Hier mag alles zijn en weer verdwijnen - 5

10-05-2025 21:03 1351 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Een gedeelde plek om verder te kunnen schrijven en ook weer te kunnen wissen. Voel je welkom in dit topic: Hier delen we zielenroerselen die je IRL niet op tafel gooit.
In de eerdere edities werd duidelijk dat de zwaarste thema's respectvol en empathisch besproken kunnen worden. Een oproep aan iedere schrijver om daar aan mee te werken.

Wissen mag altijd en daarom geldt hier de regel: 'NIET QUOOTEN' zodat elke schrijver zelf kan bepalen wat er wel of niet blijft staan.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras.
In elk geval sinds ik geen contact meer wil stuurt ze me bloemen op mijn verjaardag en mijn trouwdag.

En het zal echt aardig zijn. En ik moet het ook loslaten. Mild zijn, er zit vast een goede intentie achter.

Maar laat me gewoon met rust....
You'll never feel ready cause ready is not a feeling, it is a decision.
Verdrietig dat ze hiermee over jouw grens van geen contact gaat. Je hoeft zeker niet te bedanken. Maar als dat lastig is en je het daardoor niet kunt loslaten kun je ook man vragen of hij haar wil bedanken. Het zijn ook zijn bloemen ten slotte.
Gefeliciteerd Lucy! Goed om te lezen dat je zin hebt in het etentje samen.
Waarom moet je mild zijn, van wie moet dat?
This is an unacceptable timeline
Alsnog gefeliciteerd Lucy! Was het etentje leuk?
Forever is a hell of a long time
Fijn dat het gelukt is lekker te gaan eten samen Lucy, hopenlijk hebben jullie een heerlijke avond gehad!
Ja, we beginnen elkaar heel voorzichtig weer een beetje te vinden. Eten was echt heerlijk, restaurant zat in een oud klooster dus echt een prachtige ambiance.

Tyche: ik denk dat ik van mijzelf mild moet zijn. Omdat ik besef dat het weliswaar manipulatie is, maar niet met een slechte intentie. Dat als ik accepteer wie ze is, en waarom, en dat als ik snap waar ze vandaan komt, dit erbij hoort.

En dat het óf bedanken is, óf heel duidelijk zeggen dat ze moet stoppen. Maar dat in de irritatie blijven hangen niet helpend is.
Nee, geen dankjewel zeggen.
Dat hoeft niet, en dan ga je in op de hengel.

Zie het bloemetje even als een worm.
Een heel goedbedoelde worm voor de vis.
Lekker joh, zo’n worm.

Niet happen.
Ook al zegt de visser dat zij je terug zal gooien in de sloot.
En dat jouw hersens te klein zijn om pijn te voelen.

Niet happen.
Jouw dank je wel bestaat uit niet de bloemen terugsturen of in de tuin werpen of herhalen dat je met rust gelaten wil worden.
feow wijzigde dit bericht op 30-08-2025 10:31
Reden: ‘Gewoon’, vooral stom dus, gequote
47.59% gewijzigd
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Klinkt goed dat etentje Lucy! Je kreeg de bloemen gisteren en voelt irritatie, dat vind ik niet blijven hangen. Haar intenties hoeven niet leidend te zijn voor jouw reactie. Dat je voor jezelf van de irritatie af wil en het prettig zou zijn om mild te zijn is een ding, maar het klinkt meer alsof je het jezelf kwalijk neemt dat dat niet lukt. Je oefent al mildheid in je gedachten maar ik vind het niet gek dat je gevoel nog andere input heeft hierover, gezien de geschiedenis tussen jullie.

Feow, denk je aan het niet quoten?
This is an unacceptable timeline
Ik denk dat het en-en kan zijn.

Dat je misschien best kan leren om je moeder met een mildere blik te bezien, in het besef dat ze je niet bewust pijn heeft gedaan en dat ze nu eenmaal.is wie ze is. Ik kan me goed voorstellen dat dat fijn zal zijn.

En dat je tegelijk haar acties en handelingen ten opzichte van jou niet hoeft te accepteren. Dat je grenzen mag stellen, misschien wel JUIST omdat je haar met enige mildheid kunt bezien.

Dat je nee kunt zeggen in het besef dat je niet haar als.persoon afwijst, maar wel datgene wat ze op dat moment doet (bijvoorbeeld toenadering zoeken terwijl jij hebt aangegeven dat je dat niet wilt)
Die mildheid naar vroeger is er. Ik snap oprecht waarom ze is wie ze is. Haar enorme leegte en onzekerheid, het op zichzelf gefocust zijn, het gevoel geen bestaansrecht te hebben en dat in alles weerspiegeld te zien. En ook waarom ik dus nooit kon voldoen aan verwachtingen.

Ik vind het moeilijk dat ze mijn grenzen niet kan accepteren, maar dat heeft ze natuurlijk nooit gedaan. Dus dat ze dat nu ook niet doet is niet raar.

En ik wankel constant tussen me schuldig voelen (mild moeten zijn), want als ik echt accepteer wie ze is, dan hoef ik er niets van te vinden. Dan hoeft het me niet te raken.

En tussen geirriteerdheid, want kennelijk mogen mijn grenzen nog steeds niet bestaan en blijft haar behoefte aan contact en manipulatie om haar doel te bereiken belangrijker dan mijn behoefte aan rust en heling.

Maar is dat niet weer heel egoïstisch? Dat ik mijn behoefte boven de hare plaats? Doe ik dan niet precies hetzelfde? Ze is 80. Kan ik de laatste 10 jaar van haar leven niet een manier vinden die voor mij en haar okee zou voelen ofzo, en waarom lukt me dat dan niet?
Ik kan helemaal accepteren dat iemand de hele dag scheld en tiert. Echt.
Maar ik hoef dat niet te accepteren in mijn leven.
Want ook al heb ik het geaccepteerd, het is wél schadelijk voor me.

Bovenstaande is best logisch als het over de buurman gaat. Logisch dat je afstand neemt.

Combineer dat eens met dat de meeste mensen harder geraakt worden door een naaste (en nóg harder door hun moeder) dan door de buurman.

Ik denk dat je dan mild naar jezelf mag wezen en jezelf (ik ben te raken) mag accepteren.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Je schrijft dat je je geïrriteerd voelt dat je grenzen kennelijk nog steeds niet mogen bestaan.
Daar zit mijns inziens je hele verwarring en pijnpunt.

Deze zin geeft voor mij aan dat je je moeder wilt accepteren zoals ze is, maar ergens toch nog hoopt of vind of wil dat ze je grenzen accepteert.

Dat is geen oordeel he, dat is wat ik lees.

K denk ook te lezen dat je vindt dat je je moeder moet accepteren, omdat je begrijpt waar haar gedrag vandaan komt.
Maar Tsja, ik begrijp dat een hond moet poepen, ik vind het nog steeds er smerig. ;)
Ik wil ook geen hond, want ik wil geen poep rapen.

Jij kan niet kiezen, je hebt je moeder, en ze poept. Dat mag je smerig vinden. Daar mag je geïrriteerd over zijn. Ook al begrijp je prima dat dat is wat ze doet.
Zolang ze in je leven is zal ze poepen. Dat is voor haar net zo gewoon en 'nodig' als voor die hond.
Dat zegt dus niets over jou en hoe belangrijk of niet jouw grenzen zijn.
Dus 'kennelijk' doen jouw grenzen er nog steeds niet toe: tsja, een hond heeft er gewoon geen boodschap aan dat in poep vies vindt. Hij kan er niets mee, als ie het al begrijpt.
Dat dus.

Dat gezegd hebbende: Gefeliciteerd met je jubileum. Wat fijn dat jullie het samen gezellig gehad hebben. Verbinding helpt zo. Fijn dat dat er was!

Xxx
Irritatie voelen, is een grens ervaren bij jezelf.

Mijn zelfhulpfiguur zegt het regelmatig tegen me. Die geeft ook aan dat het niet erg, raar, slecht of vreemd is dat ik die irritatie voel.

Wel dat een grens ervaren een conflict beleven is.

En een conflict vind ik spannend!
Van alles gaat er dan aan. Ongemak, oordelen over de ander, loyaliteit, eisen aan mezelf.

Dat is best lastig. Liefst vind ik dan mezelf overdreven en veeg ik het weg.

Het vereist moed, en een houding van verantwoordelijkheid naar mezelf om me te bevragen: wat wil ik er in? Wat kan ik erin?

Soms is enkel me gewaar zijn van de grens, voldoende. Hoef ik er niks mee. Er is een grens. Die voel ik.

Dat grenzen hebben heel gezond is, begin ik langzaam steeds meer te beseffen.

Mijn hoofd vindt nog vaak dat het moet kloppen, of dat ik het moet fixen. Ergens ben ik verantwoordelijk voor de situatie, zo heb ik het altijd gezien, zo is het me aangepraat. Ongemak verdragen, als in de irritatie zien voor wat het is, het is een kunst. Dat ik er over mag praten, delen wat het me doet zonder dat ik degene die irritatie oproept daarmee confronteer... Het heeft lang geduurd voor ik kon zien dat het geen disloyaal roddelen was, maar zelfzorg.

Waarnemen is een Dingetje. En daar heb ik nog een hoop in te oefenen.
Lucy, als je geen contact wil zou ik gewoon niet reageren op die bloemen.

Je hebt haar acties niet in de hand, je kan niet met geweld beletten dat ze bloemen stuurt.

Maar jouw reactie heb je wel in de hand.
Je kan dus gewoon kiezen voor wat het meeste bijdraagt tot je doel 'geen contact'. En dat is dus zelf niet reageren (ook je man niet).
Hanke, ik geloof dat je de spijker op zijn kop slaat.

Ik heb ondertussen ook geleerd dat irritatie een grens aangeeft. En het is al heel wat dat ik de irritatie ondertussen herken. Maar hem er ook mogen laten zijn, dat vind ik nog best heel moeilijk.

En de situatie voelt al snel als mijn schuld. Ik ben kennelijk niet duidelijk genoeg geweest. En hoe kun je nu boos of geïrriteerd zijn om bloemen op je trouwdag? Hoe kun je boos of geïrriteerd zijn op een moeder die een opening aan haar kind wil geven voor contact?

Daar zit trouwens ook een deel van de irritatie: de boodschap naar de buitenwereld dat het niet aan haar ligt. Dat zij het niet snapt. Kijk, zij doet alles goed. Ze stuurt toch bloemen? Waardoor automatisch de schuldvraag over geen contact bij mij ligt. En ergens is dat ook zo: ik heb het besluit genomen. Alleen daarmee geconfronteerd worden vind ik pijnlijk. Wil ik vermijden. Want ik weet dat het voor mij het beste is. Dat het me heel veel rust geeft. Maar tegelijkertijd voelt het ook als "niet genoeg mijn best gedaan ".

Fijn dat je benoemt dat je ook de irritatie mag voelen en er daarna niets mee hoeft. Daar kan ik geloof ik wel iets mee. Of in elk geval in mijn hoofd, en me er bewust vsn zijn dat ik daarmee mag oefenen.

Ik bedacht me gisteren ook dat ik een tijdje wat milder voor mijzelf kon zijn, maar dat dat op dit moment er niet meer is. En ik ben aan het puzzelen en broeden, omdat daar volgens mij een link ligt met acceptatie in dit hele stuk (moeder, opvoeding, maar ook: geen contact, en wat zegt dat over de persoon die ik ben)?

Dank je voor je post, het schept helderheid. En het schuurt, en zet aan tot nadenken.

Avo, ik geloof niet dat acceptatie er altijd voor zorgt dat er geen irritatie meer is toch? Waarschijnlijk is de ultieme vorm van volwassen gedrag dat je je aan niets meer stoort, het glimlachend aan kan zien en loslaten wat van de ander is. Maar ik geloof dat ik daar echt nog mijlenver van vandaan ben...
Volgens mij kon alleen Boeddha dat, Lucy.
Nou, ik ben duidelijk nog geen buddha :P
Nee hoor Luus, ik accepteer totaal dat een hond moet poepen, maar ik vind het bloed irritant als ik ermee geconfronteerd word. 🤣
Gelukkig maar. De paar mensen die ik in mijn leven heb ontmoet die zichzelf als verlicht afficheerden, vond ik nou juist onuitstaanbaar. En dat was volgens mij geen afgunst :)
Wel handig als je verlicht bent.
Scheelt een hoop stroomkosten.

Ik moet vooral lichter worden. Maar ik vreet me klem, dus dat wordt m niet.

Heb hier een vriendin verteld over opname.
Wel fijn om even te ventileren. En ze reageerde superlief.
Maar ook nog meer angst.
Er is momenteel een soort protestactie gaande in mijn hoofd: ik moet dood, dan breng ik geen anderen meer in gevaar.
Ik maak me ook voor het eerst steeds zorgen om de kinderen als ik ze niet zie.

En ik weet dat toen 35 nu hoogbejaard is.
Maar toch. Wat als het is blijven bestaan. Aangevuld, verjongd, weet ik het wat.
Ik word snachts vermoord, maar naarder is als ze pakken wie me lief is.
Ik weet dat ik het niet moet geloven.
Maar ik weet ook wat ze zeiden. Wat ze deden.
Ik ben trouwens sinds drie dagen duizelig.
Of nouja.
Tintelingen in mijn hersens, mijn mond, tong.
Soms zwart en dus 'duizelig' of meer bijna flauwvallen, die vorm van duizelig.
Dat je het voelt in je hoofd, en denkt 'oeh, niet omvallen' maar dan ga je al.
Het begon als ik lag. Nu ook als ik zit, ga staan, en als ik bezig ben dan tintelt het heel zachtjes.
Mijn mond en gezicht niet de hele tijd.

Alsof ik mijn ad niet geslikt heb. Of veel teveel slaappillen.
(Gecontroleerd. Alle dagen ad geslikt. Juiste dosis. Zelfde merk als altijd. Geen slaappillen verdwenen.)

Ik vind het niet erg, vooral raar, maar met autorijden vind ik het toch niet heel relaxed, en maandag met werk ook niet.
Vrijdag had ik vooral veel vergaderingen, dat ging wel redelijk, hoewel ik achteraf wat dingen verkeerd gelezen/geïnterpreteerd heb blijkbaar, en wat tijd mis.
(Een collega ging spontaan een lezing houden over trauma sensitief werken, met daarbij even een uitgebreid deel over wat is ACE, hoe kan dat tot trauma leiden, wat is trauma, gevolgen op leren en werken, hoe vaak komt het voor, daarom traumasensitief werken. Ik ben even uit gecheckt. Helemaal toen collega dingen door elkaar ging halen en met droge ogen ging beweren dat de dood van een cavia voor iemand dus een zeer traumatische gebeurtenis kan zijn.
Ik ga daar dus nooit ook maar een woord laten vallen over trauma... )
Herkenbaar, Avo.
Hier draaiduizeligheid sinds gisteren.
Zit middenin heftige traumabehandeling (EMDR).
Afgelopen week is officieel mijn traject beëindigd, een heel fijn afscheid gehad van onze wekelijkse groep. Hartverwarmend, en ik kon het voelen - dat is vooruitgang.
(Ik krijg nog een half jaar verlenging met mijn behandelaar.)

Deze week ook fijne dingen meegemaakt met mensen.
Waar ik de duizeligheid aan linkt, is dat mijn systeem het allemaal niet zo kan verwerken: de verschillen tussen hoe vroeger de mensen waren met mij; en hoe er nu met mij omgegaan wordt. Zoveel beter en fijner, en met respect. Dat kan de binnenwereld nog niet bevatten. En dat mijn behandelaar niet wegrent, maar blijft, nu ze mijn vieze beelden mag weten, is ook heel erg vreemd.
Plus ik zag nu ook zo duidelijk de oude overlevingspatronen, juist bij de goede dingen... zo hardnekkig zijn die.

Ik probeer dan nu maar te zakken.
Schrijven, journal, plaatjes plakken, simpele dingen, naar bomen kijken.
Landen. In mijn eentje thuis. Stil.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Oh ja, nog even dit.
Ik had op mijn werk ook een gesprek met een collega. Ging over trauma etc, en ik merkte dat ze er echt he-le-maal niks van begreep. En toch maar doorgaan met uitleggen hé... heel uitputtend, maar dat heb ik dan op dat moment niet door.
Sterkte, Avo.
Je bent niet alleen.
We zijn niet (meer) alleen.
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Wauw, ook je traject beëindigd. Mijlpaal! Kanjer!
Heb je toch maar gedaan! Knap hoor.
En net je behandelaar dus nog verder en nu heftige emdr. Waren jullie daar eerder nog niet aan toegekomen?
Wat maakt dat je het nu aandurft?
Heb je een keer per week dan?

Sorrie voor de vragen....

Hier druk weekend gehad, fijn afleiding.
Hoop gefaald. Hoop angst, ik denk eigenlijk dat niemand het ziet. Ik doe druk.

Ga komende tijd inzetten op 22.00 naar boven, 23.00 uiterlijk lamp uit.
Vind ik heel moeilijk, want slapen is enorm een ding weer.
Maar ik ben zo zo moe. Ik weet dat het moet.
Ik kan alleen wel janken bij het idee.

En EV, wat fijn dat je niet meer alleen bent. Voel je dat ook echt zo?

Xx
Lucy: nog gefeliciteerd met je trouwdag en fijn dat jullie weer een beetje meer naar elkaar toe groeien!

EV: draaiduizeligheid is zo naar! Het klinkt bij jou alsof het een stressreactie is en die klinkt ook begrijpelijk met waar je middenin zit! Heftig hoor. Je behandelaar klinkt fijn trouwens.

Ik heb een megadrukke week achter de rug. Bij ons begonnen de lessen dus al meteen, niks eerst voorbereiden. En er klopte ook vanalles niet, veel klagende collega's, gelukkig klopte het bij mij wel. Maar ik vind het heftig, we hebben tamelijk grote groepen en ook meerdere niveaus per groep, dus vrijwel iedereen moet differentiëren en ik kan dat tot bepaalde mate, maar nu is het wel erg extreem. Ik heb dus voor elke les véél lesvoorbereiding en dan is het nog maar afwachten of het allemaal een beetje loopt. Ik probeer m'n lat laag te houden en te roeien met de riemen die ik heb. Maar het kost echt tonnen aan energie en ik vrees dat het de hele periode zo blijft. Sinds vrijdag (m'n vrije dag) al erg moe en ben nu eigenlijk nog niet uitgerust. Hopelijk krijg ik na deze week toch wat meer routine en rust.

Sterkte Selune en Bloemenvaasje morgen!
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven