Hulp zoeken??

24-07-2010 20:09 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik voel me de laatste tijd echt klote en vraag me echt af of ik nu echt hulp moet gaan zoeken.

Ik ben enig kind heb geen vriendinnen en geen vriend. Ik ben heel heel heel erg gehecht aan mijn ouders. Ze zijn beide 65. Maar nu bekruipt mij die angst dat ik ze ooit een keer kwijt raak. Elke keer al ik er aan denk word ik verdrietig. Bij alles wat ik daarover zie op tv moet ik huilen.

Ik heb geen vrienden daardoor zie ik mijn ouders dus altijd. En daardoor ben ik heel erg aan ze gaan hechten.

Bij alle nieuwe dingen die ik wil doen ben ik bang. Bang voor het onbekende?? Ik ga dit jaar via mijn werk een opleiding doen. Nu kan ik me al druk maken over mijn selectie gesprek die ik woensdag heb.

Als ik dit nu al zo voel, is het verstandig om er met iemand over te praten. denk aan een psycholoog?? Om hier toch mee om te kunnen gaan. En wat losser te komen van mijn ouders??

Ik wil het hier niet met mijn ouders over hebben, want dan gaan ze zich alleem maar verdreiting voelen en zorgen over me maken.

Misschien heeft hier iemand tips voor mij of heeft het soortgelijke??
Maar je moet dus eerst langs je huisarts om een verwijzing naar een psycholoog te krijgen.

Iemand ervaring met een psycholoog?? Weet niet zo goed wat ik er bij moet voorstellen.
Eensch met BGB.
Ik denk ook dat je ouders het juist prettig zullen vinden als je dit met hun bespreekt. Zij zullen ook zien dat je veel alleen bent en dat vinden zij vast niet leuk. Bovendien is het heel eenzaam om dit soort problemen niet te kunnen delen. Zij kunnen ook met je meedenken. Door het niet te bespreken blijft het zo hangen in de lucht en dat voelt iedereen.
Don't worry be happy
Ja je moet eerst naar je huisarts voor een verwijzing. Bij een psycholoog kan je je verhaal kwijt. Hij of zij stelt vaak zulke vragen dat je meer inzicht krijgt in wat je werkelijk dwars zit. Ze komen nooit met oplossingen die moeten van uit je zelf komen. Ze geven als het goed is meer inzicht in jezelf, waar je angsten en onzekerheden vandaan komen. Het wordt vergoed door je verzekering alhoewel je ook vaak een eigen bijdrage moet leveren. Check even hoe je verzekerd bent. Vaak voor zo'n 10 keer, wat meestal niet genoeg is, maar je wel een zet in de goede richting kan geven.
Don't worry be happy
Hey Cootje,

Gisteravond ging ik er nogal plotseling vandoor, maar ik ben wel benieuwd hoe en wat je inmiddels denkt. Waar ik ook nieuwsgierig naar ben, hoe is het eigenlijk zo ineens gekomen dat je dit denkt en voelt? Is daar een speciale reden voor?
Klinkt als een symbiotische (verstrengelde) relatie die je met je ouders hebt. Psycholoog lijkt mij ook een goed idee, leren op jezelf te vertrouwen en zelfstandig je leven vorm te geven. Succes gr suuz
Toen mijn vader gisteravond naar bed ging, ben ik naar mijn moeder toe gegaan. Barste gelijk in huilen uit. Heb alles verteld. Ze had nooit wat aan me gemerkt.

Ik heb gezegt dat ik er hulp voor wil zoeken. Ze vond dit een beetje overdreven. Maar ik heb gezegt dat zo'n iemand mij kan helpen om makkelijker sociale contacten te leggen.

Hoe dit zo gekomen is....geen idee, misschien omdat mijn vader 2 jaar gelden ziek was. Had wwat aan zijn nieren. Toen is het denk ik gebeurd dat ik er zo diep over na ging denken. Eenzaam voelen. Bang dat hij dood zou gaan.

Of misschien ook omdat ik enig kind ben. Heb altijd een broer of een zus willen hebben. En het idee dat als je ouders ooit weg vallen je nooit met iemand herrineringen kunt ophalen over je kindertijd.
Wat zei je moeder nog meer, anders dan dat ze het een beetje overdreven vond? Wat vind je zelf? Je moeder kent je (natuurlijk?) misschien het beste, als mijn moeder zou zeggen dat ik een beetje overdrijf, heeft ze meestal wel gelijk...
Mijn moeder denkt dat als je naar een psycholoog gaat je dan gek moet zijn. Ze was wel begripvol. En vond het ook wel goed dat ze het wist.

Maar ik heb zo'n idee dat ze zich nu alleen maar meer zorgen maakt. Ze heeft nu al de hele dag hoofdpijn en misselijk. Dan heb ik weer zoiets had ik het mar nooit verteld.
Je hoeft je niet schuldig te voelen dat je zoiets aan je moeder vertelt. Ik kan me niet voorstellen dat je moeder liever heeft dat jij dit voor je houdt, dan dat je het aan haar vertelt. En zo te lezen vind je moeder dit ook.

Zou je actiever op zoek willen en durven gaan naar een vriendschap? Bij een goede vriend of vriendin kun je met deze en toekomstige dilemma's terecht. Dan heb je een wat groter netwerk om op terug te vallen. Ik denk dat dit voor jezelf heel prettig zou zijn. En er zijn genoeg mensen die zelf ook een (extra) vriendschap zoeken.

Als je zelf het gevoel hebt hulp nodig te hebben, dan zou ik die hulp opzoeken. Je kunt er beter na een paar gesprekken achter komen of je wat aan die hulp hebt, dan zonder die hulp in je huidige situatie te blijven zitten.

Soms moet je gewoon die eerste stap zetten. (Waarbij ik het al goed vind dat je het hier hebt aangegeven).

Succes!
Cootje, goed dat je het hebt opengegooid naar je moeder toe.

Het idee dat je enigszins geschift moet zijn om naar een psycholoog hoort een beetje bij hun generatie. Daar moet je echt aan voorbij gaan.

Ook ik heb ooit hulp van een psycholoog gehad. Zomaar twee gesprekken. Maar het heeft me geholpen om rust te vinden in bepaalde dingen. Vooral stelt een psycholoog/coach je de juiste vragen. Je gaat nog steeds zelf op zoek naar oplossingen en antwoorden, maar de ander zorgt voor professionele structuur in je denken. Sinds dat ik een leergang coaching heb gevolgd heb ik mezelf geleerd de juiste vragen te stellen, op zoek te gaan naar de werkelijke barrieres en dan met mezelf in overleg te gaan om die barrieres weg te nemen.

Professionele hulp aanbevolen dus! Om je even op weg te helpen.
Hoe ben je daar terecht gekomen?? Ook eerst via de huisarts?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven