Moralistisch gedrag
donderdag 21 mei 2020 om 21:28
Ik heb een moralistische standaard. En daarnaast heb ik ook een standaard waarin het moraal me niet zoveel boeit.
Vrij zwart wit en ik vind het lastig om daar tussen te bewegen omdat alle kanten daarin me vast zetten.
Voorbeeld: ik voel me goed wanneer ik mediteer, vegan eet, anderen 'juist' benader, me gedraag. De andere kant waarin ik me losser voel; gezelligheid, iets teveel drink en rook, m'n standaards los laat en de boel de boel laat, voelt ook fijn.
Daardoor blijf ik laveren tussen die twee extremen (voor mijn gevoel en voor het beeld wat de buitenwereld over me heeft) en kan ik me niet commeteren naar het een of het ander waardoor die beide kanten half beleeft worden. Ga ik voor het 'moraal' dan voel ik me schuldig over de andere kant en ga ik voor de lossere kant dan ervaar ik faal gedrag.
Kortom lastig.
Herkenbaar? En hoe mee te dealen?
Vrij zwart wit en ik vind het lastig om daar tussen te bewegen omdat alle kanten daarin me vast zetten.
Voorbeeld: ik voel me goed wanneer ik mediteer, vegan eet, anderen 'juist' benader, me gedraag. De andere kant waarin ik me losser voel; gezelligheid, iets teveel drink en rook, m'n standaards los laat en de boel de boel laat, voelt ook fijn.
Daardoor blijf ik laveren tussen die twee extremen (voor mijn gevoel en voor het beeld wat de buitenwereld over me heeft) en kan ik me niet commeteren naar het een of het ander waardoor die beide kanten half beleeft worden. Ga ik voor het 'moraal' dan voel ik me schuldig over de andere kant en ga ik voor de lossere kant dan ervaar ik faal gedrag.
Kortom lastig.
Herkenbaar? En hoe mee te dealen?
donderdag 21 mei 2020 om 22:17
Dus 10% van de tijd ben je bezig met overmatig drinken en roken? Ik vind dat best veel. Zelfs 1 of 2 glazen alcohol is al bewezen slecht voor je. Laat staan als je een avondje flink doorzakt.rozadefloza schreef: ↑21-05-2020 22:09@ tante Olivia, ik ben gestopt met overmatig roken en drinken. Doe dat 90 procent van m'n tijd niet. Maar soms dus wel en dan is het oké maar voel ik dus tegijkertijd ook schuld daarover, later en ook wel op het moment zelf.
Maar buiten dat om gaat het verder. Ik ben aardig naar anderen (vind ik belangrijk) maar ervaar ook last van anderen waardoor ik niet aardig ben.
Het is meer een overall gevoel van extremen die ik ervaar en niet samen kan brengen waardoor allebei de kanten niet geïntegreerd worden in mezelf maar wel recht doen aan mezelf en van mezelf zijn.
Snap dat het vaag kan klinken.
Als je steeds bewuster in het leven staat, kunnen dit soort gewoontes aan je gaan knagen, omdat je diep van binnen wel weet dat ze niet goed voor je zijn. Dat het zo algemeen geaccepteerd is in onze maatschappij doet daar niks aan af.
Ik denk dus dat het een teken is, dat je toe bent om oude destructieve gewoontes achter je te laten, zodat je nog meer kunt groeien.
donderdag 21 mei 2020 om 22:18
rozadefloza schreef: ↑21-05-2020 22:15Oke hoe kan ik m'n menszijn overstijgen dan? Of er geen last meer van hebben?
Ben je serieus.
donderdag 21 mei 2020 om 22:19
.rozadefloza schreef: ↑21-05-2020 22:15Oke hoe kan ik m'n menszijn overstijgen dan? Of er geen last meer van hebben?
Dat lukt alleen als je in een transcendente staat bent.
donderdag 21 mei 2020 om 22:20
Door jezelf voor de volle 100% te accepteren, innerlijke rommel en al en dat te omhelzen. Alles begint met liefde voor jezelf.rozadefloza schreef: ↑21-05-2020 22:15Oke hoe kan ik m'n menszijn overstijgen dan? Of er geen last meer van hebben?
donderdag 21 mei 2020 om 22:22
Heb je een diagnose?rozadefloza schreef: ↑21-05-2020 22:20Ja, ik vraag me dat serieus af.
Ook gezien de reacties van tante Olivia.
donderdag 21 mei 2020 om 22:25
Je hoeft niet perfect te zijn, gewoon jezelf zijn is genoeg. Als je erover nadenkt is het best heftig om allemaal giftige stoffen in je lichaam toe te laten, die je een bedwelmd gevoel geven. Je bent dan niet meer helemaal jezelf, je doet jezelf geweld aan. Vreemd toch?rozadefloza schreef: ↑21-05-2020 22:20Ja, ik vraag me dat serieus af.
Ook gezien de reacties van tante Olivia.
Het enige wat je hoeft te doen is jezelf toestaan jezelf te zijn met alles wat daarbij hoort. Jezelf totaal te accepteren met alle goede en mindere kanten.
Als je dat echt accepteert dan heb je geen behoefte meer aan die middelen, want je hoeft je niet meer anders te voelen, je hoeft je niet anders voor te doen, je hoeft niks te compenseren, niks weg te drukken.
donderdag 21 mei 2020 om 22:26
@sjaan: ik denk dat het komt omdat ik de gedachten heb dat als ik niet de beste versie van mezelf ben, ik na m'n dood het leven opnieuw aan moet gaan en al die shit weer moet herbeleven om te komen naar een staat van zijn waar ik het niet meer hoef te herbeleven omdat ik dan alles geleerd en ervaren heb wat er te leren en ervaren is.
Ik wil dat dit de laatste keer is waarin ik het moet ervaren.
Reïncarnatie enzo. Snap dat dit heel vaag kan klinken maar dit is voor mij heel basaal in m'n leven.
Reïncarnatie enzo. Snap dat dit heel vaag kan klinken maar dit is voor mij heel basaal in m'n leven.
donderdag 21 mei 2020 om 22:28
Wahahahaharozadefloza schreef: ↑21-05-2020 22:15Oke hoe kan ik m'n menszijn overstijgen dan? Of er geen last meer van hebben?
leeg
donderdag 21 mei 2020 om 22:29
huh wat bedoel je?rozadefloza schreef: ↑21-05-2020 21:54Ik heb in het verleden dus wel veel slecht gedrag vertoont bij het loslaten en kon niet goed daar mee omgaan. Vandaar ook dat ik doorsla naar het goede gedrag om slecht gedrag te voorkomen. Maar dat goede gedrag is dus lastig te handhaven volledig.
Ieder mens moet door 7 fases heen van een flink aantal levens per fase en echt, het is niet mogelijk om je volgende leven in dit leven vorm te geven. Laat dat maar los, want dat wordt helemaal niks. Kans is groot dat je de volgende keer echt moet zijn met dezelfde shit, zonder zelfregie.rozadefloza schreef: ↑21-05-2020 22:26@sjaan: ik denk dat het komt omdat ik de gedachten heb dat als ik niet de beste versie van mezelf ben, ik na m'n dood het leven opnieuw aan moet gaan en al die shit weer moet herbeleven om te komen naar een staat van zijn waar ik het niet meer hoef te herbeleven omdat ik dan alles geleerd en ervaren heb wat er te leren en ervaren is.
donderdag 21 mei 2020 om 22:31
meer soja etenrozadefloza schreef: ↑21-05-2020 22:15Oke hoe kan ik m'n menszijn overstijgen dan? Of er geen last meer van hebben?
en een therapeut zoeken. Echt.
donderdag 21 mei 2020 om 22:33
weet je zeker dat dit waar is?rozadefloza schreef: ↑21-05-2020 22:26@sjaan: ik denk dat het komt omdat ik de gedachten heb dat als ik niet de beste versie van mezelf ben, ik na m'n dood het leven opnieuw aan moet gaan en al die shit weer moet herbeleven om te komen naar een staat van zijn waar ik het niet meer hoef te herbeleven omdat ik dan alles geleerd en ervaren heb wat er te leren en ervaren is.
donderdag 21 mei 2020 om 22:42
En nee ik weet niet zeker of ze waar zijn maar voor mij zijn ze wel waar en als ik ze loslaat dan kom ik dus in het loslaten en voel ik me schuldig want als ze wel waar zijn dan misluk ik dus in het halen van die waarheid.
En bestaat de kans dat ik in een volgend leven al die shit weer aan moet gaan wat ik niet wil.
En bestaat de kans dat ik in een volgend leven al die shit weer aan moet gaan wat ik niet wil.
donderdag 21 mei 2020 om 22:43
Precies! Na een nacht doorhalen met drank en sigaretten ben je voor minimaal twee dagen weer 'genezen' door de kater en ga je weer fijn door met gezond leven, uh. Voor een week of zoiets. Wat heb jij je herinnerd van die nacht? Was het leuk? Heb je plezier gehad? Heb je passie gevoeld? Heb je er sowieso nog herinneringen aan?
Niks mis mee in mijn ogen, pas als jij tijdens het coma-zuipen een moord pleegt moet je je zorgen gaan maken.
donderdag 21 mei 2020 om 22:43
waarom bezocht je die therapeuten dan?rozadefloza schreef: ↑21-05-2020 22:37S-meds ik heb al heel veel therapeuten bezocht en ik functioneer in het dagelijkse leven prima. Maar deze gedachten zijn wel onderliggend altijd aanwezig.
Al zijn ze niet altijd ABN of grammaticaal correct![]()