Van weten naar doen

08-07-2011 22:07 196 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Forummers,

Ik kamp al jaren (8 jaar) met een verstoorde relatie met eten, van heel weinig eten naar eetbuien en dit wisselt elkaar af.

De laatste tijd heb ik weer veel eetbuien en ben in korte tijd 10 kilo aangekomen. Ik sport al jaren en vrij intensief (al voor eten een probleem werd), maar tegen deze hoeveelheden eten, valt niet op te sporten.

Door de jaren heen verschillende vormen van hulp gezocht en daarin prettige en minder prettige ervaringen opgedaan.

Vanaf mijn vroege jeugd heb ik veel meegemaakt (een soap is er niets bij..) en over-eten staat bij o.a. voor: ontladen, mijn verantwoordelijkheid niet willen nemen.

Aan kennis ontbreekt het niet en ik heb schriften volgeschreven met zelfreflecterende inzichten.

Kennis alleen is niet genoeg, het gaat erom de kennis in de praktijk toe te passen en dat kan alleen op de momenten die moeilijk voor me zijn.

Elke keer neem ik mezelf voor om me niet meer te over-eten en je raad het al...er komt elke keer toch weer een volgende..

Ik stel mezelf keer op keer teleur, baal van mijn steeds zwaarder wordende lijf en voel me hier onzeker onder.

En laat bovenstaande er nu net voor zorgen dat ik mezelf in de cirkel blijf plaatsen.

Zijn er mensen die zich in mijn verhaal herkennen?

Ik zou het natuurlijk fijn vinden om posts te lezen, die hoopvol voor me zijn en daarnaast sta ik open voor alle reacties.

Bedankt voor het lezen,

Go Tango
Ook wil ik noemen dat ik door middel van creativiteit dichter bij mijn gevoel begin te komen, tekenen, schilderen.

Zoals misschien duidelijk geworden zit ik erg in mijn hoofd en tracht ik daar wat los van te komen.

Natuurlijk weet ik niet hoe dat bij anderen is, maar ik leer nu langzaam aan dat ik toch echt van mezelf moet leren houden voordat ik mijn ES of wat dan ook de baas kan worden.

Voor mij betekent dit dat ik mijn hoofd een beetje los moet laten en mijn gevoel en lijf meer toe moet laten als onderdeel van mijn ik zeg maar.

Daar heb je helemaal gelijk in! Je zelfbeeld kan je eigenlijk niet los zien van je ES. Als je anders naar je zelf gaat kijken, je zelf echt leert kennen, dan kom je er ook achter hoe jij je ES kan overwinnen.

Creatief bezig zijn, op welke manier dan ook, is een goede manier om in contact te komen met je zelf, te ontdekken wat je echt vindt, zonder dat je beinvloedt wordt door al je ingesleten gedachtenpatronen.

Hetzelfde geld voor yoga, massage e.d.

Leren luisteren naar je zelf, naar je lichaam. Dat kost moeite, daar moet je dingen voor doen. Maar dat betekent niet dat het alleen maar een zwaar pad is. Want yoga, massage, schrijven, tekenen is of kan ook heel leuk zijn.

Ik ben zo mijn 'genezingsproces' gaan zien als een soort van ontdekkingstocht, i.p.v. een hopeloze strijd die ik aan moest gaan met mijn ES.

Succes allemal!
@Strawberrie:

Ben je dit weekend naar Belgie geweest?

Zo ja, dan hoop ik dat je een leuke tijd hebt gehad!

Bewegen/sporten geeft mij ook energie en voldoening.

Het is voor mij ook een middel om uit mijn hoofd en in mijn lijf te komen.

I-pod op en gaaan :-)

Succes morgen en geniet nog even van je vakantie!

@Valentien

Bedankt voor je post!

En dapper dat je hier toch een stukje van jezelf laat zien.

Ik ben op 2 manieren bekend met het G-schema; vanuit therapie en in het nu geef ik zelf trainingen die deels werken met dit uitgangspunt.

Gebruik zelf ook stukken hieruit en ik vind het een concrete manier van werken en heel toepasbaar.

Voor mezelf is dit dus soms nog wel eens lastiger dan het toepassen op anderen :-)

Ik heb nu 2 vragen op de koelkast gehangen:

- Is wat ik denk 100% waar?

- Wat kan ik beter denken, wat helpt me wel?

Mooi, dat je middels creatief bezig zijn meer uit je koppie kunt raken en meer in contact met je lijf kunt komen!

Bedankt voor je complimenten, doen me goed.

@Kanga

Mooi voorbeeld van de kracht van taal Kanga!

Door welke bril kijk je?

Is het een ontdekkingstocht of een hopeloze strijd??

Ontdekkingstocht geeft veel meer ruimte om te groeien, te leren en te ontdekken. Wie ben je, waar sta je voor, wat zijn jouw waarden?

Geniet van de zon en de dag die nog voor je ligt.

go tango
Nog een vraag die wellicht op je koelkast kan:

weet ik dat, of denk ik dat?
@Gotango: we waren vorige week in Brugge, vandaag de laatste vakantie dag, een beetje in huis rommelen en straks nog even wandelen en vanavond aan de strijk.

Maandag weer in het gareel, is ook hoog nodig wat gewicht betreft. Ik heb me voorgenomen maandag gelijk de draad weer op te pakken wat gezond eten betreft, keurig dagelijks koken e.d. in de vakantie ben ik van het makkelijke, maar dat is dan gelijk over en uit.

Vreetbuien ga ik anders benaderen, meer opschrijven en de stemmetjes negeren. Hoe weet ik wel, nu nog doen
@Strawberrie

Fijn om je te lezen!

Ben je er klaar voor om weer aan de slag te gaan?

Ik moest gister denken aan wat mijn (ervaringsdeskundige) coach tegen mij zei, toen ik vroeg hoe zij met haar stemmetjes omging.

Ik kreeg een kort en krachtig antwoord van haar:

"Overeten is geen optie, dus ik zal toch iets anders met mijn gedachten en gevoel aan moeten vangen".

Wat dan wel? Dit kan natuurlijk van alles en nog wat zijn; wandelen, potje janken, keihard meenzingen met je lievelingsband, etc.

Heb besloten deze zin tot mijn mantra te maken :-)

Misschien kun jij er ook iets mee?
@Gotango: ja ben er helemaal klaar voor, heb dan ook fijn werk en vooral regelmaat nodig, haha. Goeie mantra, ik ga m gebruiken en de afleiding zoeken. Er is weinig in huis om een vreetbui mee te vervullen, dus dat kan ik beter op een andere manier doen.
@Strawberrie

Hoe is het vandaag met je?

Vermaak je je een beetje?

Werk jij fulltime?

Ik ben ondanks mijn gebroken stuitbeen weer aan het sporten, welliswaar met aanpassingen, maar het doet me wel goed.

Voelde me zo beperkt in mijn doen en laten en daar werd ik niet vrolijker van..

Bepaalde krachttraining kan ik nog niet doen, maar ik richt me nu op wat ik wel kan en dat is dan toch meer dan ik aanvankelijk dacht :-)

Hou vandaag verder een relax dagje, beetje lezen, computeren en zo.

Zonder onrust erbij te voelen en dat is heel fijn om te ervaren.

Het is goed zoals het is.

Lees je weer!
@Gotango: wat goed van je dat je toch bent gaan sporten en je instelling is helemaal goed: je richten op de dingen die je wel kan!

Heerlijk een dagje relaxen en er dan echt van kunnen genieten, gelukkig gun ik mezelf ook weleens zo'n dag.

Hier gaat het niet zo heel goed, veel onrust en dan komt het door iets waar ik weinig invloed op kan uitoefenen: hangjongeren die veel overlast veroorzaken, val de laatste dagen rond 02.30 in slaap...

Politie is op de hoogte, komen regelmatig even langs, maar hebben te weinig mogelijkheden er iets aan te doen.

Vandaag weer werken, heb er echt zin in, ben blij thuis weg te kunnen, want het begin vaak al vroeg in de middag dat de crossmotor gestart wordt en er een paar tanken leeg gereden worden...

Ik werk ft, heb deadlines en dan is het soms even flink doorzetten, maar ik heb een fijne werkgever en neem daarna zonder schuldgevoel vrij.
@Strawberrie

Thanx voor je compliment, fijn om te horen!

Balen zeg, dat je te maken hebt met hangjongeren in de buurt.

Zo frustrerend dat je idd bijna tot geen invloed hebt en de politie ook niet goed raad weet met ze.

Het heeft invloed op alles, je slaap, je thuiskomen, je thuiszijn..

Het onmachtige gevoel hakt er in.

Zijn ze benaderbaar?

Vaak hebben ze geen idee welke impact hun aanwezigheid heeft op de buurt.

Zeker als het pubers zijn, die zijn bezig met zichzelf en zo niet met anderen.

Al met al kan ik me voorstellen dat je blij bent om nu op je werk te zijn, maar het idee, dat je min of meer je huis wordt uitgejaagd vind ik minder feestelijk.

Kun je zeggen in welke branche je werkzaam bent?

En wat je leuk vindt om te doen als je vrij bent?

Sterkte voor vanavond, ik hoop dat je beter zult slapen!

Heb je trouwens oordopjes?

Ik heb al jaren die van Orhopax en dat werkt voor mij wel redelijk.

Go tango
@Gotango: hoe is het met je botje, je sport aangepast, maar ik denk zo dat het bij veel dingen toch meer belast wordt dan je denkt. Vaak kom je daar pas achter als je er iets aan mankeert.

De hangjongeren zijn inmiddels niet meer benaderbaar, enkele jaren geleden al eens geprobeerd, toen waren ze nog iets jonger en nog niet met 50 man (als ze elkaar optrommelen is dat serieus zo), maar toen kreeg ik al gelijk een grote mond. Inmiddels lopen ze tegen de 20, niet dat ik bang voor ze ben, maar de politie geeft zelf aan dat ik dat beter niet kan doen, maar moet me beheersen.
@Strawberrie

Het aangepaste sporten gaat wel goed, het blijft wel oppassen met bepaalde bewegingen, maar ik ben al blij dat ik weer wat kan doen.

Heb jij de sportdraad al weer op kunnen pakken?

Enne wat betreft die hangjongeren, nog een idee; is het mogelijk om een buurtberaad te beleggen met oa een wijkagent en bijv een opbouwwerker?

Ik begrijp het advies van de politie wel, het lijkt me alleen wat makkelijker op te brengen als je het idee hebt dat je in samenspraak met hen toch iets kunt ondernemen.

Ik heb een aantal jaar met jongeren gewerkt en wat vaak aansloeg was hen serieus nemen en zelf verantwoordelijkheid geven.

Hoe gaat het met eten?

Heb je last van je stemmetjes of gaat het wel?

Met mij gaat het wel oke, niet zo'n last en als ze opkomen kan ik ze redelijk snel elimineren :-)
@gotango: ik lees nog steeds mee en wil in de loop van de week nog even schrijven maar typ nu op mobiel, onhandig dus.

Mooie spreuken gelezen hier, dapper, zo aangepast sporten.

En ook hier herkenning vanwege stemmetjes die mijn rust verstoren, weg ermee!

Vandaag een goede dag, bijna geen onrust, nu lekker op tijd slapen, goed voor mezelf zorgen.

Tot later.
@valentien

Leuk om je weer te lezen!

Zie uit naar je langere post om te horen hoe het met je gaat.

Fijn dat je herkenning vindt en al meelezende dingen oppakt waar je iets mee kunt.

En goede zelfzorg is heel belangrijk, daarvanuit kun je steeds verder bouwen en verstevigen.

Mijn manco (1 van de...) is, dat ik naar anderen toe geduldig en begripvol ben over wat dan ook.

Naar mezelf ben ik voornamelijk van de strenge/eisende, om vervolgens mijn eigen teleurstellingen te maken en aan het eten te slaan. Zodoende is de cirkel weer rond...

Rust ervaren met wat je dan ook in een situatie kunt voelen is een groot goed.

Er naar kijken en er niet in opgaan zijn de dingen die verschil maken.
@Gotango: ben weer aan het werk en zie niet altijd tijd om te reageren, zou het liefste elke dag een berichtje achterlaten, en als het kan ook nog positief, haha.

Je vroeg wat ik voor werk doe: ik ben grafisch vormgever bij een kleine uitgeverij, daarnaast doe ik wat licht administratieve klusjes als het zo uitkomt.

De hangjongeren worden momenteel benaderd door jongeren werkers (Tandem) dat vertelde de wijkagent, dus er wordt wel degelijk wat aan gedaan. Het is wat de crossmotor betreft wel te merken, die is sinds maandagavond niet meer geweest, maar de rust is nog niet helemaal teruggekeerd hoor, er wordt nog steeds tot 1 uur rondgehangen, dat is niet zo heel erg, maar er wordt hard bij gepraat of zo. En als er een scooter of brommer langskomt, krijg ik de kriebels en soms blijft ie ook hangen, maar gelukkig is het een stuk minder geworden. Ik probeer op gewone tijd te gaan slapen, eerst nog even lezen als ontspanning en dan lukt het vaak wel, maar ik slaap wel onrustig, beetje zo'n waakstand, mijn partner heeft het ook en dan rust je toch niet goed, maar het weekend komt eraan, dan lekker uitslapen

Ik ben afgelopen maandag weer goed verder gegaan met bewegen (sporten is echt een te groot woord) alleen het fietsen naar het werk lukt nog niet helemaal door het weer, vandaag gelukkig wel, want ik doe het niet alleen maar voor de beweging, ook voor de frisse lucht.

Het eten gaat overdag goed, de avonden nog niet helemaal zoals ik het zou willen. Ik ga toch de tip die ik heb gekregen uitvoeren, overal papiertjes opplakken, ik vond het zo kinderachtig, maar nu heb ik zoiets: ik wil van de eetbuitjes (het zijn geen hele pakken koek/chips e.d.) af en als dit een hulpmiddel is dan is dat maar zo. Dus dat ga ik vanavond uitvoeren, genoeg memoblokjes in huis, dus geen excuus. Ik kan hier genoeg zinnen terugvinden om erop te schrijven, want ik ga er niet opzetten: ik mag geen koekjes eten, ik wil het anders benaderen.
@Strawberrie

Hi! Ik vind het al heel fijn, leuk en stimulerend dat je met regelmaat een stukje schrijft, dus voel geen druk hoor!

Je hebt een creatief beroep, leuk! Lijkt me afwisselend, klopt dat?

En wat je eerder aangaf heb je ook te maken met deadlines, hoe hou je dat overzichtelijk en zo stress- loos mogelijk?

Fijn dat er in ieder geval wel iets met de hangjongeren gedaan wordt en gelukkig dat het iets minder onrustig is.

Alle beetjes helpen.

Nachtrust is zo belangrijk, het heeft invloed op je hele functioneren als je hier keer op keer op in moet leveren.

Zelf heb ik een slaapstoornis, ik bereik de diepe slaap niet goed en heb moeite met in- en doorslapen.

Een aantal jaar geleden ben ik ook gemonitord in een slaap- waakcentrum en alhoewel ik bovenstaande wist, was ik toch een soort van blij met de officiele diagnose.

Ik heb een tekort aan slaapstofjes en daarbij komen trauma's vanuit mijn jeugd, die er niet ten goede hebben gedaan.

Op naar het weekend Strawberrie, dan gaan jullie lekker in de uitslaap en in de relax

Goed dat je het bewegen oppakt en je briefjes gaat plakken.

Ook je insteek is wat mij betreft de juiste, niet in de strenge, maar juist in de motiverende/positieve/inspirerende modus gaan.

Deze is veel helpender dan de strenge.

Fijne avond en lees je later weer!
Sorry dat ik inbreek in dit topic maar ik herken zo enorm veel in jullie verhalen, dat ik heel graag wil meeschrijven als dat mag. Ik heb nu te weinig tijd om mijn verhaal hier te schrijven en ga ook nog het weekend weg. Maar sowieso wil ik niet gelijk inbreken en mijn verhaal doen...
@Valentien: en heb je vandaag weer rust in je hoofd gehad, geen last van de stemmetjes? Ik in ieder geval niet, heerlijk rustig is het. Nou ja geen last, ik ga er anders mee om.

@kv_moi79: natuurlijk schrijf lekker mee en heb je nog geen behoefte aan jouw verhaal te vertellen mag je mijn 'gezeur' lezen, misschien helpt het jou, zo helpen we elkaar een beetje. Uiteindelijk moet je het zelf doen.

@Gotango: nee ik voel me zeker niet verplicht, ik doe dit echt voor mezelf en kijk eens: de memotjes liggen klaar om beschreven te worden, ik ga ermee aan de slag.

Wat vervelend dat je zo slecht slaapt, ik weet als geen ander wat dat met je kan doen door mijn slaapapneu. Het brakke gevoel van afgelopen week ligt nog niet heel lang achter mij, ik geloof dat ik wat beter ben gaan slapen sinds afgelopen januari en net een beetje aan het opknappen ben. Nu ben ik blij dat ik vorig jaar september heb doorgezet met de slaapbeugel.

Ja een echte diagnose kan je helpen voor de bevestiging. Kan je geen melatonine slikken? Nou ja dat is vast allemaal al onderzocht, maar ja wat ik al zei ik weet te goed wat slaapgebrek/slechte nachtrust met je kan doen. Dan kan je aardig in een cirkeltje rond blijven gaan.

Heb je inmiddels al een bezoekje aan je vader gebracht, gaat het goed met hem?

Ja ik heb een afwisselt beroep, maar ja het is soms wel een beetje saai hoor, elke dag foto's bewerken en teksten opmaken, dan ben ik blij dat er eens iets anders tussendoor komt. Ik kan wel heel blij worden van heel mooi fotowerk. Het is ook zo fijn dat het door onze drukker zo goed verwerkt wordt, dat maakt echt heel veel uit. Nou denk ik dat je in veel beroepen wel creatief moet zijn hoor en dan doel ik niet op de boekhouding. Zelf zorgen dat er genoeg uitdaging in blijft zitten, soms ontkom je niet aan eentonig werk.

Als ik niet werk ben ik graag bezig met lezen en muziek luisteren (brede smaak, van rock tot klassiek, van U2, Blof, Ilse DeLange, Tori Amos, PJ Harvey en Mumford & Sons naar Clannad en Tjaikovsky.) Ooit schreef ik zelf gedichten, ik denk erover als ik weer sterk in mijn schoenen sta dat toch weer op te pakken. Ik fotografeer graag, maar doe dat eigenlijk alleen op vakantie, dat ga ik ook weer meer oppakken. Fietsen en wandelen doe ik voor de beweging en frisse lucht, maar ik vind het ook echt LEUK. Winkelen doe ik eigenlijk ook graag, maar momenteel niet zo veel want ik wil toch heel graag afvallen en probeer te sparen voor een mooie nieuwe outfit, haha.

Vanochtend weer een gesprek met mijn therapeute gehad, ik heb nog meer tips gekregen om aan de slag te blijven met mijn zelfbeeld. Tja die spiegel, daar ga ik dus meer in kijken en eerst maar eens beginnen met de positieve dingen te benoemen, daarna komen de minpunten wel. Is lastig allemaal hoor, maar ik heb er 2 maanden de tijd voor, dan wil ik haar graag vertellen hoe het is gegaan en dan met nog meer zelfvertrouwen tevoorschijn komen. Zoveel dat het niet (snel) meer neergesabeld kan worden!

Zo en nu ga ik aan de slag met mijn memootjes.

Wat er op komt te staan? De eerste is: ik ben perfect zoals ik ben. Wat jij ook al beschrijft, ik heb genoeg adviezen, meeleven met een ander, maar voor mezelf ben ik veel te streng.
strawberrie wijzigde dit bericht op 12-08-2011 19:48
Reden: Aanvulling
% gewijzigd
@Valentien: hoe gaat het vandaag met je? Het lijkt me fijn om iets van je te lezen.

@kv_moi79: natuurlijk ben je van harte welkom om mee te schrijven!

@Strawberrie: sinds wanneer weet je dat je slaapapneu hebt? Ben je ook gemonitord? En jij hoeft geen kapje te dragen?

Ik vind het goed van je, dat je hebt doorgezet met je slaapbeugel en fijn, dat je al iets beter kunt slapen!

Ik slik Melatonine (importeer een hogere dosis uit de VS) en daarnaast slik ik eens in de zoveel tijd een Temazepam om een slechte slaapflow te doorbreken.

De bijwerkingen van de Tema vind ik heel vervelend dus ik beperk mezelf in het nemen ervan.

Daarnaast kom ik uit een familie waarin verslaving in ruime mate aanwezig is, dus ik ben gewaarschuwd.

Leuk om te lezen waar je blij van wordt in je vrije tijd en ook een goed plan om een aantal van die dingen weer op te pakken.

Het zal je energie en voldoening geven.

En laat dat je nou ook nog van pas komen in het kader van je zelfbeeld

Alles wat je aandacht geeft wordt groter, het negatieve en ook het positieve.

Helaas zijn we gewend om het negatieve de overhand te geven en het positieve af te doen. Zo zonde!

Heb je een positieve dingen schriftje?

Hier kun je iedere avond voor het slapen gaan 2 positieve dingen van de dag opschrijven en zodoende met een glimlach je bedje instappen.

Greetz van go tango
Zo meiden (neem ik aan?), ik neem eens even de tijd om iets uitgebreider te reageren. Ik vind dat moeilijk omdat ik graag alles 'goed' wil doen, op het goede moment, de goede woorden et cetera, dus uitstellen, uitstellen, maar dat vind ik eigenlijk zonde.

Om te beginnen zal ik kort nog iets vertellen over mezelf, zodat duidelijker is waarom en op welke manier ik dingen herken of terug zie. Zoals al eerder geschreven zie ik nu eindelijk in dat ik een ES heb, niet zozeer uitgesproken anorexia, ondanks licht ondergewicht, of boulimia, al zijn er periodes met eetbuien en braken, maar het hebben van controle op wat ik wanneer eet en hoeveel speelt bij mij heel sterk.

In het verleden heb ik geleden aan een duidelijk angst/dwangstoornis die behandeld is met veel therapie en antidepressiva.

De afgelopen jaren was ik best wel stabiel; leuke relatie, baan, huisje en ik dacht te kunnen stoppen met de medicatie. In combinatie met een aantal ingrijpende gebeurtenissen in mijn leven heeft dat geresulteerd in een vorm van burn-out, ben al een periode thuis en ga binnenkort weer deels werken, met veel vertrouwen vanuit mijn werk gelukkig, heb er ook zin in.

Als jong meisje heb ik eerder een ES gehad, tot ik me na een dieet (had overgewicht) vorig jaar realiseerde dat die ES weer terug was, maar op een hele andere manier.

Na veel zelfonderzoek (met hulp) zie ik nu in dat ik in feite al jaren tegen dezelfde zaken aanloop en vooral zal moeten werken aan mijn eigenwaarde. Rationeel genoeg ben ik wel zelfverzekerd, maar dat gevoel....

Daar probeer ik nu aan te werken zoals ik al schreef in mijn eerste post. Daarin herken ik veel bij jullie, Gotango, Strawberrie: de manieren om goed voor jezelf te zorgen, de zelfzorg, het bewegen, trachten te focussen op het positieve.

Daarover zou ik ook graag willen meeschrijven hier, op welke manieren zorgen jullie goed voor jezelf, overwin je de moeilijke momenten? Die stemmetjes waar we eerder over schreven, bij mij fluisteren ze allerlei dwangmatige dingen in mijn hoofd, ik 'moet' van alles op een bepaalde manier, kan nare gedachten moeilijk van me afzetten en ja, daar gaat de aandacht dan ook vaak naar uit, het negatieve.

Ik kan nog allerlei facetten beschrijven van hoe dit zich manifesteert, zoals het doorwerken tot in perfectie, pas iets leuks mogen als alles af is, dingen uitstellen omdat de omstandigheden niet optimaal zijn (ik ga pas een post plaatsen als mijn huis op orde is en ik thee gezet heb, maar dat heb ik nu lekker niet gedaan!), maar dat komt op den duur misschien wel.

Ik merk vooral dat ik het beste functioneer wanneer ik echt toekom aan de drie R-en: rust, reinheid, regelmaat. Daarin zal ik moeten leren ook goed voor mezelf te zorgen, mezelf lief te vinden, en daar heb ik moeite mee.

Er is een verschil tussen goed voor jezelf zorgen door bv. netjes verzorgd rond te lopen of dat te doen door lief voor jezelf te zijn, echt lief. Dus ook een keer juist geen haarmasker omdat dat zgn. wekelijks zou moeten, ook al heb je geen zin, als jullie begrijpen wat ik bedoel.

@Gotango: ik bewonder jouw positiviteit. Je klinkt optimistisch, ondanks de problemen met de nachtrust en het stuitje. Het lijkt me vreselijk als je niet goed slaapt, ik vind mezelf gezegend met een hele goede nachtrust. Gelukkig ben je voorzichtig met temazepam. Het kan nodig zijn hoor, dat weet ik, maar je bewust zijn van de gevaren is belangrijk denk ik zelf.

@Strawberrie: ik word blij van de beschrijving van de dingen die je leuk vindt. Ik vind skeeleren en zwemmen echt leuk om te doen, ontspannend, al moet ik oppassen dat ik van mezelf niet 'moet',niet te fanatiek. Ik lees ook graag en heb een brede muzieksmaak, mooi Tchaikovski!

Ook een creatieve hobby, dat fotograferen. Ik ben pas begonnen met kunstzinnige therapie, teken af en toe thuis, legt veel bloot, wie weet geld dat voor het dichten ook?

Ik ben trouwens benieuwd naar de tips die jij gekregen hebt om aan je zelfbeeld te werken. En wat fijn dat je een onderkenning hebt van de problematiek met slapen ener vooruitgang is.

"ik ben perfect zoals ik ben", dat is een hele mooie, maar nog wel moeilijk voor mij. Zo bang om fouten te maken, mensen teleur te stellen en dan een schuldgevoel te hebben.

Ik zeg het wel regelmatig tegen mezelf en het werkt wel, dus ben benieuwd of een memo hetzelfde doet.

Tot zover nu, nog lang niet perfect en compleet, maar voor mij is het al een hele oefening om nu te posten zonder te gaan schaven, dus dat doe ik bij deze!

Fijne avond alvast!
@Gotango: Dat begrijp ik dat je niet teveel middelen wilt gebruiken. De dosis die je hier vrij kan kopen van melatonine is erg laag heb ik vaker gelezen, gelukkig kan je het ergens anders bestellen. Kan dat verder geen kwaad, ik bedoel raakt je lichaam er niet erger van in de war of zo, dat je juist andere dingen kan krijgen daarvan? Geen idee, ben geen arts. Wel heel vervelend, maar als je slaap er meer kwaliteit door krijgt is het natuurlijk meegenomen.

Ik weet sinds 1,5 jaar dat ik apneu heb, het is officieel vastgesteld door verschillende testen, maar gelukkig in een matige vorm (AHI 16).

Dat is de reden waarom ze eerst hebben gekeken naar een MRA (slaapbeugel), die heeft dan vaak genoeg effect. Daarnaast heb ik verder niet alle klassieke kenmerken (het zal ook eens niet, bijzonder geval, haha), maar dat is in dit geval alleen maar prettig, zo heb ik geen extra verhoogde kans op hart -en vaatziekten door de apneu (wel door overgewicht en het zit in mijn familie), dus dat is wel een opluchting toen dat afgelopen januari mij duidelijk werd gemaakt.

Enkele jaren geleden kwam ik te zitten met vage klachten: depressieve gevoelens, moe, concentratieproblemen, maar ja, dan denk je niet gelijk aan apneu. Gelukkig heb ik het destijds vooral op de hormonen geschoven en ben ik extra vitamine B gaan slikken, want antidepressiva en apneu gaan vaak niet goed samen.

Twee jaar geleden leerde ik mijn vriend kennen en die vertelde dat ik toch wel erg snurkte (ja, schaam, schaam) en dat ik wel rare geluiden maakte. Toen is het balletje gaan rollen en gelukkig maar!

Niet dat ik mijn depressieve gevoelens volledig daar aan wijd hoor, want ik heb ook een erg laag zelfvertrouwen gehad door verschillende dingen die in het verleden zijn gebeurd.

Denk aan pesten op school, mij heel alleen voelen (ik was dan ook echt alleen in de pauzes...) foute werkgever gehad (beetje maffia praktijken) en een vriendin die mijn vertrouwen heeft geschaad (liegen over o.a. een ziekte die ze helemaal niet had... die hoorde dus echte stemmen in haar hoofd).

Ik heb de neiging alles op mezelf te betrekken, gelukkig heb ik veel inmiddels achter mij kunnen laten.

Ja hobby's geven je naast een goede tijdsbesteding ook veel andere positieve dingen. Inmiddels lees ik dus weer, toch een paar jaar niet kunnen doen i.v.m. concentratie problemen. Langzaam pak ik andere dingen ook weer op.

Schrift met positieve dingen ligt hier ook al meer dan een jaar is aardig vol. Nu schrijf ik er ook veel andere dingen in. Zit nog met iets wat speelt tussen mij en mijn 2 oudere zussen, die vinden dat ik zo veranderd ben, ik wil ze graag laten zien dat ik nu niet alleen veranderd ben, maar dat het juist heel positief is. Binnenkort zien we elkaar even en ik zie wel hoe het loopt, hopelijk benaderen ze mij inmiddels positiever en zo niet, dan ben ik snel weg, want ik zit niet te wachten op een negatieve benadering.
@Valentien: haha posten zonder aanpassen, dat ik ga vanaf nu ook doen! Lezen jullie dan wel door de typefouten heen? Als ik het niet nalees kan er het een en ander andersom getyped zijn of ik vergeet wat woorden...

Ik ben inderdaad een meisje, o nee vrouw heet dat als je 34 bent... zo weten jullie dat ook gelijk

Goed te lezen dat je de stap hebt genomen. Volgens mij hebben we allemaal in ieder geval iets gemeen: perfect MOETEN zijn. Waar het vandaan is gekomen is wel heel verschillend, maar ja nu zitten we ermee te koekeloeren.

Wat fijn dat je creatieve therapie krijgt, is toch een andere benadering en misschien werkt dat beter voor jou dan de begeleiding die je eerder hebt gehad. Schilderen deed ik jaren geleden ook veel, maar ja dat was meer tijdens mijn opleiding (Akademie voor Kunst & Vormgeving), alhoewel er daarbij ook veel emoties loskwamen.

Schrijven (dichten) is een manier die ik later heb ontdekt, ik ben daar 2 jr geleden mee gestopt toen ik tijdens een bijeenkomst van de vereniging tijdens het voordragen ontdekte dat het helemaal niet goed met mij ging. Niet dat ik me schaamde dat ik in huilen uitbarstte, maar daarna voelde ik me binnen deze groep niet meer prettig, ze waren me toch echt veel te zweverig bezig en ik vind het belangrijk nuchter te blijven. Emoties prima hoor, je kan het allemaal van mijn gezicht aflezen, maar relativeren is erg belangrijk, het leven in het hier en nu. Misschien is nu de tijd er wel voor en durf ik me meer bloot te geven. Mijn vriend heeft mijn schrijfsels van destijds nog nooit gelezen, misschien ga ik hem het binnenkort eens voorleggen, benieuwd naar z'n reactie.

De tips voor het verbeteren van mijn zelfbeeld, ik kan je er wel een paar geven hoor, het is een heel process geweest, dus het kan je zo ineens wel rauw op je dak vallen.

Ik zal je eerst een link geven naar ontspanningsoefeningen, maar wellicht ken je die al wel door je eerder therapie?

http://www.paniekstoornis ... gen/tabid/72/Default.aspx

Werk niet alleen aan de binnenkant, de buitenkant is ook belangrijk om die te verzorgen. En nee het HOEFT inderdaad niet elke dag... Ik maak me een beetje op, ik verzorg mijn huid (dat wel elek dag, wel verstandig met mijn huid), ik draag sieraden en parfum. Het zijn kleine dingen die veel kinnen doen.

Kijk niet bezorgd/fronsend, maar ontspan je gezicht. Loop rechtop, keis kleding die bij je past en in mijn geval vooral niet te groot.

Daar ben ik allemaal al druk mee bezig en dat gaat goed merk ik.

Dan de nieuwe opdracht en dat is heel eng vind ik zelf:

Ga elke dag (al dan niet naakt) vpor de speigel staan. Benoem je positieve kanten. Als je merkt dat het goed gaat: benoem je kanten die je niet wilt zien (in mijn geval o.a. mijn overgewicht). Benoem het wel positief, dus mijn overgewicht staat voor: ik ben op die manier met mijn emoties omgegaan (eetbuien), ik wist niet beter. Dat is positief, want ik had ook iets anders kunnen doen (denk aan zelfdoding, verslaving, zelfverminking e.d.).

Mijn doel: dat ik naakt voor de speigel kan staan en denken: Ik ben perfect zoals ik ben.

Ik ga daar de aankomende 2 maanden mee aan de slag.

Tja denken dat je andere mensen teleurstelt... dat heb ik ook hoor. Vergeet neit dat je het niet idereen naar hun zin kan maken. Zorg dat je zelf het belangrijkste bent in je leven, vind je de mening van een ander nou echt belangrijker dan die van jezelf? Lijkt mij niet.
"Perfectie betekent niet dat er niets meer toe te voegen is, maar dat er niets meer weggehaald kan worden." (Antoine de Sint-Exupéry)

Het duurde bij mij even voordat het kwartje viel, maar het is me inmiddels helemaal duidelijk.

Keuzes maak je met informatie die je op dat moment hebt.
@Strawberrie

Goh, nog een vrouw van 34 hier!

Dank voor de link, maar die oefeningen ken ik inderdaad al, die aanspan/ontspan oefening vind ik trouwens wel erg fijn, werkt ook bij mij als ik in bed lig en niet kan slapen, hoewel dat vooral in het verleden wel eens gebeurde.

Een schriftje met positieve dingen, vind je dat niet moeilijk? Niet dat ik niets positiefs kan verzinnen hoor, maar het zo opschrijven. Ik heb sinds een aantal maanden wel (weer) een dagboek, ik schrijf er in met vlagen.

Ik vind dingen op papier zetten soms zo confronterend, kan er erg emotioneel door raken, maar dat is soms ook de bedoeling, het losmaken. Ik heb er alleen niet altijd zin in, de confrontatie.

Maar dat kan bij positieve dingen natuurlijk juist weer heel goed zijn natuurlijk, realiseer ik me terwijl ik dit opschrijf.

Wat een heftige oefening, met die spiegel. Maar het is wel een mooie benaderingswijze die je beschrijft, het negatieve omzetten in iets positief, en tegelijkertijd visualiseren. Spannend voor je!

Ook spannend, die ontmoeting met jouw zussen, en ik vind de keuze die je van tevoren gemaakt hebt over hun benadering van jou heel dapper, weet niet of ik dat zou kunnen.

Ik heb zelf ook zussen trouwens.

Verzorging is inderdaad binnenkant en buitenkant, dat ben ik met je eens. De uitgestelde kapper van gisteren heeft me goed gedaan, maar dat dwangmatig he, dat maakt zoveel dingen lastig in het dagelijks leven.

Ik probeer kleine stapjes te zetten, vandaag het een en ander voor het werk gedaan, maar het hoefde niet af en niet perfect, en dat is het ook niet nu, bestand opgeslagen, morgen weer een dag. En zo ook mijn net geknipte haren: wel gewassen, geen masker want geen zin.

Ik hoop dat het goed gaat met je, een goede week tegemoet.

Bedankt voor deze prachtige uitspraak, ik kan er inderdaad lang over nadenken:

"Perfectie betekent niet dat er niets meer toe te voegen is, maar dat er niets meer weggehaald kan worden."
@Valentien:

Naar mijn idee maak je dappere stappen! Binnenkort ga je weer deels aan de slag, spannend en daarnaast ws ook helpend.

Herkenbaar dat je ratio niet synchroon loopt met je emo.

Vaak komt dit voort uit een overlevingsmechanisme, dat je ooit nodig had en nu ws niet meer.

Ik weet in ieder geval dat dit bij mij een grote rol speelt.

Perfectionisme is een heel krachtige eigenschap en kan je ver brengen, daarnaast is het in de doorgeslagen variant een valkuil, die je niet meer helpt, eerder tegenwerkt.

Het kost je veel energie, verdriet en frustratie.

Als je jezelf blijft voorhouden pas te voldoen als je iets met 100% doet, dan creeer je keer op keer je eigen teleurstellingen. Het verkrampt je ook, het is ook een vorm van schijncontrole...

Helpend kan zijn om je gedachtes te onderzoeken, er niet zomaar in mee te gaan en je ermee te indentificeren.

Je hebt gedachtes, je bent ze niet.

Mild is een woord/begrip dat ik steeds beter begrijp en beetje bij beetje toe kan passen.

Als je begrijpt waar bepaald gedrag vandaag komt, dan kan dit helpen om minder te oordelen/te veroordelen.

Begrip kan een ingang bieden tot helpende gedachtes en gedrag.

Veroordeling houd je af van groei, blokkeert je alleen maar.

Ik vind het fijn dat je gepost hebt en het lijkt me fijn om je vaker te lezen!

@Strawberrie:

Je gaat je zussen zien, wauw wat een stap!

Ik kan me je houding voorstellen wat betreft als zij een negatieve inslag hebben, toch wil ik je zeggen, dat het zomaar zo kan zijn, dat dit voortkomt uit angst/onzekerheid/vasthouden aan het oude vertrouwde.

Mensen vinden het vaak lastig om anderen te zien veranderen.

Zij kennen jou op een bepaalde manier en nu vertoon je ander/nieuw gedrag. Men heeft daar ook tijd/ruimte voor nodig om aan te wennen.

Begrip en wederzijds respect kunnen hierin helpen.

Jouw vertrouwen in mensen is in het verleden behoorlijk beschadigd en je bent ws hiervanuit jezelf gaan beschermen (uit angst). Heel herkenbaar by the way...

Door aan je zelfbeeld en zelfvertouwen te werken kun je stap voor stap minder angstig worden en wat losser worden/minder verkrampt zijn. Hierdoor zul je ook meer energie gaan krijgen, je kunt je richten op het positieve.

Je hebt weer goede oefeningen meegekregen en je komt op mij super gemotiveerd over, you go girl!

Ik wens jullie een fijne avond en tot later,

gotango
@Valentien: dat dwangmatige herken ik wel, maar niet van mezelf, een van mijn zussen heeft dat ook.

Ik ben alleen dwangmatig in dingen als regelmaat, dus ongeveer dezelfde tijd slapen, zelfde volgorde met avond of ochtend ritueel, maar niks dwangmatig en heel soms denk ik: niet lezen voor het slapen, maar even muziek luisteren en dan is er niet veel aan de hand. Hooguit dat ik door de muziek emotioneel wordt, maar dat laat ik gebeuren hoor, dat heb ik dan onbewust nodig.

Het schriftje heeft mij veel inzichten gegeven, ik beken dat ik er niet dagelijks in schrijf, maar dat hoeft ook niet. Als je de positieve dingen van een dag weet te bedenken dan kom je nml. ook op je positieve eigenschappen en dat is belangrijk om te ontdekken in het proces om mijn zelfbeeld te verbeteren. Ga ze maar eens elke ochtend opnoemen, dat geeft je een goed gevoel en zo begin je de dag heel goed.

Ja ik voel me goed, ik merk dat ik een goede week tegemoet ga.

Vanmiddag even een lastig momentje gehad, ik voel vaak aan dat er iets is met de ander. Mijn partner was dit weekend bij vrienden blijven slapen, is ook wel slim te doen als er wat biertjes gedronken worden. Hij kwam thuis, had gelukkig schone kleren meegenomen, want wat hij aanhad toen hij gisteren wegging was kleddernat. Ik vroeg m al: biergevecht gehouden? Het rook niet al te fris, hij had het wel uitgespoeld. Nee was het antwoord, ik had zoiets: wat is er dan gebeurd? Op dat moment maar even niet op ingegaan, maar ja het zat mij dwars, ik hou er niet van als ik weet dat er iets is en het wordt niet uitgesproken. Dan maak ik het in mijn hoofd groter dan het is...Dus ik begin een half uurtje later te huilen (jaja ik weet het: jankert, maar een paar dagen in de maand komen ze snel) en zeg dan ook dat ik weet dat er iets is, maar niet weet wat. Bleek het iets heel onbenulligs te zijn, maar hij vond het vooral zelf erg vervelend...

Ja inderdaad morgen weer een dag, ik word wat langdradig merk ik

Allemaal een fijne week, morgenochtend ga ik me wegen, dat doe ik elke maandagochtend, ik ben benieuwd of mijn positieve instelling me ook wat afvallen wat oplevert, vast wel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven