Mentaal sterker worden

12-05-2011 09:01 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie herkent dit ook of hoe zou jij hiermee omgaan?

Ik merk erg dat ik dingen heel moeilijk van me af kan laten glijden.

Bijvoorbeeld (vele) negatieve ervaringen uit het verleden. Negatieve dingen die mensen tegen je hebben gezegd. Een stage die je in het verleden niet hebt gehaald . Of in een relatie waar men je naar beneden heeft gehaald. Dat dit al snel veel impact heeft op mijn zelfbeeld. Hoe zou je een beter zelfbeeld kunnen opbouwen en hoe wordt je mentaal sterker?
Alle reacties Link kopieren
Heb deze problemen ook en besproken met mijn psycholoog.

Hij kwam met de volgende oplossingen:

- bedenk inderdaad dat wat een ander over jou zegt meer over die ander zegt dan over jou. Probeer wat de ander zegt eerst rustig te laten doordringen en vraag evt om uitleg. Je kan dan bijvoorbeeld denken als je botte kritiek krijgt: ok ik heb iets niet helemaal goed gedaan maar jij kunt geen opbouwende kritiek geven. Je voelt jezelf dan niet "minder" door de kritiek maar juist goed omdat je er rustig onder blijft en de situatie van een afstand bekijkt waarin niemand perfect is, die ander ook niet.

- Verder kun je je als iets hard bij je binnenkomt het loslaten door weer in het nu te komen door te focussen op bijv. je ademhaling. Minfullness therapie zou jou kunnen helpen, denk ik. Succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven