Vrijwillige bijdrage, verdacht?

21-01-2019 13:38 111 berichten
Beste mensen,

Eind deze maand begint er een "eettafel" in mijn stad.
Ik wil hier graag aan meedoen maar als ik vraag wat de kosten hiervan zijn dan krijg ik als antwoord: "wij vragen een vrijwillige bijdrage."

Is dit een teken van verdachte praktijken (bijv. peer pressure) of is dit normaal? En zo ja, hoeveel geef je dan?
Het is 1 simpele maaltijd met daarna ruimte voor gesprek.
Belg007 schreef:
21-01-2019 13:48
Veel zou bij mij afhangen van wat er op tafel staat, welke drank er geserveerd wordt, ...

Voor 3 euro kan ik zelf écht geen fatsoenlijke maaltijd én drank op tafel toveren.
Ik zou dus zelf al sneller geneigd zijn om richting 8 à 10 euro te gaan.
De locatie moet immers waarschijnlijk ook gehuurd en de vaatwasser moet ook ergens van betaald. (Het stopt dus niet bij wat aardappelen en vlees op tafel smijten.)
Het is in een kerk, dat gebouw is al van hun.
Je krijgt koffie of thee en 1 simpele maaltijd.
Het is geen driegangen diner o.i.d
Alle reacties Link kopieren
Vrijwillige bijdrage is echt doodnormaal, geef zo veel of weinig als je wil geven.
Belg007 schreef:
21-01-2019 13:59


En de kerkgemeenschap effe googelen of ze bekend staan als sekte.

Dit!

Eerste deel van deze post uit de witte gehaald omdat ik niet wil dat het twee keer gezegd en gelezen wordt. Hoe praat je iemand iets aan?

Kijk je veel misdaadseries?
Bulbul schreef:
21-01-2019 13:40
Waarom meteen van het slechtste uitgaan? Doe je dat vaker?
Helaas wel. Ik heb ptss. Ik werk er wel aan, maar het blijft heel zwaar en moeilijk voor mij om mensen te vertrouwen en het goede te zien.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
21-01-2019 13:57
'Vrijwillige bijdrage' vind ik minder verdacht klinken, dan 'religieuze praatgroep van een nieuw soort kerk'.

Ook daar zou niks mis mee kunnen zijn. Ik zou alleen wel waken voor al te fanatieke mensen met bekeringsdrang. Tenzij je je ook echt wil aansluiten bij een geloofsgemeenschap.
Ze heeft een mond om nee te kunnen zeggen.
Zo'n eettafel voor wijkbewoners worden door veel kerken georganiseerd. Echt niet om zieltjes te winnen maar om als kerk met raad en daad midden in de wereld om hen heen te kunnen zijn.

In mijn PKNkerk is iedere maand zo'n maaltijd voor wijkbewoners. Er is dan soep met broodjes, stamppot of een maaltijdsalade. Nooit iets gemerkt van bekeringsdrang.
amarna wijzigde dit bericht op 21-01-2019 14:07
12.56% gewijzigd
[quote=*Labalade* post_id=29497641 time=1548075030 user_id=370078]
Als het een ‘verdachte’ groepering is, dan is een vrijwillige bijdrage voor een etentje niet echt het signaal om dat aan af te lezen...

Volgens mij gaat het jou niet om de bijdrage. Maar zegt jouw onderbuikgevoel dat er mogelijk iets niet in de haak is?
Ik zou gewoon niet gaan, en andere mensen/kringen zoeken die je meer vertrouwt en waar je je meteen veilig bij kan voelen.
[/quote
Dat is nou net mijn probleem. Ik voel me nergens meteen veilig en op mijn gemak.
amarna schreef:
21-01-2019 13:59
Juist wel gaan en met nieuwe, misschien heel leuke en lieve mensen in contact komen. Want misschien geeft haar onderbuikgevoel niet de goede signalen af!
Geloof me, "gevoel" is niet altijd een goede raadgever. Er zijn oorlogen en genocides gestart omdat mensen op hun "onderbuikgevoel" afgingen.
Ik vind het vrij ver gaan om een nieuw gebedsgroepje te vergelijken met genocide en oorlog, vind je niet?
Alle reacties Link kopieren
*Labalade* schreef:
21-01-2019 14:07
Ik vind het vrij ver gaan om een nieuw gebedsgroepje te vergelijken met genocide en oorlog, vind je niet?
Ze vergelijkt het dan ook niet. Ze zegt dat onderbuikgevoel niet per se een goede raadgever is.
Andersom schreef:
21-01-2019 14:02
Dit!

Eerste deel van deze post uit de witte gehaald omdat ik niet wil dat het twee keer gezegd en gelezen wordt. Hoe praat je iemand iets aan?

Kijk je veel misdaadseries?
Nee ik kijk geen misdaadseries.
De kerk word door sommige een sektarische afscheiding van de Pinkstergemeente genoemd.
Andere noemen het een moderne vorm van geloven.

Ik ga er gewoon een keer heen, niet geschoten is altijd mis.
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 14:03
Helaas wel. Ik heb ptss. Ik werk er wel aan, maar het blijft heel zwaar en moeilijk voor mij om mensen te vertrouwen en het goede te zien.
Wat vervelend voor je :hug:
Is er iemand die met je mee kan gaan? Al is het maar voor de eerste contacten. Wat maakt eigenlijk dat je überhaupt naar deze bijeenkomst wil gaan?(niet negatief bedoeld hoor! Maar ik vraag me oprecht af waarnaar je op zoek bent ^^)
amarna schreef:
21-01-2019 14:03
Ze heeft een mond om nee te kunnen zeggen.
Zo'n eettafel voor wijkbewoners worden door veel kerken georganiseerd. Echt niet om zieltjes te winnen maar om als kerk met raad en daad midden in de wereld om hen heen te kunnen zijn.

In mijn PKNkerk is iedere maand zo'n maaltijd voor wijkbewoners. Er is dan soep met broodjes, stamppot of een maaltijdsalade. Nooit iets gemerkt van bekeringsdrang.

Weet ik, alleen kan alert zijn nooit kwaad. Bij sommige genootschappen is de bekeringsdrang groter dan bij anderen. Mijn buren zijn ook lid van een kerkgenootschap dat een afsplitsing is van een ander genootschap, hun bekeringsdrang is erg groot. Zo groot dat een praatje over de heg al kan leiden tot een gesprek over de goedheid van de heer. Bij hun genootschap zou ik dus niet deelnemen aan zo'n maaltijd.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het feit dat ze een vrijwillige bijdrage vragen de minste van je problemen is. Ben je gelovig?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Hemelslicht schreef:
21-01-2019 14:09
Ze vergelijkt het dan ook niet. Ze zegt dat onderbuikgevoel niet per se een goede raadgever is.
Dat begrijp ik. Maar ik vind het vergelijk nogal scheef. En bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
*Labalade* schreef:
21-01-2019 14:07
Ik vind het vrij ver gaan om een nieuw gebedsgroepje te vergelijken met genocide en oorlog, vind je niet?
Je legt het opzettelijk verkeerd uit.
Vind ik niet aardig van je.

Ik vind het kortzichtig en onverstandig om bij alles wat je niet kent van je "onderbuikgevoel" af te gaan. Daar doet menigeen zichzelf mee te kort.

Waar lees jij trouwens dat het om een nieuw gebedsgroepje gaat?
Dreamer schreef:
21-01-2019 13:47
Nou, ter geruststelling dan: het komt heel vaak voor. Inderdaad vanwege laagdrempeligheid. Als je een standaard bedrag vraagt, zullen sommige mensen al eerder niet komen. Dus.. kun je niet zoveel missen, geef je een euro. Heb je het wat ruimer, geef je meer.

Succes en veel plezier :-]
Dank je :heart:
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 14:09
Nee ik kijk geen misdaadseries.
De kerk word door sommige een sektarische afscheiding van de Pinkstergemeente genoemd.
Andere noemen het een moderne vorm van geloven.

Ik ga er gewoon een keer heen, niet geschoten is altijd mis.

De vraag over misdaadseries was niet voor jou bedoeld maar voor degene waarop ik reageerde.
Als je dit ziet als verdacht mbt de vrijwillige bijdrage en groepsdruk om veel te geven..denk ik dat een psycholoog niet zo'n verkeerd idee is.
Alle reacties Link kopieren
*Labalade* schreef:
21-01-2019 14:12
Dat begrijp ik. Maar ik vind het vergelijk nogal scheef. En bijzonder.
Blijkbaar begrijp je het niet want ze vergelijkt het niet. Jij doet dat. Inderdaad bijzonder.
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 14:09
Nee ik kijk geen misdaadseries.
De kerk word door sommige een sektarische afscheiding van de Pinkstergemeente genoemd.
Andere noemen het een moderne vorm van geloven.

Ik ga er gewoon een keer heen, niet geschoten is altijd mis.
Dat vind ik ook! Is het niks, dan ga je er geen tweede keer naar toe. Heel simpel!
Hemelslicht schreef:
21-01-2019 14:14
Blijkbaar begrijp je het niet want ze vergelijkt het niet. Jij doet dat. Inderdaad bijzonder.
Met je verkeerde been uit de bedstee gestapt?
*Labalade* schreef:
21-01-2019 14:10
Wat vervelend voor je :hug:
Is er iemand die met je mee kan gaan? Al is het maar voor de eerste contacten. Wat maakt eigenlijk dat je überhaupt naar deze bijeenkomst wil gaan?(niet negatief bedoeld hoor! Maar ik vraag me oprecht af waarnaar je op zoek bent ^^)
Ik ben gewoon op zoek naar menselijk contact.
Ik ben erg verlegen en angstig vandaar dat ik moeite heb met sociale situaties.
Zo'n praatgroep lijkt me wel wat omdat iedereen daar komt om over hetzelfde onderwerp te praten.
Dat ervaar ik als laagdrempeliger als bijv. in het theater op iemand afstappen.
Lucifer2018 schreef:
21-01-2019 14:13
Als je dit ziet als verdacht mbt de vrijwillige bijdrage en groepsdruk om veel te geven..denk ik dat een psycholoog niet zo'n verkeerd idee is.
Die heb ik al vele versleten. Lol.
viva-amber schreef:
21-01-2019 14:12
Ik denk dat het feit dat ze een vrijwillige bijdrage vragen de minste van je problemen is. Ben je gelovig?

Ja maar niet extreem.
Alle reacties Link kopieren
Wel onderwerp? Het geloof?

Ik zou mij eerder druk maken om de peer pressure waarmee ze je verplicht naar het licht trekken. Waarom geen neutrale praatgroep?

Sektarische pinkstergemeente zou ik over slaan daar je niet sterk in je schoenen staat.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 14:20
Ik ben gewoon op zoek naar menselijk contact.
Ik ben erg verlegen en angstig vandaar dat ik moeite heb met sociale situaties.
Zo'n praatgroep lijkt me wel wat omdat iedereen daar komt om over hetzelfde onderwerp te praten.
Dat ervaar ik als laagdrempeliger als bijv. in het theater op iemand afstappen.
Dat kan ik me voorstellen. Wat verwacht je van een nieuwe religieuze groep?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven