verdriet verwerken van hè dochters dood

19-01-2013 01:50 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
-
Gecondoleerd, wat afschuwelijk zeg!

Klopt het dat je op de dag zelf nog langs bent geweest? Heel aannemelijk dat op dat moment nog helemaal niet doorgedrongen is wat er is gebeurd, al helemaal niet als het mensen zijn die dicht bij haar stonden en als ze redelijk plotseling is overleden. Veel mensen zijn dan in een soort shock, kunnen het letterlijk niet bevatten en gaan heel koeltjes allemaal dingen regelen enzo. Het besef en verdriet klappen er dan later pas in.

Ik vind dat gegiechel ook niet vreemd. Hoe raar is zo'n situatie ook voor zo'n familie, niet te bevatten, kan me voorstellen dat mensen dan een beetje ongemakkelijk zijn en er een rare sfeer hangt.

Niets vreemds aan dus, betekent echt niet dat ze niet van haar houden of zo, hoor.
Alle culturen (niet zozeer religies in deze) gaan anders met de dood en rouw om. Over de Molukse cultuur weet ik te weinig om hier inhoudelijk wat over te zeggen, maar ik denk dat het gedrag van deze familie eerder daarmee te maken heeft dan met onverschilligheid naar de overledene toe. Dit zijn ook gewoon mensen met emoties en geen robots.

Wel heb ik zelf van dichtbij ook weleens een overlijden meegemaakt en uit die ervaring kan ik zeggen dat je nog niet gelijk rouwt. Zeker als het onverwacht is, is het eerst gewoon een shock en moet je daar eerst mee omgaan. Het echte rouwen begint later pas.
Waarom denk jij dat je kunt oordelen over het verdriet van een ander?

Iedereen rouwt op z'n eigen manier, dat verschilt per cultuur maar ook per persoon.

Ik ga ook niet zomaar huilen in het bijzijn van anderen, en ik heb ook de neiging om naar mensen die ik niet ken erg luchtig te doen over nare dingen.

Da's prive, waarom wil jij zo graag je buurvrouw zien instorten?

Komt een beetje sensatie-belust over.

Om heel eerlijk te zijn vind ik het hele verhaal nogal ongeloofwaardig overkomen.
En met ongeloofwaardig bedoel ik dat ik het gedrag van die familie wel snap, maar echt niet dat jij dat vreemd vind, en daar gelijk zo'n waarde-oordeel aan hangt.
quote:quinacridonerose schreef op 19 januari 2013 @ 02:01:

En met ongeloofwaardig bedoel ik dat ik het gedrag van die familie wel snap, maar echt niet dat jij dat vreemd vind.Ach, zo ongeloofwaardig vind ik dat nou ook weer niet... Aan het jaartal in TO's naam te zien is ze twintig, dan kan je best nog heel weinig in aanraking zij geweest met heftige dingen als de dood en daar dus redelijk naïef in zijn. Helaas komt wijsheid over zulke onderwerpen met de jaren vanzelf wel...
Ik snap wel dat ze dit vreemd vindt hoor. Als iets totaal buiten je eigen verwachtingspatroon valt, dan vind je dat al snel vreemd. Zo zitten mensen nou eenmaal in elkaar.
raar dat je als oud buurmeisje gelijk dezelfde dag erheen gaat.

en dan thuis overlijden aan maaggriep?
wij slapen nooit.
En dat die moeder daar met nette kleding en make up zat, snap ik ook wel weer. De hele wereld is zojuist onder je voeten weggeslagen. Het enige waar je je op dat moment nog aan kan vasthouden zijn gewoontes en basale zaken als deze en eten. Dan ga je maar kip maken, je weet gewoon niet wat je moet doen.
Bedenk dat je nooit in het hoofd van een ander kan zien of voelen.
quote:buaya schreef op 19 januari 2013 @ 02:05:

[...]

Ach, zo ongeloofwaardig vind ik dat nou ook weer niet... Aan het jaartal in TO's naam te zien is ze twintig, dan kan je best nog heel weinig in aanraking zij geweest met heftige dingen als de dood en daar dus redelijk naïef in zijn. Helaas komt wijsheid over zulke onderwerpen met de jaren vanzelf wel...Mischien is het ook het veroordelende toontje waar m'n haar recht van overeind gaat staan, 't zijn toch de ouders van haar vriendin waar ze zo'n hard oordeel over velt.
quote:buaya schreef op zaterdag 19 januari 2013 01:58 Gecondoleerd, wat afschuwelijk zeg!

Klopt het dat je op de dag zelf nog langs bent geweest? Heel aannemelijk dat op dat moment nog helemaal niet doorgedrongen is wat er is gebeurd, al helemaal niet als het mensen zijn die dicht bij haar stonden en als ze redelijk plotseling is overleden. Veel mensen zijn dan in een soort shock, kunnen het letterlijk niet bevatten en gaan heel koeltjes allemaal dingen regelen enzo. Het besef en verdriet klappen er dan later pas in.

Ik vind dat gegiechel ook niet vreemd. Hoe raar is zo'n situatie ook voor zo'n familie, niet te bevatten, kan me voorstellen dat mensen dan een beetje ongemakkelijk zijn en er een rare sfeer hangt.

Niets vreemds aan dus, betekent echt niet dat ze niet van haar houden of zo, hoor.

Bedankt!

Ja ik ben er echt langs geweest. Want ik ken die familie al vanaf mijn geboorte, en vond dat meisje heel lief dus wou er graag bij zijn. Op zich als ik er nu aan denk begrijp ik het wel. Ieder mens is anders misschien beseffen ze het nu allemaal niet, maar niet eens 1 iemand die er verdrietig uitzag.. Laat staan de rest, zelfs haar eigen moeder niet. Ik ging al kapot van het huilen toen ik het pas hoorde dus vandaar. Maar snap natuurlijk ook wel dat ze nog even tijd nodig hebben aangezien zij plotseling onverwachts is overleden :(
Tja, er wordt altijd maar aangenomen dat ouders altijd intens van hun kinderen houden, maar helaas is dit niet altijd geval. Misschien laat de dood van hun dochter deze familie oprecht onverschillig, wie zal het zeggen.....
quote:quinacridonerose schreef op zaterdag 19 januari 2013 01:59 Waarom denk jij dat je kunt oordelen over het verdriet van een ander?

Iedereen rouwt op z'n eigen manier, dat verschilt per cultuur maar ook per persoon.

Ik ga ook niet zomaar huilen in het bijzijn van anderen, en ik heb ook de neiging om naar mensen die ik niet ken erg luchtig te doen over nare dingen.

Da's prive, waarom wil jij zo graag je buurvrouw zien instorten?

Komt een beetje sensatie-belust over.

Om heel eerlijk te zijn vind ik het hele verhaal nogal ongeloofwaardig overkomen. Ik oordeel niet, anders had ik ook niet gevraagd of ik me aanstelde. En natuurlijk wil ik mijn oude buurvrouw niet zien instorten, maar haar relaxed gedrag vond ik ook heel raar. Je mag het best ongeloofwaardig vinden hoor maakt me niet uit. Ik zal over zoiets nooit liegen. Maar ik vind het gewoon apart. Je 23 jarige dochter is plotseling overleden maar je doet alsof er niets is gebeurd. Kan natuurlijk ook zijn dat ze sterk wilt zijn en dat ze de grootste verdriet heeft van binnen. Kan allemaal.
Het kan ook zijn dat ze geen zin heeft in pottekijkers om het zo te noemen. Die mensen hebben er misschien ook helemaal geen zin om hun emoties bij jan en alleman de vrije loop te laten gaan. Rouw is heel persoonlijk ook. Je oordeelt wel degelijk vind ik, met je het kan allemaal. Laat die familie dit op hun eigen manier doen.
-
Had het ook raar en ongemakkelijk gevonden hoor. Je verwacht min of meer uiting van verdriet en dit was iets totaal anders. Maar waarom... Geen idee. Wel goed dat je langs bent geweest.
Some flies are too awesome for the wall
quote:_lupine_ schreef op zaterdag 19 januari 2013 02:11 En dat die moeder daar met nette kleding en make up zat, snap ik ook wel weer. De hele wereld is zojuist onder je voeten weggeslagen. Het enige waar je je op dat moment nog aan kan vasthouden zijn gewoontes en basale zaken als deze en eten. Dan ga je maar kip maken, je weet gewoon niet wat je moet doen.Klopt, dat besef ik eigenlijk nou pas :(
Ze is vanochtend pas overleden, en dan ook nog volkomen onverwacht. Het is volgens mij goed mogelijk dat deze familie nog niet eens kan bevatten wat er gebeurt is. Ik heb ook hele " vreemde" reacties gezien bij overlijden. Soms komt het besef pas beetje bij binnen binnen uit een soort zelfbescherming.

Zou je dit topic trouwens wel laten staan? Mensen van de betreffende afkomst hebben vaak nogal een hechte gemeenschap. Iedereen kent elkaar vaak zelfs wel via via. Ik zou het niet leuk vinden als de familie dit terug zou lezen.
quote:_lupine_ schreef op zaterdag 19 januari 2013 02:43 Het kan ook zijn dat ze geen zin heeft in pottekijkers om het zo te noemen. Die mensen hebben er misschien ook helemaal geen zin om hun emoties bij jan en alleman de vrije loop te laten gaan. Rouw is heel persoonlijk ook. Je oordeelt wel degelijk vind ik, met je het kan allemaal. Laat die familie dit op hun eigen manier doen.Sorry als ik heel bot overkom, maar ik bedoel het eigenlijk allemaal niet slecht. Mijn bedoeling is ook niet om te oordelen ofzo, ik zit zelf ook nog in een schok en verwacht misschien onbewust dat iedereen even verdrietig uit moet zien. Ik vind het heel afschuwelijk voor haar familie maar ik wil absoluut niet oordelen al komt dat wel zo over.
quote:alie_mentatie schreef op zaterdag 19 januari 2013 02:53 Ze is vanochtend pas overleden, en dan ook nog volkomen onverwacht. Het is volgens mij goed mogelijk dat deze familie nog niet eens kan bevatten wat er gebeurt is. Ik heb ook hele " vreemde" reacties gezien bij overlijden. Soms komt het besef pas beetje bij binnen binnen uit een soort zelfbescherming.

Zou je dit topic trouwens wel laten staan? Mensen van de betreffende afkomst hebben vaak nogal een hechte gemeenschap. Iedereen kent elkaar vaak zelfs wel via via. Ik zou het niet leuk vinden als de familie dit terug zou lezen.

Dat zou natuurlijk ook kunnen, naja dat zal het wel zijn. Niet iedereen toont zijn/haar verdriet op dezelfde manier dus dat ik er zo over praat is helemaal niet netjes eigenlijk.

Volgens mij hèb je wel gelijk ja kan best zijn dat er bekenden ofzo op het forum zullen zitten ik zal mijn op zo weghalen.
quote:femselien schreef op zaterdag 19 januari 2013 02:44 Had het ook raar en ongemakkelijk gevonden hoor. Je verwacht min of meer uiting van verdriet en dit was iets totaal anders. Maar waarom... Geen idee. Wel goed dat je langs bent geweest.

Inderdaad :(

Ik hoop dat ze het snel zullen verwerken want het is echt verschrikkelijk!
quote:buaya schreef op zaterdag 19 januari 2013 02:05 <blockquote><div>quote:</div><div class="message-quote-div"><b><a href="quinacridonerose in "verdriet verwerken van hè dochters dood"" class="messagelink">quinacridonerose schreef op 19 januari 2013 @ 02:01</a>:</b>

En met ongeloofwaardig bedoel ik dat ik het gedrag van die familie wel snap, maar echt niet dat jij dat vreemd vind.</div></blockquote>Ach, zo ongeloofwaardig vind ik dat nou ook weer niet... Aan het jaartal in TO's naam te zien is ze twintig, dan kan je best nog heel weinig in aanraking zij geweest met heftige dingen als de dood en daar dus redelijk naïef in zijn. Helaas komt wijsheid over zulke onderwerpen met de jaren vanzelf wel... Ik ben inderdaad 20, en heb eerder zoets niet meegemaakt. Maar begrijp wel dat ik erg oordelend en bot overkom terwijl dat absoluut niet mijn bedoeling is.
Het maakt ook niet uit verder, zeker als je niet wil oordelen, maar wees je ervan bewust hoe snel een oordeel geveld is. En ook dat mensen waarschijnlijk wel degelijk heel emotioneel zijn en dat ook jaren blijven, maar dat jou nu even niet tonen. Deze moeder is haar dochter kwijt en zal daar misschien de rest van haar leven om rouwen. Laat dat mens haar kip maken en bel haar over een jaar of over vijf nog eens op om te vragen hoe het gaat zou ik zeggen. Grote kans dat je mening dan bijstelt. Ik lees dat je hoopt dat ze hier snel overheen komt. Dat kan je vergeten hoor. Iemand kan na zoiets best nog gelukkig worden, maar dit gaat hele diepe littekens achterlaten.
[quote]stephaniee92 schreef op 19 januari 2013 @ 02:44:

[...]

quote]

Ik vind de manier waarop je dit opschrijft (en zoiezo dát je dit op een openbaar forum gooit) raar en respectloos.

Het lijkt wel of het overlijden van dit meisje voor jou een soort welkome onderbreking van de sleur is, je eigen mini-drama, zogezegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven