Hoe wordt ik zakelijker?

27-08-2011 15:36 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb altijd gewerkt bij werkgevers waar collega's erg open waren tegen elkaar. We praatten over alles. Met één collega heb ik zelfs uitgebreide gesprekken gehad over zijn verwarrende gevoelens over zijn homosexualiteit, waarin hij zelfs een paar keer in tranen uitbarste. Zelf was ik ook erg open over mijn relatie en andere dingen. Vriendschap en collegialiteit liepen door elkaar heen.

Dit is zeven jaar goed gegaan. Maar nu werk ik ergens waar de openheid een stuk minder is. Eén van mijn collega's gedroeg zich echter net zo tegen mij als mijn 'oude collega's'. Tegen haar ben ik dan ook erg open geweest over mezelf. Zij had echter geen goede motieven en heeft haar kennis over mij misbruikt, zodat ik behoorlijk in de problemen ben gekomen. (klinkt wat vaag ivm herkenbaarheid).

Ik zou graag willen horen van mensen die een duidelijke afbakening hebben tussen 'privépersoon' en 'werkpersoon' hoe ze dit doen. Ik ben op het werk hetzelfde als thuis en dat moet ik dus echt zien te veranderen. Ik krijg gemakkelijk vriendschappelijke gevoelens voor mensen, zeker als ik ze veel zie... en daar wil ik vanaf. Ik zou er eigenlijk met een psycholoog aan moeten werken, maar die kan ik momenteel niet betalen (woon in buitenland en het wordt hier niet vergoed).
Ik denk inderdaad dat er wel verschil is tussen branches.

Wat goed Brunetteparis, dat jij er al tijdens een stage op gewezen bent. Dat is wel het nadeel van een WO-Studie. Ik heb nooit stage gelopen en ging er vanuit dat wat op het werk gebeurde qua openheid normaal was. Bij een stage wordt er over je schouder heen gekeken.

Ik heb nu een hele negatieve ervaring... en ondanks dat ik inzie dat ik gewoon veel pech heb gehad dat ik zo'n walg van een mens heb getroffen, is dit wel een hele goede levensles voor me.
Ik was ook altijd "compleet mezelf"op het werk en heb helaas 2x mogen meemaken dat ik er uitgewerkt ben. Mensen gebruiken idd dingen tegen je die je ze in vertrouwen verteld hebt. Bij mijn laatste baan heb ik een jaar gewerkt voordat ik met zwangerschapsverlof ging

Ik had 1 motto wat ik mezelf steeds voor hield: "Ik kom hier om te werken en verder niet". Ik heb zelden zo heerlijk gewerkt als hier, heerlijk ongecompliceerd, nergens mee bemoeien en altijd buiten het geroddel gebleven, en dus ook niet het onderwerp van geroddel geworden. Ik was gewoon X, en X was aardig, beleefd en en goedlachs, verder niet. Als mensen naar me toe kwamen om te roddelen over iemand anders dan zei ik altijd "O" "goh" etc en zodra ik de kans zag om me om te draaien dan greep ik die. Tuurlijk het kost energie: het niet jezelf zijn maar het scheelt je ook heel veel problemen en negativiteit die je ook weer energie kosten!
[quote]VotesforLeo schreef op 27 augustus 2011 @ 15:40:

In ieder geval door ik word zonder t te schrijven.

Hahahahaha
Jij hebt je lesje dus ook geleerd, Cathoilily!

Wat mij het moeilijkst lijkt is er voor te zorgen dat je niet geleidelijk vertrouwlijk met iemand raakt. Wat doe je bijvoorbeeld als iemand persoonlijke verhalen met je deelt, en je voelt sympathie voor diegene?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven