Hoogsensitief/hooggevoelig

05-06-2011 17:14 172 berichten
Hoi allemaal,

Al lange tijd weet ik dat ik hooggevoelig ben. Ik heb er eigenlijk nooit wat mee gedaan. Waarom ik dat niet heb gedaan is een vraag waar ik geen antwoord op heb, want dat had ik beter wel kunnen doen.

Op het moment spelen er om me heen veel problemen af bij andere mensen. Iedereen die bekend is met hooggevoeligheid snapt wel dat dit echt een probleem is voor mij. Ik probeer iedereen te helpen ten koste van mezelf. Grenzen aangeven lukt me vrijwel niet.

Tegen andere problemen loop ik ook (soms dagelijks) op;

-ik ervaar veel druk

-alle emoties krijg ik binnen en blijven hangen (vermoeiend)

-dingen van te voren plannen maken me panisch (ik snap maar niet waarom, en of dit ermee te maken heeft)

Zo kan ik wel een hele lijst maken. Door de vele problemen(waarvan er maar 1 m'n eigen probleem is) kan ik het allemaal niet meer bolwerken. Sinds ongeveer 2 maanden gaat het de verkeerde kant op. Ik moet het nu wel onder ogen gaan zien voordat ik er aan onderdoor ga. Het is nu al namelijk zo dat ik niks meer leuk vind.

Wie heeft dit ook, heeft tips of 'iets' om hier grip op te krijgen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Ligeia schreef op 05 juni 2011 @ 20:04:

[...]

Ja, dat lees je zoals ik het bedoelde. Ook jij leest namelijk niet goed. Lees het topic anders nóg eens door. De tips en adviezen staan er. Dat ze niet leuk, lief, pluizig en gemakkelijk aandoen, wil nog niet zeggen dat het geen goede tips en adviezen zijn...Nogmaals, het viel mij op dat de reacties (voor mij) wat negatief klonken. Blijkbaar heb je goede adviezen gegeven, dat is dan oke, ik hoop dat pierot er wat aan heeft. Misschien heb ik niet goed gelezen of je niet goed begrepen, weet ik niet. Het lijkt alsof jij je daardoor aangevallen voelt, maar dat hoeft niet. Is ook niet zo belangrijk denk ik, laten we het positief bekijken! Als pierot maar wat met de reacties kan!
quote:nerd_ schreef op 05 juni 2011 @ 20:14:

@hanneke

`Met alle rspect, weet onderhand wie je bent,` maar ´t gaat toch niet om voetschimmel?

Kuurtje, pleistertje.

´t Gaat om communiceren, met alles wat een mens maar heeft.

(En waarvan jij denk ik veel in huis hebt)Ik mis nu een beetje over welke van mijn reacties je het hebt?

Persoonlijk vind ik HSP niet echt relevant, ik geloof er niet in. Om het maar lullig te zeggen: ik vind het onzin. Maar dat maakt voor de hulpvraag van TO niet uit. Ik heb in het begin van dit topic, meermalen, aangegeven wat ik denk dat TO moet doen. En dat is werken aan het 'nee' zeggen. Omdat ik denk dat ze daarmee rust in haar leven kan creëren en daarmee wat stabiliteit kan komen. Maar dat hóeft niet zo te zijn. Dat advies geef ik op basis van wat ik hier lees. Als daar niet op wordt gereageerd, maar er een aantal andere dingen wel worden gezegd, dan ga ik daar op verder. Niet meer niet minder. Ik vond de reactie van Fiorah heel nuttig voor mij persoonlijk, dat ik vanuit een ander perspectief moest kijken. Dat heb ik óók aangegeven. Mag ik hier dan geen enkel negatief geluid laten horen?
quote:_yellowlove_ schreef op 05 juni 2011 @ 20:20:

[...]

Dat is niet helemaal waar. Bij mij is ook gepoogd het label hoogsensitief op te plakken door een psycholoog. Een echte, GGZ geregistreerde psycholoog. Had er verder niet zo'n behoefte aan om dat te onderzoeken , wist niet wat het mij verder hielp. Maar het is kennelijk wel een begrip in de psychologie.

Verder TO, ik weet er niets vanaf, ik wens je succes met je zoektocht naar jezelf en een fijn leven.er zijn natuurlijk altijd rotte appels in de mand. Ook bij de GGZ
om nog te reageren op de kwestie, bestaat het wel of niet - ik denk dat iedereen in meer of mindere (hoog) sensitief is. maar ik denk dat iedereen in meer of mindere mate autistisch, adhd, add of wat dan ook is. alleen plakken we tegenwoordig overal een label op.

probeer er niet teveel de nadruk op te leggen, je bent meer dan alleen hsp. x
quote:meds schreef op 05 juni 2011 @ 20:21:

[...]

er zijn natuurlijk altijd rotte appels in de mand. Ook bij de GGZVerder ben ik niet zo bezig met in hoeverre hoogsensitief wel of niet echt zou bestaan, maar het kan dus toch gewoon dat TO dat ook gehoord heeft van een psycholoog? Een vriendin van mij studeert psychologie (WO, niet HBO toegepaste psychologie) en die heeft het ook weleens over hoogsensitief gehad. Het is kennelijk wel een begrip waarover gesproken wordt. Het kan toch dat TO op die manier aan het 'labeltje' gekomen is?
Meds dat is toch niet waar hoor. Of het nou wel of niet bestaat, die diagnose heeft een kinderpsychiater bij mij gesteld. Misschien dat ze deze tegenwoordig niet meer stellen dat kan.
Nope.

Maar wanneer heb je dan zo'n last van andermans gevoel? Ik neem aan als je bij diegene bent, ofzo?

Ik zou toch eens een professional raadplegen, iemand die samen met jou je gedrag onder de loep neemt. Het is namelijk erg lastig om als persoon je eigen gedrag zelf te analyseren, een psych/peut heeft daar meer inzicht in.

Overigens vind ik de vraag wie de diagnose gesteld heeft niet zo raar; een chakrahealer (bijvoorbeeld, als dat bestaat?) zou ik niet zo serieus nemen als een psycholoog.
This is not kosher!
.
Oh, lees net bovenstaande post.

Kinderpsychiater, dus.
This is not kosher!
Zoals je het nu net vraagt Hanneke komt het heel anders over, maar de vraag is al beantwoord. Wat betreft dat nee zeggen, daar ben ik helemaal in het begin al op ingegaan door te zeggen dat een cursus daarin niet verkeerd zou zijn.
.
Ja Nerd, dat kan je vinden.
This is not kosher!
Nerd_, dat bedoelt Wellhello volgens mij niet zo hoor. Ik heb die diagnose jaaaren geleden gehad.
even een gedachte voor iedereen, iets wat ik mezelf ineens bedacht;

Wisten jullie dat ADHD voor 1987 gezien werd als iets dat ontstond door een verkeerd dieet? Pas na 1987 stond deze aandoening pas omschreven in de DSM. Met autisme was het iets soortgelijks; vroeger dacht men dat kinderen dit kregen die emotioneel verwaarloosd werden door hun moeder. Tegenwoordig weten we dat dit beide aandoeningen zijn die hun oorsprong vinden in de hersenen.

Ik vraag me dus af of dit ook zo zou kunnen zijn met HSP. Misschien hebben HSP-ers een andere hersenstructuur.....

(geen idee hoor, is zomaar een gedachtengang)

@nicks; ik ben het dus helemaal eens met jou; plak er maar gewoon geen label op, misschien hebben we allemaal wel ergens last van.....( onze hersenen zijn in ieder geval allemaal een beetje anders, dat is iig zeker
Ja, mooie afsluiter van Nicks
.
Klopt Pierot.

Het is lastig als je last van jezelf hebt, maar niet weet hoe ermee om te gaan. Ik denk écht dat een professional zou kunnen helpen, want ook al denk ik niet in termen als hsp, ik geloof zeer zeker in zeer gevoelige personen die het leed om hun heen aantrekken en daar last van hebben.
This is not kosher!
quote:nerd_ schreef op 05 juni 2011 @ 20:27:

@hanneke

Voordat ik las, wat je net schreef, dacht ik al, niets te zeggen, behalve dan dat mede te delen.

Omdat die woorden overbodig zijn.

En geen `sorry,` of zo....hoogstens van mijn kant.

Maar eh, grijns even, woorden overbodig is soms onhandig, als je allleen maar typt.

Sorry!!!Ik vind het heel vervelend om te zeggen..., maar ehm.. ik snap echt niet wat je probeert te zeggen/schrijven...?
Ik ga nu Medium kijken, al geloof ik daar óók niet in
This is not kosher!
Pierot, zijn simpele dingen als yoga, meditatie (medicatie typte ik per ongeluk ) intensieve sport of wandelen iets voor je? Ik heb namelijk een hoofd dat regelmatig vol zit met allerlei 'stommigheden', maar zodra ik even één op één ben met mezelf of de natuur, kan ik stukken gemakkeljker defragmenteren, als je begrijpt wat ik bedoel...
@ djois vroeger dachten ze dat de wereld verging bij een zonsverduistering. Depressievelingen kregen een lobotomie en een bevalling was levensgevaarlijk
.
Of de diagnose nou wel of niet bestaat ( vriendin van mij is ook bestempeld door haar psycholoog als hoog sensitief ) het is gewoon heel moeiljik voor jezelf TO.

Ik herken het gevoel, een aantal jaar geleden had ik er ook erg last van, dat ik van alles oppikte van mensen om me heen.

Hun emoties, pijntjes enz. Ik werd er zelf helemaal moe van, maar met hulp heb ik geleerd me ervoor af te sluiten.

Maakt het leven een stuk makkelijker.
quote:nerd_ schreef op 05 juni 2011 @ 20:45:r.

@hanneke

Je voélt ´t wel...Ik heb op dit moment vooral buikpijn door mijn klachten.
Ligeia, misschien zou ik dat ook eens wat meer moeten doen. Ik ga nog even bankhangen....da's heel faut he?

Bedankt voor de tips, ik blader morgen alles op het gemakje nog even door!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven