Moralistisch gedrag

21-05-2020 21:28 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een moralistische standaard. En daarnaast heb ik ook een standaard waarin het moraal me niet zoveel boeit.
Vrij zwart wit en ik vind het lastig om daar tussen te bewegen omdat alle kanten daarin me vast zetten.
Voorbeeld: ik voel me goed wanneer ik mediteer, vegan eet, anderen 'juist' benader, me gedraag. De andere kant waarin ik me losser voel; gezelligheid, iets teveel drink en rook, m'n standaards los laat en de boel de boel laat, voelt ook fijn.
Daardoor blijf ik laveren tussen die twee extremen (voor mijn gevoel en voor het beeld wat de buitenwereld over me heeft) en kan ik me niet commeteren naar het een of het ander waardoor die beide kanten half beleeft worden. Ga ik voor het 'moraal' dan voel ik me schuldig over de andere kant en ga ik voor de lossere kant dan ervaar ik faal gedrag.
Kortom lastig.
Herkenbaar? En hoe mee te dealen?
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:17
Maar als m'n gedachten waar zijn en ik heb verzaakt om die gedachten waar te maken, terwijl ik wist dat het bestond moet ik het dus opnieuw gaan beleven om het alsnog waar te maken.
weet je zeker dat het waar is?
Wat dwangmatig allemaal.
Alle reacties Link kopieren
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:12
Wat mij betreft is het niet vreemd:
Meditatie, goed zijn voor anderen, gezond leven, ontwikkeling etc is goed.

Luieren, Netflix, ongezond eet en drink gedrag, onjuiste bejegening naar anderen, negatieve gedachten etc is slecht.
Om verder te komen in dit en volgende levens is het eerste constructief en het tweede destructief.
Je denkt heel zwart-wit.

Kijk, als ik een reep chocolade eet, dan is dat niet gezond. Dan kan ik best balen van mijn gebrek aan wilskracht op dat moment. Maar dat is iets heel anders dan slecht zijn. In een verder gezond dieet gaat die reep chocolade me echt niet beschadigen. Het gaat om het totaalplaatje.

Verder zit er nogal een verschil tussen af en toe iets ongezonds eten, overmatig alcoholgebruik, en mensen slecht behandelen. Jij gooit het allemaal op één grote hoop en ik snap niet zo goed waarom.

Als jij netflix kijkt wordt een ander daar niet door benadeeld. En het is ook prima in te passen in een gebalanceerd leven.
Maar agressie, mensen bedonderen, dat is iets totaal anders.

Jouw visie op je beste zelf klinkt onhaalbaar. Om in termen van boeddhisme te blijven, waar je overtuiging misschien wat beter bij past dan het overwegend seculiere wereldbeeld hier op viva: Je streeft naar verlichting, maar bent compleet verstrikt in de illusie van het ego.
Ook in boeddhisme is de weg naar verlichting: loslaten en handelen met compassie. Ook naar jezelf.
tyche wijzigde dit bericht op 21-05-2020 23:26
0.03% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
Hmm ik vind dat ik mezelf op het goede pad hou met dit soort gedachten. En afwijk van dat pad als ik voor de verleiding val van drank, drugs en destructief gedrag.
Juist door dit soort gedachten kan ik het doorslaan naar destructief gedrag reguleren.
Ja Tyche, je weet het beter te verwoorden dan ik en zo compact.
Jij bent bang om te leven. Je wil controle over je menselijkheid. Je plaatst gedrag in goed of fout hokjes gebaseerd op maar één mening, die van jezelf.

Ik denk dat je diep vanbinnen heel onzeker bent en daarom krampachtig de controle wil hebben over jezelf. Dan heb je dat ten minste in de hand.

Jij hebt in jezelf een strenge verstikkende ouder en een losbandige puber. Die kunnen bij elkaar komen als de strenge ouder een liefdevolle begripvolle ouder wordt.

Dus wees dat voor jezelf, daar krijg je zelfvertrouwen van en zo kan de puber in je volwassen worden.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:25
Hmm ik vind dat ik mezelf op het goede pad hou met dit soort gedachten. En afwijk van dat pad als ik voor de verleiding val van drank, drugs en destructief gedrag.
Juist door dit soort gedachten kan ik het doorslaan naar destructief gedrag reguleren.
dit zijn dwanggedachten/ magisch denken ook wel. Die gedachten komen vanzelf, die kan je niet stoppen. Maar dat wil niet zeggen dat ze belangrijk zijn. Je mag ze ook negeren
Alle reacties Link kopieren
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:25
Hmm ik vind dat ik mezelf op het goede pad hou met dit soort gedachten. En afwijk van dat pad als ik voor de verleiding val van drank, drugs en destructief gedrag.
Juist door dit soort gedachten kan ik het doorslaan naar destructief gedrag reguleren.
Je speelt dus de rol van dreigende ouder naar jezelf; het goede doen omdat er anders straf volgt, terwijl een deel van je verlangt naar dingen die niet goed voor je zijn.

Misschien wel effectief, maar ook vermoeiend, dwangmatig, en met het risico dat de kant die je nu zo onderdrukt op gegeven moment doorbreekt en je losgaat omdat je met één misstap denkt 'nu heb ik het toch al verpest, zie je wel dat ik slecht ben'.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren
rozadefloza schreef:
21-05-2020 22:15
Oke hoe kan ik m'n menszijn overstijgen dan? Of er geen last meer van hebben?
Je hoeft je mens zijn niet te overstijgen. je bent wat je bent : een mens. Met goede en minder goede eigenschappen. met rechts en links, voor en achter. Iemand die slimme dingen doet en domme, lieve en foute.
Je hoeft geen heilige te worden (lijkt me een saai bestaan, waarin je weinig tot niets ontdekt over jezelf en de rest van de wereld)
Je "moet"gewoon mens zijn, inclusief de leuke en minder leuke kanten inclusief de dagen van vasten en de dagen van laat maar los
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wáárom wil je zo graag de beste versie van jezelf zijn en waar leg je die lat dan?
Misschien bén je met die tien procent imperfectie wel de beste versie van jezelf, weet jij veel...
En nou is het afgelopen!
Alle reacties Link kopieren
Ik lees jullie allemaal echt heel goed en ben blij met de inzichten.
Wat ik me wel afvraag is als ik deze gedachte loslaat, wat heb ik dan nog over om voor te leven zodat ik niet mezelf kapot maak (en anderen) en waar haal ik het gezond leven vandaan (want dat is belangrijk omdat ik het anders opnieuw moet doen, stel dat m'n gedachten waar zijn).
Geen suicide gedachte hoor maar wil gewoon niet het risico lopen weer opnieuw dit aan te moeten gaan.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:39
Ik lees jullie allemaal echt heel goed en ben blij met de inzichten.
Wat ik me wel afvraag is als ik deze gedachte loslaat, wat heb ik dan nog over om voor te leven zodat ik niet mezelf kapot maak (en anderen) en waar haal ik het gezond leven vandaan (want dat is belangrijk omdat ik het anders opnieuw moet doen, stel dat m'n gedachten waar zijn).
Geen suicide gedachte hoor maar wil gewoon niet het risico lopen weer opnieuw dit aan te moeten gaan.
Ieder leven is uniek.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:25
Hmm ik vind dat ik mezelf op het goede pad hou met dit soort gedachten. En afwijk van dat pad als ik voor de verleiding val van drank, drugs en destructief gedrag.
Juist door dit soort gedachten kan ik het doorslaan naar destructief gedrag reguleren.
Maar je komt jezelf nu toch ook keihard tegen? Dit zal ook een steeds terugkerend thema in jouw leven blijven want alles wat je onderdrukt komt als een boemerang bij je terug uiteindelijk. Dat is wat jouw gevoel je ook probeert duidelijk te maken. Wat jij zegt te willen bereiken is een geleidelijk, natuurlijk proces, verworven door schade en schande, vallen en opstaan, leven en leren. Dualiteiten zijn daarbij niet je vijand, maar helpt ons juist om uiteindelijk dichter bij onszelf te komen. Als je dat stukje blokkeert bereik je het tegenovergestelde van wat je graag wil bereiken denk ik hoor, maar dat zal wel weer een hoop angst bij je oproepen.
Vind het nu al een beetje vermoeiend worden jouw gedachtentrein merk ik en jij moet 24/7 mezelf jezelf leven. Lijkt me geen pretje op deze manier.

Je hebt wel echt hulp nodig hoor!
Succes ermee.
Alle reacties Link kopieren
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:12
Wat mij betreft is het niet vreemd:
Meditatie, goed zijn voor anderen, gezond leven, ontwikkeling etc is goed.

Luieren, Netflix, ongezond eet en drink gedrag, onjuiste bejegening naar anderen, negatieve gedachten etc is slecht.
Om verder te komen in dit en volgende levens is het eerste constructief en het tweede destructief.


Ik kan je gerust stellen: er zijn geen volgende levens.
Je hebt maar 1 leven en dat heb je nu.
Elke keer als jij die gedachten hebt, over gezond leven want anders moet het nog een keer, is een oefening voor jou om de gedachten los te laten. Zeg tegen jezelf 'ah kijk daar is weer zo'n gedachte' en dan laat je de gedachte gaan zonder er verder iets mee te doen. Dus niet verder erover nadenken, jezelf bekritiseren of je gedrag gaan aanpassen. Ga gewoon verder met waar je mee bezig was. Oefen dat vaak en blijf lief en geduldig naar jezelf. Je hebt het jezelf heel lang wijsgemaakt, dus deze dwanggedachten en het zwart-wit denken zullen niet zomaar weggaan.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:39
Ik lees jullie allemaal echt heel goed en ben blij met de inzichten.
Wat ik me wel afvraag is als ik deze gedachte loslaat, wat heb ik dan nog over om voor te leven zodat ik niet mezelf kapot maak (en anderen) en waar haal ik het gezond leven vandaan (want dat is belangrijk omdat ik het anders opnieuw moet doen, stel dat m'n gedachten waar zijn).
Geen suicide gedachte hoor maar wil gewoon niet het risico lopen weer opnieuw dit aan te moeten gaan.
weet je zeker dat die gedachte waar is?
Alle reacties Link kopieren
Hebben jullie dat dan niet? Die dualiteiten, op welk gebied dan ook waarin je moet laveren? En je wilt kiezen voor wat werkt en vervalt in wat niet werkt?
Alle reacties Link kopieren
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:39
Ik lees jullie allemaal echt heel goed en ben blij met de inzichten.
Wat ik me wel afvraag is als ik deze gedachte loslaat, wat heb ik dan nog over om voor te leven zodat ik niet mezelf kapot maak (en anderen) en waar haal ik het gezond leven vandaan (want dat is belangrijk omdat ik het anders opnieuw moet doen, stel dat m'n gedachten waar zijn).
Geen suicide gedachte hoor maar wil gewoon niet het risico lopen weer opnieuw dit aan te moeten gaan.
Heb je hulp gehad bij het verwerken van je destructieve periode?
Weet je waarom je je zo gedroeg, wat de triggers zijn? Zelfdestructie komt ergens vandaan en zo te lezen probeer je er uit alle macht tegen te vechten, maar is de strijd nog gaande.

Heel veel mensen hebben die strijd om te beginnen al niet, dus jouw vraag over waarom je nog goed zou leven komt over als de omgekeerde wereld. Waarom zou je niet goed zijn voor jezelf en mensen om je heen? Daar moet jij jouw antwoord op vinden.
What a nuanced anxiety
ik heb je trouwens die vraag al gesteld, maar je hebt hem niet beantwoord

wat doet de gedachte dat je nu perfect moet zijn omdat je anders na je dood weer de zelfde lessen moet leren nu met je leven.

en hoe zou je leven eruit zien als je helemaal niet kan denken dat er nog een leven komt en dat je de hele tijd extreem hard je best zou moeten doen
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:52
Hebben jullie dat dan niet? Die dualiteiten, op welk gebied dan ook waarin je moet laveren? En je wilt kiezen voor wat werkt en vervalt in wat niet werkt?
Ieder mens is tweeledig met een mannelijke en vrouwelijke kant en die leven gewoonlijk in vrede.

Zoals Tyche al stelde en ik het er maar eventjes dik bovenop leg: Je zit gevangen in een enorme egotrip. Daar is helemaal niets spiritueels aan, integendeel.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:52
Hebben jullie dat dan niet? Die dualiteiten, op welk gebied dan ook waarin je moet laveren? En je wilt kiezen voor wat werkt en vervalt in wat niet werkt?
het is geen dualiteit, het zijn angstgedachten/ dwanggedachten
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
21-05-2020 23:56
Ieder mens is tweeledig met een mannelijke en vrouwelijke kant en die leven gewoonlijk in vrede.

Zoals Tyche al stelde en ik het er maar eventjes dik bovenop leg: Je zit gevangen in een enorme egotrip. Daar is helemaal niets spiritueels aan, integendeel.
Dat snap ik niet, wat is de egotrip dan?
Alle reacties Link kopieren
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:52
Hebben jullie dat dan niet? Die dualiteiten, op welk gebied dan ook waarin je moet laveren? En je wilt kiezen voor wat werkt en vervalt in wat niet werkt?
Nou, niet zo extreem als jij het beschrijft. Maar vooral: met veel meer mildheid en minder angst.

Je wilt niet weten hoe vaak ik me wel niet aan dezelfde steen stoot. Soms zie ik hem al meters ver aankomen, en dan denk ik, ha, die steen, daar ga ik mooi omheen deze keer, en dan toch weer een variatie op dezelfde fout maken. En weer iets leren, weer opstaan en weer doorgaan. Lachen om dat dommige stukje van mezelf, of even flink balen. Dat hoort erbij.

En toen een bepaalde steen zo groot werd dat ik er in mijn eentje niet langs kon, heb ik hulp gezocht. Kreeg ik een beitel, geen sluipweg, dus alsnog hard werken om die steen opzij te krijgen... Maar daar wordt je sterk van en nu heb ik leren beitelen, heel bruikbare vaardigheid.

Oftewel: zoek hulp bij gevechten die te groot zijn om alleen te winnen. Dat maakt je geen mislukt mens, maar ienand die snapt dat je het soms samen moet doen. En jouw gedachten klinken zo naar voor jezelf dat dat denk ik geen overbodige luxe is.
What a nuanced anxiety
rozadefloza schreef:
22-05-2020 00:01
Dat snap ik niet, wat is de egotrip dan?
De egotrip zijn die gedachten die in je op blijven komen zonder dat je er iets voor doet en jij daar naar luistert en naar gaat leven.

Denken is wel degelijk een werkwoord hoor en die zooi die zomaar in je opkomt, dat is het ego dat jou treitert en manipuleert.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
21-05-2020 23:54
ik heb je trouwens die vraag al gesteld, maar je hebt hem niet beantwoord

wat doet de gedachte dat je nu perfect moet zijn omdat je anders na je dood weer de zelfde lessen moet leren nu met je leven.

en hoe zou je leven eruit zien als je helemaal niet kan denken dat er nog een leven komt en dat je de hele tijd extreem hard je best zou moeten doen
Die gedachte heeft ervoor gezorgt dat ik er nog ben (naast andere gedachten die daar ook voor gezorgd hebben).
Als het allemaal niet uit zou maken dan zou ik ook niet zo m'n best ervoor hoeven te doen om dit leven voor mezelf, anderen en de wereld een beetje beter te maken dan wat het is. Dan zou ik gewoon doen wat ik doe en nergens een mening over te hoeven hebben die constructief is. Dan zou ik mezelf, anderen en de wereld kunnen beschadigen en dat zou dan verder niet uitmaken. Maar het maakt wel uit wat ik doe. Dus daarom heeft het nut.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven