Reïncarnatie, bewustzijn, dood

17-02-2018 17:40 204 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb vorig jaar een soort aanvaring gehad met de dood, waar ik op zich liever verder niet op in wil gaan. Een van de gevolgen ervan is dat ik me extra ben gaan verdiepen in de dood, en met name de volgende vragen: is er iets na de dood, zo ja, wat dan en kan het menselijk bewustzijn los van het lichaam bestaan.

Ik ben christelijk opgevoed, maar denk al decennialang dat het bestaan van een god of opperwezen zoals beschreven in de bijbel, evenals van de christelijke hemel en hel, erg onwaarschijnlijk is. Ik heb tientallen jaren gedacht dat het het meest logisch en waarschijnlijk is dat er na de dood helemaal niks is. De dood is een einde aan alle bewustzijn. Ik vond dat een heel fijne gedachte, omdat ik nou bepaald geen prettig leven heb gehad. Dat ik daar niks meer van zou weten na de dood, dat er helemaal geen ‘ik’ en geen (zelf-)bewustzijn meer zou zijn dat wat voor ervaringen dan ook kon hebben, vond ik enorm troostend.

Na mijn ‘ontmoeting’ met de dood ben ik me dus zoals gezegd meer in het onderwerp gaan verdiepen, En ik kwam steeds meer aanwijzingen tegen dat ons bewustzijn misschien ook los van het lichaam kan bestaan, dat er een onstoffelijk deel van ons na de dood voortbestaat en dat reïncarnatie mogelijk is. Ik ben daar helemaal niet blij mee (reïncarnatie lijkt mij op een bepaalde manier pas echt de hel: het ene na het andere ellendige leven moeten lijden), maar kan het niet negeren.

Nu ben ik op zoek naar mensen die over dit onderwerp willen praten en naar goede informatiebronnen over deze onderwerpen, vooral boeken en websites, en misschien zijn er mensen die hun persoonlijke ervaringen willen delen.
Hier een worteltje, daar wat groen, lekker rennen in het gras.
Wat was het leven makkelijk toen ik nog een konijntje was.
merlineke schreef:
17-02-2018 19:52
Ik denk niet dat een bde voldoende bewijs is voor een leven na de dood. Als deze mensen al echt dood geweest zijn, waar ik niet zeker van ben, dan zijn ze maar heel kort dood geweest en zegt hun ervaring hooguit iets over de eerste minuten na het overlijden, of liever gezegd, de eerste minuten na het stoppen van het hart, niet noodzakelijkerwijs na het stoppen van het functioneren van de hersenen. Wie weet is een bde iets dat je in de eerste fase van het doodgaan ervaart, en houdt dat na een poosje op. Misschien ook niet. Het allerbelangrijkste probleem bij het beoordelen van wat een bde is lijkt me wel dat, wat deze mensen ook overkomen is, ze niet zo dood waren dat ze niet terug konden komen. Maar bepaalde aspecten van bdes wijzen er naar mijn idee wel op dat ons bewustzijn mogelijk niet, of niet alleen, het product is van onze hersenen, maar er onafhankelijk van kan bestaan. Wij hebben wel onze hersenen nodig om bewustzijn te ervaren, maar het bestaat ook los daarvan. Je kan het vergelijken met radiosignalen. Die bestaan altijd, maar we kunnen ze alleen horen via een radio.
Eens. Een ervaring is sowieso nooit "bewijs". Dat heel veel mensen wereldwijd dezelfde ervaring hebben, is wel heel interessant! Verklaringen van medici dat het zou komen doordat de hersenen zuurstoftekort hebben gaat er bij mij echt niet in. Hoe kan het dat iemand tot in detail alles heeft gezien en gehoord, terwijl ie daar zonder hartslag en met de ogen dicht lag? Ik vind het werkelijk intrigerend.
merlineke schreef:
17-02-2018 19:56
Verhalen van jonge kinderen zijn ook iets dat mij doet denken dat reincarnatie mogelijk zou kunnen zijn. Verhalen van volwassenen vind ik minder betrouwbaar, omdat de kans groter is dat zij het uit hun duim zuigen om interessant te doen. Verhalen onder hypnose vertrouw ik ook niet altijd. Maar jonge kinderen, die spontaan verhalen vertellen die controleerbaar juist zijn, vind ik een sterk argument. Tenzij hun ouders het allemaal verzinnen of in scene zetten of de kinderen iets influisteren.... tja, ik blijf sceptisch.
kinderen kunnen geen onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid. grappig dat je juist hen betrouwbaar vindt
merlineke schreef:
17-02-2018 19:56
Verhalen van jonge kinderen zijn ook iets dat mij doet denken dat reincarnatie mogelijk zou kunnen zijn. Verhalen van volwassenen vind ik minder betrouwbaar, omdat de kans groter is dat zij het uit hun duim zuigen om interessant te doen. Verhalen onder hypnose vertrouw ik ook niet altijd. Maar jonge kinderen, die spontaan verhalen vertellen die controleerbaar juist zijn, vind ik een sterk argument. Tenzij hun ouders het allemaal verzinnen of in scene zetten of de kinderen iets influisteren.... tja, ik blijf sceptisch.
kinderen kunnen geen onderscheid maken tussen fantasie en werkelijkheid. grappig dat je juist hen betrouwbaar vindt
kimmetjee1990 schreef:
17-02-2018 19:22
Zelf heb ik me ook een hele tijd verdiept in dit onderwerp ik ben er van overtuigd dat we in staat zijn de dood uit te stellen tot dat diegene zelf het leven los laat ( gaat lijkt mij lang niet altijd op als je bijvoorbeeld op slag dood bent bij een ongeluk ofzo) daarnaast geloof ik zeker dat er meer is buiten om het lichaam.. reïncarnatie vind ik ook interessant, een tijd terug heb ik het boek ‘mama vroeger was ik’ gelezen dat boek staat vol met verhalen van kinderen die zeggen eerder geleefd te hebben en gaan ze ook alles uitzoeken.
Interessant.
Je hoort inderdaad weleens van die verhalen over mensen op hun ziekbed die hun laatste adem pas uitblazen nadat bv de kinderen of een andere dierbare is langsgeweest. Alsof ze erop gewacht hebben.
Anderzijds ken ik ook gevallen van mensen die vochten tegen de dood en alsog vrijsnel het loodje legde dus er is niet echt een vinger op te leggen.
Ik heb wel sinds kinds af aan al voorspellende dromen, voordat iemand in mijn omgeving overleed, zwanger was of iets anders groots te gebeuren stond had ik het dus al gedroomd. Ik geloof daardoor dat het vaststaat wanneer iemand komt te overlijden. Misschien niet exact op de minuut maar als je tijd op is dan is het gewoon op.
Waar ik persoonlijk heel erg benieuwd naar ben is of de manier waarop je overlijd ook vaststaat.
shining_star schreef:
17-02-2018 20:20
Eens. Een ervaring is sowieso nooit "bewijs". Dat heel veel mensen wereldwijd dezelfde ervaring hebben, is wel heel interessant! Verklaringen van medici dat het zou komen doordat de hersenen zuurstoftekort hebben gaat er bij mij echt niet in. Hoe kan het dat iemand tot in detail alles heeft gezien en gehoord, terwijl ie daar zonder hartslag en met de ogen dicht lag? Ik vind het werkelijk intrigerend.
mensen hebben dezelfde ervaringen omdat ze zich inbeelden dezelfde ervaringen te hebben. En ze krijgen er ook nog aandacht voor
S-Meds schreef:
17-02-2018 20:26
mensen hebben dezelfde ervaringen omdat ze zich inbeelden dezelfde ervaringen te hebben. En ze krijgen er ook nog aandacht voor
Vind ik niet echt logisch. Er zijn zat mensen die zo in shock zijn/waren dat ze hun ervaring helemaal niet willen delen.
Merlineke, ik heb ook eens ergens gelezen dat het misschien zo zou kunnen zijn dat onze hersenen slechts een "ontvanger" zijn van ons bewustzijn en deze er verder los van staat.
*Leest mee* :)
Boni pastoris est, tondere pecus, non deglubere.
shining_star schreef:
17-02-2018 20:28
Vind ik niet echt logisch. Er zijn zat mensen die zo in shock zijn/waren dat ze hun ervaring helemaal niet willen delen.
hoe kan je dat nou weten als ze hun verhaal niet willen delen?
al die BDE's zijn voorgekookte verhalen volgens een vast patroon. Overigens is de grote gemene deler dat mensen die het hebben ervaren niet dood zijn geweest.
shining_star schreef:
17-02-2018 20:30
Merlineke, ik heb ook eens ergens gelezen dat het misschien zo zou kunnen zijn dat onze hersenen slechts een "ontvanger" zijn van ons bewustzijn en deze er verder los van staat.
pardon? bewustzijn staat los van hersenen? dus mensen met hersenletsel die vegeteren maken geen contact en het heeft verder niets met hun hersenen te maken?
shining_star schreef:
echt wat dom
hoe verklaar je alzheimer
S-Meds schreef:
17-02-2018 20:34
pardon? bewustzijn staat los van hersenen? dus mensen met hersenletsel die vegeteren maken geen contact en het heeft verder niets met hun hersenen te maken?
Nou nou, doe maar rustig hoor :)
Ik denk aan zoiets als; de zender wordt goed uitgezonden maar de ontvanger is kapot, de radio (je hersenen dus).
Ik denk dat wanneer je over reïncarnatie spreekt, je het niet over het bewustzijn hebt, maar over ziel en geest. En dat de ouderdom in die zin re-generatie is en de dood niet het einde maar een soort transformatie van het leven. Het is dat ik niet van wierook hou.
anoniem_327565 wijzigde dit bericht op 17-02-2018 22:00
40.21% gewijzigd
shining_star schreef:
Warm...
shining_star schreef:
17-02-2018 20:37
Nou nou, doe maar rustig hoor :)
Ik denk aan zoiets als; de zender wordt goed uitgezonden maar de ontvanger is kapot, de radio (je hersenen dus).
Het brein is een transceiver en decoder. Je bent niet je brein en ook je gevoel huist daar niet...
En reïncarnatie, toen het nog mogelijk was, betreft de 'spirit' niet de 'soul' (ik gebruik de Engelse termen omdat geest, ziel, denkvermogen en psyche vaak door elkaar gehaald worden)
S-Meds schreef:
17-02-2018 20:23
Alleen als datgene wat zei vertellen geverifieerd is en waar blijkt te zijn! Natuurlijk hecht ik geen waarde aan de opmerkingen van een kind van 3 dat enkel zegt 'vroeger was ik straaljagerpiloot'!
shining_star schreef:
Dat is ook wat ik bedoelde te zeggen eerder in dit topic.
S-Meds schreef:
echt wat dom
hoe verklaar je alzheimer
Hersenen zijn defect en kunnen het bewustzijn niet meer doorgeven.
S-Meds schreef:
Juist wel! De hersenen zijn kapot en kunnen het bewustzijn niet meer correct doorgeven. Maar deze theorie is niet bewezen. Vooralsnog is het niet meer dan een theorie. Wel een heel interessante.
merlineke schreef:
17-02-2018 21:28
Alleen als datgene wat zei vertellen geverifieerd is en waar blijkt te zijn! Natuurlijk hecht ik geen waarde aan de opmerkingen van een kind van 3 dat enkel zegt 'vroeger was ik straaljagerpiloot'!
Oeps, het is natuurlijk 'zij', schaam, schaam... :-$
Jammer hoor, dat het allemaal weer meer van hetzelfde wordt, het was net zo'n interessant gesprek.
De overtuiging dat er niets goddelijks bestaat en het na de dood gewoon ophoudt en klaar is, is net zo goed een 'geloof' als alle andere wereldreligies.

Persoonlijk houd ik me (tot u toe) niet bezig met vragen over leven en dood, omdat je in dit leven toch geen absolute wetenschap verkrijgt over hoe het nu echt zit. En na je dood kun je niet terug om het anderen te laten weten.
Dus ik wacht gewoon mijn beurt af en merk het dan vanzelf (of niet).
Ik heb overigens persoonlijk een beetje moeite met Westerse mensen die het boedhisme en reincarnatie aanhangen. Niet zozeer omdat ik denk dat ze ongelijk hebben, want dat weet ik dus niet.

Maar in het deel van de wereld waar men in reincarnatie geloofd, is het leven over het algemeen niet echt een pretje. Een nieuw leven is dan ook eigenlijk een 'soort' straf en pas als je alles goed doet bereik je de zeer gewenste staat van het Nirvana waarbij je in het niets verdwijnt.

Ik heb me er niet in verdiept, maar heb wel altijd de indruk gehad dat de Oibibio -miljonairszoontjes die hier in het Westen het boedhisme en reincarnatie aanhangen dat meer doen vanuit de gedachte dat het leven een groot feest is en dat het zo jammer zou zijn als dat maar bij 1 keer zou blijven.

Dat is nogal een volstrekt ander uitgangspunt.
Het is wel bijzonder dat we in een tijdperk leven waarin we sommige doden kunnen oproepen door ze op youtube op te zoeken, zoals Kurt Cobain.
ghostbird schreef:
17-02-2018 22:14
Het is wel bijzonder dat we in een tijdperk leven waarin we sommige doden kunnen oproepen door ze op youtube op te zoeken, zoals Kurt Cobain.
:-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven