impact van een overlijden

zaterdag 15 januari 2011 om 21:07
Oh ja, dat kan daar zeker door komen! Ik heb ook een tijdje als een soort automatische piloot rondgelopen. Mijn moeder is precies een jaar geleden overleden, vandaag een jaar geleden was de crematie
Je zult echt zien dat het vanzelf steeds weer een beetje beter gaat en op een dag merk je ineens dat je op je 'oude' niveau zit.
Je zult echt zien dat het vanzelf steeds weer een beetje beter gaat en op een dag merk je ineens dat je op je 'oude' niveau zit.

zaterdag 15 januari 2011 om 21:17
Dit jaar is het 10 jaar geleden dat mijn vader op een zeer nare manier om het leven is gekomen. Ik heb het zien gebeuren en was daar helemaal de weg van kwijt. Omdat ik op een gegeven moment zeer zware paniek aanvallen kreeg heb ik professionele hulp gezocht. Dit heeft mij enorm veel geholpen, maar ik ben er nog niet helemaal. Iedereen is anders sommige mensen zullen sneller met hun leven kunnen gaan dan anderen. Ik was 25 toen het gebeurde en mijn leven is door zijn overlijden helemaal anders gelopen dan ik had gehoopt. Van de eerste 5 jaar weet ik zelfs niets meer alles ging op de automatische piloot. Het enige wat ik je kan meegeven dat er mensen zijn ( psychologen ) die je kunnen helpen met het proces. Ik wou dat ik eerder was gegaan, gelukkig gaat het nu met mij beter en kan ik weer in de toekomst kijken maar het heeft erg lang geduurd.
Ik wil je heel veel sterkte wensen en een dikke
Ik wil je heel veel sterkte wensen en een dikke
zaterdag 15 januari 2011 om 21:22

zaterdag 15 januari 2011 om 22:01
Een overlijden is een gebeurtenis met een enorme impact. Het kan goed zijn dat je daar nog steeds mentaal en/of fysiek hinder van overvindt. Daar staat idd geen tijd voor, de een doorloopt het rouwproces heel anders dan de ander. En andere gebeurtenissen in je leven, zoals bijv het verlies van een baan, kunnen daar ook effect op hebben.
Het kan echter ook zijn dat andere zaken een rol spelen. Ik merk bijv dat ik het moeilijker vind om dingen snel in me op te nemen naarmate ik ouder wordt. En wat werk betreft worden mijn ook banen steeds complexer, waardoor ik ook veel meer in me op moet nemen dan in vorige banen het geval was. En juist doordat ik steeds meer leer en weet, realiseer ik me ook steeds beter waar mijn kennis te kort schiet en wat ik allemaal nog niet weet.
Ik zou mij dus als ik jou was niet te ongerust maken. Ik denk dat je moeite met het snel dingen eigen maken met meer dingen te maken heeft dan alleen de impact van het overlijden van je moeder.
Dat gezegd hebbende, denk ik wel dat je baat kunt hebben bij wat gesprekken met een therapeut. Al is het alleen maar omdat je zelf het gevoel hebt dat het van invloed is op je functioneren.
Een sterfgeval is voor veel mensen een reden om met een therapeut te gaan praten. En dat geldt ook voor een ontslag. Jij kreeg beiden min of meer tegelijk te verwerken en dat is dus behoorlijk wat om in 1x voor je kiezen te krijgen! Een therapeut kan je helpen om alle bijbehorende gedachten en gevoelens voor jezelf te ordenen en daarin je weg te vinden.
Sterkte!
Het kan echter ook zijn dat andere zaken een rol spelen. Ik merk bijv dat ik het moeilijker vind om dingen snel in me op te nemen naarmate ik ouder wordt. En wat werk betreft worden mijn ook banen steeds complexer, waardoor ik ook veel meer in me op moet nemen dan in vorige banen het geval was. En juist doordat ik steeds meer leer en weet, realiseer ik me ook steeds beter waar mijn kennis te kort schiet en wat ik allemaal nog niet weet.
Ik zou mij dus als ik jou was niet te ongerust maken. Ik denk dat je moeite met het snel dingen eigen maken met meer dingen te maken heeft dan alleen de impact van het overlijden van je moeder.
Dat gezegd hebbende, denk ik wel dat je baat kunt hebben bij wat gesprekken met een therapeut. Al is het alleen maar omdat je zelf het gevoel hebt dat het van invloed is op je functioneren.
Een sterfgeval is voor veel mensen een reden om met een therapeut te gaan praten. En dat geldt ook voor een ontslag. Jij kreeg beiden min of meer tegelijk te verwerken en dat is dus behoorlijk wat om in 1x voor je kiezen te krijgen! Een therapeut kan je helpen om alle bijbehorende gedachten en gevoelens voor jezelf te ordenen en daarin je weg te vinden.
Sterkte!