Leven in armoede

16-04-2013 22:47 542 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben even heel verdrietig want er komt opeens een hoop pijn en verdriet boven waarvan ik me niet eens bewust was dat ik dat had. In de jaren heb ik geleerd me te verbijten, het verdriet te verdragen.

De reden dat ik mij verdrietig voel is dat ik me realiseerde dat ik zeker sinds mijn pubertijd, geleefd heb onder het juk van armoede. Als een zwaar anker zat en zit het om mijn gezin heen. Mijn ouders waren oorspronkelijk welvarende hardwerkende mensen met een hoge baan, ze hebben HBO en WO gedaan. In mijn kindertijd ben ik niks tekort gekomen.

Toen is mijn moeder arbeidsongeschikt geraakt en moest mijn vader het wiel alleen trekken want mijn moeder bleef in haar uitkering, ze vond het wel prima zo (dat kon toen nog).

Mijn vader bleek jarenlang een beeld te scheppen wat niet helemaal klopte. Zijn bedrijf wat ooit succesvol was had al jaren geen inkomsten meer. Hij had een rare constructie bedacht om het vol te houden, 'want die opdracht zou wel komen, echt waar'. Mijn moeder interesseerde zich niet in de financiën, sowieso betaalde mijn vader toch voor alles en ze moest niet zeuren het zou wel goed komen.

Nu moeten zij al jaren een schuld terugbetalen aan de belastingdienst. Dit komt omdat mijn vader jarenlang niet zijn inkomsten heeft opgegeven door die rare constructie om tijd te rekken.

Mijn ouders betalen het netjes af, elke cent van hun pensioen waar ze hard voor gewerkt hebben gaat er naartoe.

Ondertussen merk ik steeds meer dat ik ondertussen een knauw meegekregen heb. Ik weet niet meer wat het is om geen financiële zorgen te hebben, om me niet medeverantwoordelijk te voelen voor de financiën. Er zijn tijden geweest dat ik honger had, en dat we heel zuinig met eten kopen moesten doen. Toen zat ik op het gymnasium tussen de verwende kindjes, op zich wel raar dus. Als mijn docent een appel at, snakte ik naar die appel soms.

Mijn ouders voelen zich super schuldig maar hebben ook zoiets van: je hebt geen geld nodig om gelukkig te zijn. En op zich ben ik ook best gelukkig. Ik heb weinig nodig.

De momenten waarin ik zelf in financiële nood zit, zijn echter wel erg zwaar. Ik weet dat ik nooit om geld zou kunnen vragen omdat ze dat gewoon niet hebben. Mijn broer hebben ze in het verleden wel vaak wat geleend maar toen ik eenmaal wat ouder was kon dit nooit.

Mijn broers en zussen hebben ze wel in weelde op kunnen voeden. Mijn broer heeft nog net het laatste staartje meegekregen maar is er nog goed afgekomen. Hij snapt niet dat mijn ouders geen geld hebben, is erg egoïstisch en wordt altijd financieel geholpen door mijn ouders. Mijn andere broer en zus zijn goed terecht gekomen en verdienen bovenmodaal, zij hebben mijn ouders wat geld geleend.

Mijn ouders vinden dat ik in principe recht heb op hetzelfde als wat mijn broers en zussen hebben gekregen (collegegeld en studieboeken), maar ik weet dat ze hiervoor krom moeten liggen, dus ik doe het niet. Ze laten al gauw snel het onderwerp liggen.

Ik leen dit dus gewoon of betaal alles uit eigen zak.

Ik zie er sjofel uit als ik heel eerlijk ben en ik heb wat overgewicht. Ik zie er vaak moe en grauw uit en je kan zien dat ik het moeilijk heb gehad. Mijn kleren zijn uitgelubberd. Als ik kijk naar mijn medestudenten (ben bijna klaar met mijn WO opleiding) dan steek ik af. Er wordt op mij neergekeken en mensen denken dat ik geen gevoel voor mode heb. Ik heb er echter gewoon het geld niet voor.

Mijn ouders snappen niet hoe de wereld nu in elkaar zit. Dat de ouders van mijn vrienden luxe backpackjaren voor hen betalen. Dat ze met hen naar locaties als Nepal en Amerika gaan. Dat iedereen met een apple laptop en daarnaast hun ipad in de klas zit.

Ik heb nu zelf geld gespaard voor zo'n reis (mijn droomwens) maar iets houdt mij al jaren tegen: het voelt alsof ik er geen recht op heb. Mijn ouders vinden het sowieso een belachelijk idee, er zal wel wat mis met me zijn... Dat gebruik je toch voor de volgende tegenslag? zeggen ze. En dan ga ik toch weer niet, en dan gaat de kans voorbij en besteed ik het geld aan andere dingen, eten enzo. Langzaamaan daalt de stapel geld dan weer.

Ik voel me gevangen in de armoede waarin ik nu al 10 jaar leef. Ik voel me gevangen als jongere in een wereld waarin alles bij anderen maar lijkt te kunnen en ik scheef aangekeken wordt dat ik dat niet heb.

Ik gun anderen alles en lach erbij, maar ergens doet het blijkbaar pijn (anders voelde ik dat net niet opeens). Pijn dat ik in deze situatie heb moeten leven. Schaamte dat mijn ouders niet echt voor mij hebben kunnen zorgen zoals dat zou moeten en de pijn die er is dat ik mijn ouders überhaupt hiervan de schuld durf te geven. Dat leven voor mij als vechten en overleven voelt, vechten om uit deze k*tsituatie te komen! Dat elke dag een struggle is, maar dat ik wel denk: dit is een stap in mijn nieuwe toekomst zonder geldzorgen en waarbij ik rijk en hoogopgeleid en mee kan doen.

Maar stiekem weet ik dat ik dit nooit achter kan laten. Want over elk luxeproduct wat ik koop voel ik me schuldig. Dit zou ik niet moeten hebben. De armoede zit in me, het zit tot in het diepste van mijn bot en ik ben bang dat het geld er straks dan wel zal zijn (ik wil de rest van mijn leven fulltime werken, mijn kinderen zal het aan niets ontkomen) maar in mijn hart zal ik altijd 'arm' zijn.

En dat doet pijn.

Het enige wat troost biedt is de gedachte: wacht maar, straks ben ik net zo rijk en gelukkig als jullie.
Zijn jullie daar geweest dan? Ooohhh ben jaloers....kan ik écht niet betalen.....
wadisdahveurschattigdiertje?
Godallemachtig, wat stel jij je aan zeg. Stop eens met kijken wat een ander heeft en tel je zegeningen! Je studeert, hebt een dak boven je hoofd, eten en kleding aan je lijf.

Ik heb geen ipad, laptop, iphone/smartphone, imac, magnetron, senseo of dolce gusto, smartphone, flatscreen, dvd speler, dure kleding, auto en dergelijke luxe en ben tóch heel gelukkig. Kan jij ook hoor, gewoon waarderen wat je wél hebt en stoppen met zeuren.

Zo simpel is het.
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
quote:fairy1 schreef op 16 april 2013 @ 23:37:

[...]

Van wie moet dat dan?Van de mode politie.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
To gaat naar mijn zin ook te weinig in op de gestelde vragen en teveel op de soort schoenen en de macbooks. Ik ga slapen. Welterusten.
quote:LouisaVuitton schreef op 16 april 2013 @ 23:38:

Zijn jullie daar geweest dan? Ooohhh ben jaloers....kan ik écht niet betalen.....nee wij bekijken elke zomer de foto's van de vakanties van onze vrienden.
Vraag me ook af wat voor uni oid??? De studenten die ik dagelijks zie zouden willen dat ze allemaal zoveel geld/ ipads etc hadden.

En in de uitverkoop scoor je ook "dure" kleding. Ik betaal nooit volle pond, koop sws weinig. eet weinig vlees, heb geen tablet, zelf voor reis naar India gespaard, goedkope shampoo etc. Ik bespaar waar ik kan. En nee, voel me niet arm in vergelijking met een ander.

Naarder voorbeeld. Een vriendin ( steenrijk) van mij heeft vanavond haar vader verloren aan kanker. Dus geld en vooral t gevoel erbij is relatief. Waarom zo vergelijken met anderen. Tuurlijk is geld hebben fijn. Maar meer moeten hebben dan x, want haha dan ben ik beter als hem/haar. Dat is raar en klopt niet.
Ik denk idd ook dat het daar is, Meds!
wat zeg je nou??? heb jij geen dolce gusto???????? OMG bestaat dat nog??????
Nogmaals TO, je geeft af op studenten die geld hebben. Maar dat wil je zelf nu ook??? Een macbook, dure sneakers, etc? Of walg je er van? Ik snap het niet.
Serieus, jullie zouden je moeten schamen dat je geen empathie toont voor iemand die er gewoon even doorheen zit. Lekker een jong meisje rellen dat zich naar voelt over het feit dat ze geen geld heeft. Voel je je dan beter ofzo? Echt tenenkrommend dit.
Maar is Nepal nou het nieuwe Monaco of niet? Niet dat ik boek en dat the rich and famous er helemaal niet blijken te komen....
Wat een valse bitches zijn jullie zeg. Bah.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 16 april 2013 @ 23:38:

[...]

Van de mode politie.
quote:sabbaticalmeds schreef op 16 april 2013 @ 23:39:

[...]

nee wij bekijken elke zomer de foto's van de vakanties van onze vrienden.

Lekkere vrienden heb jij dan. Jij wordt lekker gemaakt met al die vakanties terwijl jij alleen fotoboeken hebt van vroeger waarin je Leger des Heils legerkistjes droeg die drie maten te groot waren....

Ik begrijp je nu ineens een stuk beter.....
quote:yellowlove2punt0 schreef op 16 april 2013 @ 23:40:

Serieus, jullie zouden je moeten schamen dat je geen empathie toont voor iemand die er gewoon even doorheen zit. Lekker een jong meisje rellen dat zich naar voelt over het feit dat ze geen geld heeft. Voel je je dan beter ofzo? Echt tenenkrommend dit.
Yellow dat meisje heeft een scheef beeld van de werkelijkheid, waarom zou je dat willen bekrachtigen? wat heeft ze daaraan?
quote:sabbaticalmeds schreef op 16 april 2013 @ 23:37:

die zijn veel te duur chart. (snob)Ach, als die wereldreis er af kan....
quote:sabbaticalmeds schreef op 16 april 2013 @ 23:39:

wat zeg je nou??? heb jij geen dolce gusto???????? OMG bestaat dat nog?????? schenkt niet iedereen kokend water (van het houtvuur natuurlijk) op een plastic filterhouder met tweedehands koffieprut boven een stokoude thermoskan dan?
Wegens grote belangstelling ben ik momenteel verminderd beschikbaar. Dit kan tijdelijk zijn.
Het lijkt wel Ciske de Rat, jouw leven. Arme jij.
Serieus Sakara, Waarom is het voor jou zo belangrijk om de "juiste" schoenen e.d. te hebben?
quote:yellowlove2punt0 schreef op 16 april 2013 @ 23:40:

Serieus, jullie zouden je moeten schamen dat je geen empathie toont voor iemand die er gewoon even doorheen zit. Lekker een jong meisje rellen dat zich naar voelt over het feit dat ze geen geld heeft. Voel je je dan beter ofzo? Echt tenenkrommend dit.Het gaat hier niet over een grietje van 16. Zou het echt helpen als TO reacties kreeg als "Goh wat kut voor je" bericht verzonden van mijn iphone?

Of "Sjezus wat klote meid, kunnen je ouders echt niet helpen?!"
quote:LouisaVuitton schreef op 16 april 2013 @ 23:41:

[...]

Lekkere vrienden heb jij dan. Jij wordt lekker gemaakt met al die vakanties terwijl jij alleen fotoboeken hebt van vroeger waarin je Leger des Heils legerkistjes droeg die drie maten te groot waren....

Ik begrijp je nu ineens een stuk beter..... die fotoboeken heb ik ook niet. Niemand zag me staan, laat staan dat er een foto gemaakt werd. Het is eigenlijk nog een wonder dat ik een man heb gevonden

Uitzicht is mooi, hoor. Maar ik zie een Viola Holt hier nou geen drie weken zitten, om eerlijk te zijn.
quote:Soulcats schreef op 16 april 2013 @ 23:42:

[...]

schenkt niet iedereen kokend water (van het houtvuur natuurlijk) op een plastic filterhouder met tweedehands koffieprut boven een stokoude thermoskan dan?ik wel, mijn gusto staat in de keuken als designstuk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven