Mijn geheim

10-11-2018 16:26 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee niet het tijdschrift.

Nav een topic gister over misstanden in de jeugdzorg schrijf ik dit.
Mijn dochter is vorig jaar uit huis geplaatst. Het hoe en waarom is te uitgebreid om uit de doeken te doen, maar het voelt voor mij als zeer oneerlijk en buitenproportioneel van jz. Het akj, mijn advocaat en diverse hulpverleners waar ik toentertijd contact mee had beamen dit op basis van het dossier en wat zij gezien hebben toen ze over de vloer kwamen voor hulp aan mijn dochter.
Ik merk dat ik me bij voorbaat al zit te verdedigen....en daar gaat dit topic over. Dat ik de hele situatie een groot taboe vind die ik geheim houdt uit angst voor veroordeling. Want zo denkt men -blijkt ook uit dat topic- als jz je kind weghaalt dan is dat dus je eigen schuld. Jij bent eem slechte ouder, een mishandelende, verwaarlozende ouder zelfs. En enige kritiek op jz is per definitie niet waar, overdreven of een complottheorie.

Ik hou het dus geheim voor mijn omgeving. Familie weet het en enkele vrienden maar verder niemand. Ik ben sindsdien verhuisd, dus mijn nieuwe buurt weet niet beter dan dat ik single en kinderloos ben. Mijn collega's weten het niet. Toen ik bv deze zomer alleen (want dochter mag niet mee) een weekje weg was geweest, vermeed ik het om vakantiefoto's te laten zien. Want ja, dochter stond nergens op. Ik trouwens ook niet want er was niemand om een foto van mij te maken.

Al met al voel ik me erg eenzaam hierin. Met nieuwe contacten verzwijg ik het bestaan van een kind en op mijn werk verzin ik dat we een gezellig weekend hebben gehad.
Frustraties over de gebrekkige begeleiding van jz kan ik amper bij iemand kwijt.
Van de week dacht: bekijk het maar, ik ga het vertellen.
Maar dan zetten de harde oordelen in zo'n topic en de reacties onder het nieuwsbericht op facebook je weer met beide benen op de grond.

Ik snap dat niemand me hierin kan helpen. Ik wou het even kwijt.
Alle reacties Link kopieren
To, ik heb enige ervaring met jeugdzorg. Misschien heb je iets aan mijn observatie. Zodra hulpverlening mee gaat kijken in jouw gezin komt de hele opvoeding onder een vergrootglas te liggen. Dan zijn er kleine dingen die volgens mij in elk gezin wel (kunnen) spelen die opeens volop in de aandacht staan. Je hebt denk ik niet veel andere keus dan er in mee te gaan.

Daarnaast hoop ik voor jou dat er een aantal mensen in je omgeving zijn, die je wel in vertrouwen kunt nemen. Dat lijkt me zo opluchten.
strikjemetstippels schreef:
11-11-2018 19:14
Als niet lezen een argument is, nou ja, dan is het halve viva forum binnenkort de kids kwijt.

En een uithuisplaatsing kan in eerste instantie terecht zijn, maar onnodig worden gerekt. Dat kan ook nog, en ik zeg niet dat het zo is want ik ken de situatie verder niet. Maar ik vind het wel heel erg makkelijk om te zeggen dat het altijd goed gaat en dus TO of wie dan ook per definitie ongelijk heeft.
.
Naast makkelijk zou het ook kortzichtig en gevaarlijk zijn om zoiets te doen. Een ouder moet je (als hulpverlener en als instelling) altijd serieus nemen. Dat betekent niet dat je het altijd met elkaar eens bent of wordt, maar het is wel de basis van het contact.

En hier op het forum is dit eigenlijk een zinloze discussie, want inderdaad, niemand kan weten hoe het echt gaat in de situatie van TO. Niemand hier kan zeggen of TO 'gelijk' of 'ongelijk' heeft.
TO vroeg ook niet om gelijk of ongelijk. Ze heeft het moeilijk met de situatie en voelt zich enorm eenzaam daarin.
Vervolgens komen er een hoop veroordelende reacties over dat 'het niet voor niets is', en ja dan verdedigt ze zich daartegen. Vervolgens nog meer oordelen en de gouwe ouwe dooddoener: ouders die zich verzetten zien het probleem niet en hebben per definitie ongelijk.

Nou klaar dus. Op pagina 1 zegt iemand niet te snappen waarom ze het geheim houdt voor de omgeving. Ik snap het wel. Lees de reacties maar.
Als je altihd dit soort oordelen leest en hoort dan zou ik ook mijn bek houden. Oh wacht even....dat doe ik ook.
@darkside, tsja, ja dat is hoe het forum werkt. De TO dicteert niet waar mensen wel en niet op mogen reageren. Dit gaat in elk topic zo. En op dit forum specifiek (en wellicht ook op andere fora) heerst de cultuur om anderen terecht te wijzen, al wordt er ook wel veel meegedacht en ook spiegels voorgehouden. Ik denk eerlijk gezegd dat de reacties op het forum botter zijn dan wat je IRL kan verwachten. Op het forum trekken mensen sneller conclusies met alleen de informatie die de TO geeft en gaan mensen ook korter door de bocht met hun oordeel. Natuurlijk gebeurt dat in het echte leven ook, alleen heb je daar meer controle over met wie je informatie deelt en is er meer gesprek oven en weer om dingen aan te vullen of later op terug te komen. Dus je kan je ook beter beschermen. Andersom werkt het online ook zo dat je makkelijker in contact kan komen met lotgenoten.

Ik begrijp TO haar angst ook. Het is zoals alles waar oordeel en stigma op heerst en dat is moeilijk en eenzaam. Ik hoop dat ze een aantal mensen in haar omgeving in vertrouwen kan nemen, iets kunnen delen en steun ontvangen van mensen die je kennen kan al veel helpen.
Ik lees hier in heel veel reacties dat TO een spiegel wordt voorgehouden. Dat is idd confronterend, en soms ook hard.
Toch kan dat uiteindelijk de omslag geven om er uiteindelijk zelf heel hard aan te gaan werken op de juiste manier.
Ik snap wel dat ze alweer is opgestapt. Natuurlijk mag iedereen reageren hoe ze willen, maar als er dan niet uitkomt wat ze zoekt dan staat het haar vrij weer te vertrekken. Vind het nog supernetjes dat ze dat aankondigt. Zat TO's die gewoon wegblijven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven