Mijn euthanasie traject mogelijk triggers

17-07-2026 21:45 971 berichten
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.

Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.

Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.

Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.

Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !

Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Alle reacties Link kopieren Quote
Almostdone2 schreef: ↑
29-09-2026 23:25
Had ik gemist 🫣 sorry !!

Ben benieuwd of Sasha 2 jack russels trekt..
🤣
Ohhh die van mij wel hoor. 😝
Waar zouden we zijn zonder beroepsgeheim.
Heb je genoeg medicatie om de nacht een beetje mee door te komen?
Ik gun je een nacht zonder dromen en paniek en herbelevingen :heart:
Wat knap dat je de brief voor je zoon hebt geschreven. Dat zal ongetwijfeld heel verdrietig zijn geweest.

En voor wat betreft je broer en moeder: heel verdrietig dat het zo loopt en dat je niet eens weet waar ze zit. Als je als broer geen contact meer wil mag dat, maar als je de rol hebt van contactpersoon zal je die gewoon wel behoorlijk moeten uitvoeren en geen blokkade opwerpen tussen jou en je moeder.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik hoop dat je oké de nacht bent doorgekomen lieve Almost :heart:
noglangnietjarig schreef: ↑
29-09-2026 22:54
Dit heb ik vorige week gepost:

Ik woon niet zo ver bij je uit de buurt Amostdone, het is voor mij geen moeite om met je af te spreken. ♥️

Edit:
Ff wandelen met de hondjes, ik heb 2 Jackies, die ik dan meeneem.

En ik ben zo benieuwd naar Sasha, lijkt me zo’n schatje🥰
Wat een lief aanbod! :heart:
ambra schreef: ↑
29-09-2026 23:49
Heb je genoeg medicatie om de nacht een beetje mee door te komen?
Ik gun je een nacht zonder dromen en paniek en herbelevingen :heart:
2 forse herbelevingen. Uiteindelijk wel 5 uurtjes geslapen. Niet heel slecht.
Aapmetwifi schreef: ↑
30-09-2026 09:44
Wat een lief aanbod! :heart:
Nou .. misschien zijn de jack russels wel enorme krengen....
:biggrin:

Maar serieus, ja is heel lief !
Baggal schreef: ↑
30-09-2026 06:55
Wat knap dat je de brief voor je zoon hebt geschreven. Dat zal ongetwijfeld heel verdrietig zijn geweest.

En voor wat betreft je broer en moeder: heel verdrietig dat het zo loopt en dat je niet eens weet waar ze zit. Als je als broer geen contact meer wil mag dat, maar als je de rol hebt van contactpersoon zal je die gewoon wel behoorlijk moeten uitvoeren en geen blokkade opwerpen tussen jou en je moeder.
Het is niet de eerste keer. Hij heeft tot nu alle beslissingen mbt mijn moeder zonder enig overleg of kennisgeving gedaan. Mijn input is nu 1 keer wat mee gedaan toen ik voorstelde dat mijn moeder wel baat zou kunnen hebben bij een sta op stoel.
Die is er gekomen en mijn broer strijkt met de eer.
Inzicht in de financiën.. krijg ik gewoon niet.. sterker nog hij was diep gekwetst dat ik hem blijkbaar niet vertrouw..

Dit is echt niet oke !
Inmiddels is mij wel duidelijk dat er heel veel mensen tegenaan lopen .
Ik begrijp en vind het ook terecht dat de verzorging zich niet met familieruzies hoeft bezig te houden . Zij hebben het druk zat om voor de bewoners te zorgen.

Dit is alleen wel een enorm minpunt van de AVG. En zorgt voor veel leed bij familieleden die ineens geen contact meer hebben. Ik kan nog wel bellen gelukkig.

Zoals ik er nu insta laat ik het erbij. Dat zal bij een aantal van jullie als fout en of onbegrijpelijk overkomen .
De afgelopen jaren is een aaneenschakeling geweest van moeten knokken voor dingen waar ik recht op had. Dit heeft voor enorm veel triggers en herbelevingen, verdriet, wanhoop en paniek gezorgt.
De laatste 8 weken van mijn leven ga ik dat niet meer doen als de veroorzaker iemand anders is dan ikzelf. Genoeg gevochten, ik wil alles netjes regelen en daar ook echt wel moeite voor doen maar gaat iemand anders onterecht het lastig maken of misbruik maken van z n positie dan houdt mijn verantwoordelijkheid op.

De komende weken blijf ik gewoon bellen met mijn moeder en ga ik overleggen met mijn begeleider en buddy of ik het haar telefonisch ga vertellen ja of nee.

Ik ga voor mijn moeder een rouwkaart maken , verder krijgt niemand die , en die stuur ik naar het laatst bekende adres.

Ik ben woest op mijn broer en gun hem een speciaal plekje in de hel met z n ik ben een goed Christen.

Dit is een kleine blik ik hoe mijn familie is.

Begeleider komt zo en die zal genieten want die is gek op sarcasme en zwarte humor en daar heb ik heel veel van op het moment.

Wel weer een moment dat ik blij ben met de euthanasie. Nog 8 weken en 1 dag..
Ik denk dat je een goede keuze maakt, om te kiezen voor rust in de tent voor jezelf. Geen onnodige strijd meer aangaan.

Zelf ook helaas ervaring met buiten spel gezet worden in het gezin, en de zus die ook financieel alles naar zich toe trok.
tinydancer schreef: ↑
30-09-2026 11:04
Ik denk dat je een goede keuze maakt, om te kiezen voor rust in de tent voor jezelf. Geen onnodige strijd meer aangaan.

Zelf ook helaas ervaring met buiten spel gezet worden in het gezin, en de zus die ook financieel alles naar zich toe trok.
Enorm nare manier om met mensen om te gaan!

Kwetsend.
Almostdone2 schreef: ↑
30-09-2026 10:54

De komende weken blijf ik gewoon bellen met mijn moeder en ga ik overleggen met mijn begeleider en buddy of ik het haar telefonisch ga vertellen ja of nee.
Ik denk dat dit de beste aanpak is inderdaad.

Wat akelig van je herbelevingen.. Maar gelukkig heb je toch nog wat kunnen bijslapen.
Met begeleider gesproken en die kan zich vinden in mijn keuze. Hij noemde ook nog dat het gevolg hiervan ook veroorzaakt is door hoe mijn moeder de opvoeding gedaan heeft.
Mijn moeder heeft er altijd voor gekozen om mij niet te beschermen. Ze was vroeger niet tegen mijn vader opgewassen. Dus stond ze erbij en keek ernaar als mijn vader mij mishandelde. Sterker nog als mijn moeder slachtoffer dreigde te worden gooide ze mij voor de bus en mocht ik de klappen opvangen . Letterlijk en figuurlijk.

Dezelfde positie heeft mijn broer nu en weer ben ik de klos. Inmiddels is ze dusdanig aan het dementeren dat ze niet meer toerekeningsvatbaar is . Maar al die jaren ervoor heeft ze consequent mijn broers kant gekozen wat voor rotstreek hij ook uithaalde.

Het is verdrietig en het gaat nog wel een paar dagen duren voor de getriggerde emoties en overtuigingen gezakt zijn .

Net bericht van. Carlottes Angels dat ze Sasha niet gaan bemiddelen . Sasha komt uit Roemenië en ze helpen niet bij buitenlandse honden.
Oké duidelijk.

Had ik al gezegd dat netjes doodgaan niet gemakkelijk is ?

Ik ben het ff helemaal zat ...
Ik snap volkomen dat je het hierbij laat wat betreft je broer :hug:
joppie wijzigde dit bericht op 30-09-2026 12:59
0.75% gewijzigd
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Vreselijk wat je moeder je heeft aangedaan. Ik zou het mooi bij je laatste oplossing houden wat je het minst triggert.

En wat idioot dat ze niet helpen bij buitenlandse honden! Echt niet oké.

Bij de meeste asiels kan je een profiel aanmaken voor bemiddelingshonden. Vaak hebben ze een goed bereik en je hebt alles zelf in de hand.

Je zoekt geen foster adres voor haar he?

Dikke knuffel :hug:
Het klinkt als een goede conclusie samen met je begeleider, Almostdone. Probeer er troost in te vinden dat ze het waarschijnlijk toch niet zou begrijpen als ze zo dementerende is, of anders weer snel vergeten.

En ik hoop dat je uiteindelijk ook een zekere mate van mildheid naast de boosheid kunt zetten richting je broer. Die is ook flink beschadigd, net als jij, en er op een heel andere manier niet ongeschonden uitgekomen. Het is heel logisch dat zijn acties je raken natuurlijk en dat mag er ook zijn. Maar misschien helpt het je als je kunt bedenken waar het uit voortkomt, en dat dat buiten jou ligt.
Wat loopt ‘s ochtends op vier benen, ‘s middags op twee benen en ‘s avonds op twee benen en nog wat wielen?
Sfinx schreef: ↑
30-09-2026 12:39
Het klinkt als een goede conclusie samen met je begeleider, Almostdone. Probeer er troost in te vinden dat ze het waarschijnlijk toch niet zou begrijpen als ze zo dementerende is, of anders weer snel vergeten.

En ik hoop dat je uiteindelijk ook een zekere mate van mildheid naast de boosheid kunt zetten richting je broer. Die is ook flink beschadigd, net als jij, en er op een heel andere manier niet ongeschonden uitgekomen. Het is heel logisch dat zijn acties je raken natuurlijk en dat mag er ook zijn. Maar misschien helpt het je als je kunt bedenken waar het uit voortkomt, en dat dat buiten jou ligt.
Mildheid naar mijn broer..
Waar ik mijn hele leven tegenaan ben gelopen bij mijn ouders en broer dat ze nul verantwoordelijkheid hebben genomen voor hun acties. En ook niks gedaan hebben om naar zichzelf te kijken. Nul.
Alles lag altijd aan mij en ik was de patiënt.
Mildheid kan ik hebben voor mensen die hun best doen om het goed te doen , die bij fouten ook naar zichzelf kijken. Als mijn broer zou kijken naar de invloed van zijn opvoeding op zijn handelen dan heb ik Mildheid. Maar er is niets aanwezig wat ook maar enigszins in de buurt komt.
Hij KIEST ervoor om niet in de spiegel te kijken. Hij WEET hoe hij mij beschadigd en toch kiest hij er keer op keer voor .

Ik hoef niet mild te zijn naar iemand die mij doelbewust bij mijn moeder vandaan houdt. Bovendien vindt mijn broer dat mijn diagnoses geen excuus zijn voor wat dan ook. Prima mag hij vinden maar dan geldt die " regel" ook voor hem.

Het moet ff zakken en dan is situatie broer afgesloten.
Wat knap en bijzonder dat je nu zo liefdevol met je moeder omgaat, na alles wat is gebeurd en wat ze heeft nagelaten.
Dat is nog eens over je eigen schaduw heen kunnen stappen. Ook hoop ik dat de gedachten rondom je broer wat milder/ neutraler gaan worden. Nogmaals: niet voor hem, maar voor jou. Boosheid vreet zoveel energie.

Vreemd trouwens, van die opvangorganisatie. Geen buitenlandse honden?? Why not?
Zucht.

Verhuisdieren als volgende optie voor Sasha..

Nu 5 keer geprobeerd een profiel aan te maken 5 keer op verschillende momenten.. alles weg. Laatste keer bij de laatste stap.
Vierde keer moesten er foto s opgeload worden. 5 foto s en bij foto 4 maar blijven hangen .

Ik ben nooit het toppunt van geduld met dit soort dingen maar vandaag... @#÷=€%&&

Dan niet !

Vrijdag met begeleider lekker naar Groningen en lunchen bij een Syrisch restaurant in mijn favo straatje van de stad, de Folkingestraat. Ff ontspannen en lekker eten. En ik ga zo appartement boeken voor het weekendje weg. Komt vast goed qua financiën . Ik zeg het stoer maar dit is zo tegen mijn gewoonte in :hihi:

En dan verder vandaag ff niks. Morgen weer verder met plek voor Sasha vinden.
Mocht het nou echt niet lukken dan wil ik het profiel wel voor je aanmaken Almost, als je me de gegevens wilt doorsturen :)

En Groningen, leuk! Veel plezier alvast. En natuurlijk gaat dat weekendje gewoon lukken! :hyper:
Aapmetwifi schreef: ↑
30-09-2026 16:17
Mocht het nou echt niet lukken dan wil ik het profiel wel voor je aanmaken Almost, als je me de gegevens wilt doorsturen :)

En Groningen, leuk! Veel plezier alvast. En natuurlijk gaat dat weekendje gewoon lukken! :hyper:
Ik heb nu contact met iemand van hier en so far gaat dat de goede kant op. Uiteindelijk is een klik hebben van Sasha met nieuwe plek en vice versa het belangrijkste .
Ik ga anders vrijdag met begeleider wel doen. Soms is alleen een mobiel hebben minder handig. Komt goed maar vandaag niet meer. Er moeten ook beschrijvingen in over Sasha en reden waarom ik haar wil laten herplaatsen. Dat is toch het handigste dat ik het zelf doe with a little help. Komt goed .

Appartement geboekt jullie weten nu allemaal waar ik van 13-16 november zit.. :biggrin:

Voor vandaag genoeg. Paniek en herbelevingen zijn dichtbij en daar wil ik ze minimaal houden .
Oh wat fijn zeg, hopelijk is het een gouden match! Sasha is echt een droppie.

En top dat je gewoon geboekt hebt, dit gaat vast een top weekend worden voor jullie.

Ik wens je een rustige avond/nacht! :bigkiss:

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven