Taboe? Schaamte? Deel 3

02-07-2010 21:36 2969 berichten
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.

Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!

Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.

Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Oh wat is het daar spannend, Buikje! Wat zou het mooi zijn als jij daar nog bent als ze gaat bevallen! Zoiets blijft heel bijzonder!

Ben benieuwd hoe Kip het is vergaan bij de psych. Ze had al aangegeven hier vandaag niet te zijn, dus zal het misschien nog even duren voordat we weten hoe het is geweest. Heb aan haar zitten denken. Hopelijk viel het mee.

Doeg!
Bah ik ben zo moe vanavond...

Heb ook eigenlijk geen zin in komend weekend, althans het reizen en het gedoe er omheen. Zal morgen wel weer zin hebben, denk ik, hoop ik...

Heb nog een ander ding waar ik over na moet denken. Via via kreeg ik een soort werk aangeboden.... ik heb niks met dat aanbod gedaan maar nu begon iemand er weer over. Ik weet er nog niks van, of het vrijwillig is of betaald.... Ik kan vanavond ook echt niet bedenken wat ik er mee wil. Heb de neiging om te zeggen: nee. Maar misschien beter dat ik even navraag hoe en wat.

Beetje vaag verhaal maar ik heb geen idee of de mensen van dat werk misschien op het forum zitten...

Hoop dat ik er aan denk dat ik er op terug moet komen. Vandaag kwam het ter sprake en dacht ik: Maar ik heb het nog niet met de forumdames overlegd?!
Ik vind wel dat je eerst met ons moet overleggen moon voordat je belangrijke beslissingen neemt

Goedemorgen allemaal.

Gisteren naar mijn psych geweest, mijn zus was mee.

Hij heeft alles nog eens rustig uitgelegd. Ik schrijf het even op, haal het misschien weer weg. Wil het eigenlijk ook voor mezelf even opschrijven.

Ik vond het wel heel fijn dat mijn zus erbij was.

We hebben het gehad over het benoemen van mijn problematiek, niet eens zozeer om er een etiket op te plakken maar meer om de juiste hulp te krijgen.

Toen ik daar een jaar geleden kwam was ik depressief, dat ben ik nu niet meer. Schizofreen ben ik ook niet, wel voldoe ik aan voldoende kenmerken voor het etiket borderline.

Met het etiket borderline kan ik specifieke hulp krijgen, bijvoorbeeld lineham. Mijn psychiater heeft daar geen ervaring mee en daarom wil hij mij doorverwijzen naar iemand die die training kan geven.

Met die training kan ik beter leren met mijzelf om te gaan en bijvoorbeeld die wisselingen, uitschieters, overspoeld worden door emoties etc verminderen.

Nu opeens niet die studie gaan volgen is ook een uitschieter waar ik volgens mijn psych beter niet aan toe kan geven.

Dat had ik zelf ondertussen ook al bedacht

We gaan kijken of een instelling hier in de buurt (waar ik vroeger ook ben opgenomen) die specifieke therapie geeft. Dan kan ik daar naar toe verwezen worden. Eventueel ook voor een second opinion.

Waarschijnlijk zijn daar wel wachtlijsten. Tot die tijd blijf ik sowieso bij mijn psych, daarna waarschijnlijk alleen nog voor de medicatie.

Hij vermoedt ook dat ik me meer op mijn gemak voel bij een vrouw. Ik weet het niet, dat zal ik moeten ervaren.

Verder zei hij nog dat hij het afgelopen jaar teveel met mij mee is gegaan met 'zwabberen'. Wel therapie/afspraken en dan op het laatste moment weer niet door laten gaan of niks bespreken (vanuit mijn kant dus). Dat gaat hij ook in de overdracht opnemen.

Ohja en ik had ook nog zelf mijn medicatie verlaagd, Neem 's ochtends niks meer in. Daar was hij niet zo blij mee, omdat ik dan weer te snel wissel. Wel ga ik op den duur afbouwen omdat het geen medicatie is ( de ap) die ik lang moet slikken.

Ik moet voor mezelf nog bedenken wat ik van het etiket borderline vind. Ben ik nog niet uit.
Hee Kippie!

Op zich klinkt dit plan van aanpak best goed. Ben je zelf tevreden over het gesprek? Wat fijn dat je zus meeging.

Ik heb wel gehoord van Linehan, maar weet er niet zo heel veel van.

De psych gaat dus wat strenger worden. Hoe vind je dat?

En dat zelf afbouwen van de med's is NIET verstandig maar oh zo herkenbaar!

Merkte je zelf ook dat je minder med's nam? Voelde je het aan je stemming, angst, etc.?

Als je wil dat ik dingen edit straks, dan moet je dat maar even aangeven!

Kip, veel succes!
Hee Moontje,

Hoe is het gesteld met je zin in het weekend? Ik hoop dat je er inmiddels toch weer een beetje (veel) zin in hebt, want je hebt toch ook nog een hotelletje geboekt? Lijkt me superspannend om in je eentje naar zo'n hotel te gaan, maar het is voor jou geloof ik niet de eerste keer, toch?

Het wordt geloof ik wel mooi weer!

Je twijfelt natuurlijk, omdat je ons dan een paar dagen moet missen........ Ja, dat valt niet mee!! Ha ha!

Misschien heb je al wel op overig geschreven vandaag. Ik ga daar maar eens neuzelen.

Veel plezier als je gaat!
Alle reacties Link kopieren
Moon: ik hoop dat je een leuk weekend hebt! Ik herken dat geloof ik wel een beetje: je hebt iets leuks in de planning staan, maar er is ook wat gedoe omheen, dat ook energie kost. Vaak moet je (nou ja, ik in mijn geval dan, ik kan niet voor jou spreken) daar even doorheen en dan blijkt het dat het toch leuk is!

Nou ja, kleine nuancering: meestal, als je echt bij je gevoel stil staat, voel je wel of je even moet doorzetten of dat iets echt niet ok is.

Veel plezier dit weekend!

O ja, hier had ik nog niet op gereageerd (wel gelezen), maar wat leuk van die opleiding (ben wel benieuwd wat je wilt gaan doen trouwens, maar snap best als je het niet wil noemen!) en dat ze best flexibel zijn.

Gipsy: volgens mij heb jij een hele lieve zus!

Ook al weet je niet wat je van je etiket moet vinden, het kan je nu wel een handvat geven voor wat betreft het vinden van de juiste therapie. Ik hoop dat de beoogde methode je kan helpen.

Wat betreft zo'n etiket, uiteindelijk ben je niet anders, het heeft alleen nu een naam. Nou ja, dat weet je vast wel. Maar je bent dus nog steeds Gipsy. Gipsy met veel leuke kanten en ook wat problemen en die problemen hebben nu een naam.

De rest:
Hier gaat het wel enzo.

zeurgedoe / ).

Nou ja, klinkt toch wel behoorlijk als een stom excuus, maar het lukt me ook niet om het hele psyche gebeuren maar uit te vlakken.

Waarom toch die 2 kanten: enerzijds best kwaliteiten hebben en het anderzijds weer verprutsen.

en blabla etc.
quote:Annemeike schreef op 20 augustus 2010 @ 11:02:

Hee Kippie!

Op zich klinkt dit plan van aanpak best goed. Ben je zelf tevreden over het gesprek? Wat fijn dat je zus meeging.

Ja ik ben wel tevreden. Ik vond het echt heel fijn dat mijn zus erbij was. Ik kan dan bij haar nog even wat dingen checken als ik ergens over twijfel. heeel soms trek ik een beetje te snel conclusies dus dan is een neutrale blik wel erg prettig.

Ik heb wel gehoord van Linehan, maar weet er niet zo heel veel van.

De psych gaat dus wat strenger worden. Hoe vind je dat?

euhm hij gaf als voorbeeld dat hij dan zou zeggen dat ik elke week langs moest komen. Toen zei ik, denk je dat ik kom als ik moet.

Dus... Beetje kinderachtig maar het werkt echt alleen als ik er zelf achter sta. Mij verplichten werkt alleen maar averechts.

Maar ik kan mezelf ook wel overtuigen met goede argumenten om een wekelijkse therapie aan te gaan. Is denk ik wel heel goed voor me. Volgens mij werkt het bij mij het beste als ik zelf iets beslis, mij iets verplichten werkt juist niet zo goed (herkenbaar? )En dat zelf afbouwen van de med's is NIET verstandig maar oh zo herkenbaar!

Merkte je zelf ook dat je minder med's nam? Voelde je het aan je stemming, angst, etc.?

Ik voel me vooral overdag veel meer helder. Heb het idee dat die watten die in mijn hoofd zaten en me het denken heel moeilijk maakten weg zijn. Ik slik de medicatie (2) nog wel 's avonds he.

Ik heb nog geen gekke dingen, hoop ook dat die niet komen. Maar wel dat ik me meer focus op dingen, of iets echt is of dat ik het verzin. Maar dat zou ook weer door de angst van het 's ochtends stoppen met de ad kunnen komen.

Als je wil dat ik dingen edit straks, dan moet je dat maar even aangeven!

Kip, veel succes!

Zoo wel even genoeg over mijzelf.

Hoe gaat het met jou annemeike?

Kun je je al wat beter concentreren? En ben je nog bij de bloempotpsych geweest?

GE: je hebt mail
Ik ben weer terug.

Een hele dikke voor Gipsy. Ik vind dat je goed bezig bent. En heel fijn dat je zo'n lieve zus hebt.

Ook een voor GE. Ik weet niet wat je in je verwijderde post hebt geschreven hebt, maar ik heb het gevoel dat het wel een hug waard is.

En de bloempotpsych houden we erin

Annemeike, goed dat je je excuses hebt gemaakt aan de bloempotpsych. Vind het wel hilarisch dat alle bloempotten nu uit haar spreekkamer weg waren. Al die bloempot-gooiende cliënten ook
mooie term, de bloempotpsych...

En ook een van mij voor iedereen!
van mij ook
Automutilatie, wat is dat toch een enorme taboe nog steeds.

Nee, die littekens komen niet van de BBQ (whut? Is me serieus al meerdere keren gevraagd) Of de ovens op mn werk. Ja, dat heb ik zelf gedaan, ja, achteraf gezien waren hechtingen opzich wel nodig geweest.

Aanstellerij? Nee, maar leuk dat je me bij die 15 % schaart waar dat wel van bij toepassing is, geen wonder dat vrijwel niemand enig idee heeft waar dit fenomeen daadwerkelijk vandaan komt en hoe het op te lossen. De echte patiënten vind je niet als ze er nog midden in zitten.

OF je bent een emo puber (die bestonden zelfs in mijn tijd nog niet) OF een aandachts trekker zelfs al ben je klinisch al wijd en breed genezen, whooptidoo, stigma! Welnee joh!

Oh, ik weet blijkbaar niet wat echte stress is? Sorry hoor, zal je niet meer lastig vallen nadat je er naar gevraagd hebt (ook meerdere keren gebeurd)

Deze opmerkingen krijg ik trouwens nog steeds vrij vaak. Depressies zie je niet dus ben je binnen 1 maand maar weer OK.

Psychische stoornissen zijn de grootste taboes die ik ken, samen met seksuele. Hendig zeg. *insert struisvogel*
Goh hier ben ik lang niet geweest. Sorry!!!!

Djips even nav van wat je op het Tijds-topic zei: Goed zeg, dat je het eens rustig bij een etentje gaat bespreken met je moeder en zus. Mag ik even zeggen dat ik vind dat je psych klinkt als een zeer goede en betrokken professional? Fijn om te lezen zeg!

En eehhh... ik hou ook niet van dingen die moeten. Bijna niemand trouwens. Ik benoem naar mijn clienten hoogstens een advies (maar meestal slechts de mogelijkheden), en dan ga ik extreem achterover leunen, en benoem dat ze lekker zelf moeten weten wat ze gaan doen, en dat ik dat dan nog wel terughoor van ze. Dan kiezen ze eigenlijk altijd voor het juiste, en voelen ze zich niet gedwongen.
volgens mij pak jij dat heel goed aan frizz

Heeft er wel eens iemand een bloempot naar je hoofd gegooid?

(mag ik daar wel grapjes over maken annemeike?)

@de rest: ik ga vanavond uit eten met mijn moeder en zus. Even mijn moeder bijpraten over de diagnose en de gewijzigde behandeling. Mijn moeder maakt zich op het moment veel zorgen dus wie weet kan ik die een beetje wegnemen.

Verder weet niemand het en dat wil ik voorlopig even zo houden.
Oh en hoi magdalan.

Ik heb je bericht vanochtend gelezen en nu weer en ik snap niet wat je wilt zeggen, behalve dat er een taboe op automutilatie rust.
Djips ik denk dat Magdalan reageert op wat er in de eerste posting van dit topic staat?

Oh ja, ik had wel iets opgevangen gehoord over dingen die door de lucht vlogen, maar had de essentie gemist.

Maar Djips, op mijn vorige werkplek heb ik ook weleens zulke dingen meegemaakt hoor, telt een blikje cola ook? En verbale dreigingen? Maar dat zijn dingen die ik vaak erger vind voor de client dan voor mezelf, vaak is diegene zelf verward, angstig of heel boos en dat gun je niemand.
Ik heb geen tijd om bij te lezen (nee duh moon je bent een weekend weg en hoort niet eens te forummen)

Maar wil even en
Ook van mij een

Ik lees dat er wat nieuwe ontwikkelingen zijn hier en daar. Veel sterkte met de veranderingen, met name Gipsy.

Verder lees ik morgen even terug, ben vandaag weer zeer wazig. Sorry dat ik een tijdje niet ben geweest!
Morisson

Waar is annemeike toch?

Gesprek met mijn moeder ging goed, ze was blij dat ik het heb verteld en reageerde heel goed en neutraal.

Kleine discussie gehad over mijn medicatie, ik ben namelijk helemaal gestopt met de AP.

Kon van de week mijn lievelingsbroek niet meer aan en ik was het helemaal zat.

Misschien niet echt verstandig, maar ik voel me er wel goed bij.

Was nog wel grappig, ik was met mijn zus even buiten een sigaret gaan roken en je kon daar een hennatattoo laten zetten.

Ik kwam weer terug aan tafel met de mededeling: 'ik ga zo een tattoo laten zetten'. Geloof dat mijn moeder wel een hartverzakking kreeg
anoniem_90037 wijzigde dit bericht op 22-08-2010 11:19
Reden: spelfoutjes
% gewijzigd
Morisson: hoop dat je je vandaag beter/minder wazig voelt.

Gipsy: haha, heb je uiteindelijk nog een tattoo laten zetten? Fijn dat je een ok gesprek had met je moeder! Ik kan me voorstellen dat je van die medicatie af wilt en je hebt vast al heel vaak alle voor- en nadelen tegen elkaar afgewogen. Hoop dat het allemaal goed gaat!

Annemeike: hoe is het met jou?

--------------------

.
Maar het komt ook wel weer goed.
Hee! Na een paar moeilijke (zacht uitgedrukt) dagen, kan ik eindelijk weer eens posten. Kom net van de andere afd. en het gaat wel weer.

Ik vind bloempotpsych een prima benaming hoor, Kip! En natuurlijk mag je er grappen over maken. Dat doe ik ook en het maakt het allemaal wat minder ernstig!

Ik ga even bijkomen in mijn eigen kamer en later evem reagerem hier, ok?
Ha Annemeike, fijn dat het weer wat beter gaat en dat je weer op je eigen kamer bent.
Ha, fijn weer iets van je te lezen, Annemeike! Rust maar goed uit!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven