit is killing voor mijn dag/nachtritme)

Doe eens gek, het is weekend:)

Maar wel typisch inderdaad.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 19 maart 2011 @ 02:01:

[...]

Mijn eigen zin. Voor zo ver mijn ouders dingen van te voren al niet aan voelden.

Roken, drinken, neuken, liften, 's nachts uit mijn tent glippen, oorbellen pikken, spijbelen, absentiebriefjes schrijven en ondertekenen met mijn moeders handtekening............ need I say more?En dat deed ik dan weer niet. Durfde ik niet. Ik sloeg wel met deuren, stampte de trap op, sloeg boven de deur dicht. Opende de deur weer en sloeg 'm nog harder dicht. Maar die dingen huier bovenaan durfde ik echt niet. Wilde ik ook niet.

Jawel, maar bepaalde grenzen ging ik echt niet over: schelden, veel te laat thuis komen of wegblijven zonder te melden waar je zit.

Natuurlijk ruimde ik mijn kamer niet op terwijl dat wel moest. Dus vond ik mijn spullen onder mijn slaapkamerraam, buiten.

Nooit meer gezegd dat het opgeruimd was om de deur uit te kunnen.
Invisible tears are the hardest to wipe away.
quote:Julus schreef op 19 maart 2011 @ 01:57:

[...]

Ja, ik ging stampend de trap op, maar dat is toch prima?

Of een keer een deur wat harder dichtslaan, ook goed.

Mag, zolang je niemand pijn doet.

En zo naar voor de kinderen als je dan een moeder hebt die begint te zingen; 'Niet met de deuren slaan... ja zuster, nee zuster!'

Of; ; dat doet de deur dicht.....'

'Ze kwam binnen zonder kloppen...' van de Dijk... doet het ook altijd leuk hier thuis.

M.a.w. neuh.... ik ben weinig onder de indruk van puber gedrag.
quote:mamzelle schreef op 19 maart 2011 @ 02:01:

Grenzen stellen (harde grenzen stellen) is inderdaad wel moeilijk als je als ouder zelf grenzen overschrijdt. Ik kan wel zeggen dat ik het gedrag 'schelden' niet tolereer, ik kan daar ook sancties op zetten, maar ik kan niet maken dat het kind zo'n gruwelijk ontzag voor me heeft dat het niet in zijn hoofd op zal komen om dat ooit nog eens te doen. Zelfde geldt voor boosheid. Ik heb er waarschijnlijk meer begrip voor dat het bestaat (al is het onwenselijk) dan ouders die zelf die grenzen goed kunnen vasthouden.

Ik hoop dat de kinderen op termijn leren dat emoties taaie rakkers zijn die je onder controle moet zien te houden, maar dat ze er wel zijn, en dat het op zich niet fout is dat ze er zijn.

In het huis waar ik vandaan kwam waren (mijn) emoties niet toegestaan.

Tja, en daar leer je dus ook niets van, zo blijkt.Helpt het niet als je -wanneer je in een minder goede bui bent- om dat aan je kinderen te zeggen. Stel dat jij in een rotbui bent, dat je dan zegt jongens, ik ben een beetje chagrijnig, heeft niks met jullie te maken maar laat me maar even. Dan ben je het voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven