Traject ADHD-testen volwassene

25-10-2020 11:14 57 berichten
Nu ik voor het eerst in 100 jaar weer een opleiding volg loop ik tegen veel dingen aan waar in vroeger op school het ook lastig mee had.
In die tijd nog werd afgedaan als gewoon een druk kind wat snel afgeleid is en door gedrag ook anderen afleidt.

Nu wil ik me dan toch eindelijk eens laten testen op adhd.

Hoe gaat dat precies in z'n werk, begin ik met een telefoontje naar de ha?
Wie heeft dit recentelijk gedaan en wil daar wat meer over vertellen?

Dingen waar ik het lastig mee heb:
Slechte concentratie
Erg lastig opslaan van info, zelfs als ik tegen me zelf zeg, 'concentreer je, concentreer je'
Vergeetachtig
Bewegelijkheid
Impulsief
Hak op de tak springen in gesprekken
Zinnen van anderen af willen maken, al verder zijn in mijn hoofd met gesprekken dan dat ze in het echt zijn
Drukte in mijn hoofd


Etc. etc. :-(
S-Meds schreef:
25-10-2020 13:28
met diagnose heb je nog steeds die concentratieproblemen. Je wil jezelf medicaliseren om de oorzaak buiten jezelf te leggen maar niemand gaat dit probleem oplossen en je kan echt leren om beter te studeren en je beter te concentreren ook als je adhd zou hebben.
Je weet dat het een neurologische afwijking is? En niet een kwestie van "beter je best doen" of "leren studeren"?
captain_hindsight schreef:
25-10-2020 13:31
En toch is het fijn om te weten of je een neurologische "handicap" hebt.
Je gaat een kreupele toch ook niet vragen om te leren hardlopen zonder hulpmiddelen?
Iedereen heeft wel 1 of andere handicap. Als we met zijn allen de zorg betaalbaar willen houden moeten we niet net overal labels op willen plakken. Een label ontslaat je niet van je eigen verantwoordelijkheid namelijk leren leven met de gebreken en talenten die je hebt
BosscheBol1984 schreef:
25-10-2020 12:05
Ja, opschrijven doe ik ook veel. Maar dat is op mijn stage helaas echt geen optie als ik aan het werk ben. Ik zit niet op kantoor of zo.
Ik verwacht ook zeker niet dat anderen rekening met mij gaan houden, maar zou wel willen kunnen aangeven waarom er soms dingen 10 x herhaalt moeten worden tegen mij.
En met een diagnose accepteert de stage begeleider dit wel?
Of is het niet meer zo erg?
hannaa46 schreef:
25-10-2020 14:51
En met een diagnose accepteert de stage begeleider dit wel?
Of is het niet meer zo erg?
Ze accepteert het sowieso hoor. Maar mss begrijpt ze het dan beter.
En ik doe echt superhard m'n best op school en op stage dus daar veranderd sowieso niets aan! Dus ik zoek echt geen excuses om wat minder mijn best te doen of zo.
Het is eerder andersom; dat ik het sneu vind voor haar dat zij met mij opgescheept zit.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
25-10-2020 13:32
Je weet dat het een neurologische afwijking is? En niet een kwestie van "beter je best doen" of "leren studeren"?
Ik denk dat het een combinatie is, het is niet zo dat je niet kunt leren om beter met ADD om te gaan. Je kan jezelf tips en trucs aanleren om zo beter door het leven te kunnen gaan.

Het is inderdaad niet zo dat het daarmee weggaat.

Ik ben inmiddels 41 en heb nu ongeveer 8 jaar de sticker!, maar in de jaren ervoor heb ik mijzelf zoveel dingen aangeleerd omdat ik er ontzettend moe van werd dat ik steeds tegen dezelfde dingen aan bleef lopen. Concentreren is bijvoorbeeld zo'n dingetje dat je niet aan kan leren, er zijn dagen dat dat heel goed gaat, maar er zijn dagen dat er echt gewoon helemaal niets uit mijn handen komt. Bloedirritant. Mijzelf dwingen helpt dan ook niet. Medicatie daarentegen helpt weer wel heel goed daarvoor.

Maar wat het allerbeste helpt is accepteren wie je bent, en "wat je hebt". Dan hoef je niet meer tegen jezelf te vechten en wordt het sowieso een stuk makkelijker. Ik merk dat nu ik geaccepteerd heb dat ik dagen heb waarop ik kan leren, maar er niets blijft hangen dat dat zo is. Dat ik een dag later gewoon een nieuwe poging ga doen. Door maar te blijven pushen loop je steeds tegen het gebrek aan concentratie aan. Dat wordt daardoor niet beter, maar juist slechter, in mijn geval dan. Ik ging dan tegen mijzelf zeggen dat ik moest focussen, nog even deze vraag en dan ben je klaar. 20 minuten later, nog die vraag niet gedaan en gefrustreerd dat het niet lukte. Nu stop ik gewoon als het echt niet wil. Dan ga ik in de avond of een dag later weer verder.

Het is eigenlijk een tijdje zoeken naar wat voor jou werkt. Welke methoden passen bij jou. Ik heb toen ik net begon aan de studie van alles opgezocht over hoe je nou het beste kon leren. Nu 2 jaar later ben ik erachter dat mijn beste manier de manier was die ik vanaf dag 1 al deed. Maar door al die dingen te proberen dacht ik dat ik het gewoon niet kon of zo. Doordat ik vertrouwen heb gekregen in mijzelf heb ik niet meer de drang om het zo te doen als anderen.
Op mijn werk in een open kantoortuin (wat een feest), kon ik mij gewoon echt maar 1 a 2 uur per dag echt concentreren. Vond dat zo erg, heb dat meerdere malen bij mijn leidinggevenden aangegeven, die deden er niets aan en toen bedacht ik mij, prima, dan doe ik wat ik kan en dan betalen jullie mij dus voor 6 uur ongeconcentreerd met andere dingen bezig zijn. Nu scheelde het wel dat ik in die 2 uur dat ik geconcentreerd kon werken ik bijna net zoveel deed als de mensen die de hele dag geconcentreerd aan het werk waren.

Eigenlijk is mijn boodschap (had ook een stuk korter gekund) accepteer wie je bent, leer leven met wat je hebt en zoek naar manieren om het allemaal wat makkelijker te laten gaan.

TO dat je het 10 keer moet vragen is helemaal niet erg, beter dat, dan dat je doet alsof je het begrijpt en je fouten maakt. Ik vraag me wel af, of je wel de juiste studie doet? Want als ik naar mijzelf kijk, ik kan me niet concentreren als ik iets niet leuk vind maar als ik iets heel erg leuk vind dan lukt me dat juist wel.
Bedankt voor je uitgebreide reactie Hecamel!
Ik vind de studie echt heel leuk en het werk net zo leuk! Maar het komt me niet aanwaaien, ik ben geen natuurtalent zeg maar.
Veel mensen in deze sector groeien er in op, en dat haal ik nooit meer in helaas.
BosscheBol1984 schreef:
25-10-2020 15:51
Bedankt voor je uitgebreide reactie Hecamel!
Ik vind de studie echt heel leuk en het werk net zo leuk! Maar het komt me niet aanwaaien, ik ben geen natuurtalent zeg maar.
Veel mensen in deze sector groeien er in op, en dat haal ik nooit meer in helaas.
jij denkt dat het anderen komt aanwaaien maar dat is niet zo, je bent echt niet minder of meer dan een ander
Alle reacties Link kopieren
Hoi... ik heb sinds vorig jaar maart de diagnose ADHD gecombineerde Type. Ik was toen 33.

De diagnose heeft een hoop puzzelstukjes op zijn plek gegeven en heb er geen seconde spijt van gehad om de stap te zetten richting diagnostiek.
Ik heb een diagnose in 1 dag gehad, bij ADHD centraal. Ze zijn er bekend met volwassenen, ook waarvan het moeizaam is om een ouder mee te nemen.

Ik had verwacht “gewoon” voor de diagnose te gaan. Maar het riep toch meer op dan ik mij had kunnen voorstellen. Praat gerust mee in de groep “(eindelijk) de diagnose ADHD”
Hoi MEFunny, bedankt voor je reactie, ik ga kijken op dat topic!
Alle reacties Link kopieren
BosscheBol1984 schreef:
25-10-2020 15:51
Bedankt voor je uitgebreide reactie Hecamel!
Ik vind de studie echt heel leuk en het werk net zo leuk! Maar het komt me niet aanwaaien, ik ben geen natuurtalent zeg maar.
Veel mensen in deze sector groeien er in op, en dat haal ik nooit meer in helaas.
Echt je moet jezelf niet onderschatten! Het grootste voordeel van add hebben vind ik is dat je anders denkt dan anderen. Je kan dus op een andere manier naar zaken kijken en zo dus van hele grote toegevoegde waarde zijn.

Het is niet alleen maar lastig! Er zitten ook ontzettend veel voordelen aan! Als je erachter komt waar jouw voordeel inzit kan je die gaan inzetten. En als je dat al weet, dan zet je anders zijn dan zeker in.
captain_hindsight schreef:
25-10-2020 13:32
Je weet dat het een neurologische afwijking is? En niet een kwestie van "beter je best doen" of "leren studeren"?
Daar lopen de meningen nogal over uiteen. Vooralsnog kan AD(H)D op geen enkele manier aangetoond worden in de hersenen en krijg je de diagnose op basis van een aantal kenmerken waar je aan moet voldoen om de diagnose te krijgen. Je kunt dus ook niet zomaar stellen dat het een neurologische afwijking is, want daarvoor is er nog veel te weinig bekend over AD(H)D (en andere psychische stoornissen).

Edit: even voor de duidelijkheid; meningen lopen uiteen over of het een neurologische afwijking is. niet over of het een kwestie van beter je best doen is.
MrsLady schreef:
25-10-2020 20:47
Daar lopen de meningen nogal over uiteen. Vooralsnog kan AD(H)D op geen enkele manier aangetoond worden in de hersenen en krijg je de diagnose op basis van een aantal kenmerken waar je aan moet voldoen om de diagnose te krijgen. Je kunt dus ook niet zomaar stellen dat het een neurologische afwijking is, want daarvoor is er nog veel te weinig bekend over AD(H)D (en andere psychische stoornissen).

Edit: even voor de duidelijkheid; meningen lopen uiteen over of het een neurologische afwijking is. niet over of het een kwestie van beter je best doen is.
Dat is zo. Volgens mij is de working hypothesis dat ADHD'ers andere breinen hebben maar dat we niet exact weten hoe. Zoiets toch?
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
25-10-2020 20:47
Daar lopen de meningen nogal over uiteen. Vooralsnog kan AD(H)D op geen enkele manier aangetoond worden in de hersenen en krijg je de diagnose op basis van een aantal kenmerken waar je aan moet voldoen om de diagnose te krijgen. Je kunt dus ook niet zomaar stellen dat het een neurologische afwijking is, want daarvoor is er nog veel te weinig bekend over AD(H)D (en andere psychische stoornissen).

Edit: even voor de duidelijkheid; meningen lopen uiteen over of het een neurologische afwijking is. niet over of het een kwestie van beter je best doen is.
ADHD is een neurologisch aangeboren “probleem”. Net als ASS. Dat is wel te onderzoeken. En ja, de diagnose word gesteld binnen gedragkenmerken volgens de DSM. Net alles alle andere diagnoses via de DSM. Het is alleen wel zo dat ADHD/ASS is aangeboren waardoor het eigenlijk zou moeten vallen onder een beperking en niet een psychiatrischste diagnose.
Vis mri scans is daadwerkelijk te zien dat hersenen anders werken dan mensen zonder...

Devraag van TO is hoe ze een eventuele diagnose kan krijgen, en dat is via de HA.
S-Meds schreef:
25-10-2020 17:52
jij denkt dat het anderen komt aanwaaien maar dat is niet zo, je bent echt niet minder of meer dan een ander
Dat zegt ze toch ook helemaal niet! Echt doe eens aardig!

To: tijdens mijn opleiding heeft mijn adhd sticker me enorm geholpen.
Tijdens mijn eerste opleiding had ik nog geen sticker en heb ik 9 jaar over mijn opleiding gedaan. Ondertussen wel een sticker en in de afgelopen jaren een hbo opleiding keurig binnen de tijd afgerond. Doordat ik nu weet waarom het vroeger nooit lukte met leren. Ik extra tijd kreeg voor mijn tentamens en ergens apart mocht zitten, zodat ik niet steeds afgeleid werd.
Dus ja, dat stickertje heeft echt wel nut! Ook bij het jezelf beter begrijpen!
MEFunny schreef:
25-10-2020 21:35
ADHD is een neurologisch aangeboren “probleem”. Net als ASS. Dat is wel te onderzoeken. En ja, de diagnose word gesteld binnen gedragkenmerken volgens de DSM. Net alles alle andere diagnoses via de DSM. Het is alleen wel zo dat ADHD/ASS is aangeboren waardoor het eigenlijk zou moeten vallen onder een beperking en niet een psychiatrischste diagnose.
Vis mri scans is daadwerkelijk te zien dat hersenen anders werken dan mensen zonder...

Devraag van TO is hoe ze een eventuele diagnose kan krijgen, en dat is via de HA.
Van ADHD en ASS wordt gezegd dat het aangeboren moet zijn, maar een ADHD diagnose krijg je als je kenmerken had voor je twaalfde. Dus dat sluit niet uit dat er ook personen die diagnose krijgen waarbij het niet aangeboren is. Er lijken inderdaad op MRI scans bij zowel mensen met ASS als ADHD andere hersenstructuren te zijn, maar daar is nog geen eenduidigheid over. Als dat zo was dan ging je namelijk echt niet meer diagnosticeren aan de hand van de DSM (wat uiteindelijk gewoon enigszins willekeur is), maar aan de hand van MRI's.

En TO moet inderdaad bij de huisarts zijn om een doorverwijzing te krijgen. Als ze belemmerd wordt in haar functioneren althans (in één van haar posts zegt ze dat ze goed functioneert). Anders is een diagnose al kansloos, want dat is bij elke DSM-classificatie één van de criteria.
captain_hindsight schreef:
25-10-2020 21:05
Dat is zo. Volgens mij is de working hypothesis dat ADHD'ers andere breinen hebben maar dat we niet exact weten hoe. Zoiets toch?
Zijn op dit moment verschillende working hypothesis, maar wel dat de essentie waarschijnlijk ergens in een breinstructuur of bij de neurotransmitters zit.
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
25-10-2020 11:47
Nou inderdaad zeg.

Die van mij had het binnen 5 minuten al door. Die deed eerst alsof hij bezig was met iets op zijn pc. Maar zat me ondertussen te observeren.

Na 4 vragen was hij er wel uit.

De praktijkondersteuner zei ook vrij snel dat hij dacht dat het adhd/ add was. Maar hij mag die diagnose niet doen.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
25-10-2020 11:57
Ik heb nog geen diagnose omdat ik nog in het diagnosetraject zit. Kwestie van tijd voordat ze aan gaan geven wat er wel of niet speelt.

Ik begrijp je antwoord niet helemaal moet ik zeggen.
Mocht ik ADHD hebben dan heb ik er mee leren leven ja, maar als je de oorzaak weet kan je ook wat makkelijker de gevolgen "tweaken".

Doordat iemand zich bepaalde manieren heeft aangeleerd om met bepaalde dingen beter om te gaan, kost een diagnose stellen meer moeite. Want op bv een vraag 'hoe doe je..' geef je dan het antwoord zoals je je hebt aangeleerd, maar juist dat aangeleerde kost wel meer energie. Daarom is een juiste diagnose belangrijk, zodat je de juiste aanpak krijgt. En als je weet waarom je problemen met bepaalde dingen hebt geeft dat een bepaalde rust en acceptatie.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
25-10-2020 21:35
ADHD is een neurologisch aangeboren “probleem”. Net als ASS. Dat is wel te onderzoeken. En ja, de diagnose word gesteld binnen gedragkenmerken volgens de DSM. Net alles alle andere diagnoses via de DSM. Het is alleen wel zo dat ADHD/ASS is aangeboren waardoor het eigenlijk zou moeten vallen onder een beperking en niet een psychiatrischste diagnose.
Vis mri scans is daadwerkelijk te zien dat hersenen anders werken dan mensen zonder...

Devraag van TO is hoe ze een eventuele diagnose kan krijgen, en dat is via de HA.

Dat wist ik niet.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
25-10-2020 21:56
Van ADHD en ASS wordt gezegd dat het aangeboren moet zijn, maar een ADHD diagnose krijg je als je kenmerken had voor je twaalfde. Dus dat sluit niet uit dat er ook personen die diagnose krijgen waarbij het niet aangeboren is. Er lijken inderdaad op MRI scans bij zowel mensen met ASS als ADHD andere hersenstructuren te zijn, maar daar is nog geen eenduidigheid over. Als dat zo was dan ging je namelijk echt niet meer diagnosticeren aan de hand van de DSM (wat uiteindelijk gewoon enigszins willekeur is), maar aan de hand van MRI's.

En TO moet inderdaad bij de huisarts zijn om een doorverwijzing te krijgen. Als ze belemmerd wordt in haar functioneren althans (in één van haar posts zegt ze dat ze goed functioneert). Anders is een diagnose al kansloos, want dat is bij elke DSM-classificatie één van de criteria.

Misschien is een mri weer erg duur.
Wel interessant.
Rotoorlog, ik zeg NEE tegen deze OORLOG.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de kosten voor een mri dermate hoog zijn dat ze dan toch maar afgaan op de symptomen.

Heb even gegoogled. ADHD is het best zichtbaar via een fMRI. Tarief daarvoor ligt op ongeveer € 10.000,-

Dus ja, een paar vragen beantwoorden en praten met een psychiater of psycholoog is dan een stuk goedkoper.

Een gewone MRI kost overigens ongeveer €300,- . Dus nog is dan een lijst invullen goedkoper.
Alle reacties Link kopieren
MrsLady schreef:
25-10-2020 21:56


En TO moet inderdaad bij de huisarts zijn om een doorverwijzing te krijgen. Als ze belemmerd wordt in haar functioneren althans (in één van haar posts zegt ze dat ze goed functioneert). Anders is een diagnose al kansloos, want dat is bij elke DSM-classificatie één van de criteria.
Ook niet helemaal waar, ik ben juist naar naar de behandelaar gegaan mbt diagnostiek omdat het op dat moment goed ging met mij. Geen depressies, geen slechte relatie, lekker in het werk.. alles liep juist. Waardoor er geen contra-indicatie is op de diagnostiek. Dus de kenmerken goed konden worden beoordeeld.

Dus TO moet gewoon even naar de huisarts.
Alle reacties Link kopieren
captain_hindsight schreef:
25-10-2020 13:32
Je weet dat het een neurologische afwijking is? En niet een kwestie van "beter je best doen" of "leren studeren"?
Alleen al daarom heb ik veel aan de diagnose gehad. Ik was er zelf in gaan geloven dat het aan mijn gebrek aan discipline lag dat ik die concentratie niet kon opbrengen.

Door de diagnose kon ik accepteren dat het bij mij simpelweg anders werkt en daar ook beter mee omgaan. Voor de diagnose vond ik dat een soort smoesje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven