Mijn euthanasie traject mogelijk triggers
vrijdag 17 juli 2026 om 21:45
Nieuw account en direct een pittig topic. Tenminste dat schat ik in want het is niet alledaags.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.
Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.
Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.
Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.
Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !
Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
Ik zit dus in het euthanasie traject wegens ondraaglijk psychisch lijden. Al een flink eind op weg maar nu komen de meest spannende fases aan.
Al met al duurt het traject al ruim 2 jaar. Naar verwachting zal ik tussen de 3-5 maanden duren voordat ik weet of de euthanasie toegekend gaat worden. Natuurlijk hoop ik op toestemming. Liefst ruim voor de kerst.
Waarom dit topic? Ik wil het uit de taboesfeer hebben. En het is ook best een zwaar en eenzaam traject en dat kunnen delen lijkt me fijn. Misschien zijn er wel meer mensen die in het traject zitten.
Waarom euthanasie? Omdat ik dit de meest waardige manier vind en ook voor de paar nabestaanden minder heftig tov suicide. Ik wil dood maar wel zo zodat de schade zo beperkt mogelijk blijft. Zo nog 30 jaar verder leven is voor mij echt geen optie. Het is echt dagelijks ern strijd. Therapie lukt niet meer . Sociaal netwerk is nauwelijks aanwezig en mijn contacten bestaan voor 90% uit hulpverleners. Ik ben blij met ze hoor maar het is anders dan vriendschappen.
Waar ik wel een beetje bang voor ben zijn keiharde veroordeling dat ik voor euthanasie kies. Dat mensen tegen zijn vanuit religieuze en of principiële reden begrijp ik! Ik hoop dat het met wederzijds respect besproken kan worden.
Ik hou het voor de eerste post hierbij.
Vragen .. stel ze !
Ooit was ik best stoer maar nu... maar op topic plaatsen tikken is best eng.
zaterdag 26 september 2026 om 04:39
Lief.PickingUpThePieces schreef: ↑25-09-2026 22:55Almost, het is ook allemaal veel geweest de afgelopen dagen hè?
Sorry is nergens voor nodig.
Jij mag gewoon jezelf zijn met alle gevoelens die daarbij horen. Je bent een mens en geen robot.
![]()
Ik zat/ zit mezelf in de weg.
Na de blijdschap ga ik nu ook terugkijken.
Conclusie lezen was niet zo slim. Dan lees ik mijn leven samengevat in 9 pagina s . Nou ja niet alles, de minder fijne stukken.
Dat raakt ook al is het niks nieuws.
zaterdag 26 september 2026 om 04:41
Jawel , met begeleider wel ff kunnen uiten.noglangnietjarig schreef: ↑25-09-2026 16:12Mensen kunnen ook bang zijn of zelf niet worden begrepen .
Noem t allemaal maar op, alles kan.
Maar reken je het niet (meer) aan, lieve AD![]()
Heb je ook nog een beetje galgenhumor?
Want dat kun jij meesterlijk!
héérlijk!
zaterdag 26 september 2026 om 07:52
Dat is heel confronterend, zo zwart op wit.Almostdone2 schreef: ↑26-09-2026 04:39Lief.
Conclusie lezen was niet zo slim. Dan lees ik mijn leven samengevat in 9 pagina s . Nou ja niet alles, de minder fijne stukken.
Hoop dat je nog wat uren hebt kunt slapen.
Kun je reminders zetten voor de medicatie? Blijkbaar zit je met je hoofd ergens anders rond die tijd..
zaterdag 26 september 2026 om 08:05
Het is ook niet niks hè wat je allemaal te verstouwen krijgt en 9 pagina's lezen met allemaal ellende wat je hebt doorstaan logisch dat je dat raaktAlmostdone2 schreef: ↑26-09-2026 04:39Lief.
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
zaterdag 26 september 2026 om 11:25
Ik kan alarm zetten maar nadeel daarvan is dat het een vaste tijd is. Ik heb geen vast slaapritme. Als ik het binnenkort nog een keer vergeet moet ik toch maar alarm zetten .
Ik vind het zo stom omdat het al jaren in mijn naar bed gaan routine zit.
zaterdag 26 september 2026 om 11:29
Ja dan is het best veel en euthanasie terecht
Wat me wel opviel was hoe goed de second opinion psychiater mij gehoord en gezien heeft !
Wat als hij mij 30 jaar geleden..
Zo werkt het niet , dat snap ik . Het is ff alles in your face ook al las ik het volledig vrijwillig.
zaterdag 26 september 2026 om 11:34
Almostdone2 schreef: ↑26-09-2026 11:25Ik kan alarm zetten maar nadeel daarvan is dat het een vaste tijd is. Ik heb geen vast slaapritme. Als ik het binnenkort nog een keer vergeet moet ik toch maar alarm zetten .
Ik vind het zo stom omdat het al jaren in mijn naar bed gaan routine zit.
Ik heb ook medicatie die ik niet altijd op een vaste tijd neem maar wel een wekker voor moet zetten (anders vergeet ik het). Hoe ik dat oplos is door een wekker in te stellen vanaf het vroegste moment, die altijd blijft sluimeren, met een interval van 60 minuten (in dit geval, maar 45 min oid kan ook natuurlijk) en die geen irritant deuntje heeft én niet hard staat.
Heel verhaal, maar resultaat is dat ik me niet aan die wekker erger, ik wel aan de medicatie herinnerd word maar het alsnog op het moment dat het me uitkomt kan nemen en hem dan pas uitzet als ik het gedaan heb.
Een medicijnbakje kan ook helpen, met al je medicatie voor die dag, maar dat heb je wellicht al. Medicatie die je voor het slapen in moet nemen kun je ook eerder op de dag (evt. geïnitieerd door een wekker) naast je bed klaarleggen.
zaterdag 26 september 2026 om 11:38
Almostdone2 schreef: ↑26-09-2026 11:25Ik vind het zo stom omdat het al jaren in mijn naar bed gaan routine zit.
Snap dat dat stom voelt. Maar je zit in een zeer verwarrende en confronterende periode, dus in die zin is het niet vreemd dat dat op allerlei dingen zijn uitwerking heeft. Jammer dat is wat gewoon in je structuur zat nu niet goed werkt en je er iets op moet verzinnen, is toch weer gedoe. Maar gek is het zeker niet.
zaterdag 26 september 2026 om 11:56
zaterdag 26 september 2026 om 13:22
Medicijnen zijn uitgezet . Ik geef mezelf nog 1 kansS-Groot schreef: ↑26-09-2026 11:34Ik heb ook medicatie die ik niet altijd op een vaste tijd neem maar wel een wekker voor moet zetten (anders vergeet ik het). Hoe ik dat oplos is door een wekker in te stellen vanaf het vroegste moment, die altijd blijft sluimeren, met een interval van 60 minuten (in dit geval, maar 45 min oid kan ook natuurlijk) en die geen irritant deuntje heeft én niet hard staat.
Heel verhaal, maar resultaat is dat ik me niet aan die wekker erger, ik wel aan de medicatie herinnerd word maar het alsnog op het moment dat het me uitkomt kan nemen en hem dan pas uitzet als ik het gedaan heb.
Een medicijnbakje kan ook helpen, met al je medicatie voor die dag, maar dat heb je wellicht al. Medicatie die je voor het slapen in moet nemen kun je ook eerder op de dag (evt. geïnitieerd door een wekker) naast je bed klaarleggen.
Medicatie ligt al in de badkamer . Ik was gister wel echt heel moe. Het positieve is dat ik vannacht wel bedacht dat ik ff moest checken en toen alsnog genomen heb.
Nu niet vooruit te branden...
Sasha is 2 keer uitgeweest en boodschappen zijn binnen.
zaterdag 26 september 2026 om 13:36
Ja het is idd best veel. Toestemming was steeds de stip op de horizon. Super dat het toegekend is , het is wel een overgang. Het groene licht kwam ook wat weken eerder dan verwacht. Fijn maar ineens zit ik andere fase.Aapmetwifi schreef: ↑26-09-2026 11:56Er komt nu ook wel heel veel ineens op je af he Almost. Je hebt gestreden voor je recht op euthanasie en dat was al een mijlpaal op zich. Het lijkt nu je toestemming hebt gekregen en je lijden dus erkent wordt misschien wel een nieuwe wereld waar je weer vanuit een ander perspectief alles bekijkt?
Wat moet er nog en wat wil ik nog en hoe wil ik het.
Op 9 oktober heb ik afspraak bij natuurbegraafplaats Hillig meer. Wat dingen afstemmen en vooral een plekje uitzoeken .
Je kunt een plekje reserveren maar dan moet je direct betalen . Dat gaat mij niet volledig lukken en bij een aanbetaling komt weekend aan zee in gedrang.
Ik ben er nog niet over uit waar ik dan voor kies mocht die aanbetaling moeten. Ik hoop dat ze coulant zijn omdat het om 1.5 maand gaat.
Of ik kies er 3 en dan is er vast nog wel 1 van de 3 vrij. Begeleider weet welke 3 het zijn.
En zo ben ik met van alles bezig in mijn hoofd. Volgorde van aanpak van dingen.
Dit weekend wil ik de mail voor zoon in concept klaar hebben . Dan dinsdag met begeleider bespreken .
Nu maar ff stofzuigen en dweilen. Franse slag want echt nul motivatie..
zaterdag 26 september 2026 om 15:33
Hier ook ff vermelden
De mods hebben hun excuses , uitgebreide, aangeboden in het vraag het de mods topic. Ik zag al best wat reacties maar wilde het hier toch ff noemen .
Wieke heeft het achter de schermen heel goed en zorgvuldig aangepakt en contact met mij onderhouden. Mag ook wel ff gezegd worden
De mods hebben hun excuses , uitgebreide, aangeboden in het vraag het de mods topic. Ik zag al best wat reacties maar wilde het hier toch ff noemen .
Wieke heeft het achter de schermen heel goed en zorgvuldig aangepakt en contact met mij onderhouden. Mag ook wel ff gezegd worden
zaterdag 26 september 2026 om 16:35
Idd fantastisch van de Mods!Almostdone2 schreef: ↑26-09-2026 15:33Hier ook ff vermelden
Waar zouden we zijn zonder beroepsgeheim.
zaterdag 26 september 2026 om 18:18
Goed gedaan mods!
Heel veel succes met de mail aan je zoon, Almost. Ik wens je heel veel kracht toe bij deze zware maar ergens ook hele mooie taak. Dit is het laatste wat je voor hem (in deze wereld) kunt doen (we weten natuurlijk nooit wat er na de dood volgt, maar mijn gevoel zegt dat het goed zit
)
Het feit dat je alles zo zorgvuldig aanpakt voor je nabestaanden zegt al zoveel over jouw liefdevolle hart. Ik heb echt respect voor hoe je te werk gaat, ondanks dat het voor jou een hele opgave is.
Heel veel succes met de mail aan je zoon, Almost. Ik wens je heel veel kracht toe bij deze zware maar ergens ook hele mooie taak. Dit is het laatste wat je voor hem (in deze wereld) kunt doen (we weten natuurlijk nooit wat er na de dood volgt, maar mijn gevoel zegt dat het goed zit
Het feit dat je alles zo zorgvuldig aanpakt voor je nabestaanden zegt al zoveel over jouw liefdevolle hart. Ik heb echt respect voor hoe je te werk gaat, ondanks dat het voor jou een hele opgave is.
zaterdag 26 september 2026 om 19:00
Hij is mijn kind , niks meer dan logisch en wat mij betreft mijn plicht om het zo netjes mogelijk te doen. Niet gemakkelijk is geen excuus . Ouder zijn is niet altijd gemakkelijk.Aapmetwifi schreef: ↑26-09-2026 18:18Goed gedaan mods!
Heel veel succes met de mail aan je zoon, Almost. Ik wens je heel veel kracht toe bij deze zware maar ergens ook hele mooie taak. Dit is het laatste wat je voor hem (in deze wereld) kunt doen (we weten natuurlijk nooit wat er na de dood volgt, maar mijn gevoel zegt dat het goed zit)
Ik probeer het goede te doen.
Naast deze mail ga ik ook nog brieven achterlaten . Die zijn heftiger.
Vandaag ff niks meer.. morgen aan de slag .
Je bent een steun hier voor mij ! Dank daarvoor.
zaterdag 26 september 2026 om 19:39
Veel mensen denken niet meer helder als ze zo in hun lijden verdrinken dus ik vind het buitengewoon moedig, krachtig en vol liefde getuigen van je. Ik bedoel, je hebt een doodswens, het is niet niks om dat te voelen. Ik heb helaas in een zwarte bladzijde van mijn leven ook dit gevoel gehad, en helaas toen ook pogingen ondernomen.. maar dit duurde ongeveer een jaar en was in mijn studententijd. Wat ik ermee wil zeggen: je zo voelen is zo intens. Daarom heb ik onwijs veel respect voor je hoe je het allemaal aanpakt!
En dankjewel, het is heel fijn om te horen dat ik toch iets voor je kan betekenen via dit forum.
En dankjewel, het is heel fijn om te horen dat ik toch iets voor je kan betekenen via dit forum.
zaterdag 26 september 2026 om 21:24
Ja, nu 1 keer geweest... toen wist ik het zeker. Ik pas niet op een gewone begraafplaats in een rijtje . .. brrrr het idee. Ik wil dan minimaal overdwars zeg maar. Het is er zo vredig. Een serene rust zonder dat het als een begraafplaats voelt.CaroMamaVanMaik schreef: ↑26-09-2026 20:44Hillig Meer is een mooie rustplek, AlmostDone. Goed gekozen.
![]()
zaterdag 26 september 2026 om 21:29
Het was huilen..
Ik zit 25 jaar in een rolstoel, en kom een enkele keer met mijn man aan zee. We zoeken een strandafslag die ik nog kan belopen, en dan ben ik toch even in de buurt, soms ook wel even vlakbij zee.
Vandaag kwam ik voor het eerst sinds ruim 35 jaar zelfstandig aan zee, met een handbike vanuit een dorp naar een strandpaviljoen gebied, door de duinen!
Heb mezelf op wijn en wat te eten getrakteerd. Toen kwam ik bij een andere opgang uit, die lag veel dichter aan het strand. Ik heb de rolstoel en de bike vastgezet, best een heel gedoe, onder het toeziend oog van een rijtje bejaarden op een bank.
En daarna naar de vloedlijn gelopen!
Via de andere weg weer terug naar de auto, alles weer in de auto tillen. en daarna ruim twee uur terug naar huis gereden. Ben kapot maar zo trots en blij.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in