Mijn geheim

10-11-2018 16:26 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nee niet het tijdschrift.

Nav een topic gister over misstanden in de jeugdzorg schrijf ik dit.
Mijn dochter is vorig jaar uit huis geplaatst. Het hoe en waarom is te uitgebreid om uit de doeken te doen, maar het voelt voor mij als zeer oneerlijk en buitenproportioneel van jz. Het akj, mijn advocaat en diverse hulpverleners waar ik toentertijd contact mee had beamen dit op basis van het dossier en wat zij gezien hebben toen ze over de vloer kwamen voor hulp aan mijn dochter.
Ik merk dat ik me bij voorbaat al zit te verdedigen....en daar gaat dit topic over. Dat ik de hele situatie een groot taboe vind die ik geheim houdt uit angst voor veroordeling. Want zo denkt men -blijkt ook uit dat topic- als jz je kind weghaalt dan is dat dus je eigen schuld. Jij bent eem slechte ouder, een mishandelende, verwaarlozende ouder zelfs. En enige kritiek op jz is per definitie niet waar, overdreven of een complottheorie.

Ik hou het dus geheim voor mijn omgeving. Familie weet het en enkele vrienden maar verder niemand. Ik ben sindsdien verhuisd, dus mijn nieuwe buurt weet niet beter dan dat ik single en kinderloos ben. Mijn collega's weten het niet. Toen ik bv deze zomer alleen (want dochter mag niet mee) een weekje weg was geweest, vermeed ik het om vakantiefoto's te laten zien. Want ja, dochter stond nergens op. Ik trouwens ook niet want er was niemand om een foto van mij te maken.

Al met al voel ik me erg eenzaam hierin. Met nieuwe contacten verzwijg ik het bestaan van een kind en op mijn werk verzin ik dat we een gezellig weekend hebben gehad.
Frustraties over de gebrekkige begeleiding van jz kan ik amper bij iemand kwijt.
Van de week dacht: bekijk het maar, ik ga het vertellen.
Maar dan zetten de harde oordelen in zo'n topic en de reacties onder het nieuwsbericht op facebook je weer met beide benen op de grond.

Ik snap dat niemand me hierin kan helpen. Ik wou het even kwijt.
strikjemetstippels schreef:
11-11-2018 15:14
Ik vind zo'n plan echt bizar.

Kind moet een sportclub hebben, contact met grootouders etc. Heel veel kinderen hebben dat niet, maar die wonen gewoon thuis. Het selectief opvoedregels toe passen op mensen die bekend zijn bij JZ vind ik verre van normaal.

Als of ze een boekje volgen, en dat is waarschijnlijk ook gewoon zo.
Natuurlijk is dit niet de reden dat haar kind uit huis geplaatst is. Een kind wordt nooit om zo'n reden uit huis geplaatst.
Dit zijn een van de dingen waar TO aan moet voldoen om haar kind weer thuis te krijgen en daar zal een reden achter zitten. Maar net als de reden van de uithuisplaatsing zal TO hier ook niks over zeggen.

Fouten worden overal gemaakt, maar een kind uit huis plaatsen is niet iets wat over 2 nacht ijs gaat. Daarnaast is de daadwerkelijke beslissing altijd nog aan de kinderrechter. Daarnaast wordt een verlenging echt niet zomaar uitgesproken.

Wat je wel vaak ziet in zulke gevallen is dat ouders hard schoppen tegen de hulpverlening. In weinig gevallen zullen ouders zeggen dat het terecht is. Dat is juist het probleem, als ze zouden zien wat er echt aan de hand is en mee werken in het vroege stadium dan zou het niet eens tot een uithuisplaatsing komen. Dit is nl traumatisch voor een kind en wordt echt alleen in uiterste gevallen nog ingezet.
Of het nu wel of niet terecht is dat ze uit huis geplaatst is, het lijkt me in ieder geval heel moeilijk, zeker als je er ook nog eens met niemand over durft te praten.

Misschien zou je op je werk gewoon het onderwerp eens ter sprake kunnen brengen naar aanleiding van iets uit het nieuws, of op basis van een fictief verhaal? Op die manier kun je veilig aftasten hoe mensen op je werk tegenover een dergelijke situatie staan. Wellicht is er iemand die je dan in vertrouwen durft te nemen?
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
11-11-2018 16:22


Wat je wel vaak ziet in zulke gevallen is dat ouders hard schoppen tegen de hulpverlening. In weinig gevallen zullen ouders zeggen dat het terecht is. Dat is juist het probleem, als ze zouden zien wat er echt aan de hand is en mee werken in het vroege stadium dan zou het niet eens tot een uithuisplaatsing komen. Dit is nl traumatisch voor een kind en wordt echt alleen in uiterste gevallen nog ingezet.
Ik heb dus wel een keer meegemaakt, dat de moeder de uithuisplaatsing terecht vond.
Zij was opgelucht, dat een ander de opvoeding op zich ging nemen.
Ze zag in, dat door haar issues, ze niet of onvoldoende in staat was, haar kind op een goede manier groot te brengen.
Was fijn voor het kind (had geen vertrouwensproblemen), de pleegouders en de biologische moeder.
Ze hield een goede band met haar kind en ze hadden heel regematig contact met elkaar.
Sterkte to. Weet niets van je situatie maar het moet niet makkelijk zijn je kind niet bij je te hebben. Ook voor je dochter niet om in deze situatie op te groeien.

Kun je haar niet op een teamsport doen?( eerst als trainingslid) Kun je lekker vaak kijken. Wat vind je dochter Leuk om te doen?

Ziet ze haar vriendinnetjes nog?
karin6789 schreef:
11-11-2018 16:31
Ik heb dus wel een keer meegemaakt, dat de moeder de uithuisplaatsing terecht vond.
Zij was opgelucht, dat een ander de opvoeding op zich ging nemen.
Ze zag in, dat door haar issues, ze niet of onvoldoende in staat was, haar kind op een goede manier groot te brengen.
Was fijn voor het kind (had geen vertrouwensproblemen), de pleegouders en de biologische moeder.
Ze hield een goede band met haar kind en ze hadden heel regematig contact met elkaar.
Dat zal ook zeker zo zijn, daarom zei ik al in weinig gevallen.
Alle reacties Link kopieren
Tess1981 schreef:
11-11-2018 16:48
Dat zal ook zeker zo zijn, daarom zei ik al in weinig gevallen.
Het was inderdaad een uitzondering.
De meeste ouders vonden de uithuisplaatsing zeer onrechtvaardig en zadelden met hun afwijzing hun kinderen met nog extra problemen op.
Want die kinderen schikken niet, die gaan tegen de draad in.
Als ouders hun eigen onvermogen vaker zouden willen erkennen, is het voor heel veel kinderen makkelijker te accepteren, dat ze niet bij hun eigen ouders op kunnen groeien.
De acceptatie van de ouders vind ik persoonlijk meer getuigen van ouderliefde, dan er tegen in gaan.
Mjbj schreef:
11-11-2018 15:13
Nee dat is ook niet zo. Ik beweer nergens dat alles helemaal okay was en dat er plots 8 man politie voor de deur stond die mijn kind van haar bed lichtte.
Natuurlijk heeft het een reden en natuurlijk heb ik ook fouten gemaakt. Maar daar was ik allang mee aan het werk. Mèt hulpverlening, met therapie en alles.
En nu krijg ik al anderhalf jaar het een na het andere verwijtende rapport dat dat niet zo was. Nee, die hulpverleners kwamen hier zeker alleen koffie drinken?
Zij waren ook totaal flabbergasted over die uhp. Het ging juist enorm de goede kant op. Maar die positieve zaken zijn zo van tafel geveegd en staan in veel gevallen niet eens in de stukken die de raad had.
Dus wat nou 'zorgvuldige afweging'. Ze hadden niet eens alle informatie.
beter zet je je schouders eronder dan te blijven hangen in verongelijktheid en ‘ik weet het beter’. Wat denk je nu te bereiken dit beklag?
Cafetière schreef:
11-11-2018 16:06
Het is geen vereiste voor een goede opvoeding, maar op het moment dat de ouders te zwak blijken om hun kind te kunnen opvoeden wordt er wel verder gekeken. Juist om te zorgen dat kinderen thuis kunnen blijven wonen.

Een uithuisplaatsing is echt het allerlaatste middel. Thuis blijven met een eigen netwerk wordt met de jaren steeds meer de norm.

Ik werk al 10 jaar in de hulpverlening en krijg ook met mensen te maken die met jz te maken hebben. Of waarbij op een andere manier beslissingen voor ze zijn gemaakt. Van de pakweg 100 mensen zijn er 95 het niet eens met de beslissing. Bij ongeveer 90 van die mensen is het wel degelijk terecht. Hoe meer er wordt afgegeven op jz/de rechter/het systeem, hoe terechter bepaalde beslissingen vaak zijn. Als ik om me heen kijk en zie wat slechte thuissituaties voor effect kunnen hebben dan vind ik zelf dat er veel eerder ingegrepen moet worden.
Tja. Ik heb ervaring met JZ. Als kind. Kwam niet primair voor mij maar voor m'n zus. Voor de rest wil ik er niet veel over kwijt, behalve dan dat ik toen al geen hoge pet op had van de meeste hulpverleners in de softe sector.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-11-2018 17:19
beter zet je je schouders eronder dan te blijven hangen in verongelijktheid en ‘ik weet het beter’. Wat denk je nu te bereiken dit beklag?

Wat heb je eraan te vermelden dat je hulpverleners het met je eens waren?
De jeugdzorg is dat niet en daar moet je mee dealen.
Tess1981 schreef:
11-11-2018 16:48
Dat zal ook zeker zo zijn, daarom zei ik al in weinig gevallen.
er zijn ook ouders die zelf verzoeken om een uhp. vaak wordt jz gezien als de vijand. maar jz redeneert vanuit het belang van het kind. Als ouders datzelfde doen kunnen zij samenwerken. Wel zo prettig voor het kind.

Een uhp met 8 man politie is ook geen standaard uhp. Dat doen ze niet voor de gezelligheid zeg maar
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-11-2018 17:24
er zijn ook ouders die zelf verzoeken om een uhp. vaak wordt jz gezien als de vijand. maar jz redeneert vanuit het belang van het kind. Als ouders datzelfde doen kunnen zij samenwerken. Wel zo prettig voor het kind.
Is ook zo.
Al die tegenwerking is nooit in het belang van het kind.
Allemaal eigenbelang of gebrek aan inzicht.
Alle reacties Link kopieren
Schaamte komt er ook bij.
Hoe leg je het uit aan familie, vrienden, omgeving?
karin6789 schreef:
11-11-2018 17:28
Is ook zo.
Al die tegenwerking is nooit in het belang van het kind.
Allemaal eigenbelang of gebrek aan inzicht.
ik denk dat laatste. zelfs in de meest schrijnende gevallen wil de ouder zijn kind echt bewust geen verdriet doen maar er is veel onvermogen. psychiatrisch, psychologisch, cognitief en meestal in combinatie
S-Meds schreef:
11-11-2018 17:24
er zijn ook ouders die zelf verzoeken om een uhp. vaak wordt jz gezien als de vijand. maar jz redeneert vanuit het belang van het kind. Als ouders datzelfde doen kunnen zij samenwerken. Wel zo prettig voor het kind.

Een uhp met 8 man politie is ook geen standaard uhp. Dat doen ze niet voor de gezelligheid zeg maar
Ben ik helemaal mee eens. Op de paar uitzonderingen na willen ouders vaak niet inzien wat er mis is en kunnen ze dus ook niet op de juiste manier aan hun problemen werken. De jeugdhulpverlening wordt vaak gezien als de boosdoener maar zoals ik in mijn eerste stuk schreef, moet er wel heel veel aan vooraf gaan om ook echt daadwerkelijk aan de voorwaarde van een uithuisplaatsing te voldoen.

Een uithuisplaatsing met 8 man politie wordt idd niet zomaar gedaan. Dan is er echt wel heel veel meer aan de hand.

Ik vind het erg jammer dat zulke berichten gedropt worden op internet om de hulpverlening in een kwaad daglicht te zetten zonder eerlijk en open te zijn over de eigen situatie.
strikjemetstippels schreef:
11-11-2018 15:14
Ik vind zo'n plan echt bizar.

Kind moet een sportclub hebben, contact met grootouders etc. Heel veel kinderen hebben dat niet, maar die wonen gewoon thuis. Het selectief opvoedregels toe passen op mensen die bekend zijn bij JZ vind ik verre van normaal.

Als of ze een boekje volgen, en dat is waarschijnlijk ook gewoon zo.
.
Nee, natuurlijk is dat niet zo. Er is echt niet een 'standaardlijst' aan doelen voor ouders.

Doelen worden juist opgesteld naar de specifieke situatie. Doelen zouden ook in samenwerking met ouders moeten worden opgesteld, waarbij er alleen bepaalde doelen 'opgelegd' worden wanneer ouders daar zelf helemaal niet op komen, de zogenoemde 'bodemeisen' - dingen die echt aan de basis van de veiligheid liggen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-11-2018 17:34
ik denk dat laatste. zelfs in de meest schrijnende gevallen wil de ouder zijn kind echt bewust geen verdriet doen maar er is veel onvermogen. psychiatrisch, psychologisch, cognitief en meestal in combinatie
Heel veel ouders zijn ook zwakbegaafd.
Dan is zelfinzicht sowieso al een brug te ver.
strikjemetstippels schreef:
11-11-2018 17:20
Tja. Ik heb ervaring met JZ. Als kind. Kwam niet primair voor mij maar voor m'n zus. Voor de rest wil ik er niet veel over kwijt, behalve dan dat ik toen al geen hoge pet op had van de meeste hulpverleners in de softe sector.
Dat kan. Ik heb genoeg ervaring om te kunnen zeggen dat het vaker terecht is dan onterecht en dat de ouders het er vaker niet mee eens zijn dan wel. Het valt me nu ook op dat TO niet goed leest, dingen interpreteert zodat ze in haar gal-spuw straatje vallen. Zo gaat dat over het algemeen. Erg lastig samenwerken met dergelijke ouders en het bevestigd vaak dat er een goede keus is gemaakt.
Cafetière schreef:
11-11-2018 18:52
Dat kan. Ik heb genoeg ervaring om te kunnen zeggen dat het vaker terecht is dan onterecht en dat de ouders het er vaker niet mee eens zijn dan wel. Het valt me nu ook op dat TO niet goed leest, dingen interpreteert zodat ze in haar gal-spuw straatje vallen. Zo gaat dat over het algemeen. Erg lastig samenwerken met dergelijke ouders en het bevestigd vaak dat er een goede keus is gemaakt.
Als niet lezen een argument is, nou ja, dan is het halve viva forum binnenkort de kids kwijt.

En een uithuisplaatsing kan in eerste instantie terecht zijn, maar onnodig worden gerekt. Dat kan ook nog, en ik zeg niet dat het zo is want ik ken de situatie verder niet. Maar ik vind het wel heel erg makkelijk om te zeggen dat het altijd goed gaat en dus TO of wie dan ook per definitie ongelijk heeft.
Alle reacties Link kopieren
karin6789 schreef:
11-11-2018 17:30
Schaamte komt er ook bij.
Hoe leg je het uit aan familie, vrienden, omgeving?
Wat dacht je gewoon zoals het is.

Beste pap, mam,
Ik kon het even door mn eigen problemen niet aan voor mijn kind te zorgen, en toen hebben hulpverleners besloten dat het beter was dat kind een poosje ergens anders ging wonen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-11-2018 17:24
Een uhp met 8 man politie is ook geen standaard uhp. Dat doen ze niet voor de gezelligheid zeg maar

Mocht je met bovenstaande zeggen dat dit bij TO wél het geval was, omdat ze dit heeft geschreven, dan denk ik dat je het verkeerd gelezen hebt.

Mjbj schreef:
11-11-2018 15:13
Nee dat is ook niet zo. Ik beweer nergens dat alles helemaal okay was en dat er plots 8 man politie voor de deur stond die mijn kind van haar bed lichtte.

Verder heb ik geen mening over deze zaak, want ken de details niet.
Maar dit wilde ik dan wel rechtgezet hebben - indien nodig.
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today
S-Meds schreef:
11-11-2018 17:19
beter zet je je schouders eronder dan te blijven hangen in verongelijktheid en ‘ik weet het beter’. Wat denk je nu te bereiken dit beklag?
Volgens TO heeft ze haar schouders er ook onder gezet, alleen heeft het haar tot nu toe weinig gebracht. Daar mag ze haar frustratie toch wel over uiten? Daarbij ging de OP ook over het stigma wat ze voelt. Als ik sommige reacties lees, kan ik haar geen ongelijk geven dat ze het geheim houdt, terwijl ze zoveel meer aan empathie zou hebben.
Phineas schreef:
11-11-2018 20:23
Volgens TO heeft ze haar schouders er ook onder gezet, alleen heeft het haar tot nu toe weinig gebracht. Daar mag ze haar frustratie toch wel over uiten? Daarbij ging de OP ook over het stigma wat ze voelt. Als ik sommige reacties lees, kan ik haar geen ongelijk geven dat ze het geheim houdt, terwijl ze zoveel meer aan empathie zou hebben.
het is een veronderstelling dat ze dat niet zou hebben gehad he? die empathie?

To zet haar schouders er niet onder, ze weigert contact met ouders terwijl jz dat belangrijk vindt.
|Courage| schreef:
11-11-2018 20:09
Mocht je met bovenstaande zeggen dat dit bij TO wél het geval was, omdat ze dit heeft geschreven, dan denk ik dat je het verkeerd gelezen hebt.





Verder heb ik geen mening over deze zaak, want ken de details niet.
Maar dit wilde ik dan wel rechtgezet hebben - indien nodig.
hm goeie post, zo had ik hem inderdaad niet gelezen
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
11-11-2018 20:23
Als ik sommige reacties lees, kan ik haar geen ongelijk geven dat ze het geheim houdt, terwijl ze zoveel meer aan empathie zou hebben.
Met empathie betuigen krijgt ze haar kind niet terug.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-11-2018 20:44
hm goeie post, zo had ik hem inderdaad niet gelezen

:)
Only action impacts the drift | A year from now you may wish you had started today

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven