Introvert? Schrijf mee!

vrijdag 11 december 2015 om 10:09
Jarenlang heb ik sommige dingen stom gevonden van mezelf:
- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen
- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'
- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot
- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd
- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)
- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt
- Dat ik...
Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...
Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
- Dat ik bij feestjes het liefst verdwijn zonder iemand gedag te zeggen
- Dat ik baal als ik naar huis wil en iemand zegt: 'O, ik moet precies dezelfde kant op!'
- Dat ik dol ben op avonden alleen thuis met de laptop op schoot
- Dat ik elk jaar weer op zie tegen mijn eigen verjaardag en verjaardagen van anderen het liefst vermijd
- Dat het me veel moeite kost om interesse te tonen in de small talk van mijn moeder (laat staan om te onthouden wat ze vertelt)
- Dat ik liever heb dat iemand me appt dan dat iemand me belt
- Dat ik...
Pas sinds kort realiseer ik me dat ik een introvert ben en dat ik al die tijd tegen mijn eigen weerstand in heb geprobeerd om me in sociale situaties 'normaal' te gedragen. Dat het niet erg is dat ik etentjes met groepen het liefst vermijd en liever een lange avond doorbreng met een goede vriendin. Dat ik er niet zoveel aan kan doen dat gesprekken over ditjes of datjes met mensen die ik nauwelijks ken me veel moeite en energie kosten. Dat het nou eenmaal zo is dat ik bij borrels en feestjes het liefst weer snel naar huis ga, of me op de kat van de gastvrouw stort...
Ik heb me voorgenomen om aardiger voor mezelf te worden en wat meer rekening te houden met mijn eigen behoeftes. Maar ik ga nog regelmatig de fout in of zit me te ergeren aan mijn eigen gedrag. Meer mensen behoefte om hierover van zich af te schrijven?
donderdag 1 november 2018 om 17:50
Nou ik kan er bijna plaatsvervangend boos om worden! Dat kan toch niet wat ze gedaan hebben
Echt heel lullig.
Ja en je trekt altijd aan het kortste end in zo n situatie.
Was de baan wel leuk verder?
Mja bij mij deden ze ook zoiets. Bij mn tweede gesprek hoorde ik pas dat ze alleen dalurenvergoeding met de trein hadden. Reistijd was 50 minuten. Dus dan moest ik om 6.15 de trein al pakken. En het zou flexibel zijn, vroeg of laat beginnen. En dat was opeens een issue.

Ja en je trekt altijd aan het kortste end in zo n situatie.
Was de baan wel leuk verder?
Mja bij mij deden ze ook zoiets. Bij mn tweede gesprek hoorde ik pas dat ze alleen dalurenvergoeding met de trein hadden. Reistijd was 50 minuten. Dus dan moest ik om 6.15 de trein al pakken. En het zou flexibel zijn, vroeg of laat beginnen. En dat was opeens een issue.

vrijdag 16 november 2018 om 16:42
Ik had nog gereageerd op je berichtje! Hoop dat je hem heb gezien, want op mn mobiel zie ik hem niet staan bij "verzonden" maar op de pc wel.Kwebbeltje91 schreef: ↑01-11-2018 18:04Ik stuur je morgen even een berichtje. Net heftig nieuws gehad (al kwam het niet als verrassing) dus moet het even laten bezinken.

vrijdag 16 november 2018 om 16:49

vrijdag 16 november 2018 om 16:59
Ja, ik vermaak me prima thuis, ik heb niet zo de behoefte om onder de mensen te zijn eigenlijk

vrijdag 16 november 2018 om 17:03
Je hebt post!Kwebbeltje91 schreef: ↑16-11-2018 16:49Oooh ik zie je nu reageren en tegelijkertijd denk ik: ik moest je nog antwoorden!
Mijn excuses, ga ik nog doen.
maandag 19 november 2018 om 09:44
snorriemorrie schreef: ↑16-11-2018 16:59Ja, ik vermaak me prima thuis, ik heb niet zo de behoefte om onder de mensen te zijn eigenlijk![]()
Haha ja ik heb dat dus ook merk ik :p
Morgen en overmorgen wat solli gesprekken. Maar ik verwacht er niet veel van.
Ik heb ook even geen haast met gelijk de eerste beste baan aan te nemen.
maandag 19 november 2018 om 09:45
dinsdag 20 november 2018 om 12:57
Pff ik zit er toch een beetje doorheen, waarom moet ik zo'n zware introvert zijn?? Heb eigenlijk nooit echt het idee gehad ergens bij te horen, of echt onderdeel te zijn van een groep. Ik vermaak me prima thuis en een niet zo'n groot sociaal leven hebben lijkt mij ook niet zo te interesseren, toch heb ik het idee veel te missen doordat ik gewoon zo anders ben dan leeftijdsgenoten met uitgaan etc. Ergens vindt ik het dan toch weer jammer, dat ik zoveel moet missen. Het hebben van zoveel verlegenheid is gewoon dood irritant.
Herkent iemand dit?
Herkent iemand dit?
dinsdag 20 november 2018 om 20:58
Aww dikke knuffel! Probeer een beetje los te laten wat "zou moeten" volgens de buitenwereld en probeer aan te voelen wat bij jou pastRaflesia schreef: ↑20-11-2018 12:57Pff ik zit er toch een beetje doorheen, waarom moet ik zo'n zware introvert zijn?? Heb eigenlijk nooit echt het idee gehad ergens bij te horen, of echt onderdeel te zijn van een groep. Ik vermaak me prima thuis en een niet zo'n groot sociaal leven hebben lijkt mij ook niet zo te interesseren, toch heb ik het idee veel te missen doordat ik gewoon zo anders ben dan leeftijdsgenoten met uitgaan etc. Ergens vindt ik het dan toch weer jammer, dat ik zoveel moet missen. Het hebben van zoveel verlegenheid is gewoon dood irritant.
Herkent iemand dit?

En verlegenheid is wel los van introvert zijn. Alhoewel er vast meer verlegen introverten dan verlegen extraverten zijn

Het gaat erom wat jij leuk vindt om te doen in je leven en leuke mensen zijn er ook één op één hoor! Ik heb ook een hekel aan groepen, en dus geen vriendengroep. Vroeger ook nooit gehad.
En in de tijd dat iedereen om me heen uitging, toen bleef ik thuis. Ik vond het niet leuk. Maar later kwam ik erachter dat ik met een goede vriend van me het wel leuk vond om kleine concerten te bezoeken. Lekker genieten en iedereen houdt toch zn bek want je verstaat elkaar niet door de muziek

anoniem_162024 wijzigde dit bericht op 20-11-2018 21:00
0.07% gewijzigd
dinsdag 20 november 2018 om 20:59
woensdag 21 november 2018 om 08:34
Ja hoor. Ik kan me bij elke sociale groep makkelijk redden, maar ik hoor nooit ergens bij.Raflesia schreef: ↑20-11-2018 12:57Pff ik zit er toch een beetje doorheen, waarom moet ik zo'n zware introvert zijn?? Heb eigenlijk nooit echt het idee gehad ergens bij te horen, of echt onderdeel te zijn van een groep. Ik vermaak me prima thuis en een niet zo'n groot sociaal leven hebben lijkt mij ook niet zo te interesseren, toch heb ik het idee veel te missen doordat ik gewoon zo anders ben dan leeftijdsgenoten met uitgaan etc. Ergens vindt ik het dan toch weer jammer, dat ik zoveel moet missen. Het hebben van zoveel verlegenheid is gewoon dood irritant.
Herkent iemand dit?
Ik ging vroeger ook elke week uit, ik was toen wel minder introvert, maar als ik terugkijk, vraag ik me nog steeds af wat ik daar heb staan doen. Ik vond de muziek vreselijk, ik kon niet tegen drank, ik had een bitchy resting face en een puistenkop dus meisjes die liepen hard weg. Meestal stond ik mijn tijd uit te staan. Ik ging, denk ik, omdat het zo hoorde, maar eigenlijk vond ik het niet zo leuk.
Het punt is dat "missen" een illusie is, heb ik gemerkt. Meestal als ik iets doe, waarvan ik denk dat ik het mis, dan kom ik tot de conclusie dat ik eigenlijk niets mis en er in mijn hoofd veel te veel waarde aan gegeven heb. Dus tegenwoordig weeg ik het heel goed af, voordat ik het doe.
Verlegenheid is trouwens een eigenschap die relatief veel vaker voorkomt bij extraverten dan introverten. Dat is ook logisch, want verlegenheid is eigenlijk angst voor een negatief oordeel van de buitenwereld en een extravert is daar afhankelijker van dan een introvert.
donderdag 22 november 2018 om 00:26
Ahaha ja dat is ook wel zo, hopelijk heb ik dat gevoel ook uiteindelijk, dat ik me realiseer niets te missen.shewolf schreef: ↑20-11-2018 20:58Aww dikke knuffel! Probeer een beetje los te laten wat "zou moeten" volgens de buitenwereld en probeer aan te voelen wat bij jou past![]()
En verlegenheid is wel los van introvert zijn. Alhoewel er vast meer verlegen introverten dan verlegen extraverten zijn
Het gaat erom wat jij leuk vindt om te doen in je leven en leuke mensen zijn er ook één op één hoor! Ik heb ook een hekel aan groepen, en dus geen vriendengroep. Vroeger ook nooit gehad.
En in de tijd dat iedereen om me heen uitging, toen bleef ik thuis. Ik vond het niet leuk. Maar later kwam ik erachter dat ik met een goede vriend van me het wel leuk vond om kleine concerten te bezoeken. Lekker genieten en iedereen houdt toch zn bek want je verstaat elkaar niet door de muziek![]()

Het is denk ik inderdaad ook wel een kwestie van het vinden van de juiste personen.
donderdag 22 november 2018 om 05:51
Kan je niet vragen om een proeftijd inje contract dan probeer je het 1 maand dan weet je gelijk of je trekt of niet.

donderdag 22 november 2018 om 07:35
Ik zou het proberen. Misschien ontdek je wel dingen die het reizen fijner maakt. Oordopjes in, een boek erbij, koffie erbij.
Iets anders zoeken kan altijd toch?
donderdag 22 november 2018 om 14:20
Uitgaan heb ik ook nooit leuk gevonden. Disco's en cafés. Op het MBO kreeg ik daar het vaakst commentaar op van klasgenoten en van collega's. Er werd wel eens gevraagd of ik vrienden in mijn dorp had. En of er leuke jongens woonden. Ik antwoordde dat ik moeilijk aansluiting vond. Een collega vroeg of ik wel eens uitging en ik zei dat ik daar niks aan vond. Zij: "Ja dan snap ik dat het voor jou moeilijk is om aansluiting te vinden. Want ik ging wel uit en had wel vrienden. Het is toch belangrijk om met leeftijdsgenoten om te gaan." Alsof dat de enige manier is. Ik wilde wel ergens bij horen, maar niet als ik dingen tegen mijn zin moest doen. Daar ben ik altijd heel eigenzinnig in geweest. Dat was ook bij vriendinnen. Terwijl zij uitgingen zat ik thuis achter de pc of hobby dingen te doen. Uren achter elkaar zonder het beu te raken. Als ik dan al eens mee iets ging drinken op een terrasje was ik de enige die geen alcohol dronk. Ik vind het echt niet lekker.
donderdag 22 november 2018 om 16:00
Veel mensen hebben de denkwijze van je collega, hondenmens. Vind ik ook altijd jammer. Uitgaan omdat je aansluiting wil? Ik vind dat mensen ook trouw aan zichzelf moeten blijven en gewoon kiezen voor wat hen zelf het beste gevoel geeft (zeker als het gaat om vrije tijd). Door te doen wat je zelf fijn vindt kun je ook mensen ontmoeten die bij je passen. Tegen je wil in dingen doen, ik vind dat niet altijd het beste idee.
Mij lijkt het fijn en leuk om extravert te zijn en daarom twijfel ik soms of ik nou echt introvert ben of gewoon niet de energie heb om extravert te zijn door vermoeidheid.
Soms zie ik het voor me dat ik zou uitgaan, losgaan, nergens meer aan denken en echt even in een andere wereld te zijn. Lijkt me heerlijk. Maar de praktijk is dat ik nogal rustig ben, niet losga en alcohol vind ik ook niet fijn. Los van dat ik er fysiek niet zo goed op reageer, ben ik er ook teveel een controlfreak voor denk ik. Ik wil mezelf en mijn reacties onder controle hebben, laat me niet zomaar gaan. En mezelf 'bedwelmen' wil ik al helemaal niet.
Mij lijkt het fijn en leuk om extravert te zijn en daarom twijfel ik soms of ik nou echt introvert ben of gewoon niet de energie heb om extravert te zijn door vermoeidheid.
Soms zie ik het voor me dat ik zou uitgaan, losgaan, nergens meer aan denken en echt even in een andere wereld te zijn. Lijkt me heerlijk. Maar de praktijk is dat ik nogal rustig ben, niet losga en alcohol vind ik ook niet fijn. Los van dat ik er fysiek niet zo goed op reageer, ben ik er ook teveel een controlfreak voor denk ik. Ik wil mezelf en mijn reacties onder controle hebben, laat me niet zomaar gaan. En mezelf 'bedwelmen' wil ik al helemaal niet.

donderdag 22 november 2018 om 17:48
Ik herken het Hondenmens. Ik ging 'vroeger' ook nooit uit. Pas na de middelbare schooltijd, ging ik weleens met mijn zus uit, in de stad waar ze woont. Ik vond dat heel fijn, want daar kende ik niemand en durfde ik wat meer los te gaan. Maar toen ik echt nog op de middelbare zat, wilde ik nooit uit. Zat liever op mijn kamer te hobby'en.
donderdag 22 november 2018 om 18:22
Fijn dat je met je zus kon gaan. Bij mij kon dat niet, ben enig kind. Geen idee of ik het dan wel leuk gevonden had. Volgens mij heb ik gewoon niks met discotheken. Ben op mijn 19e wel 2 keer geweest omdat er een BN'er kwam. Maar dat hele dansen en harde muziek was niks voor mij. Ik heb ook geen gevoel voor ritme, kan niet dansen. Iets drinken in een café voor hooguit een uurtje om bij te tanken vind ik wel OK. Maar daarna heb ik het weer gezien.Kwebbeltje91 schreef: ↑22-11-2018 17:48Ik herken het Hondenmens. Ik ging 'vroeger' ook nooit uit. Pas na de middelbare schooltijd, ging ik weleens met mijn zus uit, in de stad waar ze woont. Ik vond dat heel fijn, want daar kende ik niemand en durfde ik wat meer los te gaan. Maar toen ik echt nog op de middelbare zat, wilde ik nooit uit. Zat liever op mijn kamer te hobby'en.

donderdag 22 november 2018 om 19:45
Dag introverte mede-forummers!
Ik heb nog lang niet alles gelezen, maar herken me wel in veel van jullie verhalen. Ik wilde eigenlijk, vooral voor mijn zoektocht naar acceptatie van mezelf hier iets in de groep gooien...
Want ik vraag me dus oprecht af: hoe weten jullie dat waar jullie tegenaan lopen door introversie komt? Oftewel, dat introversie ten grondslag ligt aan bepaald gevoel en gedrag... Van wat ik lees zou veel toch ook kunnen komen door bijvoorbeeld hechtingsproblematiek, een angststoornis of eventueel opvoeding? Oftewel is introversie de oorzaak of misschien wel het gevolg van iets anders? Wat maakt dat jullie introversie zien als oorzaak? Hebben jullie weleens andere mogelijkheden overwogen? Wat hielp jullie bij het accepteren van jullie introversie?
Dit is absoluut geen oordeel. Meer iets waar ik zelf nog mee worstel en ik ben benieuwd naar jullie ideeen hierover!
Ik heb nog lang niet alles gelezen, maar herken me wel in veel van jullie verhalen. Ik wilde eigenlijk, vooral voor mijn zoektocht naar acceptatie van mezelf hier iets in de groep gooien...
Want ik vraag me dus oprecht af: hoe weten jullie dat waar jullie tegenaan lopen door introversie komt? Oftewel, dat introversie ten grondslag ligt aan bepaald gevoel en gedrag... Van wat ik lees zou veel toch ook kunnen komen door bijvoorbeeld hechtingsproblematiek, een angststoornis of eventueel opvoeding? Oftewel is introversie de oorzaak of misschien wel het gevolg van iets anders? Wat maakt dat jullie introversie zien als oorzaak? Hebben jullie weleens andere mogelijkheden overwogen? Wat hielp jullie bij het accepteren van jullie introversie?
Dit is absoluut geen oordeel. Meer iets waar ik zelf nog mee worstel en ik ben benieuwd naar jullie ideeen hierover!