Vrijwillige bijdrage, verdacht?

21-01-2019 13:38 111 berichten
Beste mensen,

Eind deze maand begint er een "eettafel" in mijn stad.
Ik wil hier graag aan meedoen maar als ik vraag wat de kosten hiervan zijn dan krijg ik als antwoord: "wij vragen een vrijwillige bijdrage."

Is dit een teken van verdachte praktijken (bijv. peer pressure) of is dit normaal? En zo ja, hoeveel geef je dan?
Het is 1 simpele maaltijd met daarna ruimte voor gesprek.
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 14:20
Ik ben gewoon op zoek naar menselijk contact.
Ik ben erg verlegen en angstig vandaar dat ik moeite heb met sociale situaties.
Zo'n praatgroep lijkt me wel wat omdat iedereen daar komt om over hetzelfde onderwerp te praten.
Dat ervaar ik als laagdrempeliger als bijv. in het theater op iemand afstappen.
Dan zou ik het zeker proberen.
Je hoeft zelf niet op iemand af te stappen. Als je daar binnenkomt, komt er vanzelf iemand naar je toe.
Misschien is het leuk voor je om zelf te helpen met opscheppen, bedienen of afwassen? Dan maak je vanzelf een praatje.
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 14:09
Nee ik kijk geen misdaadseries.
De kerk word door sommige een sektarische afscheiding van de Pinkstergemeente genoemd.
Andere noemen het een moderne vorm van geloven.


Ik ga er gewoon een keer heen, niet geschoten is altijd mis.

Die vrijwilige bijdrage lijkt me niets om je druk over te maken, maar dit vind ik dus wel iets om even over na te denken.
Als je op zoek bent naar nieuwe contacten maar tegelijkertijd wat angstig bent zou ik het niet zoeken bij een kerk die zo omschreven wordt, tenzij je zelf zeer gelovig bent en jezelf herkent in hun visie op god, bijbel en het leven.
Er is vast wel een ander initiatief in jouw stad of dorp waar je bij kunt aansluiten, kijk gewoon nog even verder.
nounou
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-01-2019 14:26
Wel onderwerp? Het geloof?

Ik zou mij eerder druk maken om de peer pressure waarmee ze je verplicht naar het licht trekken. Waarom geen neutrale praatgroep?

Sektarische pinkstergemeente zou ik over slaan daar je niet sterk in je schoenen staat.
Ze binden je niet vast hoor. Je kunt gewoon naar buiten lopen als het je niet bevalt.
Waarom zo vijandig gereageerd op een vriendelijk initiatief van een kerkgenootschap?
viva-amber schreef:
21-01-2019 14:26
Wel onderwerp? Het geloof?

Ik zou mij eerder druk maken om de peer pressure waarmee ze je verplicht naar het licht trekken. Waarom geen neutrale praatgroep?

Sektarische pinkstergemeente zou ik over slaan daar je niet sterk in je schoenen staat.
Het is een cursus die gebracht word in de vorm van ern praatgroep over hoe de Bijbel je kan helpen bij allerlei maatschappelijke vraagstukken.

Neutrale praatgroepen zijner hier niet.
Dat is het probleem met die stad waar ik in woon.
Er zijn geen boekclubjes.
Wandel en fietsclubjes zijn er alleen voor senioren.

En ik ben echt wanhopig op zoek naar zingeving, en dit is op dit moment het enige dat ik kan vinden.
Alle reacties Link kopieren
Als je het gesprek na het eten niet leuk vindt, dan ga je gewoon. Misschien zijn de gesprekken tijdens het eten leuker, ontmoet je mensen die ook gewoon voor een gezellige maaltijd komen en niet speciaal voor een groepsgesprek
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Wat jammer dat je in zo'n weinig gevarieerde omgeving woont dan.

Zelf een boekenclubje beginnen (of via de bieb?) is zeker niet te doen?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 14:33
Het is een cursus die gebracht word in de vorm van ern praatgroep over hoe de Bijbel je kan helpen bij allerlei maatschappelijke vraagstukken.

Neutrale praatgroepen zijner hier niet.
Dat is het probleem met die stad waar ik in woon.
Er zijn geen boekclubjes.
Wandel en fietsclubjes zijn er alleen voor senioren.

En ik ben echt wanhopig op zoek naar zingeving, en dit is op dit moment het enige dat ik kan vinden.

Is het zo'n Alpha-cursus ?

Is er niets via de bibliotheek te doen, zoals Dreamer schreef ?
zazamaenade wijzigde dit bericht op 21-01-2019 14:38
5.83% gewijzigd
nounou
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 14:33
Het is een cursus die gebracht word in de vorm van ern praatgroep over hoe de Bijbel je kan helpen bij allerlei maatschappelijke vraagstukken.

Neutrale praatgroepen zijner hier niet.
Dat is het probleem met die stad waar ik in woon.
Er zijn geen boekclubjes.
Wandel en fietsclubjes zijn er alleen voor senioren.

En ik ben echt wanhopig op zoek naar zingeving, en dit is op dit moment het enige dat ik kan vinden.
Heet dat niet een alpha-cursus?
Wat ik van alpha-cursussen hoor, verplicht het tot niets. Er wordt niet aan je getrokken om lid te worden van die betreffende kerk.
Je geeft aan dat je gelovig bent, dus je staat er al niet vreemd tegenover.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
21-01-2019 14:37
Heet dat niet een alpha-cursus?
Wat ik van alpha-cursussen hoor, verplicht het tot niets. Er wordt niet aan je getrokken om lid te worden van die betreffende kerk.

Het is evangelisatie.
nounou
amarna schreef:
21-01-2019 14:13
Je legt het opzettelijk verkeerd uit.
Vind ik niet aardig van je.

sorry daarvoor. Maar ik vond het zo rigoureus, oorlog en genocide. Het gaat hier om een gebedsgroepje... naar mijn idee jaag je met je opmerking onnodig TO angst aan. En ik vind het nogal een overtrokken en generaliserende reactie, sorry

Ik vind het kortzichtig en onverstandig om bij alles wat je niet kent van je "onderbuikgevoel" af te gaan. Daar doet menigeen zichzelf mee te kort.
waar zeg ik dat je bij alles op je onderbuikgevoel moet afgaan? Dat vind ik zeker niet. Maar in het geval van je wel of niet aansluiten bij een praatclubje, zou dat m.i. een goede raadgever zijn ;-)

Waar lees jij trouwens dat het om een nieuw gebedsgroepje gaat?
uit de teksten van TO
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 14:33
Het is een cursus die gebracht word in de vorm van ern praatgroep over hoe de Bijbel je kan helpen bij allerlei maatschappelijke vraagstukken.

Neutrale praatgroepen zijner hier niet.
Dat is het probleem met die stad waar ik in woon.
Er zijn geen boekclubjes.
Wandel en fietsclubjes zijn er alleen voor senioren.

En ik ben echt wanhopig op zoek naar zingeving, en dit is op dit moment het enige dat ik kan vinden.

Het enige waar het zo een kerk om te doen is, is een bekering.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
*Labalade* schreef:
21-01-2019 14:28
Dat kan ik me voorstellen. Wat verwacht je van een nieuwe religieuze groep?
Een frisse vernieuwende blik op de Bijbel en ook tegen kritische vragen kunnen.

Gewoon waar ook jouw mening gehoord wordt zonder dat je meteen met de nek aangekeken wordt.
Zazamaenade schreef:
21-01-2019 14:36
Is het zo'n Alpha-cursus ?

Is er niets via de bibliotheek te doen, zoals Dreamer schreef ?
Dat is het inderdaad! Heb je daar ervaring mee?

Via de bieb heb ik gekeken maar alle boekenclubjes zitten vol.
Zelf een boekclubje opzetten daar ben ik nog te onzeker voor.
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 14:45
Een frisse vernieuwende blik op de Bijbel en ook tegen kritische vragen kunnen.

Gewoon waar ook jouw mening gehoord wordt zonder dat je meteen met de nek aangekeken wordt.
denk je niet, dat na 2000 jaar alle (kritische) vragen al een keer gesteld zijn?
amarna schreef:
21-01-2019 14:30
Dan zou ik het zeker proberen.
Je hoeft zelf niet op iemand af te stappen. Als je daar binnenkomt, komt er vanzelf iemand naar je toe.
Misschien is het leuk voor je om zelf te helpen met opscheppen, bedienen of afwassen? Dan maak je vanzelf een praatje.
Ja meehelpen doe ik altijd graag.
Dat is een goede tip om mezelf als opruimer aan te dragen.
Alle reacties Link kopieren
Maar als je jezelf bij de bieb aanmeldt als aspirant boekenclublid, dan zorgen ze bij voldoende aanmeldingen misschien wel weer voor nóg een clubje. Kun je allicht proberen, toch?
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
21-01-2019 14:44
Het enige waar het zo een kerk om te doen is, is een bekering.
TO is gelovig, zegt ze zelf, hoeft niet meer bekeerd te worden.
lilalinda schreef:
21-01-2019 14:49
denk je niet, dat na 2000 jaar alle (kritische) vragen al een keer gesteld zijn?
Ja de vrag3n zijn gesteld. Maar de antwoorden op die kritische vragen vind ik vaak erg ontwijkend.
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 14:53
Ja de vrag3n zijn gesteld. Maar de antwoorden op die kritische vragen vind ik vaak erg ontwijkend.
en ook daarvoor geldt:
Waarom zou je die na 2000 jaar nu wel gaan krijgen dan??
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 13:45
Nee ik denk er niet negatief over anders had ik er al nee tegen gezegd.

Het gaat om een religieuze praatgroep van een nieuw soort kerk.
Omdat je vaak nare verhalen hoort over sektes etc. ben ik gewoon erg voorzichtig.
Ook weet ik gewoon echt niet hoeveel "normaal" is om dan te geven.

Vandaar dat ik advies wil hieromtrent.
Pas toch maar op als het een ‘een nieuw soort kerk’ is. En een religieuze praatgroep heb ik nog nooit over gehoord. Dat zou ik allemaal verdacht vinden, niet die vrijwillige bijdrage.
Dreamer schreef:
21-01-2019 14:49
Maar als je jezelf bij de bieb aanmeldt als aspirant boekenclublid, dan zorgen ze bij voldoende aanmeldingen misschien wel weer voor nóg een clubje. Kun je allicht proberen, toch?
Ja ik heb aangegeven dat ik graag lid wil worden van een boekenclub. Ik sta nu op een soort wachtlijst.
Alle reacties Link kopieren
Wat zijn een aantal van jullie vijandig tegenover alles wat maar naar "bekering" zou kunnen ruiken.
Zou het zo erg zijn voor iemand die zelf al aangeeft gelovig te zijn, naar zo'n praatgroep/cursus te gaan?
In zo'n kerk komen ook mensen met hun problemen. Ze zou er iets aan kunnen hebben!
Je wordt er geen minder mens van als je eens per ongeluk misschien met een gelovige in gesprek komt.
lilalinda schreef:
21-01-2019 14:54
en ook daarvoor geldt:
Waarom zou je die na 2000 jaar nu wel gaan krijgen dan??
Omdat de kerk aan het vernieuwen is. Er wordt bijv. in sommige kerken al niet meer afwijkend tegenover homo's gestaan.

Mensen durven nu ook meer te zeggen omdat de kerk geen autoritaire statusfunctie meer heeft die het vroeger wel had.
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
21-01-2019 14:54
Pas toch maar op als het een ‘een nieuw soort kerk’ is. En een religieuze praatgroep heb ik nog nooit over gehoord. Dat zou ik allemaal verdacht vinden, niet die vrijwillige bijdrage.
Iedere kerkgemeenschap heeft praatgroepen. Zowel in de biblebelt als de "lichte" PKN-gemeente in Rotterdam waar ik zelf lid van ben.
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 14:58
Omdat de kerk aan het vernieuwen is. Er wordt bijv. in sommige kerken al niet meer afwijkend tegenover homo's gestaan.
al een hele tijd hoor!
er zijn kerken met homosexuele dominees

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven