Mijn euthanasie traject mogelijk triggers

17-07-2026 21:45 841 berichten
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.

Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.

Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.

Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.

Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !

Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Beter van niet.
anoniem_6aad15b22c48a wijzigde dit bericht op 13-09-2026 18:52
Reden: Beter van niet
95.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat verdrietig allemaal. Dat is dan weer even een klap in je gezicht. Sowieso kan ik me voorstellen dat de spanning oploopt met oog op dinsdag.
Hoe ben je verder de middag doorgekomen? Vanavond nog iets wat je mogelijk een beetje rust geeft? Een boek, onder een dekentje, kop thee?
Of misschien helemaal niks en verdragen met de hoop dat het morgen iets beter te behappen is.
June schreef: ↑
13-09-2026 17:27
Wat verdrietig allemaal. Dat is dan weer even een klap in je gezicht. Sowieso kan ik me voorstellen dat de spanning oploopt met oog op dinsdag.
Hoe ben je verder de middag doorgekomen? Vanavond nog iets wat je mogelijk een beetje rust geeft? Een boek, onder een dekentje, kop thee?
Of misschien helemaal niks en verdragen met de hoop dat het morgen iets beter te behappen is.
Ik heb met Sasha gewandeld het was hier best mooi weer , droog en zonnetje. Verder.. het is een dag waar weer duidelijk is waarom ik euthanasie wil.

Verder weet ik het gewoon ff niet meer. En spijt dat ik er altijd was voor broer als hij in de problemen zat. Elke keer weer.

Ach veel te veel triggers
Ik hoop dat je wat uurtjes slaap heb kunnen pakken! Veel sterkte vandaag, kan me voorstellen dat je spanning nu erg aan t toenemen is. Veel kracht voor jou :heart:
Heel veel sterkte (van deze meelezer met veel herkenning). :hug:
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Sterkte met wachten weer Almostdone.

Ik weet hoe het is om in een depressie te zitten, het is geen doen. Gelukkig is het bij mij ook weer over gegaan en dat zou ik jou ook zo ontzettend gunnen! Maar ik zou ook niet weten hoe je dat aanpakt als je zoveel al hebt geprobeerd.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Sfinx schreef: ↑
14-09-2026 11:39
Sterkte met wachten weer Almostdone.

Ik weet hoe het is om in een depressie te zitten, het is geen doen. Gelukkig is het bij mij ook weer over gegaan en dat zou ik jou ook zo ontzettend gunnen! Maar ik zou ook niet weten hoe je dat aanpakt als je zoveel al hebt geprobeerd.
Hai,
Dat wachten is dodelijk , i wish :$
Het is niet alleen depressie in mijn geval. cptss en ernstige ptss en persoonlijkheidsproblematiek samen maakt het voor mij niet te doen.

Ik wil hiermee natuurlijk niet zeggen dat mensen met " alleen" maar een depressie niet moeten zeuren want een depressie is zwaar !

In mijn geval is de combinatie wat het zo zwaar maakt. Ze reageren op elkaar en dat maakt dat alles er steeds is.
Elmervrouw schreef: ↑
14-09-2026 10:53
Heel veel sterkte (van deze meelezer met veel herkenning). :hug:
Hai lieve Elmervrouw .

Ik ken je verhaal van " vroeger" toen ik hier schreef onder de nick benmamma. Altijd bewondering voor je gehad! Maar ook met je te doen. Kolere jij hebt ook veel op je bordje gehad !
Ik geef je een warme knuffel terug!
Bixy schreef: ↑
14-09-2026 08:53
Ik hoop dat je wat uurtjes slaap heb kunnen pakken! Veel sterkte vandaag, kan me voorstellen dat je spanning nu erg aan t toenemen is. Veel kracht voor jou :heart:
Ik heb ophoging van medicatie.. en dat werkt me toch goed ! Ik slaap zo 10 uur per nacht en heb nauwelijks nachtmerries. Dat scheelt zoveel als je wel goed slaapt. En de dag is een stuk korter :P
Almostdone1 schreef: ↑
14-09-2026 13:32
Hai,
Dat wachten is dodelijk , i wish :$
:-)

Bijna dinsdag, Almostdone.... Ik hoop zo dat het gesprek morgen goed voor je uitpakt! Ik zal duimen.
Hallo lieve lezers en schrijvers .

Dank jullie wel voor reageren, het doet mij echt goed!
Gisteren echt een slechte dag. Me zo alleen en in de steek gelaten voelen. De spanning voor dinsdag is groot. En hoe dichterbij hoe onzekerder. Nog 24 uur ..

Zo boodschappen doen en dan komt om 15:30 de baas van mijn begeleider. Die springt af en toe in. Fijn , ik mag haar graag. Sasha mag haar ook graag want ze neemt altijd een snack mee :-D

Het weekend me beziggehouden met huisjes aan de kust opzoeken. Mooie afleiding. Paar prachtige gezien.
1 prachtige in Zandvoort maar echt pal naast het circuit. Ik woon in Assen en ik woon een km of 4 hemelsbreed van het circuit en ik hoor ze racen. Niet erg hoor maar er vlak naast is niet het toppunt van rust .

Er is voor begeleiding tijdelijke ophoging aangevraagd en als ik dat krijg dan kan mijn begeleider mij brengen. Auto huren en dan zit ik ontspannen in de auto want in taxi is voor mij spannend ( trauma gerelateerd ) dus dat zou heel fijn zijn.

Maar eerst dinsdag en de conclusie van de second opinion psychiater..
Hallo lieve Almostdone,
Dát is toevallig, ik was vrijdag nog in Assen.
Heel wat voor mijn doen om zo’n stuk te rijden, ong 40 km, omdat ik een snelwegfobie heb en ook wel angstig op andere wegen.

Ohja Zandvoort daar wordt bij mijn weten niet dagelijks of wekelijks geraced toch?

Edit: ja er wordt wel geraced.
Waar zouden we zijn zonder beroepsgeheim.
noglangnietjarig schreef: ↑
14-09-2026 14:00
Hallo lieve Almostdone,
Dát is toevallig, ik was vrijdag nog in Assen.
Heel wat voor mijn doen om zo’n stuk te rijden, ong 40 km, omdat ik een snelwegfobie heb en ook wel angstig op andere wegen.

Ohja Zandvoort daar wordt bij mijn weten niet dagelijks of wekelijks geraced toch?

Edit: ja er wordt wel geraced.
Je hebt het gedaan !
En ja ze hebben best veel racewagen. Trainingen , clinics van alles. Dus lawaai.

Er zijn andere opties hoor maar de accomodatie was wel heel tof en heel dicht bij het strand.
Ik kreeg net een paar appjes van mijn buddy van Kea.
Of ik met hem mee wil naar het klooster .
Jaja , meest romantische date ever :rofl:

Maar serieus. Is een 4 daags progamma over zingeving bij ondraaglijk psychisch lijden. Ik vind het heel bijzonder dat hij dat met mij wil doen. Ik ga alles nog ff goed doorlezen of het iets voor mij is.
Wel praktisch probleem, waar moet Sasha naartoe ?

Vervangende begeleidster is geweest en dat was fijn. Weer een paar uur verder. Nog 20 uur...

Het is een ware veldslag in mijn hoofd. Dat ik het niet krijg want wat een aanstellerij en ook ja je voldoet eraan en erkenning.
Ondertussen nog 100 andere gedachten en gevoelens.

Zo eten koken. Nou ja " camping macaroni" pasta pasta groente, saus uit een pot en smack. Soms heb ik daar echt zin in. En het is zo klaar.

Had dropjes gekocht. Blijkbaar met gluten en daar had ik niet naar gekeken. Stom ! Dus nu buikpijn en in de buurt van toilet blijven . Tegenwoordig is het binnen een dag weer oke. Zo stom , na 20 jaar glutenvrij had ik beter moeten weten.
Ik tel met je mee af lieve Almostdone..
Wil ook wel op Sasha passen hoor, mits ze van 2 jackies kan houden😁

Bijna morgen, hou vol! 💪

En nee hier nooit een hond in de bench gestopt.
Waar zouden we zijn zonder beroepsgeheim.
Ik herinner me je eerder nick nog. Had geen idee dat je me 'kende'. Dan hoef ik niet veel uit te leggen. Hier traject ivm C-PTSS en DIS achter de rug, maar nog veel klachten over want de tijd was op en zoek het dan maar uit.

Hier erg bezig met zingeving (heel mijn leven eigenlijk al..), dus ik ben wel benieuwd waar dat 4-daagse programma in een klooster is. Mag in pb als je dat zou willen vertellen.

Dank voor je knuffel.
14-09-2026 20:33
Ik herinner me je eerder nick nog. Had geen idee dat je me 'kende'. Dan hoef ik niet veel uit te leggen. Hier traject ivm C-PTSS en DIS achter de rug, maar nog veel klachten over want de tijd was op en zoek het dan maar uit.

Hier erg bezig met zingeving (heel mijn leven eigenlijk al..), dus ik ben wel benieuwd waar dat 4-daagse programma in een klooster is. Mag in pb als je dat zou willen vertellen.

Dank voor je knuffel.
Ik ga mijn best doen de link in een pb for te plaatsen voor je ! Ik ben heel onhandig in dit soort dingen...
Als het goed is heb je pb. Laat ff weten of het is gelukt
Lieve almostdone,
In het begin van je topic heb ik een bericht geplaatst over een nabij familielid die ver in het traject zat dat had ik toen net te horen gekregen. Inmiddels is overal groen licht en is er een datum gepland. Op zeer korte termijn zal ik hem voor het laatst zien.
Ik heb hem zien lijden en ik herken er veel in. En ik heb diep respect voor hem dat het hem gelukt is om het via deze lange en intensieve weg te doen.
Voor jou heb ik ook enorm veel respect. Ik ken hele hele diepe depressies, angsten, herbelevingen, overmand worden van verdriet of juist de extreme lusteloosheid en niets niets voelen. Angsten voor de nacht, voor het wakker liggen en voor de vele vele nachtmerries waarbij ik mijzelf of mijn man wakker gil/huil of sla. En ja ook serieuze suïcide pogingen.
Ik ken de therapieën, de protocollen, de hulplijnen, de vele vele medicatie. Alleen kruip ik steeds voordat ik op het punt sta om het traject in te gaan weer op en dat is niet iedereen gegeven. En voor deze mensen, zoals jou en mijn familielid bestaat dit traject. En ondanks het verdriet dat ik voel. Verdriet voor mijn familielid, verdriet om jou (ik ben mee blijven lezen) ben ik ook blij dat we in een land wonen waarbij deze mogelijkheid, hoe lang en zwaar ook, er is.
Want ondragelijk lijden dat zou niemand moeten hoeven doen. Niet zo lang niet zonder beter perspectief.
Ik snap goed dat je de weken en dagen aan het aftellen bent. Mooi plan om, als alles "rond" is een paar dagen er nog uit te gaan. Hopelijk vindt je een mooie plek voor je lieve Sasha. Weet dat ik mee lees en mee leef.
ibiopviva wijzigde dit bericht op 14-09-2026 20:49
2.51% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Ik ben net even gaan kijken, maar ik zie je bericht nog niet. Ik laat het je weten als het is gelukt.
14-09-2026 20:47
Ik ben net even gaan kijken, maar ik zie je bericht nog niet. Ik laat het je weten als het is gelukt.
Als het goed is nu wel.
IBIopviva schreef: ↑
14-09-2026 20:47
Lieve almostdone,
In het begin van je topic heb ik een bericht geplaatst over een nabij familielid die ver in het traject zat dat had ik toen net te horen gekregen. Inmiddels is overal groen licht en is er een datum gepland. Op zeer korte termijn zal ik hem voor het laatst zien.
Ik heb hem zien lijden en ik herken er veel in. En ik heb diep respect voor hem dat het hem gelukt is om het via deze lange en intensieve weg te doen.
Voor jou heb ik ook enorm veel respect. Ik ken hele hele diepe depressies, angsten, herbelevingen, overmand worden van verdriet of juist de extreme lusteloosheid en niets niets voelen. Angsten voor de nacht, voor het wakker liggen en voor de vele vele nachtmerries waarbij ik mijzelf of mijn man wakker gil/huil of sla. En ja ook serieuze suïcide pogingen.
Ik ken de therapieën, de protocollen, de hulplijnen, de vele vele medicatie. Alleen kruip ik steeds voordat ik op het punt sta om het traject in te gaan weer op en dat is niet iedereen gegeven. En voor deze mensen, zoals jou en mijn familielid bestaat dit traject. En ondanks het verdriet dat ik voel. Verdriet voor mijn familielid, verdriet om jou (ik ben mee blijven lezen) ben ik ook blij dat we in een land wonen waarbij deze mogelijkheid, hoe lang en zwaar ook, er is.
Want ondragelijk lijden dat zou niemand moeten hoeven doen. Niet zo lang niet zonder beter perspectief.
Ik snap goed dat je de weken en dagen aan het aftellen bent. Mooi plan om, als alles "rond" is een paar dagen er nog uit te gaan. Hopelijk vindt je een mooie plek voor je lieve Sasha. Weet dat ik mee lees en mee leef.
Wat een fijne post van jou!
Van alle jaren dat ik hier lees en ook schreef " ken" ik je verhaal. Geen gemakkelijk leven!
Je moet binnenkort afscheid nemen van een familielid. En dat is ook verdrietig. Ik denk dat familielid ook verdrietige gevoelens heeft. Het is fijn dat we de optie hebben , als je door het hele traject weet te doorlopen en toestemming krijgt. Voor je familielid ben ik blij.
En wat ik wil blijven benadrukken is dat het echt een i dividuele keuze is . Je kunt echt geen 2 casussen vergelijken . Jij hebt het met regelmaat overwogen masr tot nu steeds nog weer besloten om dat traject niet in te gaan. Ik gun je dat het echt geen wens/ optie voor je is. Dat je leven zo opknapt dat het goed leefbaar is !

Ik hoor morgen een belangrijke conclusie. Doodeng . En ik hoop dat ik mijn plannen en wensen nog mag uitvoeren en dan mag gaan.

Ik wens jou sterkte bij het afscheid nemen . Het zal denk ik heel dubbel zijn.

Liefs
Ik hoop dat je door je extra medicatie weer een goede nacht kan maken met veel uren slaap en weinig nachtmerries :sheep:
ambra schreef: ↑
14-09-2026 22:58
Ik hoop dat je door je extra medicatie weer een goede nacht kan maken met veel uren slaap en weinig nachtmerries :sheep:
Ik ook ! Nog ff kort rondje met Sasha en dan naar bed.
Jij ook een fijne nacht
Sterkte vandaag Almostdone1! Ik hoop dat je wat heb kunnen slapen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven