Mijn euthanasie traject mogelijk triggers

17-07-2026 21:45 841 berichten
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.

Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.

Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.

Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.

Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !

Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Is er een mogelijkheid dat we na jouw overlijden een echt kaartje ergens naartoe kunnen sturen? Zou je hier over na willen denken? ('Nee liever niet' mag ook he)
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een opluchting, Almostdone 🫂
Waar zouden we zijn zonder beroepsgeheim.
Fijn dat je erkenning hebt gekregen en wat een opluchting dat ook deze hobbel weer genomen is. Ik hoop dat dit al iets meer rust in je dagen gaat brengen.
Boudica schreef: ↑
15-09-2026 18:01
Is er een mogelijkheid dat we na jouw overlijden een echt kaartje ergens naartoe kunnen sturen? Zou je hier over na willen denken? ('Nee liever niet' mag ook he)
Ik snap geloof ik niet wat je bedoelt. Naar wie wil je een kaartje sturen?

Mijn " deadline " :$ is vooralsnog 27 november. Maar mijn euthanasie team moet dan ook kunnen. En het is nu voor 90% groen licht maar nog geen 100.
Gefeliciteerd! Wat fijn dat je groen licht hebt en eindelijk de erkenning hebt gekregen.

Ik hoop dat je wat kunt bijkomen en de opluchting en blijdschap mag overheersen naast het verdriet.
Waar hangt die 10% dan nog op vast?
Jankerd
Volgende kan als ondankbaar gelezen worden maar ik ben serieus dankbaar voor jullie reacties en medeleven.

Mijn eigen omgeving reageren kort/ nauwelijks.
En hoewel dit 1 van de redenen is dat ik euthanasie wil doet het toch pijn.
Ik was zo graag vanavond niet alleen geweest.

Het maakt jullie reacties wel nog meer waardevol!
Dat is ook gewoon heel pijnlijk van je eigen omgeving. Ik snap heel goed dat je vanavond niet alleen wilt zijn.

Helpt het iets als je kunt bedenken dat wij in gedachten bij je zijn vanavond? Ik ben normaal een stille meelezer, maar jouw verhaal raakt me. Ik vind je moedig hoe je dit traject nog steeds volhoudt en hoe goed je alles wilt achterlaten. Getuigd van grote zorgvuldigheid. Hoewel ik je eigenlijk anders had gegund, ben ik blij voor je dat je kunt gaan aftellen naar eindelijk echte rust.
Wat een opluchting dat je het nieuws hebt gekregen dat je zo wenste, en de erkenning 💜 Logisch dat er gemengde gevoelens zijn. Blijf hier vooral schrijven, wij zijn er.
a.k.a. canis-dinges
Drakenoog schreef: ↑
15-09-2026 19:06
Dat is ook gewoon heel pijnlijk van je eigen omgeving. Ik snap heel goed dat je vanavond niet alleen wilt zijn.

Helpt het iets als je kunt bedenken dat wij in gedachten bij je zijn vanavond? Ik ben normaal een stille meelezer, maar jouw verhaal raakt me. Ik vind je moedig hoe je dit traject nog steeds volhoudt en hoe goed je alles wilt achterlaten. Getuigd van grote zorgvuldigheid. Hoewel ik je eigenlijk anders had gegund, ben ik blij voor je dat je kunt gaan aftellen naar eindelijk echte rust.
Vergis je niet hoe waardevol jullie reacties zijn ! Dat is echt fijn!
In mijn echte leven is dit iets groots voor mij maar voor mijn omgeving nauwelijks.
En elke raakt het mij toch.

Nu eerst weer ff met hond wandelen.
Elize2 schreef: ↑
15-09-2026 17:30
Gefeliciteerd met de uitslag! Raar om het zo te zeggen, maar ik kan me je opluchting voorstellen. Ook al vind ik het ook verdrietig: geen behandelmogelijkheden meer....

Vriendin die ik gevraagd heb wil nu even geen hond, ze vindt de vrijheid van geen (vaste) hond nu even erg fijn. Dus ik hoop dat je een fijne andere oplossing vindt voor Sasha 🙂.

En je kunt gaan boeken!
Jammer maar bedankt voor je moeite !

En over geen behandelmogelijkheden meer dat is tegelijkertijd erkenning als verdrietig.

Dat is wat de laatste weken vooral anders is. Enorme mixed feelings.
Ik denk dat het rouwen en afscheid nemen van het leven is. Ik zit nu in de fase verdriet en soms boosheid.
Goh Almostdone, wat een dag, lees ik.
Ik denk aan je. Laat alles maar eens helemaal zakken vandaag.... de volgende belangrijke stap voor jou is genomen, en wij hier zijn bij je (waar anderen falen en faalden). Ik hoop op een rustige avond voor je. Liefs!
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Ik ben heel blij voor je over de uitkomst!
Al mogen het verdriet en de boosheid en alle andere gevoelens er absoluut ook zijn. Het is ook extreem veel om te bevatten.
Wat rot van je omgeving, ik hoop dat je je wat vast gedragen kunt voelen door de steun hier.
azalea747 wijzigde dit bericht op 15-09-2026 19:52
72.09% gewijzigd
Drakenoog schreef: ↑
15-09-2026 19:06

Hier sluit ik me helemaal bij aan!
Ik wens je een goede nachtrust en dat die laatste 10% ook groen mogen worden (dat was dacht ik eind volgende week, dat je dat hoort?)
Ik ben in gedachten ook bij jou vanavond!

Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het voor jouw omgeving niet iets groots is. Ik kan me wel voorstellen dat ze niet goed weten wat ze moeten zeggen.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Lieve Almostdone, wat fijn dat je erkend bent in je ondragelijk lijden. Natuurlijk had ik je een mooi fijn leven gegund, maar dat is helaas niet zo.
Dan is dit nu toch wat je graag wilde.
Ik hoop dat je straks wat beter slaapt dan afgelopen nacht, dat de spanning ervaren beetje af is.
Knuffel Ambra
Ben blij voor je dat die erkenning er is. Van dat lijden.
Ik vind je ook dapper en denk veel over jou en je situatie na. Zoals het boek De Avonden van Reve eindigt: het is niet onopgemerkt gebleven.
Almostdone1 schreef: ↑
15-09-2026 19:24
Vergis je niet hoe waardevol jullie reacties zijn ! Dat is echt fijn!
In mijn echte leven is dit iets groots voor mij maar voor mijn omgeving nauwelijks.
En elke raakt het mij toch.

Nu eerst weer ff met hond wandelen.
Ik lees al een tijdje mee maar reageer nu voor het eerst…
Ik sla stijl achterover dat jouw omgeving amper reageert….
Dikke stevige knuffel voor jou!.
Ik kom je ook even een hart onder de riem steken. Wat rot dat je nu geen echte knuffel kunt krijgen van iemand uit je omgeving.

Dan deze maar: :hug: :hug: :hug:

Kan me voorstellen dat de emoties bij je nu strijden om voorrang. Wat een heftige dag zal dit voor je zijn (geweest). De uitkomst en de erkenning waar je zo naar had verlangd. En tegelijkertijd zet je op deze manier ook een definitieve punt natuurlijk.

Ik hoop dat je - nadat je bent bijgekomen van dit nieuws- de laatste periode van je leven hierdoor als iets minder zwaar ervaart.

En wat je hond betreft, ik kan me voorstellen dat het voor jou ook heel fijn zou zijn om bij leven te weten waar Sasha naartoe gaat. En om misschien Sasha al een paar keer te laten kennismaken of zoiets (als die andere persoon dat zou zien zitten). Misschien even overleggen met de stichting waar je hond vandaan komt?
Almostdone1 schreef: ↑
15-09-2026 19:00
Volgende kan als ondankbaar gelezen worden maar ik ben serieus dankbaar voor jullie reacties en medeleven.

Mijn eigen omgeving reageren kort/ nauwelijks.
En hoewel dit 1 van de redenen is dat ik euthanasie wil doet het toch pijn.
Ik was zo graag vanavond niet alleen geweest.

Het maakt jullie reacties wel nog meer waardevol!

Godsallemachtig, wat is dít pijnlijk! Mijn hart bloedt voor het kleine meisje dat stond te wachten op de trein. Ik had haar een zoveel beter leven gegund.

Eigenlijk wil ik gewoon dat je blijft leven en dat je daarin toch een soort van blijheid vindt, al is het maar af en toe. Maar je hebt al zoveel geprobeerd en zoveel strijd moeten leveren. Ik ben boos op je omgeving. Zij hadden je al decennia geleden het gevoel moeten geven dat je ertoe doet, dat er van je gehouden wordt.

Het is goed dat deze mogelijkheid je nu gegund wordt, maar het is ook hartverscheurend vind ik. Ik hoop dat de tijd dat je nog leeft menswaardig mag zijn. En ik denk mee over Sasha.
Ook hier een meelezer. Ik wil je laten weten dat ik met je meeleef! Je omgeving reageert dan niet/nauwelijks, maar hier op het forum zijn heeeel veel mensen die aan je denken en je willen steunen.
Lieneke schreef: ↑
15-09-2026 21:21
Godsallemachtig, wat is dít pijnlijk! Mijn hart bloedt voor het kleine meisje dat stond te wachten op de trein. Ik had haar een zoveel beter leven gegund.

Eigenlijk wil ik gewoon dat je blijft leven en dat je daarin toch een soort van blijheid vindt, al is het maar af en toe. Maar je hebt al zoveel geprobeerd en zoveel strijd moeten leveren. Ik ben boos op je omgeving. Zij hadden je al decennia geleden het gevoel moeten geven dat je ertoe doet, dat er van je gehouden wordt.

Het is goed dat deze mogelijkheid je nu gegund wordt, maar het is ook hartverscheurend vind ik. Ik hoop dat de tijd dat je nog leeft menswaardig mag zijn. En ik denk mee over Sasha.
Hier ben ik het woord voor woord mee eens :-)
Ook ik ben een stille meelezer en heb een nieuw account aangemaakt om te laten weten dat ook ik met je mee leef!!!
Ik ben blij voor jou Almostdone.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven