Vrijwillige bijdrage, verdacht?

21-01-2019 13:38 111 berichten
Beste mensen,

Eind deze maand begint er een "eettafel" in mijn stad.
Ik wil hier graag aan meedoen maar als ik vraag wat de kosten hiervan zijn dan krijg ik als antwoord: "wij vragen een vrijwillige bijdrage."

Is dit een teken van verdachte praktijken (bijv. peer pressure) of is dit normaal? En zo ja, hoeveel geef je dan?
Het is 1 simpele maaltijd met daarna ruimte voor gesprek.
Poker schreef:
21-01-2019 16:09
Ik dacht nu echt dat de pinkstergemeenschap een sekte is, niet?
Nee maar dit is een nieuw soort gemeente binnen de gemeente.
Zoals je bij de Christelijke gemeente ook vele richtingen hebt ( bijv. Gereformeerd, Protestants Christelijk)
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
21-01-2019 16:09
Ik dacht nu echt dat de pinkstergemeenschap een sekte is, niet?
Welnee. Zelfs ik, een vrijzinnige protestant, kom er af en toe.
Bij een sekte denk ik meer aan gemeenschappen die leden weg proberen te lokken bij ouders en vrienden.
Alphacursus kan superleuk en interessant zijn, of heel vreselijk. Is maar net wie het leidt.

Gewoon een keertje gaan. Die nieuwe pinksterafsplitsingen, tja ze zijn wel vlot en hip. Er komen best aardige lui. En als je het niks vindt dan ga je gewoon niet meer terug.
Dat beeld dat je meteen met geestelijk geweld een sekte in gesleurd wordt is een béetje overdreven denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet gaan. Straks denk je weer dat iedereen je uitscheld.
Fluithaas schreef:
21-01-2019 17:46
Alphacursus kan superleuk en interessant zijn, of heel vreselijk. Is maar net wie het leidt.

Gewoon een keertje gaan. Die nieuwe pinksterafsplitsingen, tja ze zijn wel vlot en hip. Er komen best aardige lui. En als je het niks vindt dan ga je gewoon niet meer terug.
Dat beeld dat je meteen met geestelijk geweld een sekte in gesleurd wordt is een béetje overdreven denk ik.
Ik ga zeker. Nooit geschoten is altijd mis.
Ikzelf ben verre van hip en vlot maar houd wel erg van muziek en samenzijn met gelijkgestemde.
Zondag ga ik ook een dienst bijwonen. Ik ben heel benieuwd.

Bedankt allemaal voor jullie reacties. ♤♡♡♡♤
Alle reacties Link kopieren
Fluithaas schreef:
21-01-2019 17:46
Alphacursus kan superleuk en interessant zijn, of heel vreselijk. Is maar net wie het leidt.

Gewoon een keertje gaan. Die nieuwe pinksterafsplitsingen, tja ze zijn wel vlot en hip. Er komen best aardige lui. En als je het niks vindt dan ga je gewoon niet meer terug.
Dat beeld dat je meteen met geestelijk geweld een sekte in gesleurd wordt is een béetje overdreven denk ik.
Een beetje overdreven....

Mijn schoonfamilie is lid van een pinksterafsplitsing. Het idee alleen al dat je er wordt ingesleurd....
Juist die pinksterachtige gemeenschappen zijn juist van vrijheid en blijheid, in tegenstelling tot synodale PKNkerken.
Ik kom er wel eens bij doop- of andere bijzondere diensten. Mijn man voelt zich niet zo thuis in het spontane pinkstergebeuren. Ik vind het wel gezellig. Ze zijn er heel hartelijk.
Ik ben het weliswaar niet met alles eens wat er gezegd wordt, maar dat hoeft ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben echt wel veel precies op dat gebied. Hier is het katholiek of Islam. En de meeste katholieken zijn eigenlijk atheïst.
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 16:03
Dank je wel :heart:
Nu hoop ik dat ik ooit dat gevoel ook echt kan ervaren

Ik kan dat vaak genoeg ook niet voelen, hoor, en het is een wat uitgewrongen frase, 'je mag er zijn', maar soms helpt het als iemand dat tegen je zegt :)
nounou
Poker schreef:
21-01-2019 18:44
Jullie hebben echt wel veel precies op dat gebied. Hier is het katholiek of Islam. En de meeste katholieken zijn eigenlijk atheïst.
1 gelovige is een gelovige.
2 gelovigen is een kerk.
3 gelovigen is een kerkscheuring.
;-D
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
21-01-2019 17:24
Welnee. Zelfs ik, een vrijzinnige protestant, kom er af en toe.
Bij een sekte denk ik meer aan gemeenschappen die leden weg proberen te lokken bij ouders en vrienden.

Ik dacht dat sommige delen van de pinkstergemeenschap wel degelijk als (enigszins) sektarisch gezien worden.
De kerk van Johan Maasbach (en later die van zijn zoon televisiedominee David Maasbach) was ook een pinkstergemeente, toch ?
Dit is uit een artikel (en documentaire) van Vice, van december 2017 :
Zijn pinksterkerken gevaarlijk?

Daar is niet echt eenduidig antwoord op. Tegenover elk schandaal staan honderden kerken die van grote betekenis zijn voor de gelovigen zelf en de steden waar ze in zijn gevestigd. Zo zetten pinksterchristenen zich van oudsher in voor bijvoorbeeld het bestrijden van armoede. Ook staan de kerken bekend om hun toegankelijkheid, in het bijzonder voor psychologisch kwetsbare mensen. Gelovigen ervaren hun entree in een pinkstergemeente vaak als een warm bad, en de boodschap dat ze Gods liefde in het hier en nu kunnen ervaren kan mensen mentaal sterker maken.

Wel komen er steeds meer verhalen naar buiten van mensen die zeggen financiële of psychische schade te hebben ondervonden door hun lidmaatschap van een pinksterkerk. Ze spreken bijvoorbeeld over manipulatie door het leiderschap, waardoor ze grote sommen geld aan de kerk hebben overgemaakt, of zich zo voor de kerk hebben ingespannen dat ze als het ware vrijwillig worden uitgebuit.

De harde kant van de pinksterboodschap is bovendien dat als de manifestaties van de Heilige Geest bij jou uitblijven, je de oorzaak bij jezelf moet zoeken. Wie niet genezen wordt, heeft bijvoorbeeld te weinig geloof. En wie ondanks trouwe kerkgang depressief blijft, stelt zich te weinig open voor Gods liefde. Als je dat maar vaak genoeg te horen krijgt, kan dat psychologisch ontwrichtend zijn.
https://www.vice.com/nl/article/vbzb89/ ... bel-geloof

Poezenmoe, ik weet niet of jij er iets aan hebt.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Zazamaenade schreef:
21-01-2019 19:33
Ik dacht dat sommige delen van de pinkstergemeenschap wel degelijk als (enigszins) sektarisch gezien worden.
De kerk van Johan Maasbach (en later die van zijn zoon televisiedominee David Maasbach) was ook een pinkstergemeente, toch ?
Dit is uit een artikel (en documentaire) van Vice, van december 2017 :
Zijn pinksterkerken gevaarlijk?

Daar is niet echt eenduidig antwoord op. Tegenover elk schandaal staan honderden kerken die van grote betekenis zijn voor de gelovigen zelf en de steden waar ze in zijn gevestigd. Zo zetten pinksterchristenen zich van oudsher in voor bijvoorbeeld het bestrijden van armoede. Ook staan de kerken bekend om hun toegankelijkheid, in het bijzonder voor psychologisch kwetsbare mensen. Gelovigen ervaren hun entree in een pinkstergemeente vaak als een warm bad, en de boodschap dat ze Gods liefde in het hier en nu kunnen ervaren kan mensen mentaal sterker maken.

Wel komen er steeds meer verhalen naar buiten van mensen die zeggen financiële of psychische schade te hebben ondervonden door hun lidmaatschap van een pinksterkerk. Ze spreken bijvoorbeeld over manipulatie door het leiderschap, waardoor ze grote sommen geld aan de kerk hebben overgemaakt, of zich zo voor de kerk hebben ingespannen dat ze als het ware vrijwillig worden uitgebuit.

De harde kant van de pinksterboodschap is bovendien dat als de manifestaties van de Heilige Geest bij jou uitblijven, je de oorzaak bij jezelf moet zoeken. Wie niet genezen wordt, heeft bijvoorbeeld te weinig geloof. En wie ondanks trouwe kerkgang depressief blijft, stelt zich te weinig open voor Gods liefde. Als je dat maar vaak genoeg te horen krijgt, kan dat psychologisch ontwrichtend zijn.
https://www.vice.com/nl/article/vbzb89/ ... bel-geloof

Poezenmoe, ik weet niet of jij er iets aan hebt.
Alle pinkstergemeentes zijn anders. Dat komt nu juist omdat er geen overkoepelend orgaan is, zoals het vaticaan of een synode. Ik vind het bijvorbeeld vreemd dat iedereen, ook zonder enig theologisch onderwijs, als voorganger een verkondiging (preek) mag geven. Zonder regels of voorschriften kunnen er uitwassen ontstaan, maar dat is echt niet altijd het geval.
De gemeente van Johan Maasbach stond slecht bekend inderdaad maar het ware weet ik er niet van.
Ook van de pinkstergemeente zijn er afsplitsingen zoals "volle evangelie" en "vrije evangelie".

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven