Naar de psychiater

15-02-2011 18:45 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit sinds eind januari thuis, wegens angststoornis. Medicatie krijg ik via huisarts (oxazepam en zolpidemtart), ik heb nu twee gesprekken met psycholoog gehad voor cognitieve gedragstherapie.

Nu kreeg ik vandaag de mogelijkheid aangeboden van psycholoog, om a.s vrijdag op consult te gaan bij de psychiater die aan hun praktijk is verbonden. Ik heb daarop ja gezegd, omdat ik graag een second opinion wil, ivm medicatie. De wachtlijsten voor een psychiater hier duren gemiddeld 2 maanden, dus ik pak deze kans met open armen aan.

Wie kan mij vertellen hoe het zoal in zijn werk gaat op consult bij een psychiater? Psycholoog heeft aangegeven dat ivm prive omstandigheden, hij geen tijd heeft om op korte termijn een verslag te maken voor psychiater. Dus ik zal mijn verhaal moeten vertellen, geen probleem. Zijn de consulten bij een psychiater doorgaans wekelijks? Wanneer krijg je daadwerkelijk diagnose te horen, en evt. nodige medicatie?

O ja, deze psychiater is ook psychotherapeut. Lijkt mij dan logisch dat ik overkan stappen van de psych die ik nu heb, naar deze man?

Ik lees graag jullie ervaringen.
Ik kan je niet zoveel vertellen over de gang van zaken bij de psychiater, maar wilde je even sterkte wensen! Ik heb een aantal jaar geleden een angststoornis gehad en heb cognitieve gedragstherapie gevolgd bij een psycholoog. Goed dat je eraan gaat werken en zet hem op!
Volgens mij kan je overstappen als alle partijen dat ok vinden.

De werkwijze zal ongeveer gelijk zijn. Deze kan kan inderdaad iets vinden van de medicatie die je slikt. Vaak kunnen ze wel direct het eea aangeven hoe zij jou ervaren. Hij kan ook testen gaan doen waar de uitslag langer op zich laat wachten.

Afhankelijk van je probleem zal de shrink afspraken met je maken. De een moet misschien eens per maand en een ander twee keer per week. Afhankelijk van jou problemen zal er gekeken worden bij wie je verdere behandeling zal lopen en watber met de medicatie zal gaan gebeuren.
Ik ben zelf ook onder behandeling voor een angststoornis. Ik heb nu 3 gesprekken gehad bij een psychiater bij het GGZ. Zij gaat dan kijken naar het te bewandelen traject. Ondertussen ga ik naar een eerste lijns psycholoog omdat de wachtlijsten zo lang zijn bij het GGZ. De psychiater heeft inmiddels een diagnose gesteld en draagt de behandeling over naar een psycholoog (tweedelijns) maar dat duurt dus nog even. In die tussentijd heb ik geen gesprekken meer met de psychiater maar kan wel bij haar terecht wanneer ik dat nodig acht. De gesprekken met haar gingen vrijwel hetzelfde als met mijn psycholoog. Een psychiater kan mediactie voorschrijven of in jouw geval kijken naar de huidige medicatie. Ik heb met mijn psych. gekozen voor geen medicatie aangezien ik borstvoeding geef en dit niet wil staken. Ik hoop dat je iets hebt aan deze info. Heel veel sterkte!
Ik heb er nogal wat voor mn neus gehad en ze werken allemaal anders. Fijn dat je zo snel terecht kunt! En sterkte met je angstklachten, doodvermoeiend vond ik het.
Lastig dat je zo'n last van angst hebt. Fijn voor je dat je zo snel bij een psychiater terecht kunt.

De aanpak van een psychiater en een psycholoog maakt niet altijd veel verschil.

Soms kun je je gesprekken gewoon hebben met de psychiater, maar het komt ook vaak voor dat je gesprekken/therapie hebt bij een psycholoog of SPV'er en dat je eens in de zoveel tijd bij de psychiater langs gaat voor (het aanpassen van) medicijnen.

Het verschilt van persoon tot persoon hoe vaak je afspraken hebt met de arts. Wat betreft de medicatie zal hij misschien al direct iets kalmerends voorschrjiven en evt. andere medicatie misschien als hij een duidelijker beeld heeft van wat je 'mankeert'.

Ik hoop dat je je snel beter zult voelen.
mijn ervaringen met psychiater is a om diagnose te stellen, met name of er sprake is van depressiviteit, medicatie en risico inschatten mbt suicide. Meestal gaat het om medicatie.

Frequentie is verschillend. Bij de een moest ik maandelijks op bezoek, bij degene die ik nu heb, moet ik een afspraak maken als ik daar behoefte aan heb. 1e gesprekken zijn vaak wat langer, zeker als je van alles moet vertellen. De daaropvolgende gesprekken waren bij mij altijd vrij kort ( 5 tot 15 minuten).

Persoonlijk vind ik dat wanneer je medicatie gebruikt, wel apart dat ik eindeloos herhaalrecepjes kan opvragen, zonder dat er ooit een arts naar kijkt. Door omstandigheden heb ik er nu 3 gehad. Merk dat ze verschillend zijn op andee manier met dingen omgaan en je nogal overgeleverd bent aan persoonlijke voorkeuren.
Dank voor jullie reacties.

Aan een kant ben ik blij dat ik al zo snel terecht kan, aan de andere kant bang voor wat eruit gaat komen. Heb nu minimale medicatie, ben bang dat ik medicijnen krijg waarbij allerlei bijwerkingen zitten die je eerst krijgt voordat het middel na een x aantal weken begint te werken. Dan voel ik me liever zoals nu, dan weet ik dat ik dat redelijk kan handelen. Herkenbaar?

Ik ga echt vragen of ik iets om te slapen kan krijgen dat ik langer mag gebruiken (totdat mijn lichaam bijgetankt is), want nu is het totale slapeloosheid.

Ik ben besloten een lijst te maken van mijn klachten, en deze samen met mijn medicijnen, mee te nemen op het intake gesprek. Ben bang dat ik de helft vergeet te zeggen als ik daar zit.

Voor diegenen die ziek thuis zitten van werk: heeft de arbo arts contact met psychiater? Ik begreep van mijn werkgever dat arbo arts contact heeft met hulpverlener zoals huisarts, psycholoog of psychiater.
quote:BobDeBouwer schreef op 16 februari 2011 @ 17:49:

Voor diegenen die ziek thuis zitten van werk: heeft de arbo arts contact met psychiater? Ik begreep van mijn werkgever dat arbo arts contact heeft met hulpverlener zoals huisarts, psycholoog of psychiater.De bedrijfsarts mag alleen info opvragen bij je behandelaar als jij er schriftelijk teostemming voor geeft.
je krijgt al slaapmedicatie en kalmeringstabletten. Das toch niet minimaal. Niet dat ik het nodig heb, maar mijn psychiaterschrijft nooit rustgevende medicatie voor. Slaapmiddelen kun je meestal niet zo lang gebruiken. Het middel wat jij hebt kan overigens volgens wiki wel wat langer. Misschien kun jevragen of je een doorslaapmiddel kan krijgen ipv inslaapmiddel.

Als je antidepressivum krijgt, dan duurt het idd meestal wel even voordat het gaat werken. Bijwerkingen verschillen erg per persoon.

Oh ja als je een diagnose wilt horen, is mijn ervaring dat je daar expliciet om moet vragen. Anders vertellen ze het niet. Weet niet of het al mogelijk is, maar een diagnose bestaat uit 5 assen.

Maar kan ook dat de psychiater (was in mijn geval) alleen onderzoekt op de primaire symptomalogie.

Overigens kun je je ook afvragen of je er beter van wordt als je het weet. Maar ook dat zal per persoon verschillen.

------------------------------------------------------------------------------------------

1. primaire symptomatologie, (de 'psychiatrische ziekte') (een klinisch syndroom, ziektebeeld dat niet altijd aanwezig of geweest is, of voorbijgaand is, de zogenaamde acute pathologie)

2. achterliggende persoonlijkheidsstoornissen (en de specifieke ontwikkelingsstoornissen, kenmerken die blijvend zijn),

3. (bijkomende) somatische ziekten (lichamelijke ziekten die psychische ziektebeelden geven) (een wisselende schildklierwerking kan bijvoorbeeld leiden tot depressie, bij te lage werking, of anorexia, bij te hoge werking),

4. psychosociale en uitlokkende factoren (de intensiteit van de psychologische stressor, bijvoorbeeld alleen gaan wonen na een scheiding zal een ander effect hebben dan samenwonen na een scheiding),

5. GAF Score niveau van functioneren (op een schaal van 1 tot 100, waarbij 100 perfect is en 1 vrijwel nihil) in de vorm van GAF-score of Global Assessment of Functioning-schaal, de mate waarin men zich weet aan te passen aan de omgeving, waarbij 0 betekent dat men geen duidelijke informatie heeft. Deze schaal is belangrijk voor de therapieplanning.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven