moeite om uit bed te komen!

05-03-2012 20:20 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Wie van jullie kent dit ook? Ik heb zo'n moeite om 's ochtends uit bed te komen! Ik ga gewoon op tijd naar bed en elke dag denk ik weer: morgenvroeg ga ik er echt meteen uit als de wekker gaat, maar toch blijf ik op die snooze knop drukken en stel ik het uit bed gaan minutenlang uit! Net of dat ik 's ochtends dat doorzettingsvermogen mis...

Zijn er meerder die dit ook hebben of hebben jullie tips zodat ik 's ochtends mijn luie kont uit bed krijg?!

Oja, dingen als de wekker op een andere plaats in de kamer leggen werkt niet, dan spring ik net zo hard weer in bed!
*dubbel*
quote:snoopylynn schreef op 05 maart 2012 @ 20:47:

En een wake up light is echt commercieel geneuzel. Doe gewoon je gordijnen open, kost niks en de zon gaat vanzelf omhoog.Tja, als je er om kwart over zes uit moet heb je weinig aan open gordijnen. Hooguit in hartje zomer. Dan heb ik er ook weinig moeite mee moet ik zeggen, kan ik veel beter opstaan. Ik heb ook echt baat bij mijn wake-up light. Overigens zet ik er wel een wekker bij. Wake-up light gaat aan, radiootje gaat spelen, en een kwartier later gaat mijn wekker af. Dan kan ik er prima uitkomen. Zonder wake-up light is dat echt een crime.
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
quote:snoopylynn schreef op 05 maart 2012 @ 20:47:

En een wake up light is echt commercieel geneuzel. Doe gewoon je gordijnen open, kost niks en de zon gaat vanzelf omhoog.Maar als je niet wakker word hoe moet je dan de gordijnen open doen
Inderdaad! 's avonds zit ik vol zelfdiscipline, maar die is 's ochtends ver te zoeken.
quote:snoopylynn schreef op 05 maart 2012 @ 20:58:

[...]

Nee ik ben helemaal niet slecht gehumeurd, maar ik vind dit toch gewoon een beetje zelfdicipline (heb ik dat goed geschreven?)

Waar hebben we het in vredesnaam over? Wakker worden en opstaan, wees blij, als je de pijp uit gaat kunt je nog lang genoeg liggen ( of is dit nu ook weer sjaggie? zelf moet ik wel gniffelen want m'n vader harkte me vroeger zo uit mijn bed )En toen jij depressief was had jij genoeg zelfdiscipline om smorgens direct je bed uit te komen? Knap hoor! Jij lijkt wel zo'n dril sergeant
precies zazu en dat noem ik prinsessengedrag.
Ja en?
Wat een gehakketak weer, zeg.

Het kan ook wat minder fel en aanvallend.
quote:mika65 schreef op 05 maart 2012 @ 21:06:

[...]

En toen jij depressief was had jij genoeg zelfdiscipline om smorgens direct je bed uit te komen? Knap hoor! Jij lijkt wel zo'n dril sergeant

Ik heb ik het verleden zwaar geleden ja, en elke dag opstaan, aankleden en gaan werken heeft mij houvast en structuur gegeven.

Van thuis op de bank hangen en dr phil kijken is nog nooit iemand beter geworden. Maargoed iedereen moet lekker zijn of haar ding doen. Weltrusten
Ja en?
quote:eefje88 schreef op 05 maart 2012 @ 21:04:

Inderdaad! 's avonds zit ik vol zelfdiscipline, maar die is 's ochtends ver te zoeken.Ik heb eens op internet gelezen dat er ochtend en avond mensen zijn (ja tuurlijk zijn die er, duhhh) maar avond mensen kunnen gewoon hun bed niet uitkomen s'morgens en er s'avonds niet in komen. Er was dan een hele theorie dat de economie op ochtend mensen is ingesteld. blah blah blah. Zal eens kijken of ik het nog weer terug kan vinden
@mika65, daar heb ik inderdaad ook wel eens van gehoord. Ik ben duidelijk een avondmens
Tja bij mij is/was het ook echt een kwestie van zelfdiscipline hoor..

Het bed ligt gewoon zo lekker zacht en warm

Ik had altijd 4 wekkers, 1 wake-up light (werkt goed maar dan moet je hem niet uit drukken met de ab ), 2 telefoons en vriend

En dan nog wist ik het te presteren om te laat te komen

Sinds ik een leuke baan heb, heb ik er wel een stuk minder last van.

Ben wat meer gemotiveerd om eruit te komen (is dat bij jou misschien ook het geval?).
quote:snoopylynn schreef op 05 maart 2012 @ 20:35:

[...]

Sodeju, een schop onder je kont heb je nodig!

Ik sta elke ochtend om 5:30 naast mijn bed om weer en lange dag te gaan werken. En ik ben ook weleens moe

Ik had deze reactie al verwacht.

Ik heb helemaal geen schop onder mijn kont nodig. Ik ben depressief, zoals je kan lezen. Daarbij helpt een schop onder de kont helemaal niks. Althans niet bij mij.

Gelukkig maar dat jij nooit depressief bent geweest en het daardoor dus niet begrijpt. Heel fijn voor je.
quote:snoopylynn schreef op 05 maart 2012 @ 21:06:

precies zazu en dat noem ik prinsessengedrag.Ja, dat zag ik een aantal keer. Op mij komt het nogal ouderwets over. Veel adviezen die passen in een beeld alsof de psyche ondergeschikt is aan het lichaam. Hoewel sommige oneliners wat waarheid bevatten. Zoals dat niemand beter wordt van een depressie van op de bank hangen en dr. phil kijken, maar goed, dat worden de meesten ook niet van een schop onder hun kont.
Haha, ach, Snoopylynn heeft toch gewoon gelijk. Het is echt een kwestie van wat zelfdiscipline.

Ik snoozde vroeger ook veel, telkens een kwartier erbij.. en dan als het echt niet langer kon, ging ik er eindelijk uit.

Maar ik ben er van de ene op de andere dag mee gestopt. Cold turkey. Dat was de 1e x niet zo leuk, maar op dag 2 stond ik gelijk na de wekker naast m'n bed. Voelt echt zoveel fijner, kan het iedereen aanraden.
quote:zazu_ schreef op 05 maart 2012 @ 21:01:

Sja, niet snoepen, gezond eten, genoeg bewegen, op tijd gaan slapen, Check!
quote:colalight schreef op 05 maart 2012 @ 20:37:

Een wake-uplight helpt echt, doordat het licht al eerder gaat schijnen. Ik ben ook geen ochtendmens en ik heb er veel baat bij (snoes nu 2 of 3 keer)

Een wake-up light doet bij mij echt helemaal niks. Ik zie geen licht als ik mijn ogen dicht heb hoor Ik word toch ook niet wakker als het buiten licht wordt. En van fluitende vogeltjes, buiten óf binnen, hik noch verschrik ik.

Van al mijn andere 386 wekkers ook niet overigens, ik heb dus ook geen tips voor je TO. Ik heb mijn hele leven al problemen met opstaan. Ik hoor echt niks 's ochtends en kan me echt van de geluiden van wekkers afsluiten.

Ik ben wel jaloers op jouw 8.15 als opsta-tijd. Dan ben ik al aan de slag
@arpeggio, ik ga het morgenvroeg proberen. niet snoozen maar meteen uit bed!
quote:mika65 schreef op 05 maart 2012 @ 21:10:

[...]

Ik heb eens op internet gelezen dat er ochtend en avond mensen zijn (ja tuurlijk zijn die er, duhhh) maar avond mensen kunnen gewoon hun bed niet uitkomen s'morgens en er s'avonds niet in komen. Er was dan een hele theorie dat de economie op ochtend mensen is ingesteld. blah blah blah. Zal eens kijken of ik het nog weer terug kan vinden

Dat klinkt logisch!

Ik heb ook wel eens gehoord dat het komt van het tijdstip dat je geboren bent. Als je 's ochtends geboren bent, ben je een ochtendmens en als je 's avonds/ 'smiddags geboren bent ben je een avond mens (dit verhaal lijkt me minder logisch, haha)
quote:truffelmaffia schreef op 05 maart 2012 @ 21:18:

[...]

Ik had deze reactie al verwacht.

Ik heb helemaal geen schop onder mijn kont nodig. Ik ben depressief, zoals je kan lezen. Daarbij helpt een schop onder de kont helemaal niks. Althans niet bij mij.

Gelukkig maar dat jij nooit depressief bent geweest en het daardoor dus niet begrijpt. Heel fijn voor je. Lichaamsbeweging ( een uur per dag fietsen bijvoorbeeld) is een beregoed anti-depressivum.
Ik, heb zo'n wake up light....... niet echt een aanrader, in het begin dacht ik dat het werkte. Nu denk ik dat het hetzelfde is als vroeger.
Ik heb een trilwekker en die is zo irritant dat ik er direct wakker van ben en dat ding uit mep. Dan gaat de lamp aan en tegen de tijd dat de wekker weer gaat (10 minuten later) lukt het me wel om er uit te komen. In de zomer wordt ik vaak wel voor de wekker wakker van het daglicht. En hoogzomer kan ik bijna niet slapen omdat het te licht is...

En verder helpt het me op mezelf een virtuele schop onder mijn kont te geven om er echt uit te komen. En sinds ik werk lukt en moet het wel want ik moet er rond 8 uur zijn.
Ik MOET iedere ochtend om 6.45 in de auto zitten omdat ik anders uuuuren in de file mag staan en smiddags niet op tijd thuis kan zijn om dochter op te halen van de creche. Ik moet dus wel. En het lukt ook. Maar ik vind het vreselijk!! Ik vind slapen en in bed liggen zo fijn. Gelukkig word ik overal wakker van (bij een wake up light word ik wakker van de tik die het ding geeft als het langzaam aangaat, dus een half uur voor de echte wektijd).
quote:linna schreef op 05 maart 2012 @ 21:25:

[...]

Dat klinkt logisch!

Ik heb ook wel eens gehoord dat het komt van het tijdstip dat je geboren bent. Als je 's ochtends geboren bent, ben je een ochtendmens en als je 's avonds/ 'smiddags geboren bent ben je een avond mens (dit verhaal lijkt me minder logisch, haha)Ik ben 'smiddags geboren dus avondmens. Dat klopt dan wel he Maar had er nog nooit van gehoord moet ik zeggen
hallon een trilwekker moet ik ook eigenlijk hebben, maar is te duur. Heb jij er eentje onder de kussen?
quote:arpeggio schreef op 05 maart 2012 @ 21:20:

Haha, ach, Snoopylynn heeft toch gewoon gelijk. Het is echt een kwestie van wat zelfdiscipline.

.

Dat is niet helemaal waar. Het is wel een kwestie van zelf discipline, maar vaak kun je er niet uit komen, omdat je een slaaptekort hebt opgebouwd, omdat je vroeg moét opstaan, omdat de maatschappij dat vereist. Je bent dus écht moe, dus het is niet alleen discipline.

Daarom kunnen sommigen zo makkelijk roepen dat het geen probleem is, omdat zij dat probleem ook echt niet hebben.

Echter worden die mensen 's avonds rond 10 uur al moe en kunnen ze vanaf het einde van de middag al minder presteren, terwijl de avondmensen dan nog lang niet moe zijn en nog even geconcentreerd zijn.

Het zou beter zijn als de maatschappij daar eindelijk eens rekening mee zou houden en beide mensen perfect zou inzetten. Gewoon een bezetting van 07.00 tot 21.00, terwijl niemand hoeft over te werken en niemand moe hoeft te zijn, perfect toch? :D In theorie dan he ;)

Conclusie is eigenlijk; je kunt er weinig aan doen. De helft is genetisch bepaald, je kunt alleen wel iets je ritme proberen aan te passen.

Ik heb hier toevallig nog wat linkjes in mn favorites voor mensen die dit ook echt interessant vinden;

avond/ochtendmens

Harvard Business Review

toegankelijk NL artikel

samenvatting van groot onderzoek

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven