Is er nog iemand wakker? Ik ben zo vreselijk bang…

05-01-2023 05:04 363 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of dit onder kinderen moet of onder psyche. Ik ga geen andere nick aanmaken, want wie mij herkent, is mij over het algemeen lief. Ik ben wel bezorgd over wat ik deel, uit angst en machteloosheid.

Mijn 15-jarige heeft gisteren een zelfmoordpoging gedaan door een overdosis. Ze heeft me ‘s ochtends gewaarschuwd en ligt nu in het ziekenhuis. Ik weet niet hoe het verder moet. Ik weet niet wat ik nog meer kan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
wat een vreselijk nieuws zeg! waar zijn de ouders van de vriendin in dit verhaal? kunnen jullie niet samen haar nummer blokkeren? en misschien zelfs een andere school als ze nu samen in de klas zitten?
Wat ontzettend rot en heftig zeg!!! Wat zal je bang en geschrokken zijn!!!

Misschien een opening tot gresprek met dochter: of ze echt dood wil, of dat ze op dat moment niet wilde leven.
(Klinkt hetzelfde, maar bij het tweede is het niet zozeer een doodswens, als wel een paniekactie om alle gevoelens en verantwoordelijkheden NU te laten stoppen. En dan zijn er andere oplossingen. )

Ik vond het ooit heel fijn dat dit bespreekbaar was, en dat ik dit verschil besefte.
Ik hoefde niet dood, ik wilde gewoon even een tijdje niet hoeven leven.

Misschien dat jij een dochter ook iets kunnen hebben aan dit inzicht.


Sterkte hoor, ik hoop dat er snel hulp is, want dit lijkt me als ouder onverdraaglijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Jij bent als ouder ook een belangrijke informant voor de psychiater die haar moet beoordelen.
In het ziekenhuis komt er een psychiater die met haar en met jou in gesprek zal gaan over wat er is gebeurd en hoe het nu gaat. Hij gaat het suicide risico inschatten. En afhankelijk daarvan een eventueel vervolg inschakelen.
Maar jij mag daarin ook jouw zorgen delen en aangeven dat jij hulp wil. Zij heeft ervoor gekozen om niets te zeggen van haar plannen tegen jou, als ik het zo lees. Dat maakt dat het voor jou heel erg spannend is om haar mee naar huis te nemen zonder concreet vervolg lijkt me. Bespreek dat ook. Benoem de machteloosheid die je voelt, zowel over deze suicidepoging als in de relatie van je dochter met die vriendin.
En dat jij het gevoel hebt dat ze een onafhankelijk iemand nodig heeft waar ze ook haar verhaal kan doen en die mee kan inschatten met jullie als ouders hoe het met haar gaat. Misschien vul ik nu teveel in hoor, maar vertel vooral ook jouw inschatting over wat er nodig is en hoe het voor jou is.

O, en ik zou zelf niet snel kiezen voor een particuliere psychiater voor een vervolg (dat noemde iemand hierboven) omdat die geen crisisdienst hebben. Dus die kun je niet bellen in de avond of weekend in geval van crisis.

Het kan ook zo zijn dat je dochter er door deze poging juist achter komt dat ze helemaal niet dood wil, dat ze spijt heeft van wat ze heeft gedaan en dat er hierdoor juist een besef komt dat ze dingen anders wil.
Soms kan zo’n crisismoment ook leiden tot een omslag. Ik hoop dat ze wel openstaat voor hulp nu.

Veel sterkte, het lijkt me ongelofelijk akelig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avocadeau schreef:
05-01-2023 10:23
Wat ontzettend rot en heftig zeg!!! Wat zal je bang en geschrokken zijn!!!

Misschien een opening tot gresprek met dochter: of ze echt dood wil, of dat ze op dat moment niet wilde leven.
(Klinkt hetzelfde, maar bij het tweede is het niet zozeer een doodswens, als wel een paniekactie om alle gevoelens en verantwoordelijkheden NU te laten stoppen. En dan zijn er andere oplossingen. )
Of dat ze wilde dat haar problemen er niet meer waren.
Je kan ook via je zorgverzekeraar vragen welke behandelaar in de buurt de kortste wachttijd heeft. Alle beetjes helpen!
Alle reacties Link kopieren Quote
Je angst en schrik zijn zo logisch. Plus dat de oudere van het onderwerp van de obsessie zelf het probleem niet zo zien. Zo verdrietig als je kind dit als enige oplossing voor haar problemen ziet.

Uit ervaring met kind in jeugd psychiatrie; je rol als ouder nemen betekent open zijn over je angsten en zorgen, ook al val je daarmee soms je kind af. Je kinds ziekte (obsessie/verslaving) zal het niets vinden dat je zegt dat je haar niet vertrouwt, maar het is wel iets wat psychiaters nodig hebben om de juiste inschatting te maken.

Gelijktijdig kan dat voelen alsof je je kind in de steek laat of veroordeelt. Bedenk dan dat je dit doet om haar beter te laten worden en juist omdát je van haar houdt.

Sterkte en blijf vooral hier schrijven want het kan zo maar zijn dat vannacht niet de laatste nacht was dat je van haar wakker lag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoveel input, ik ben daar zo dankbaar voor.

Net lang gesprek met jeugdzorg van de gemeente gehad, die nemen het ook heel serieus en gaan contact opnemen met het ziekenhuis en de jeugd-ggz.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kind appt net dat ze naar huis mag. Ze hebben haar ingeschreven bij de ggz en dus mag ze gewoon naar huis….

Ik snap er niets van.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hupsel schreef:
05-01-2023 11:33
Kind appt net dat ze naar huis mag. Ze hebben haar ingeschreven bij de ggz en dus mag ze gewoon naar huis….

Ik snap er niets van.
Dat is naar. Kun je voor ze naar huis gaat de behandelend psychiater spreken, over waarom hij dit een goede zet vindt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Komt de vriendin bij jullie over de vloer? Misschien heb je het al gedaan hoor, maar je kunt haar aanspreken en vragen om weg te blijven bij je dochter omdat ze een zeer schadelijke invloed is op jullie hele gezin.
Damned if I don’t
Alle reacties Link kopieren Quote
Ach lieverd ik heb de rest van het topic niet gelezen maar ik wil je even een hele dikke knuffel geven, wat moet dit moeilijk voor jullie zijn. Heel veel sterkte!
Wat een vreselijke situatie. Je zou je dochter geen moment meer alleen durven laten en dat zal op een gegeven moment toch weer moeten . Heel moeilijk om te zien als ouder dat je kind zo ongelukkig is.

De vriendschap tussen je dochter en die vriendin is enorm giftig.

Vergelijkbaar met die van een vrouw die getrouwd is met een man die haar lichamelijk en of geestelijk mishandeld en die dreigt zelfmoord te plegen als ze weg gaat.

Volwassen vrouwen durven en kunnen zich vaak niet eens los maken van zo'n man . Laat staan dat je puber is opgewassen tegen zo'n giftige vriendin.

Ik zou het telefoonnummer van die vriendin blokkeren op haar telefoon zodat ze geen contact op kan nemen en wissen.

Dochter pas weer maar school laten gaan als ze terecht kan op ern andere school dan vriendin en ronduit verbieden en voorkomen dat dochter nog naar deze " vriendin" kan.

Dochter kan het overduidelijk niet handelen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanmiddag gesprek met psychiatrie. Dochter nu in zak en as omdat ze vandaag nog naar haar vriendin wilde….

Was het maar zo makkelijk als een nummer blokkeren. Ze zullen elkaar op alle mogelijke manieren online zoeken. En ook in real life. Dochter sneakt om zes uur ‘s ochtends het huis uit, om vriendin op te kunnen halen.

En ja, het is een compleet giftige relatie. Ergens beseft ze dat wel, maar de overtuiging dat zij de enige is die vriendin begrijpt en kan redden, is groter.
Hupsel schreef:
05-01-2023 12:56
Vanmiddag gesprek met psychiatrie. Dochter nu in zak en as omdat ze vandaag nog naar haar vriendin wilde….

Was het maar zo makkelijk als een nummer blokkeren. Ze zullen elkaar op alle mogelijke manieren online zoeken. En ook in real life. Dochter sneakt om zes uur ‘s ochtends het huis uit, om vriendin op te kunnen halen.

En ja, het is een compleet giftige relatie. Ergens beseft ze dat wel, maar de overtuiging dat zij de enige is die vriendin begrijpt en kan redden, is groter.

Heel belangrijk om dat in het gesprek vanmiddag aan te geven! Dochter is niet van zichzelf en de situatie geschrokken, maar wil zo snel mogelijk weer de ‘oorzaak’ opzoeken. Dat klinkt als een knalrode vlag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dikke knuffel Hupsel! Wat een heftige situatie. Maak even ruimte in je andere verplichtingen (werk?) zodat je hier alle energie kan aan wijden. Zodat je niet zelf onderuit gaat. Ik kan me voorstellen dat het heel overweldigend is op dit moment. Gelukkig komt je ex je mede ondersteunen.
Helaas schiet mijn ervaring/kennis te kort om je goed te kunnen adviseren.
Ik hoop dat andere forumleden dat beter kunnen. Maar ik wilde je wel even een hart onder de riem steken.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren Quote
Hupsel schreef:
05-01-2023 12:56
Vanmiddag gesprek met psychiatrie. Dochter nu in zak en as omdat ze vandaag nog naar haar vriendin wilde….

Was het maar zo makkelijk als een nummer blokkeren. Ze zullen elkaar op alle mogelijke manieren online zoeken. En ook in real life. Dochter sneakt om zes uur ‘s ochtends het huis uit, om vriendin op te kunnen halen.

En ja, het is een compleet giftige relatie. Ergens beseft ze dat wel, maar de overtuiging dat zij de enige is die vriendin begrijpt en kan redden, is groter.
Het leest bijna zoals mensen met een verslaving bezig zijn met het scoren van hun volgende shot. Je omschrijft het heel mooi, hopelijk snapt de psychiater je angst.

Als geen ander weet ik dat zorg goed voor jezelf heel hol klinkt nu, maar probeer toch te zorgen/laten zorgen. Dit is al zo zwaar om te dragen.
Je bent toch niet echt van plan dochter nog met deze "vriendin " te laten omgaan?

Op Facebook, instagram of wat dan ook kan die "vriendin" je dochter niet bewerken .

Dan ben je maar de boze heks in de ogen van je dochter. Het is jouw taak om haar te beschermen tot ze bij de psycholoog heeft geleerd om zelf haar grenzen te bewaken.

Desnoods stuur je haar maar een poos naar haar vader in het buitenland.

Je wil haar toch niet in deze situatie laten tot poging 2 of 3 wel lukt. Ze wil niet echt dood anders had ze niet aan jou gemeld dat ze die pillen had geslikt.

Dit is een noodkreet voor hulp.
Alle reacties Link kopieren Quote
Velvetlady schreef:
05-01-2023 13:35
Je bent toch niet echt van plan dochter nog met deze "vriendin " te laten omgaan?

Op Facebook, instagram of wat dan ook kan die "vriendin" je dochter niet bewerken .

Dan ben je maar de boze heks in de ogen van je dochter. Het is jouw taak om haar te beschermen tot ze bij de psycholoog heeft geleerd om zelf haar grenzen te bewaken.

Desnoods stuur je haar maar een poos naar haar vader in het buitenland.

Je wil haar toch niet in deze situatie laten tot poging 2 of 3 wel lukt. Ze wil niet echt dood anders had ze niet aan jou gemeld dat ze die pillen had geslikt.

Dit is een noodkreet voor hulp.
Snapchat, telegram, een extra mobieltje, ze loopt gewoon de deur uit…

We zitten er nu over te denken dat ze een half jaar naar haar vader gaat.
Velvetlady schreef:
05-01-2023 13:35
Je bent toch niet echt van plan dochter nog met deze "vriendin " te laten omgaan?

Op Facebook, instagram of wat dan ook kan die "vriendin" je dochter niet bewerken .

Dan ben je maar de boze heks in de ogen van je dochter. Het is jouw taak om haar te beschermen tot ze bij de psycholoog heeft geleerd om zelf haar grenzen te bewaken.

Desnoods stuur je haar maar een poos naar haar vader in het buitenland.

Je wil haar toch niet in deze situatie laten tot poging 2 of 3 wel lukt. Ze wil niet echt dood anders had ze niet aan jou gemeld dat ze die pillen had geslikt.

Dit is een noodkreet voor hulp.
Alles aan deze post is fout. Vooral de laatste zinnen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hupsel schreef:
05-01-2023 13:44
Snapchat, telegram, een extra mobieltje, ze loopt gewoon de deur uit…

We zitten er nu over te denken dat ze een half jaar naar haar vader gaat.
Dat is misschien helemaal niet zo slecht, bespreek dit met een hulpverlener. Helemaal weg uit deze situatie en omgeving en dat ze daar hulp krijgt.
Ik kan me voorstellen dat je dochter liefst compleet uit de situatie weghaalt. Dat lijkt me voor haar ook gezonder.
Maar een puber die iets wil...

Je gesprek bij de psychiatrie klinkt goed.
Ik vind het flink heftig dat de afdeling je dochter alweer naar huis laat gaan.
Aan de andere kant, voor gedwongen behandeling/opname is (gelukkig) meer nodig. Zeker als je dochter daar netjes gezegd heeft het niet meer te zullen doen kunnen ze vrij weinig vrees ik.
Onmachtig hoor!
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, ik heb met je te doen en alvast dikke knuffel.

Dat er overal wachtlijsten zijn zou eigenlijk niet moeten kunnen maar het is niet anders.

Wel ontzettend fijn dat je ex overkomt!

Persoonlijk denk ik dat je het beste contact op kunt nemen met school en de leerplicht ambtenaar om te kijken of je dochter voor langere tijd ziek kunt melden of een tijdelijke ontheffing van de leerplicht kunt krijgen.

Nu vraag ik mij af, kunnen jullie samen door één deur als het gaat om jullie dochter? Zou het een optie zijn dat jullie dochter tijdelijk bij hem gaat wonen met de nodige resistricties (niet alleen verbod gebruik social media tenzij onder toezicht maar ook contact/straat verbod)? Wellicht kan een totaal andere omgeving (met soms ook andere waarden en normen) uitkomst bieden om los te komen uit deze relatie.

Ik bedoel daarmee dat je zou moeten zorgen dat je dochter uit die toxische omgeving geraakt en dat zij tegen zichzelf beschermd moet worden. Je dochter heeft wat dat betreft eigenlijk niks te willen, ze is 15 en jullie als ouders zijn verantwoordelijk voor haar.

Is niet de meest eenvoudige weg en ook absoluut niet gemakkelijk, maar soms moet je drastische maatregelen durven en kunnen nemen uit liefde.

Ik wens je heel veel kracht toe!
Hoi To,

Klopt het dat ze niet verslaafd is? Wij werken met crisisbedden. Het klinkt gek, maar dan is ze eenmaal binnen en wordt er in ene wel alle aandacht aan besteedt. Die crisisbedden zijn er ook in andere instellingen. Cliënten worden doorverwezen via de huisarts. Kan je het via die weg proberen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hupsel schreef:
05-01-2023 13:44
Snapchat, telegram, een extra mobieltje, ze loopt gewoon de deur uit…

We zitten er nu over te denken dat ze een half jaar naar haar vader gaat.
Wat vreselijk naar voor je en dikke knuffel. :hug:
Digitaal maakt het alleen weinig uit waar ze is ben ik bang. Kan hij dan wel 24 uur per dag haar in de gaten houden?
Praten met de ouders van dat andere meisje want dit kan toch zo niet?
Alle reacties Link kopieren Quote
De optie buitenland is er, ook door vader geopperd. Het is wel een heel ver buitenland, niet Westers en hij zou er daar helemaal alleen voorstaan met haar.

Moezel, klopt dat ze niet verslaafd is. Huisarts heb ik contact mee gehad en die geeft juist aan dat een ziekenhuis veel meer ingangen heeft qua doorverwijzen.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven