Paniek en angst

18-07-2020 19:34 352 berichten
Hoi Allemaal,

Ik ben nieuw hier en ik lees wel regelmatig mee hier op het forum. Nu heb ik sinds vorig weekend, nadat het jaren is weggeweest, weer last van angst/paniekaanvallen. Als ik ze heb is het echt heel heftig. Ik heb ook wel een periode achter de rug waarin veel gebeurd is dus het is niet zo heel gek dat het nu opspeelt. Ik ben bij de huisarts geweest en die heeft me iets kalmerends voorgeschreven om even de cirkel weer te doorbreken. Ik zou graag van lotgenoten horen hoe zij weer uit zo'n periode zijn gekomen. Zijn er mensen die dit herkennen? Ik weet met mijn verstand wel dat het over gaat maar als je er midden in zit lijkt het alsof het nooit meer over gaat. En dat maakt me nog het meest angstig

Hoor graag van jullie!

Elsbels
Hi Pia, wat vervelend dat je ook deze klachten hebt. Helaas heel herkenbaar. Ook dat doemdenken :-?

Elsbels goed om even tot de kerst af te wachten, ik snap dat je liever niet wilt ophogen ivm de kilo's, maar als het echt niet anders gaat, misschien dan naar een diëtist voor hulp?
Ik heb een vraag aan jou: hoe lang duurde het bij elke ophoging tot je je wat beter voelde?
Paar dagen geleden dacht ik dat het beter ging, maar heb nu weer super erg gespannen gevoel in mijn lijf. Ik ben dus van 100 naar 150 mg gegaan en voel me er toch niet beter op.
Allemaal tintelingen,oorsuizen stroomschokjes, soms gaat mijn ooglid opeens trillen en vooral ook aan het piekeren daarover (is de dosis niet te hoog, is het geen enge ziekte?)
.
Is het een kwestie van doorzetten?
Ik ben ruim 1,5 week geleden verhoogd.

Punttaart :hug: ik hoop dat je je vandaag weer wat beter voelt . :hug:
anoniem_390457 wijzigde dit bericht op 19-11-2020 15:39
0.61% gewijzigd
@Pia ik voel me nu weer een stuk beter. Ben toch in overleg nog een klein stapje met de ad omhoog gegaan en dat geeft me een goed gevoel. Nu nog even geduld hebben totdat het aanslaat.

@Eviva Bij mij duurt het ongeveer 3 weken voordat ik iets ga merken. Dat wil niet zeggen dat het dan al gelijk op zijn hoogtepunt is. Meestal na een week of 6 heb ik het eindresultaat. Ik ben nu eergisteren omhoog gegaan met 25 mg..heb gelukkig nog niet veel last van psychische terugval, gaat juist beter. Maar wel helaas van lichamelijke reacties..Gelijk misselijk en meer dromen en ook wat vermoeider. Die schokjes die jij beschrijft ken ik niet maar ik heb wel gehoord dat dit zeker vaker voorkomt bij het opbouwen van deze medicijnen. Houd vol meis! Echt het heeft even tijd nodig. Misschien kan het je helpen om even als overbrugging om oxazepam te vragen ofzo. Dat gebruik ik nu ook om het te overbruggen. Zet hem op!
Ter aanvulling. Dat het nu een stuk beter gaat heeft niks te maken nog met die ophoging want dat heeft langer nodig. Het komt doordat ik het gevoel dan heb zelf aan het 'roer' te staan van mijn herstel. Dat geeft mij kracht om te knokken!
Goed om te lezen elsbels! Het heeft allemaal tijd nodig maar er mee bezig zijn kan idd al een soort rust geven.

Eviva, ik herken die klachten ook zowel bij op als afbouwen (vele verschillende soorten ad gehad). Bij mij worden de bijwerkingen vaak na 3 weken wel beter. En de werking merk ik vaak nog later.
Nog te vroeg dus om te zeggen dat het wel of niet werkt. Sterkte! Vooral die brainzaps vond ik naar.
Elsbels dank voor het delen van je ervaring. Vervelend dat je nu ook klachten hebt door het ophogen.
Herken jij ook tintelingen? Dromen is ook vervelend.
Ik heb last van nachtzweten.
Oxazepam heb ik in huis, maar gebruik ik alleen als ik echt niet kan slapen (zoals gisteren)

Pia slik je momenteel ook een Ad? Vervelend dat je veel ervaring hebt met op en afbouwen.
Inderdaad van die brainzips bedoel ik. Heb dat ook in mijn voeten :-[ .
Maar ik dacht dat die schokjes alleen bij afbouwen waren?
Had jij ook gemerkt dat de ene ad veel sterker werkt als de andere?
Bij setraline zit ik al op 150 mg en bij escitalopram had ik aan 10 mg al genoeg (ik weet dat het aantal mg niet te vergelijken is, maar 10 mg escitalopram is niet een heel hoge dosis, 150 mg setraline is wel een hogere dosis als gemiddeld)
Ik gebruik ook sertraline. Bij deze heb ik die schokjes gelukkig niet maar bij mijn vorige wel. Volgens mij had ik dat ook met opbouwen.

Zeker een groot verschil tussen verschillende ad. Vooral in bijwerkingen merk ik erg verschil. Met sertaline heb ik gelukkig weinig bijwerkingen maar nu toch ook twijfels of het wel goed werkt. Binnenkort een gesprek over ophogen of wijzigen van medicatie.
@Eviva ja is lastig die misselijkheid en last van mijn darmen. Maar ik heb dat 10 x liever dan psychische klachten (hoewel ik misselijkheid slecht verdraag haha) en die heb ik nog niet gehad door de ophoging. Het is inderdaad heel vervelend dat nachtzweten..herken ik helemaal. Wordt je zeiknat en helemaal koud wakker.
Pia: je hebt gelijk hoor setraline is goed te verdragen, tm 100 mg had ik echt nauwelijks bijwerkingen.
Maar ook het gevoel dat het niet sterk genoeg werkt.
Het kan volgens mij zo zijn dat sommige middelen niet goed werken bij sommige mensen?
Ik kijk het nog even aan, het gaat wel iets beter.
En weer afbouwen en een nieuwe opbouwen lijkt me niet fijn.

Elsbels vervelend he die misselijkheid, ik heb het nu ook. Meer zo'n lege maag gevoel en dan ga ik echt meer eten :-? .
Ik heb ook het idee dat het verschilt per merknaam.. ik heb nu al 4 verschillende merken setraline gehad in de 5 maanden dat ik het slik. (Iets met leveringsproblemen) heb jij dat ook?
Hoe werkte 200 mg bij je? Had je het gevoel dat je toen erg stabiel was?
@Eviva, O joh ik heb al zoveel verschillende merken gehad. Ben daar echt de tel over kwijtgeraakt. Ook inderdaad door elkaar heen en ze hadden het een tijdje terug bij mij ook over een leveringsprobleem. Bij 200 mg was ik wel stabiel ja..maar ben ook heel lang stabiel geweest op 100, 75 en zelfs 25 dus ja wat kan ik er van zeggen :lol:
@eviva, ik denk inderdaad dat niet elk middel even goed werkt. Bij sertraline heb ik ook het idee dat het net even de scherpe randjes weghaalt. Maar meer ook niet. Daarom binnenkort ook gesprek over opbouwen of ander middel :(

Dat van die verschillende merken heb ik de afgelopen tijd ook gehad. Ik merk daar gelukkig niks van.
Hallo allemaal,

Mag Ik jullie wat vragen over de sertraline of AD gebruik? Ik weet natuurlijk dat per persoon de werkzaamheid kan verschillen.

Wat merk je voor verandering als het optimaal werkt? Stoppen of verminderen de gedachten die angst veroorzaken? Voel je je meer zen? Comfortabel? Niet de hele tijd ' on edge '?

Ik ga gelukkig met kleine stappen vooruit, maar het gaat zo traag, dat Ik me afvraag of ik niet toch dat steuntje in de rug moet gaan gebruiken.

Ik voel me bezwaard tav mijn werk. Autorijden levert zoveel spanning op en ik moet met de auto naar mijn werk. Ov zie ik ook niet zitten. Ik zie eigenlijk werken ook nog steeds niet zitten, maar weet ook dat oefening kunst baart. Ik lijk wel in een soort spagaat te zitten.

Ik heb ook moeite met beslissen: wel of geen AD. En ik bedoel wat ik nu ga zeggen niet persoonlijk naar jullie, maar ik voel me een beetje een loser ofzo, als ik aan AD zou gaan beginnen. Ik wil het namelijk zélf oplossen. Maar dan wel snel graag... en dat lukt me dus niet.

Het snel willen zit vooral in schuldgevoelens richting werk...
Pia had je een soort waarvan je wel het idee had dat het beter werkte?
Ik weet niet op hoeveel mg je zit, maar ik merk wel verschil hoe hoger de dosis is met setraline.
Alleen jammer dat ik vrij hoge dosis nodig heb voor een matig effect.
Ik heb verder alleen escitalopram gehad, en daar had ik met 10 mg genoeg aan. Werkte alleen niet tegen mijn zware pms.
Verder heb ik wellbutrin geprobeerd. Één week, langer hield ik het niet vol.
Eviva, ik zit nu op 100 mg. Dus ik kan nog wel omhoog.

Hiervoor jarenlang efexor geslikt (heet nu venlafaxine volgens mij) die werkte bij mij heel goed! Alleen ontzettend veel bijwerkingen. Ben wel 30 kilo aangekomen, vaak moe en veel slapen en die vreselijke schokjes als ik iets te laat was met mijn dosis innemen. Ook toen had ik een redelijk hoge dosis. Vergeten hoeveel. Is al weer een tijdje terug :)

Ben uiteindelijk overgestapt omdat ik ook een kinderwens had.
Oh ja dat begrijp ik.
Heb zelf 2 kinderen gekregen tijdens het gebruik van escitalopram.
Voelde me daar niet helemaal goed bij , maar ben goed begeleid en ze hebben er geen last van gehad gelukkig.
Oh dat aankomen is echt heel vervelend!
Ik zit daar ook niet op te wachten, maar volgens mijn behandelaar valt dit mee met setraline.
Maar gezien het bericht van Elsbels valt het dus niet mee :@@:
Fluoxetine schijnt ook erg mee te vallen qua aankomen.
Maar zie je het zitten om weer af te bouwen en opnieuw op te bouwen? Want ik vind dat best vervelend om weer over te stappen.
Hier ook 2 kids terwijl ik medicatie gebruikte. Ook hetzelfde gevoel erbij als jij. Maar allemaal goed gekomen.

Ik zie het niet echt zitten om over te stappen. Maar ik zie het ook niet zitten om zo door te gaan. Een afweging die ik moet maken.
Ik heb ook fluoxetine gebruikt, helaas geen effect. Patoxetine. Geen effect alleen dikke bijwerkingen.

Van die 30 kilo is er gelukkig wel weer 20 af hoor :cheer2:

Ik blijf er bij dat het per persoon verschilt zowel de werking als de bijwerkingen. En blijf opletten wat je eet. Als ik me weer beter voel heb ik de neiging om dan te gaan eten. Geen goede combo met AD :|
@Mallebeppie ik merk inderdaad dat als de AD goed werkt je meer rust krijgt in je hoofd. Je angsten ebben langzaam weg totdat ze eigenlijk helemaal weg zijn.

Ik moet vrijdag weer naar de huisarts en ik wil het met haar hebben over de antidepressivatest die aangevraagd kan worden. Met een beetje speeksel zoeken ze in het st. Jansdal ziekenhuis dan uit of je eiwitten hebt die het middel snel, normaal, of langzaam afbreken. Zo kunnen ze je optimaal adviseren welk middel het beste bij je past en in welke dosis. Dit is vooral voor mensen die last blijven houden van bijwerkingen of waarbij ad's niet het gewenste effect hebben. Je hoeft er niet voor naartoe. Het materiaal kan gewoon opgestuurd worden. Ik zal straks de site even delen die ik heb gezien daarover.

Ik snap jouw gevoel mallebeppie. Maar probeer het eens om te draaien. Wat zou je zeggen tegen iemand die in jouw situatie zat en twijfelt over ad's? Zou je diegene een 'loser' noemen als ze besluiten het te nemen? Wat zeg je tegen iemand die diabetes heeft? Je bent een loser omdat je insuline nodig hebt? Psychische aandoeningen zijn net zo serieus als lichamelijke, en niemand die er gek van op kijkt als je een medicijn neemt tegen die aandoening. Sommige mensen hebben het nu eenmaal nodig. So be it. Misschien wel altijd. Tja is niet anders.. liever zonder maar die diabeet wil ook liever geen insuline spuiten maar heeft geen keus, zo zie ik het ook. Bovendien staat er nergens op je voorhoofd dat je deze medicijnen slikt. Ik vind het zelf juist een teken van dat je wilt knokken en niet bij de pakken neer gaat zitten maar beter wilt worden. Nogmaals ik herken je gevoel wel hoor, vroeger had ik er ook heel erg moeite mee. Nu totaal niet meer heb het geaccepteerd en ben er open over in mijn omgeving. Nooit een nare opmerking over gehad.
Hier de link over die dna speekseltest. Hij wordt vergoed door je verzekering en kan aangevraagd worden door je huisarts. Kan wel zijn dat een gedeelte van je eigen risico afgaat.

https://www.stjansdal.nl/medische-infor ... dicatielab
Hoe is het bij jullie allemaal? Ik merk dat er steeds meer goede dagen komen. Weinig last gehad van de ophoging. Alleen maag/darm klachten maar dat is nu voorbij.
Hey na echt een goede week met kleine dipjes maar zelfs dagen nergens last van was daar gisteren avond ineens weer die onrust en vandaag ook dan baal ik zo he bah kan wel huilen gewoon ik weet dan geen weg met mezelf

Hoe met de rest ?

Elsbelth herken je dit ?
Hi,

Ik was ff druk, maar ik meld me ook.. :)

Elsbels wat fijn dat de bijwerkingen van Setraline ophoging reuze meevallen. Ik ben eerst ook steeds met 25 mg verhoogd, maar de laatste keer met 50 mg ineens.
De laatste kee had ik ook zeker wat meer klachten.
Maar gelukkig begin ik me na 3 weken op deze dosis nu, ook beter te voelen :)
Wat een goede tip, over dat uitzoeken met een test welke antidepressiva bij je past. Ik ga dat ook overwegen te vragen..geen idee of de huisarts dat goedkeurt .
Weet je wanneer je de uitslag krijgt?

Pia: hoe gaat het nu met jou? Weet je al wat wijsheid is wbt verhogen of overstappen?

Punttaart naar hè dat je stemming zo kan schommelen. Ik herken het helemaal.
Vaak ook getriggerd door hormonen of slaapgebrek etc.
Onthoud dat er ook weer goede dagen komen! :rose:
Vind ik zelf ook altijd lastig hoor, als ik een slechte dag heb raak ik al in paniek van de gedachte dat het misschien nooit meer goed komt .
He Eviva ja ! Dat is het dan meteen he oooh dadelijk komt het nooit meer goed
Dat zit bij de angst ingebouwd geloof ik
Nemen jullie ook iets van een een pam en hoeveel ?
Ik soms een halve voor slapen.
@punttaart ja ik herken dit helemaal. Die onrust volgt bij mij meestal na een mindere periode. Het schijnt ook goed te helpen om dan de trap op en af te rennen..springen of wat dan ook..iets om die spanning weg te laten vloeien. Ik deed dit ook alleen zit momenteel met rugklachten dus houd ik het bij wandelen.

@Eviva ik ga vrijdag naar de huisarts dus ik zal dan wel horen of het mogelijk is en wanneer ik dan uitslag enzovoort krijg. Ik ben wel heel benieuwd.

Ik ga binnenkort ook beginnen met haptonomie. Dit om ook de lichamelijke kant van de klachten te benaderen.

Ik neem alprazolam voor het slapengaan. Zorgt ook dat de onrust in het hoofd wat getemperd wordt.
Dat vind ik dan zo raar zo’n goede week en dan poef daar is weer die onrust

Moeilijk hoor als je je dan weer zo oké hebt gevoelt

Therapeut zegt dat het op en af zal gaan pfff

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven