Kind van een alcoholist

10-10-2017 16:50 362 berichten
Met enige regelmaat komen topics voorbij van vrouwen die te maken hebben met drankproblemen van hun partner. Vaak zijn er kinderen in het spel en in dat geval wordt er (fel) gereageerd door personen die als kind deze situatie hebben meegemaakt met een verslaafde vader of moeder.

Ik ben dit topic gestart als uitlaatklep voor degenen die het hebben meegemaakt en erover willen praten. Ik heb nl. in het huidige topic gereageerd en merk dat het toch best wel weer impact heeft, de herinneringen aan hoe erg het was.

TO begint ...

Mijn vader was alcoholist, of eigenlijk helemaal niet natuurlijk, want vond zelf dat hij geen enkel probleem met drank had. Om 11 uur 's ochtends zat ie al aan het bier en begin van de middag lag ie stomdronken op de bank te slapen. We liepen op eieren, om het minste kon ie kwaad worden. Er was altijd geldgebrek, want een groot deel van z'n salaris/pensioen ging naar de slijter. Het heeft nauwelijks iets gescheeld of ik was niet ouder dan 14 geworden. Toen reed m'n vader met het hele gezin stomdronken en zwalkend van Antwerpen naar onze woonplaats in Nederland (m'n moeder had geen rijbewijs). Ik heb zo vaak gehoopt dat de politie 'm zou pakken als ie weer dronken in de auto stapte, maar het is nooit gebeurd. Wat kun je als kind anders doen? Dit gebeurde pre-Kindertelefoon en Veilig Thuis.

Ik nodigde nooit iemand thuis uit, hoe leg je die man uit die zit te lallen? En dat vind ik nog het stomste, ik schaamde me. Ik schaamde me voor een situatie waar ik helemaal niets aan kon doen, een situatie die me aan werd gedaan en die me - blijvend - heeft beschadigd. Het heeft jaren geduurd voor ik hardop kon zeggen dat m'n vader alcoholist was, terwijl de hele omgeving het natuurlijk al lang door had.

M'n vader is uiteindelijk overleden toen ik 29 was, aan een hartstilstand. Na de eerste schok was ik vooral opgelucht. Het zou nog lang duren voor m'n woede over de passieve houding van m'n moeder naar boven kwam. Uiteindelijk was er een psycholoog nodig om me weer een beetje op de rit te krijgen.

Ik drink zelf geen druppel alcohol, kan niet tegen dronken mensen en vind dat alle verslaafden opgesloten moeten worden om verplicht af te kicken. En don't get me started over de geitenwollensokken "verslaving is een ziekte".
Alle reacties Link kopieren
Normandia, wat rot, hoop voor je dat je toch je verhaal kwijt kan,
:hug:
normandina schreef:
05-04-2018 22:23
Ik vind jou echt een schatje. :redrose:
Wat lief, dank je wel! :bigkiss:
Alle reacties Link kopieren
Mag ik met jullie meeschrijven? Mijn vader is een aantal jaar geleden overleden, maar momenteel volg ik schematherapie om alles te verwerken, en bepaald gedrag te doorbreken.
Alle reacties Link kopieren
Is dit topic nog actief?
Alle reacties Link kopieren
Het topic is al een jaar oud, Dus ik denk het niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer. Mij viel het topic nu ook op. Is het dan de gewoonte om een nieuw topic te openen over hetzelfde onderwerp? Of is het ook gebruikelijk dit oude topc nieuw leven in te blazen.
Mrs Williams ik heb ook schematherapie gehad. Vader was / is? Alcoholist.
Alle reacties Link kopieren
Er loopt een ander topic Minderen/stoppen, ook niet heel actief maar actiever dan deze.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties, ik had niet op het jaartal gelet :facepalm:

@kardinaalmuts, heeft schematherapie jou goed geholpen?
Ik zou gewoon verder gaan met dit topic. Waarom niet?

Ik heb het boekje "Drankjewel" eens bij Trimbos besteld, dat gaf veel herkenning.
Schematherapie heb ik geen ervaring mee.
Ik kwam net wel een schema therapie kletstopic tegen
Alle reacties Link kopieren
Dat topic heb ik ook gevonden, maar dat gaat over de therapie, en niet het verhaal er achter, dat mis ik. Vandaar dat ik in eerste instantie blij was, dat ik dit topic had gevonden.
Mrs_williams schreef:
02-05-2019 08:34
Dat topic heb ik ook gevonden, maar dat gaat over de therapie, en niet het verhaal er achter, dat mis ik. Vandaar dat ik in eerste instantie blij was, dat ik dit topic had gevonden.
Ja jammer dat er niemand reageert.
Misschien toch maar een nieuw topic openen dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven