Moralistisch gedrag

21-05-2020 21:28 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een moralistische standaard. En daarnaast heb ik ook een standaard waarin het moraal me niet zoveel boeit.
Vrij zwart wit en ik vind het lastig om daar tussen te bewegen omdat alle kanten daarin me vast zetten.
Voorbeeld: ik voel me goed wanneer ik mediteer, vegan eet, anderen 'juist' benader, me gedraag. De andere kant waarin ik me losser voel; gezelligheid, iets teveel drink en rook, m'n standaards los laat en de boel de boel laat, voelt ook fijn.
Daardoor blijf ik laveren tussen die twee extremen (voor mijn gevoel en voor het beeld wat de buitenwereld over me heeft) en kan ik me niet commeteren naar het een of het ander waardoor die beide kanten half beleeft worden. Ga ik voor het 'moraal' dan voel ik me schuldig over de andere kant en ga ik voor de lossere kant dan ervaar ik faal gedrag.
Kortom lastig.
Herkenbaar? En hoe mee te dealen?
rozadefloza schreef:
21-05-2020 22:42
En nee ik weet niet zeker of ze waar zijn maar voor mij zijn ze wel waar en als ik ze loslaat dan kom ik dus in het loslaten en voel ik me schuldig want als ze wel waar zijn dan misluk ik dus in het halen van die waarheid.
En bestaat de kans dat ik in een volgend leven al die shit weer aan moet gaan wat ik niet wil.
dus jij gelooft dat “als je die gedachten loslaat je in het loslaten komt en jij je schuldig gaat voelen. En je wilt vasthouden aan die gedachten omdat als ze wel waar zijn je bent mislukt in het halen van die waarheid en je in een volgend leven al die shit weer aan moet gaan wat je niet wil.


Wat levert het je op dat je dit gelooft?
en hoe zou je leven eruit zien als je dit hele warrige verhaal niet zou kennen? als je er nooit van gehoord zou hebben? als je het gewoon niet kon denken?
Alle reacties Link kopieren
Ik bezocht ze omdat ik zelfdestructief was en anderen tot last was. En dat wilde veranderen.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 22:42
En nee ik weet niet zeker of ze waar zijn maar voor mij zijn ze wel waar en als ik ze loslaat dan kom ik dus in het loslaten en voel ik me schuldig want als ze wel waar zijn dan misluk ik dus in het halen van die waarheid.
En bestaat de kans dat ik in een volgend leven al die shit weer aan moet gaan wat ik niet wil.
Je maakt jezelf helemaal gek.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 22:49
Ik bezocht ze omdat ik zelfdestructief was en anderen tot last was. En dat wilde veranderen.
en hoe gaat het nu? ben je ontspannen, gelukkig en blij?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje, kan jij leven met de gedachten dat je een leven weer moet leven met het risico dat je weer door lessen moet gaan die je nu zou kunnen leren en niet meer hoeft te ervaren?
rozadefloza schreef:
21-05-2020 22:53
Cateautje, kan jij leven met de gedachten dat je een leven weer moet leven met het risico dat je weer door lessen moet gaan die je nu zou kunnen leren en niet meer hoeft te ervaren?
waarom neem je je gedachten zo serieus?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
21-05-2020 22:51
en hoe gaat het nu? ben je ontspannen, gelukkig en blij?
Best wel alleen ik heb m'n valkuilen waar ik in blijf gaan. Waaronder dus de dualiteit waarover dit topic gaat.
Was je zelfdestructief of ben je het nog steeds?
Alle reacties Link kopieren
Ken je dit : een mens lijdt het meest onder het lijden dat hij vreest (en dat nooit op komt dagen. Zo lijdt een mens meer dan God (...) hem te lijden geeft.)
Misschien goed om eens over na te denken tijdens het mediteren...?

Tegenover wie of wat voel je je schuldig?
rozadefloza schreef:
21-05-2020 22:53
Cateautje, kan jij leven met de gedachten dat je een leven weer moet leven met het risico dat je weer door lessen moet gaan die je nu zou kunnen leren en niet meer hoeft te ervaren?
Geleerd is geleerd en dat hoeft nooit meer herhaald, maar zaken afdwingen heeft niets met leren te maken en ik vind dat je ook een heel vreemd idee hebt over wat goed en slecht zou zijn. Wat je eet en drinkt heeft helemaal niets te maken met karma en jezelf verdedigen tegen mensen die jou fout bejegenen is ook karmavrij, want het is namelijk niet de bedoeling dat je je als voetveeg laat behandelen. Sterker, doe je dat wel, dan zul je de volgende keer moeten leren voor jezelf op te komen.
Roken is bewezen slecht voor je, maar heeft ook niets met karma te maken, nada. Zo ook bier, niks mee te maken.

Het is de bedoeling dat je het naar je zin hebt in je leven en tussendoor, terwijl je het naar je zin hebt je lessen leert, niet bewust, maar gewoon, tijdens het leven van je leven. Waar jij mee bezig bent leidt helemaal tot niets, dus laat dat gedoe los en leef!!! Dan komt de rest vanzelf.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 22:56
Best wel alleen ik heb m'n valkuilen waar ik in blijf gaan. Waaronder dus de dualiteit waarover dit topic gaat.
wat je schrijft klinkt helemaal niet ontspannen en blij, het klinkt angstig en dwangmatig
Alle reacties Link kopieren
Als ik het niet zou geloven dan zou het een stuk makkelijker zijn. Maar als het wel waar is dan loop ik dus het risico op herhaling of afstraffing van slecht gedrag.

Daarnaast wil ik dus gezond leven en leef ik soms dus ongezond en slecht waardoor het slechte dus kan leiden tot ziekte en in mijn gedachte een nieuw leven waarin ik alle slechte dingen weer moet ervaren om te leren dat de goede 'juiste' dingen dus de goede weg is naar verlichting. Ergo het niet meer hoeven te leven van het aardse leven. Dus beter. Dus geen pijn en schuld meer.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:03
Als ik het niet zou geloven dan zou het een stuk makkelijker zijn. Maar als het wel waar is dan loop ik dus het risico op herhaling of afstraffing van slecht gedrag.

Daarnaast wil ik dus gezond leven en leef ik soms dus ongezond en slecht waardoor het slechte dus kan leiden tot ziekte en in mijn gedachte een nieuw leven waarin ik alle slechte dingen weer moet ervaren om te leren dat de goede 'juiste' dingen dus de goede weg is naar verlichting. Ergo het niet meer hoeven te leven van het aardse leven. Dus beter. Dus geen pijn en schuld meer.
Alleen je ambities al hebben een grote kans om faliekant te mislukken want je kan het allemaal echt niet afdwingen, echt niet gewoon.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 21:54
Ik heb in het verleden dus wel veel slecht gedrag vertoont bij het loslaten en kon niet goed daar mee omgaan. Vandaar ook dat ik doorsla naar het goede gedrag om slecht gedrag te voorkomen. Maar dat goede gedrag is dus lastig te handhaven volledig.
Ah, je mist het vermogen om te kunnen doseren? Maar goed, dat ligt natuurlijk aan je definitie van "slecht", in hoeverre het erg is, niet?
Maar goed, ik heb zoveel geleerd van mijn fouten dat ik zeker van plan ben om er nog veel meer te maken.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 22:56
Best wel alleen ik heb m'n valkuilen waar ik in blijf gaan. Waaronder dus de dualiteit waarover dit topic gaat.
Over die dualiteit is een heel boek bij elkaar gesprokkeld, dat is de bijbel. Fantastisch boek om bij te reflecteren, na te denken over jezelf. Hebben enorm veel mensen voor jou ook gelezen, waaronder veel priesters die door het opgelegde celibaat voor enorme duivelse verleidingen kwamen en veel kinderen hebben verkracht.

Het is juist je eigen innerlijke moraal die bepaalt wat je gedrag gaat doen, zorg voor evenwicht en met een avondje losgaan in de zoveel tijd ben je gewoon een mens.
anoniem_394668 wijzigde dit bericht op 21-05-2020 23:07
0.52% gewijzigd
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:03
Als ik het niet zou geloven dan zou het een stuk makkelijker zijn. Maar als het wel waar is dan loop ik dus het risico op herhaling of afstraffing van slecht gedrag.

Daarnaast wil ik dus gezond leven en leef ik soms dus ongezond en slecht waardoor het slechte dus kan leiden tot ziekte en in mijn gedachte een nieuw leven waarin ik alle slechte dingen weer moet ervaren om te leren dat de goede 'juiste' dingen dus de goede weg is naar verlichting. Ergo het niet meer hoeven te leven van het aardse leven. Dus beter. Dus geen pijn en schuld meer.
Om even een indicatie te krijgen, wat bestempel jij als "afstraffing". Er zit verschil in een keer een kater of verstoten worden door de omgeving ivm verslavingen.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:03
Als ik het niet zou geloven dan zou het een stuk makkelijker zijn. Maar als het wel waar is dan loop ik dus het risico op herhaling of afstraffing van slecht gedrag.

Daarnaast wil ik dus gezond leven en leef ik soms dus ongezond en slecht waardoor het slechte dus kan leiden tot ziekte en in mijn gedachte een nieuw leven waarin ik alle slechte dingen weer moet ervaren om te leren dat de goede 'juiste' dingen dus de goede weg is naar verlichting. Ergo het niet meer hoeven te leven van het aardse leven. Dus beter. Dus geen pijn en schuld meer.
lieve kind
jij gelooft een gedachte waarvan je zelf niet zeker weet of het waar is
maar omdat je denkt dat hij waar kan zijn leg je jezelf allerlei beperkingen op waar je ongelukkig van wordt
het is zo lullig als je straks doodgaat en er is niks meer dat je je hele leven hebt verknald aan een irreële gedachte
Alle reacties Link kopieren
Wat mij betreft is het niet vreemd:
Meditatie, goed zijn voor anderen, gezond leven, ontwikkeling etc is goed.

Luieren, Netflix, ongezond eet en drink gedrag, onjuiste bejegening naar anderen, negatieve gedachten etc is slecht.
Om verder te komen in dit en volgende levens is het eerste constructief en het tweede destructief.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:12
Wat mij betreft is het niet vreemd:
Meditatie, goed zijn voor anderen, gezond leven, ontwikkeling etc is goed.

Luieren, Netflix, ongezond eet en drink gedrag, onjuiste bejegening naar anderen, negatieve gedachten etc is slecht.
Om verder te komen in dit en volgende levens is het eerste constructief en het tweede destructief.
Nee, da's menselijk.

Mag ik je vragen wat voor mensen je in je omgeving hebt? Vegans die superzen zijn en nooit schelden of Netflixen?

Netflix kan gebriukt worden voor ontwikkeling, luieren herstelt de geest en het lichaam en af en toe een patatje zorgt ervoor dat je het volhoudt. Vind beloning in af en toe zondigen ipv het alleen maar als slecht en desctrutief te zien.
Alle reacties Link kopieren
Maar als m'n gedachten waar zijn en ik heb verzaakt om die gedachten waar te maken, terwijl ik wist dat het bestond moet ik het dus opnieuw gaan beleven om het alsnog waar te maken.
anoniem_318075 wijzigde dit bericht op 21-05-2020 23:20
1.90% gewijzigd
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:12
Wat mij betreft is het niet vreemd:
Meditatie, goed zijn voor anderen, gezond leven, ontwikkeling etc is goed.

Luieren, Netflix, ongezond eet en drink gedrag, onjuiste bejegening naar anderen, negatieve gedachten etc is slecht.
Om verder te komen in dit en volgende levens is het eerste constructief en het tweede destructief.
Nope!!! Netflixen, eet en drink gedrag zijn niet negatief en/of destructief. Onjuiste bejegening naar anderen is alleen negatief als je het doet zonder aanleiding. Negatieve gedachten doe je alleen maar jezelf aan en heeft aldus geen effect op anderen en is aldus niet karmagevoelig. Ik vind overigens dat je ernstig negatief tegenover jezelf staat en dat gaat vast gepaard met negatieve gedachten.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:12
Wat mij betreft is het niet vreemd:
Meditatie, goed zijn voor anderen, gezond leven, ontwikkeling etc is goed.

Luieren, Netflix, ongezond eet en drink gedrag, onjuiste bejegening naar anderen, negatieve gedachten etc is slecht.
Om verder te komen in dit en volgende levens is het eerste constructief en het tweede destructief.
Het leven is geen toneelstuk waar je je even door heen faked hé. Jij probeert punten te scoren met angst als leidraad, compleet op ratio ipv het leven zijn koers te laten varen en dan mis je het punt van het leven. Vandaar ook dat conflicterende gevoel in jou, is het niet mooi dat je lichaam ookal aangeeft dat je ongezond bezig bent. Zou er maar gehoor aan geven en dit gaan loslaten.
Alles draait om vertrouwen en liefde, in/naar jezelf, je medemens, het leven, je toekomst. Je hebt geen van beide, helaas.
rozadefloza schreef:
21-05-2020 23:17
Maar als m'n gedachten waar zijn en ik heb verzaakt om die gedachten waar te maken, terwijl ik wist dat het bestond moet ik het dus opnieuw gaan beleven om het alsnog waar te maken.
Ik denk dat ik te moe, dom of nuchter ben om dit te volgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven