Taboe? Schaamte? Deel 3
vrijdag 2 juli 2010 om 21:36
Dit is het derde deel van het topic Taboe? Schaamte? Een topic dat ik bijna een jaar geleden startte om het taboe rond schizofrenie te doorbreken. Een aandoening die mij zoveel parten speelt dat ik al vele jaren op een afdeling van een instelling woon. In de vorige delen van dit topic heb ik dit kunnen delen, maar ook heel veel kunnen leren van forummers die ook een aandoening hebben (psychisch en/of lichamelijk) of vanuit hun werkervaring postten of gewoon geïnteresseerd waren.
Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!
Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.
Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
Wat ook de reden is van posten, we praten gewoon lekker verder en iedereen is welkom om mee te praten! Hopelijk hebben we weer net zo veel steun aan elkaar en kunnen we weer samen veel lachen en/of huilen!
Of schizofrenie in de maatschappij nog een groot taboe is, blijft voor mij interessant. Maar dat geldt net zo goed voor andere aandoeningen of ze nou psychisch of somatisch zijn.
Nou ja, voor degenen die nog niet bekend zijn met dit topic, zie eerste post.
woensdag 18 augustus 2010 om 11:54
Fritza, jouw bericht geeft mij ook zoveel hoop! School begint over anderhalve week en ik ben verlamd van angst. Ik durf niet terug naar de plek waar het allemaal begon, die paniekaanvallen. MAAR. Ik ben toch wel vooruit gegaan en ik heb medicatie plus een klasgenoot die ik voor 100% vertrouw. En ik wil zo graag. Ik wil zo graag psychologe worden, met een goed hart en begrip voor de mensen die bij me komen en mijn hulp nodig hebben. Dank voor je post, ik weet dus dat het niet onmogelijk is.
Moon, ik heb precies hetzelfde. Aan de ene kant wil ik het niet vertellen want dan moet ik. Maar ik bedenk me ook dat ik zomaar weer uit kan vallen en dan heb ik liever dat iemand weet waarom. Dus dat het geen luiheid is ofzo. Maarja, toch. Het voelt zo rot om toe te moeten geven dat je misschien niet 'normaal' zal kunnen meedraaien...
GE: Ook voor jou een . Ik hoop dat je je gauw beter gaat voelen!
Een heel fijne dag gewenst allemaal, ik hoop dat de zorgen mee zullen vallen!
Moon, ik heb precies hetzelfde. Aan de ene kant wil ik het niet vertellen want dan moet ik. Maar ik bedenk me ook dat ik zomaar weer uit kan vallen en dan heb ik liever dat iemand weet waarom. Dus dat het geen luiheid is ofzo. Maarja, toch. Het voelt zo rot om toe te moeten geven dat je misschien niet 'normaal' zal kunnen meedraaien...
GE: Ook voor jou een . Ik hoop dat je je gauw beter gaat voelen!
Een heel fijne dag gewenst allemaal, ik hoop dat de zorgen mee zullen vallen!
woensdag 18 augustus 2010 om 14:58
Hello!
Ik probeer weinig te forummen vandaag... hoop dat het lukt.
Ik had vanochtend telefoon van die opleiding. Rond 10 uur, maar ik lag nog in bed. (Of eigenlijk weer in bed... heb om 8 uur bloed laten prikken en ben daarna weer terug in bed gegaan want ik was nog heel moe)
Dacht al dat zij het waren, heb wel opgenomen. Ik had nog nauwelijks stem... heb gevraagd of we op een ander moment konden bellen. Als t goed is belt ie morgen.
Heb zojuist de mail verstuurd waarin staat dat ik iets mankeer. Ik had de tekst al in een word-document gezet maar wilde t nog nakijken.
Dat is dus verstuurd en dan kunnen we t er morgen over hebben.
In feite is het gewoon onderhandelen. Bieden ze mij geen regeling aan dan zeg ik het niet te doen. Dat willen ze niet dus vermoedelijk zullen ze me toch tegemoet komen.
En voor hun cijfers is het ook niet goed als iemand begint en het niet afmaakt.
Zoals ik me nu voel moet ik het wel in één keer kunnen hoor. Maar je weet niet hoe het loopt. Heb afgelopen jaren vaak genoeg gedacht dat iets wel moest lukken en soms ging het toch niet. (dit heb ik al gezegd he... ik val in herhaling)
Anyway, de mail is eruit. Moon is niet meer perfect Nu maar afwachten.
Ik probeer weinig te forummen vandaag... hoop dat het lukt.
Ik had vanochtend telefoon van die opleiding. Rond 10 uur, maar ik lag nog in bed. (Of eigenlijk weer in bed... heb om 8 uur bloed laten prikken en ben daarna weer terug in bed gegaan want ik was nog heel moe)
Dacht al dat zij het waren, heb wel opgenomen. Ik had nog nauwelijks stem... heb gevraagd of we op een ander moment konden bellen. Als t goed is belt ie morgen.
Heb zojuist de mail verstuurd waarin staat dat ik iets mankeer. Ik had de tekst al in een word-document gezet maar wilde t nog nakijken.
Dat is dus verstuurd en dan kunnen we t er morgen over hebben.
In feite is het gewoon onderhandelen. Bieden ze mij geen regeling aan dan zeg ik het niet te doen. Dat willen ze niet dus vermoedelijk zullen ze me toch tegemoet komen.
En voor hun cijfers is het ook niet goed als iemand begint en het niet afmaakt.
Zoals ik me nu voel moet ik het wel in één keer kunnen hoor. Maar je weet niet hoe het loopt. Heb afgelopen jaren vaak genoeg gedacht dat iets wel moest lukken en soms ging het toch niet. (dit heb ik al gezegd he... ik val in herhaling)
Anyway, de mail is eruit. Moon is niet meer perfect Nu maar afwachten.
woensdag 18 augustus 2010 om 15:13
Okee die man belde meteen alweer. Ze willen me graag hebben
Zij willen ook niet dat je iets onafgemaakt moet stoppen dus als je door omstandigheden uitvalt kun je het blok daarna weer instromen en het alsnog halen. Dat gebeurt vaker.
Ben vergeten te vragen of ik dat zwart op wit mag en of daar nog kosten bij komen. Vraag ik volgende keer wel. Hij belt sowieso nog eens.
Zo... wel een opluchting maar ook eng. Nu moet ik wel
Zij willen ook niet dat je iets onafgemaakt moet stoppen dus als je door omstandigheden uitvalt kun je het blok daarna weer instromen en het alsnog halen. Dat gebeurt vaker.
Ben vergeten te vragen of ik dat zwart op wit mag en of daar nog kosten bij komen. Vraag ik volgende keer wel. Hij belt sowieso nog eens.
Zo... wel een opluchting maar ook eng. Nu moet ik wel
woensdag 18 augustus 2010 om 16:07
Morisson: over 1,5 week weer naar school, ik kan me voorstellen dat je het eng vindt. Mijn psychiater is ervan overtuigd dat eigen ervaringen je alleen maar beter maken in je werk in de hulpverlener. Als jij straks psycholoog bent kun je je beter verplaatsen in clienten dan anderen die niet zo een ervaring hebben.
Hoe gaat het met de bijwerkingen van de paroxetine? Wordt het al minder en heb je al het idee dat het begint te werken?
Hoe gaat het met de bijwerkingen van de paroxetine? Wordt het al minder en heb je al het idee dat het begint te werken?
woensdag 18 augustus 2010 om 16:12
jeetje doet hij nonstop boodschappen ofzo.
euhm tja, gezien de omstandigheden vind ik het wel terecht dat je even weg bent gegaan. Het is niet iets waar je echt wat mee kunt volgens mij, dus ontlopen lijkt me dan de beste manier. Die gevoelens heb je (voorlopig) toch en dan kun je je knap lullig voelen in de supermarkt.
Een loser ben je sowieso niet.
euhm tja, gezien de omstandigheden vind ik het wel terecht dat je even weg bent gegaan. Het is niet iets waar je echt wat mee kunt volgens mij, dus ontlopen lijkt me dan de beste manier. Die gevoelens heb je (voorlopig) toch en dan kun je je knap lullig voelen in de supermarkt.
Een loser ben je sowieso niet.
woensdag 18 augustus 2010 om 16:23
Het komt denk ik ook omdat we een gesprek gehad hebben en dat niet helemaal afgemaakt hebben. Nu heb ik bijna het idee dat we in de supermarkt daar weer verder over zouden moeten gaan.
Dat ik moet zeggen: het gaat weer een stuk beter hoor, gelukkig, blabla.
[edit]
Dus... ik ging liever een rondje om en dan ga ik straks weer naar die winkel.
woensdag 18 augustus 2010 om 16:40
Ik denk dat hij ook wel snapt dat de supermarkt daar niet echt de juiste plek voor is.
Zie je hem ook nog in een andere setting?
euhm en ja, vragen naar zijn baby zou wel attent zijn.
Weet je, ik had het laatst met iemand. Daar heb ik echt uren mee zitten praten. Voelde heel bijzonder, ik weet niet of het nou echt vlinders waren. Maar het was wel heel fijn dat er iemand was die me echt begreep. Is iemand die ik al heel lang ken (van kinds af aan), ruim 15 jaar ouder is en zelf psychische problemen heeft. Met name dat laatste maakte dat ik het zo fijn vond om met hem te praten omdat hij het echt begreep, dat ik een soort van vlinders voelde.
Zie je hem ook nog in een andere setting?
euhm en ja, vragen naar zijn baby zou wel attent zijn.
Weet je, ik had het laatst met iemand. Daar heb ik echt uren mee zitten praten. Voelde heel bijzonder, ik weet niet of het nou echt vlinders waren. Maar het was wel heel fijn dat er iemand was die me echt begreep. Is iemand die ik al heel lang ken (van kinds af aan), ruim 15 jaar ouder is en zelf psychische problemen heeft. Met name dat laatste maakte dat ik het zo fijn vond om met hem te praten omdat hij het echt begreep, dat ik een soort van vlinders voelde.
woensdag 18 augustus 2010 om 16:50
Ja precies... dat heb ik hier ook. En daar bovenop de schrik als ik hem zie ergens waar ik het niet verwacht.
(Hoewel ik de volgende keer beter naar de winkel kan gaan met t idee dat ie er wel is... dan schrik ik niet zo)
Ik vroeg me ook af sinds wanneer ik dit heb... Ergens in t voorjaar is het ontstaan denk ik, voornamelijk n.a.v. een paar mailwisselingen.
Nee idd hij zal wel snappen dat de supermarkt daar niet voor is... maar het voelt ook suf om alleen te praten: oh ga jij dat eten... nou lekker, ik eet lasagne.
Het ging ten tijde van dat gesprek eigenlijk zo kut dat ik nu graag wil zeggen: het gaat weer hoor.
Maar niet in de supermarkt.
Ja ik kan m via het vrijwilligerswerk bijv ook weer zien. Maar alles wat daarmee te maken heeft ontwijk ik al bijna twee maanden
Het komt wel goed en ook als ie gezien heeft dat ik m negeer kan ik dat wel uitleggen. Het voelde als een goede keuze om niet de winkel binnen te gaan, eigenlijk.
(Hoewel ik de volgende keer beter naar de winkel kan gaan met t idee dat ie er wel is... dan schrik ik niet zo)
Ik vroeg me ook af sinds wanneer ik dit heb... Ergens in t voorjaar is het ontstaan denk ik, voornamelijk n.a.v. een paar mailwisselingen.
Nee idd hij zal wel snappen dat de supermarkt daar niet voor is... maar het voelt ook suf om alleen te praten: oh ga jij dat eten... nou lekker, ik eet lasagne.
Het ging ten tijde van dat gesprek eigenlijk zo kut dat ik nu graag wil zeggen: het gaat weer hoor.
Maar niet in de supermarkt.
Ja ik kan m via het vrijwilligerswerk bijv ook weer zien. Maar alles wat daarmee te maken heeft ontwijk ik al bijna twee maanden
Het komt wel goed en ook als ie gezien heeft dat ik m negeer kan ik dat wel uitleggen. Het voelde als een goede keuze om niet de winkel binnen te gaan, eigenlijk.
woensdag 18 augustus 2010 om 16:52
Gips, ga jij die persoon vaker zien?
Soms is het heel fijn als iemand je begrijpt.
Dat vroeg GM ook tijdens het gesprek: Heb je iemand die je begrijpt?
Nou... ik kon IRL even niemand bedenken. Dacht wel (echt) aan het forum. Maar dat vond ik een raar antwoord, voor dat moment.
Heb het hele gesprek mijn zonnebril op gehouden. Zeer onbeleefd maar het voelde voor mij wat veiliger.
Soms is het heel fijn als iemand je begrijpt.
Dat vroeg GM ook tijdens het gesprek: Heb je iemand die je begrijpt?
Nou... ik kon IRL even niemand bedenken. Dacht wel (echt) aan het forum. Maar dat vond ik een raar antwoord, voor dat moment.
Heb het hele gesprek mijn zonnebril op gehouden. Zeer onbeleefd maar het voelde voor mij wat veiliger.
woensdag 18 augustus 2010 om 22:23
Fritza, dat is wel een positief verhaal over je studie en wat fijn dat het allemaal gelukt is destijds!
Green, ik hoop dat je je snel wat beterder voelt!
Veraantje en Schuddebuikje zijn er niet, maar ik weet dat ze het leuk vinden als ik even naar ze zwaai. Dus bij deze
Have fun, meiden!
Kippie, fijn dat je weer thuis bent. Ik hoop dat dat ook gaat. Anders kun je vast wel weer bij je zus terecht?
Morgen ga je naar de psych? Ben benieuwd! (Vergeet geen bloempot mee te nemen).
Moon, jouw plannen worden al aardig helder! Je bent goed bezig! Wanneer beginnen die lessen eigenlijk?
Morisson, hoe was je dag?
Janna heeft het vandaag erg druk IRL heb ik begrepen. Veel plezier en succes daarmee!
Snjo is moe en zit aan de Weense taart. En ik ben daar heel jaloers op!
Nootje kijkt hier niet vaak, maar ik zal toch even naar haar zwaaien voor als ze hier wel een keer weer binnenvalt
Frizz, zet je wel een foto op hyves van jou en je bril? Ik kan het nl niet zien op de meet!
Kijkt Berbke hier nog weleens??? Heee Berbke!
Iris voor jou een
Jumps en La Vie:
Alle anderen..........................
Green, ik hoop dat je je snel wat beterder voelt!
Veraantje en Schuddebuikje zijn er niet, maar ik weet dat ze het leuk vinden als ik even naar ze zwaai. Dus bij deze
Have fun, meiden!
Kippie, fijn dat je weer thuis bent. Ik hoop dat dat ook gaat. Anders kun je vast wel weer bij je zus terecht?
Morgen ga je naar de psych? Ben benieuwd! (Vergeet geen bloempot mee te nemen).
Moon, jouw plannen worden al aardig helder! Je bent goed bezig! Wanneer beginnen die lessen eigenlijk?
Morisson, hoe was je dag?
Janna heeft het vandaag erg druk IRL heb ik begrepen. Veel plezier en succes daarmee!
Snjo is moe en zit aan de Weense taart. En ik ben daar heel jaloers op!
Nootje kijkt hier niet vaak, maar ik zal toch even naar haar zwaaien voor als ze hier wel een keer weer binnenvalt
Frizz, zet je wel een foto op hyves van jou en je bril? Ik kan het nl niet zien op de meet!
Kijkt Berbke hier nog weleens??? Heee Berbke!
Iris voor jou een
Jumps en La Vie:
Alle anderen..........................
woensdag 18 augustus 2010 om 22:44
Nee Kip, denk aan je bloempot
Eind september begint het, Annemeike.
Er zijn verschillende opties (dag/avond) en ik twijfel nog tussen twee plaatsen. Ik moet de reistijd even opzoeken en dan zal ik jullie mogelijk nog lastigvallen met mijn dilemma
Misschien ga ik er morgen even naar kijken. Ik wil niet teveel dingen tegelijk regelen want dan word ik zo onrustig. Maar moet wel iets regelen zo nu en dan.
Even terugzwaaien
Eind september begint het, Annemeike.
Er zijn verschillende opties (dag/avond) en ik twijfel nog tussen twee plaatsen. Ik moet de reistijd even opzoeken en dan zal ik jullie mogelijk nog lastigvallen met mijn dilemma
Misschien ga ik er morgen even naar kijken. Ik wil niet teveel dingen tegelijk regelen want dan word ik zo onrustig. Maar moet wel iets regelen zo nu en dan.
Even terugzwaaien
woensdag 18 augustus 2010 om 22:53
donderdag 19 augustus 2010 om 00:09
Hej lieve meiden!
Ik ga jullie alleen even een geven, want ik heb verder geen puf om te gaan reageren.
Ik wil wel graag nog iets schrijven voor de 'nieuwe mensen'...
Met een aantal mensen hebben we binnenkort afgesproken om elkaar te meeten. Dat staat al een hele tijd en we willen het ook graag klein houden. Maar we gaan vast nog wel een keer afspreken en dan zijn jullie ook allemaal van harte welkom!
Vond het een beetje stom om wel af en toe hier er iets over te schrijven of te lezen, maar er niets over te zeggen dus vandaar!
Ik ga jullie alleen even een geven, want ik heb verder geen puf om te gaan reageren.
Ik wil wel graag nog iets schrijven voor de 'nieuwe mensen'...
Met een aantal mensen hebben we binnenkort afgesproken om elkaar te meeten. Dat staat al een hele tijd en we willen het ook graag klein houden. Maar we gaan vast nog wel een keer afspreken en dan zijn jullie ook allemaal van harte welkom!
Vond het een beetje stom om wel af en toe hier er iets over te schrijven of te lezen, maar er niets over te zeggen dus vandaar!
donderdag 19 augustus 2010 om 11:20
Annemeike!
Lolbroek. Ook ik moet vaak om je lachen omdat je van die geestige, onverwachte opmerkingen hebt.
Ik lees dat je je excusus al hebt aangeboden . Goed gedaan, advies is dus niet meer nodig.
@Moon: Wat goed van je
Heel knap dat je weer aan iets begint en toch de sprong durft te wagen.
@Kips:
Ik heb ook jouw plannen gelezen, volgende week al he?
Dat is snel zeg.
Fijn dat je dadelijk even langs de psych kan. Laat je weten hoe het is afgelopen?
Succes.
Lolbroek. Ook ik moet vaak om je lachen omdat je van die geestige, onverwachte opmerkingen hebt.
Ik lees dat je je excusus al hebt aangeboden . Goed gedaan, advies is dus niet meer nodig.
@Moon: Wat goed van je
Heel knap dat je weer aan iets begint en toch de sprong durft te wagen.
@Kips:
Ik heb ook jouw plannen gelezen, volgende week al he?
Dat is snel zeg.
Fijn dat je dadelijk even langs de psych kan. Laat je weten hoe het is afgelopen?
Succes.
donderdag 19 augustus 2010 om 11:58