Intake gesprek kostenloos?

26-09-2011 12:20 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag, ik hoop dat ik hier antwoord zal krijgen. Ik weet niet of ie bij geld of psyche hoort. Maar ik zet m hier, als t niet juist is hoor ik t graag.

Ik heb vorige week een intake gehad bij een psycholoog. Na dit gesprek ben ik tot de conclusie gekomen dat ik deze therapie toch niet wilde voortzetten. Deze meneer was niet echt iemand waarmee ik klikte. Daarnaast heeft hij me verteld dat de dingen waarvoor ik bij hem terecht ben gekomen, niet echt iets is waar hij mij mee kan helpen. Sommige mensen hebben voor een natuurlijk proces gewoon meer tijd nodig..

Ik heb dit jaar nog geen gebruik gemaakt van mijn eigen risico van mn zorgverzekeraar. Deze man vertelde dat hij het intake gesprek wel in rekening brengt, á ¤ 130,-, deze rekening krijg ik vanzelf thuis.

Mijn vraag is; is het niet gebruikelijk dat een intake gesprek bij een psycholoog of therapeut kosteloos is? Ik heb eerder een intake gehad, tijd geleden bij een andere psycholoog en dit was daar wel het geval. Misschien heb ik t verkeerd, maar ik vraag me dit gewoon af. Vind het ook wel een hoop geld voor 45 minuten kennismaking. Of heb ik t verkeerd?

Groetjes Olleke
Volgens mij moet je een intake gewoon betalen. Dat was bij mij wel het geval, een paar jaar terug.
Een intake kost altijd geld. Het is voor de psycholoog werktijd.
Waarom zou je niét hoeven te betalen? Die psycholoog/arts steekt toch tijd in jou?

Anders is het bij bijv. een hypotheekadviseur. Die wil graag geld aan je verdienen en dat je via hem een hypotheek neemt. Daarom hebben zij vaak wel een gratis intakegesprek.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
ik heb ook voor een intake ( niet bij een psycholoog weliswaar) moeten betalen.
Ik weet niet wat voor dekking je verzekering geeft, maar ik stuur alle medische rekeningen gewoon op. Nee heb je, ja kun je krijgen. Als je pech hebt moet je gewoon betalen, als je geluk hebt krijg je een deel of misschien het hele bedrag terug van je verzekering.

Ik moest trouwens voor de psych bij elke behandeling 10 euro zelf betalen, de rest werd vergoed, heb ook nooit een rekening gezien van een intake.
Ik denk dat je de intake gewoon moet betalen, tenzij je van tevoren anders hebt afgesproken. 130 euro voor 45 minuten vind ik ook pittig (het is een psycholoog, geen psychiater, toch?). Ik zie

hier dat 75 euro per sessie door de LVE wordt geadviseerd, maar vind die info niet terug op haar eigen site. Misschien kun je de LVE eens bellen?
Ga in therapie!
Intake is inderdaad niet gratis, 130 euro is wel veel, dan heb je daar wel een tijd gezeten...

Het is mij ook overkomen dat mij dit pas achteraf duidelijk is gemaakt. Ik vind het niet netjes, maar inderdaad tijd=geld.
Ik vind het wel normaal dat je moet betalen, want deze man heeft drie kwartier aan jouw verhaal besteed en daar had hij evt. ook iemand anders kunnen plannen. Maar het klopt wel dat het soms gratis is.

Het is natuurlijk slim om hier van te voren naar te informeren, maar ja daar heb je nu niks meer aan, wel een les voor een volgende keer. (zegt "juf Kira" )

Maar ik ben het wel met jou eens dat het veel geld is, dat is toch ff balen.
En idd de rekening toch opsturen, je weet maar nooit wat je toch nog vergoed krijgt.
Je moet gewoon betalen voor een intake. Jij neemt immers een dienst af van hem op dat moment. Dat jij besluit dat je geen verdere diensten van hem af wilt nemen, doet niet ter zake.

Waarom denk jij trouwens dat je niet zou moeten betalen?
Volgens mij is het gratis als je in therapie gaat. Als je toch geen therapie bij hem volgt, moet je betalen. Dat is wat ik vaak tegenkom, en niet alleen in de therapiewereld.
quote:dubiootje schreef op 26 september 2011 @ 12:29:

Ik denk dat je de intake gewoon moet betalen, tenzij je van tevoren anders hebt afgesproken. 130 euro voor 45 minuten vind ik ook pittig (het is een psycholoog, geen psychiater, toch?). Ik zie

hier dat 75 euro per sessie door de LVE wordt geadviseerd, maar vind die info niet terug op haar eigen site. Misschien kun je de LVE eens bellen?Je motto is heel toepasselijk
Waarom zou het gratis zijn? Jij werkt toch ook niet gratis?
Het antwoord is je denk wel duidelijk. Niet gratis.

Via de basisverzekering worden 8 sessies vergoed. Eigen risico per keer is 10 euro. En natuurlijk geldt ook nog je wettelijke eigen risico als je die nog niet hebt gebruikt. Houdt voor jou dus in dat je volledig moet betalen. Wat betreft het tarief, 95 euro is gebruikelijk is mijn ervaring.
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 26 september 2011 @ 13:30:

Via de basisverzekering worden 8 sessies vergoed. Eigen risico per keer is 10 euro. En natuurlijk geldt ook nog je wettelijke eigen risico als je die nog niet hebt gebruikt. Houdt voor jou dus in dat je volledig moet betalen. Wat betreft het tarief, 95 euro is gebruikelijk is mijn ervaring.Het ligt er ook nog aan of het een vrijgevestigde psycholoog is of niet. (kan ik me herinneren). Die vrijgevestigden houden er een eigen declaratiebeleid op na, en dat krijg je ook niet altijd vergoed van de verzekering.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dankjewel voor de reacties. Het is me duidelijk. De reden waarom ik dacht dat het kostenloos zou kunnen zijn, is omdat ik dat eerder heb meegemaakt..

Ik ga de rekening uiteraard gewoon betalen, en stuur m gewoon op naar mn verzekering. Wie niet waagt..

Thnx!
quote:CharlotteAnnaSophie schreef op 26 september 2011 @ 13:30:

Via de basisverzekering worden 8 sessies vergoed. Eigen risico per keer is 10 euro. En natuurlijk geldt ook nog je wettelijke eigen risico als je die nog niet hebt gebruikt. Houdt voor jou dus in dat je volledig moet betalen. Wat betreft het tarief, 95 euro is gebruikelijk is mijn ervaring.Die 10 euro per sessie die je moet betalen is een eigen bijdrage. Het eigen risico is weer iets anders.
Ik heb geen idee of een intake geld kost. Maar dit wordt toch sowieso al door je verzekering vergoed? Tenminste; ik heb ook psychische hulp en heb nog nooit een rekening gezien.
Het wordt door je verzekering vergoed, maar als je je eigen risico nog niet hebt opgemaakt dit jaar dan kun je daarvoor alsnog een rekening verwachten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven