Mijn euthanasie traject mogelijk triggers
vrijdag 17 juli 2026 om 21:45
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.
Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.
Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.
Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.
Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !
Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.
Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.
Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.
Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.
Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !
Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
donderdag 17 september 2026 om 20:13
Nee, ik moest het bericht een paar keer lezen.
En ik weet dus niet wat er verwijderd is. Straks post ik ongeveer hetzelfde nog een keer. Heb ik een ban..
Ik begrijp echt wel dat euthanasie geen andijvie topic is daarom in de titel ook mogelijk triggers.
.
Ik , en volgens mij niemand, reageert hier op een provocerende manier. Juist heel open, kwetsbaar, respectvol en lief.
donderdag 17 september 2026 om 20:18
Ik heb je een PB gestuurd met daarin de zin die verwijderd is, Almostdone.
Je hebt niets verkeerds gedaan. Maar als DIT de manier is waarop gemodereerd wordt, is het misschien een goed idee dat we uitkijken naar een ander platform, waarop jij met alle zorgen die je al hebt, niet je woorden nog meer op een weegschaaltje moet leggen dan je al doet. Laten we even afwachten of men groot genoeg is hierop terug te komen, en zo niet dan stel ik voor dat we naar "het andere forum" verkassen, als jij dat ook wilt.
Je hebt niets verkeerds gedaan. Maar als DIT de manier is waarop gemodereerd wordt, is het misschien een goed idee dat we uitkijken naar een ander platform, waarop jij met alle zorgen die je al hebt, niet je woorden nog meer op een weegschaaltje moet leggen dan je al doet. Laten we even afwachten of men groot genoeg is hierop terug te komen, en zo niet dan stel ik voor dat we naar "het andere forum" verkassen, als jij dat ook wilt.
donderdag 17 september 2026 om 21:29
Zijn ze nou helemaal betoeterd! Ik word hier pisnijdig van.
Dus dan denk je als mod bij jezelf:
"goh, ik ga vandaag iemand die nog zo'n 10 weken op deze aarde heeft en uitzichtloos ondragelijk lijdt, lastigvallen met een waarschuwing voor "onvriendelijke toon." Hoe dan?!
Ik kan me voorstellen dat to eens heel graag toch alles bij elkaar zou willen gillen van frustratie en van kwaadheid alles en iedereen zou verwensen.. Dat doet ze niet eens.
Dus dan denk je als mod bij jezelf:
"goh, ik ga vandaag iemand die nog zo'n 10 weken op deze aarde heeft en uitzichtloos ondragelijk lijdt, lastigvallen met een waarschuwing voor "onvriendelijke toon." Hoe dan?!
Ik kan me voorstellen dat to eens heel graag toch alles bij elkaar zou willen gillen van frustratie en van kwaadheid alles en iedereen zou verwensen.. Dat doet ze niet eens.
drakenoog wijzigde dit bericht op 17-09-2026 21:40
1.00% gewijzigd
donderdag 17 september 2026 om 21:34
Niet geschikt voor Viva! ...
(buiten dat het heel onprofessioneel klinkt met kapitalen en uitroepteken) dat bepaalt wie? De betutteling. Dit is een heel respectvol topic waar woorden worden gewogen door Almostdone en reageerders, hoe durven jullie mods hier zo lomp op in te grijpen. Onbegrijpelijk. En dan weet ik niet eens wat is gewist en een waarschuwing voor is geweest. Maar best klinkt het niet.
Bah.
(buiten dat het heel onprofessioneel klinkt met kapitalen en uitroepteken) dat bepaalt wie? De betutteling. Dit is een heel respectvol topic waar woorden worden gewogen door Almostdone en reageerders, hoe durven jullie mods hier zo lomp op in te grijpen. Onbegrijpelijk. En dan weet ik niet eens wat is gewist en een waarschuwing voor is geweest. Maar best klinkt het niet.
Bah.
donderdag 17 september 2026 om 21:42
MissUnderstood schreef: ↑17-09-2026 21:30Dat is goed, Almostdone. We doen natuurlijk wat jij wil!
Laten we de reactie van de moderator maar even afwachten en hier verder posten. Dat doen we dan vanuit coulance met de moderator:-).
donderdag 17 september 2026 om 21:44
donderdag 17 september 2026 om 21:59
To, ik lees hier al een tijd mee omdat ik met je meeleef. Ik haal er zelf ook veel uit omdat een van mijn naasten süicidaal is en ik door jou een beeld krijg hoe het kan voelen/zijn als je süicidaal bent. Dat is heel waardevol voor me.
Ik heb de zin die is verwijderd niet gelezen maar ik kan me niet voorstellen dat jij iets ongepast post. Ik wil je dan ook een hart onder de riem steken en je aansporen om hier vooral te blijven posten. Je leest gelukkig dat veel forummers je steunen en niemand het met de mods eens is! Hou je daar aanvast.
Ik heb de zin die is verwijderd niet gelezen maar ik kan me niet voorstellen dat jij iets ongepast post. Ik wil je dan ook een hart onder de riem steken en je aansporen om hier vooral te blijven posten. Je leest gelukkig dat veel forummers je steunen en niemand het met de mods eens is! Hou je daar aanvast.
donderdag 17 september 2026 om 22:11
Het plan is dat ik zo aangenaam mogelijk naar de euthanasie ga. Natuurlijk staan er ook best wat moeilijke dingen op de agenda en afscheid nemen van mensen, dingen, het leven is geen leuke klus maar wel noodzakelijk om de cirkel weer te sluiten. Daarnaast ook wat fijne dingen. Weekend naar zee in november , afscheidsdiner , en verder hele eenvoudige dingen , met begeleider ergens lunchen. Nog 1 sessie paardencoaching. , potje darten , dat soort dingen.MajadeB schreef: ↑17-09-2026 21:44Almostdone, ik ben blij voor je dat je bijna helemaal groen licht hebt. Ik gun je deze maanden er naartoe als leefbaar en enigszins fijn omdat je een vooruitzicht hebt.
Neem het er nog even van, van de leukste dingen![]()
(sorry als dit ongepast is, dan neem ik het direct terug)
Het moet natuurlijk ook weer niet te leuk worden.
Mijn diagnoses zijn er nog steeds dus te leuk zal het niet snel worden.
donderdag 17 september 2026 om 22:13
Heerlijk, die zwarte humor van jou!
Ik hoop dat je een goede nacht hebt, Almostdone. Tot morgen, deo en moderator volente.
donderdag 17 september 2026 om 22:13
Euh, het was de zin over je herbelevingen toch?
Is dat te heftig voor mensen, om te lezen wat sommigen overkomt?
Ik dacht dat we juist probeerden om slachtoffers van geweld te laten voelen dat het oke is om erover te praten.
Dat het verschrikkelijk voor ze is, maar niet hun schuld. En dat zij zich er nooit nooit nooit voor hoeven te schamen.
Is dat te heftig voor mensen, om te lezen wat sommigen overkomt?
Ik dacht dat we juist probeerden om slachtoffers van geweld te laten voelen dat het oke is om erover te praten.
Dat het verschrikkelijk voor ze is, maar niet hun schuld. En dat zij zich er nooit nooit nooit voor hoeven te schamen.
avocadeau wijzigde dit bericht op 19-09-2026 00:20
76.35% gewijzigd
donderdag 17 september 2026 om 22:19
Wat fijn dat je wat aan mijn reacties hebt ! Als ik hierin iets voor je kan betekenen dan hoor ik dat graag ! Het is voor beide partijen pittig als iemand suicidaal is. Mijn reacties zijn wel " slechts " vanuit mijn ervaring. Het hoeft niet hetzelfde te zijn voor degene die jij kent.Sabine schreef: ↑17-09-2026 21:59To, ik lees hier al een tijd mee omdat ik met je meeleef. Ik haal er zelf ook veel uit omdat een van mijn naasten süicidaal is en ik door jou een beeld krijg hoe het kan voelen/zijn als je süicidaal bent. Dat is heel waardevol voor me.
Dat het bespreekbaar is is denk ik 1 van de belangrijkste behoefte . Het maakt dat je iets minder alleen voelt. Jij mag hierin echt ook je grens aangeven ! Dat is niet perse fijn op zo n moment maar geeft wel duidelijkheid en vooral zuiver en eerlijk
donderdag 17 september 2026 om 22:24
Lieve TO,
Ik lees al vanaf je eerste post mee maar wist niet goed hoe ik moest reageren.
4 jaar geleden ben ik mijn moeder verloren aan suïcide. Zij wilde graag euthanasie maar heeft het traject niet kunnen volhouden. Ook ik krijg dankzij jou meer inzicht in hoe sommige dingen destijds voor haar geweest kunnen zijn. Voor mij waren sommige dingen onbegrijpelijk tot ik hier meelas.
Ik heb zoveel respect voor je. Hoe je over dit onderwerp schrijft, hoe je ondanks je eigen ellende nog steeds denkt aan anderen. Natuurlijk ook hoe krachtig je bent.
Je bent een ongelofelijke lieve, sterke en dappere vrouw
Ik lees al vanaf je eerste post mee maar wist niet goed hoe ik moest reageren.
4 jaar geleden ben ik mijn moeder verloren aan suïcide. Zij wilde graag euthanasie maar heeft het traject niet kunnen volhouden. Ook ik krijg dankzij jou meer inzicht in hoe sommige dingen destijds voor haar geweest kunnen zijn. Voor mij waren sommige dingen onbegrijpelijk tot ik hier meelas.
Ik heb zoveel respect voor je. Hoe je over dit onderwerp schrijft, hoe je ondanks je eigen ellende nog steeds denkt aan anderen. Natuurlijk ook hoe krachtig je bent.
Je bent een ongelofelijke lieve, sterke en dappere vrouw
pickingupthepieces wijzigde dit bericht op 17-09-2026 22:26
Reden: Foutje
Reden: Foutje
0.98% gewijzigd
donderdag 17 september 2026 om 22:24
Heb niet gezien wat " er niet gezegd mocht worden" maar ik heb al die tijd niks onbetamelijks van je gelezen.
Dus mods, laat ons aub met zijn allen op dat bankje bij Almost blijven zitten. Zij in het midden en wij aan beide kanten. Beetje duwen zodat je lekker stevig zit. Warm ook, want de avonden zijn al weer fris.
Dus mods, laat ons aub met zijn allen op dat bankje bij Almost blijven zitten. Zij in het midden en wij aan beide kanten. Beetje duwen zodat je lekker stevig zit. Warm ook, want de avonden zijn al weer fris.
donderdag 17 september 2026 om 22:32
Almostdone1 schreef: ↑17-09-2026 22:11Het plan is dat ik zo aangenaam mogelijk naar de euthanasie ga. Natuurlijk staan er ook best wat moeilijke dingen op de agenda en afscheid nemen van mensen, dingen, het leven is geen leuke klus maar wel noodzakelijk om de cirkel weer te sluiten. Daarnaast ook wat fijne dingen. Weekend naar zee in november , afscheidsdiner , en verder hele eenvoudige dingen , met begeleider ergens lunchen. Nog 1 sessie paardencoaching. , potje darten , dat soort dingen.
Het moet natuurlijk ook weer niet te leuk worden.![]()
Mijn diagnoses zijn er nog steeds dus te leuk zal het niet snel worden.
Zonder dollen, ik hoop echt dat je het allemaal trekt (...) en het zo aangenaam mogelijk wordt voor je komende tijd.
donderdag 17 september 2026 om 22:36
Avocadeau : het ging idd om die zin. En naar mijn mening is hiet niets mis mee ! Ik beschreef geen details alleen wat er in herbelevingen oa gebeurd. Het was ook niet schokkerend bedoeld, totaal niet.
Ik herken dat het heel erg per dag uitmaakt hoe het binnenkomt. Gelukkig is het een goede dag voor jou en ben je slechts verontwaardigd . Maar het is wel hoe het werkt. Er is , zelfs op viva , nog veel werk te doen.
Ik denk niet dat de mod van dienst dit allemaal bedacht toen ze ging gummen enz. Hopelijk nu wel iets geleerd dat deze actie echt ern verkeerd signaal is. Buiten de bejegening.
En Avo , wat fijn dat je zo n goede dag hebt ! Ik gun je hier nog heel heel veel van !
Ik herken dat het heel erg per dag uitmaakt hoe het binnenkomt. Gelukkig is het een goede dag voor jou en ben je slechts verontwaardigd . Maar het is wel hoe het werkt. Er is , zelfs op viva , nog veel werk te doen.
Ik denk niet dat de mod van dienst dit allemaal bedacht toen ze ging gummen enz. Hopelijk nu wel iets geleerd dat deze actie echt ern verkeerd signaal is. Buiten de bejegening.
En Avo , wat fijn dat je zo n goede dag hebt ! Ik gun je hier nog heel heel veel van !
donderdag 17 september 2026 om 23:52
Ik heb net als jij best een oke dag , dat scheelt enorm!
Het doet me goed de verontwaardiging van forummers!
Niet alleen voor mezelf trouwens maar hopelijk leren ze hiervan ( ik ben positief i gesteld vandaag ) want dat is wel nodig.
.ik kan me voorstellen dat er een grens is bij te expliciete beschrijvingen maar dat was hier totaal niet het geval.
Wat meerdere mensen schrijven en een aantal ook ondervinden ivm ervaringen kan de mond snoeren schadelijk zijn en dat is wel het laatste wat er moet gebeuren.
Maar moegen weer gewoon verder graag met of zonder excuses van de mod.
En het goede nieuws van bijna groen licht en vandaag de toegekende ophoging van begeleiding doet me erg goed.
( oke nog wel mixed feelings over conclusie van second opinion psychiater. Dat is heel normaal is mij verteld.
Geen ggz meer geeft heel veel rust. ( daar mag de ggz bij afvragen wat dat zegt over hun zorg
Ik ga pillen innemen, en de hond nog ff uitlaten.
En jij... ik gun je zo dat er vanaf nu vele oke dagen komen ! Geloof het of niet. Ik bewonder jou echt !
vrijdag 18 september 2026 om 07:25
vrijdag 18 september 2026 om 07:35
Wat lief! Ik schrijf hier nooit omdat het jouw topic is en ik het ook niet op kan brengen om te reageren. Mee lezen is al genoeg voor me. Dit kan ik doen wanneer het mij uitkomt. Nu wilde ik reageren om je een hart onder de riem te steken. Ik ga dus weer in de leesstand maar weet dat ik kracht uit je put. Geldt trouwens ook voor de reacties van avocadeauAlmostdone1 schreef: ↑17-09-2026 22:19Wat fijn dat je wat aan mijn reacties hebt ! Als ik hierin iets voor je kan betekenen dan hoor ik dat graag ! Het is voor beide partijen pittig als iemand suicidaal is. Mijn reacties zijn wel " slechts " vanuit mijn ervaring. Het hoeft niet hetzelfde te zijn voor degene die jij kent.
Dat het bespreekbaar is is denk ik 1 van de belangrijkste behoefte . Het maakt dat je iets minder alleen voelt. Jij mag hierin echt ook je grens aangeven ! Dat is niet perse fijn op zo n moment maar geeft wel duidelijkheid en vooral zuiver en eerlijk
vrijdag 18 september 2026 om 09:08
Ik vind dat je altijd over je eigen ervaringen moet kunnen vertellen. Zéker in algemene termen.
En als dat iemand emotioneel raakt, dan mag je er een seconde of wat over nadenken hoe het dan dus moet zijn geweest om het zelf te ervaren. En dan snap je dat erover lezen daarbij in het niet valt en houd je je mond.
En als je het zelf ook hebt ervaren en het lezen roept herinneringen op: enorm pijnlijk dat dat jou ook is gebeurd, maar dan nog altijd ontneem je niet een medeslachtoffer haar uitlaatklep in haar eigen topic.
Dat heb ik ook niemand zien doen dus hier zijn echt de mods totaal van het padje.
Maar goed, door maar weer zoals jij ook wilt Almostdone. Ik ben blij dat je extra begeleidingsuren hebt gekregen en ik hoop dat je er mooie invulling aan kunt geven. En ik hoop dat je vannacht goed hebt geslapen!
En als dat iemand emotioneel raakt, dan mag je er een seconde of wat over nadenken hoe het dan dus moet zijn geweest om het zelf te ervaren. En dan snap je dat erover lezen daarbij in het niet valt en houd je je mond.
En als je het zelf ook hebt ervaren en het lezen roept herinneringen op: enorm pijnlijk dat dat jou ook is gebeurd, maar dan nog altijd ontneem je niet een medeslachtoffer haar uitlaatklep in haar eigen topic.
Dat heb ik ook niemand zien doen dus hier zijn echt de mods totaal van het padje.
Maar goed, door maar weer zoals jij ook wilt Almostdone. Ik ben blij dat je extra begeleidingsuren hebt gekregen en ik hoop dat je er mooie invulling aan kunt geven. En ik hoop dat je vannacht goed hebt geslapen!
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in