Vrijwillige bijdrage, verdacht?

21-01-2019 13:38 111 berichten
Beste mensen,

Eind deze maand begint er een "eettafel" in mijn stad.
Ik wil hier graag aan meedoen maar als ik vraag wat de kosten hiervan zijn dan krijg ik als antwoord: "wij vragen een vrijwillige bijdrage."

Is dit een teken van verdachte praktijken (bijv. peer pressure) of is dit normaal? En zo ja, hoeveel geef je dan?
Het is 1 simpele maaltijd met daarna ruimte voor gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Maar bij nieuwe soort kerk denk ik toch ook aan een sekte. Wat kan het anders zijn?
amarna schreef:
21-01-2019 14:58
Wat zijn een aantal van jullie vijandig tegenover alles wat maar naar "bekering" zou kunnen ruiken.
Zou het zo erg zijn voor iemand die zelf al aangeeft gelovig te zijn, naar zo'n praatgroep/cursus te gaan?
In zo'n kerk komen ook mensen met hun problemen. Ze zou er iets aan kunnen hebben!
Je wordt er geen minder mens van als je eens per ongeluk misschien met een gelovige in gesprek komt.
Ik denk ook dat ik er iets aan kan hebben.
Ik heb trouwens ook de PKN kerk opgezocht waar je het in een vorige post over had.
Deze hebben binnenkort een oeceumenische eettafel in mijn stad. Ik ga daar ook zeker heen.
Dus bedankt voor de tip.
Alle reacties Link kopieren
amarna schreef:
21-01-2019 15:00
Iedere kerkgemeenschap heeft praatgroepen. Zowel in de biblebelt als de "lichte" PKN-gemeente in Rotterdam waar ik zelf lid van ben.
Volgens mij hebben we dat in Belgie niet. Nog nooit van gehoord. Of is het iets Protestants?
poker wijzigde dit bericht op 21-01-2019 15:04
4.93% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 14:58
Omdat de kerk aan het vernieuwen is. Er wordt bijv. in sommige kerken al niet meer afwijkend tegenover homo's gestaan.

Sterker nog, in de meeste kerken worden homo's al jaren geaccepteerd.
Jammer dat dat bij de discussie rond het Nashville-document ondergesneeuwd is.
Poker schreef:
21-01-2019 15:01
Maar bij nieuwe soort kerk denk ik toch ook aan een sekte. Wat kan het anders zijn?
Het is een kerk binnen de Pinkstergemeente.
Zij hebben alleen een vernieuwende kijk en aanbidden op een "moderne" manier door bijv: popliedjes ipv. de oude psalmen.
Poker schreef:
21-01-2019 15:03
Volgens mij hebben we dat in Belgie niet. Nog nooit van gehoord. Of is het iets Protestants?
PKN staat voor Prostestantse Kerken Nederland
Alle reacties Link kopieren
*Labalade* schreef:
21-01-2019 14:15
Met je verkeerde been uit de bedstee gestapt?
Nee hoor, ik vind het alleen bijzonder dat je haar iets verwijt dat ze niet doet, terwijl jij degene bent die het doet. Zij heeft nooit de vergelijking gemaakt, alleen jij deed dat.
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 15:02
Ik denk ook dat ik er iets aan kan hebben.
Ik heb trouwens ook de PKN kerk opgezocht waar je het in een vorige post over had.
Deze hebben binnenkort een oeceumenische eettafel in mijn stad. Ik ga daar ook zeker heen.
Dus bedankt voor de tip.
Graag gedaan!
Ik hoop dat je er leuke mensen zult ontmoeten.
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
21-01-2019 15:03
Volgens mij hebben we dat in Belgie niet. Nog nooit van gehoord. Of is het iets Protestants?
Zou kunnen, maar de RK-kerk in de wijk waar ik tot 10 jaar geleden woonde, had ook praatgroepen. Oecumenische, samen met protestantse kerken.

Maar Nederlanders praten graag over van alles, vooral over zichzelf, misschien dat dat er mee te maken heeft ? ;)
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 15:04
Het is een kerk binnen de Pinkstergemeente.
Zij hebben alleen een vernieuwende kijk en aanbidden op een "moderne" manier door bijv: popliedjes ipv. de oude psalmen.
Is het een volle evangeliegemeente?
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 14:47
Dat is het inderdaad! Heb je daar ervaring mee?

Via de bieb heb ik gekeken maar alle boekenclubjes zitten vol.
Zelf een boekclubje opzetten daar ben ik nog te onzeker voor.

Nee, geen ervaring, dat moet ik eerlijk zeggen, maar ik heb door een gereformeerde opvoeding een waarschuwende antenne gekregen voor alles wat gebracht wordt als gezelligheid of open dialoog maar in feite evangelisatie is, en weinig ruimte laat voor zelf nadenken.
Het zal ook erg afhangen van de persoonlijkheid van degene die de Alpha-cursus leidt : ligt de nadruk op evangeliseren of op menselijk contact en een goed gesprek over de grote vragen van het leven.
Ik zou, als ik jou was, mezelf eerst afvragen of ik vooral zoek naar menselijke warmte of vooral naar verdieping van geestelijk leven. Als je hierin kwetsbaar bent lijkt het me niet zo'n goed idee om die twee met elkaar te verwarren, maar dat komt natuurlijk omdat ik niet zulke goede ervaringen op dit vlak heb.

Mij lijkt, als je het zoekt in kerkelijke kringen, zo'n oecumenische PKN-eettafel een 'veiliger' keuze.
zazamaenade wijzigde dit bericht op 21-01-2019 15:27
4.83% gewijzigd
nounou
amarna schreef:
21-01-2019 15:13
Is het een volle evangeliegemeente?
Dat weet ik niet.
Ik ben er nog niet geweest. Ik ga zondag wel een keer een dienst bijwonen, dan zie ik gelijk hoe fanatiek of gematigd ze zijn.
Zazamaenade schreef:
21-01-2019 15:22
Nee, geen ervaring, dat moet ik eerlijk zeggen, maar ik heb door een gereformeerde opvoeding een waarschuwende antenne gekregen voor alles wat gebracht wordt als gezelligheid of open dialoog maar in feite evangelisatie is, en weinig ruimte laat voor zelf nadenken.
Het zal ook erg afhangen van de persoonlijkheid van degene die de Alpha-cursus leidt : ligt de nadruk op evangeliseren of op menselijk contact en een goed gesprek over de grote vragen van het leven.
Ik zou, als ik jou was, mezelf eerst afvragen of ik vooral zoek naar menselijke warmte of vooral naar verdieping van geestelijk leven. Als je hierin kwetsbaar bent lijkt het me niet zo'n goed idee om die twee met elkaar te verwarren, maar dat komt natuurlijk omdat ik niet zulke goede ervaringen op dit vlak heb.
Ik ben zelf heel streng RK opgevoed vandaar dat ik ook wat terughoudend ben.
Ik ben zowel op zoek naar warmte als geestelijke verdieping.
Ik wil me gewoon ergens mee verbonden voelen, het gevoel dat ik er mag zijn.
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 15:27
Ik ben zelf heel streng RK opgevoed vandaar dat ik ook wat terughoudend ben.
Ik ben zowel op zoek naar warmte als geestelijke verdieping.
Ik wil me gewoon ergens mee verbonden voelen, het gevoel dat ik er mag zijn.

Je mag er zijn :hug:
Wat mensen je ook proberen wijs te maken, hoeveel verdriet of pijn je ook hebt, je mag er zijn :rose:
Hopelijk klinkt dit niet te cheesy ;-)
zazamaenade wijzigde dit bericht op 21-01-2019 15:40
4.51% gewijzigd
nounou
Maar je gaat binnenkort verhuizen. Hoeveel zin heeft het om nu te investeren in nieuwe contacten?
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 15:27
Ik ben zelf heel streng RK opgevoed vandaar dat ik ook wat terughoudend ben.
Ik ben zowel op zoek naar warmte als geestelijke verdieping.
Ik wil me gewoon ergens mee verbonden voelen, het gevoel dat ik er mag zijn.
Ik vind je ontzettend dapper dat je dit met ons deelt.
Het komt helemaal goed met jou! :hello:
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
21-01-2019 14:55
Ja ik heb aangegeven dat ik graag lid wil worden van een boekenclub. Ik sta nu op een soort wachtlijst.
Senia.nl.
Dit is een stichting die mensen helpt een leesgroep op te zetten. Als je het aanvraagt komt er iemand van de club uitleggen wat het inhoudt, vaak in een boekenwinkel, als daar ruimte is of in bieb of buurthuis. Kosten zijn 35 euro per jaar, daarvoor krijg aan het begin van het jaar boekenlijsten waarvan je er met de groep 6-7 uitkiest, waarvan je dan leeswijzers krijgt, met informatie over schrijver en boek, en discussievragen. Er zijn verschillende groepen zoals litterair, geschiedenis, filosofie, biografie of een mengsel daarvan, of vreemde talen.
Intussen zijn ze ook bezig met museumgroepen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Je klinkt best beïnvloedbaar. Zorg ervoor dat je voor jezelf van te voren een duidelijk verhaal/reactie klaar hebt als ze je proberen te pushen tot iets wat je niet wil of geen zin in hebt. Dat hoeft niet per definitie een negatief iets te zijn, maar zorg gewoon dat je niet meegaat in iets wat je niet wil, puur omdat je aandacht krijgt en je je schuldig voelt en wat terug wil doen.
safrat schreef:
21-01-2019 15:39
Maar je gaat binnenkort verhuizen. Hoeveel zin heeft het om nu te investeren in nieuwe contacten?
Ik hoop binnenkort te gaan verhuizen.
Religieuze en spirituele groeperingen heb je over de hele wereld.
Ik wil gewoon praten over zielezaken, ik hoef niet perse "ik kom bij jouw over de vloer contact."
Zazamaenade schreef:
21-01-2019 15:38
Je mag er zijn :hug:
Wat mensen je ook proberen wijs te maken, hoeveel verdriet of pijn je ook hebt, je mag er zijn :rose:
Hopelijk klinkt dit niet te cheesy ;-4)
Dank je wel :heart:
Nu hoop ik dat ik ooit dat gevoel ook echt kan ervaren
amarna schreef:
21-01-2019 15:41
Ik vind je ontzettend dapper dat je dit met ons deelt.
Het komt helemaal goed met jou! :hello:
Ik hoop het. Ik ben nu 40 en echt actief op zoek naar zingeving.
nlies schreef:
21-01-2019 15:42
Senia.nl.
Dit is een stichting die mensen helpt een leesgroep op te zetten. Als je het aanvraagt komt er iemand van de club uitleggen wat het inhoudt, vaak in een boekenwinkel, als daar ruimte is of in bieb of buurthuis. Kosten zijn 35 euro per jaar, daarvoor krijg aan het begin van het jaar boekenlijsten waarvan je er met de groep 6-7 uitkiest, waarvan je dan leeswijzers krijgt, met informatie over schrijver en boek, en discussievragen. Er zijn verschillende groepen zoals litterair, geschiedenis, filosofie, biografie of een mengsel daarvan, of vreemde talen.
Intussen zijn ze ook bezig met museumgroepen.
Bedankt voor de tip :heart:
gizzmo-returns schreef:
21-01-2019 15:55
Je klinkt best beïnvloedbaar. Zorg ervoor dat je voor jezelf van te voren een duidelijk verhaal/reactie klaar hebt als ze je proberen te pushen tot iets wat je niet wil of geen zin in hebt. Dat hoeft niet per definitie een negatief iets te zijn, maar zorg gewoon dat je niet meegaat in iets wat je niet wil, puur omdat je aandacht krijgt en je je schuldig voelt en wat terug wil doen.
Ik zal nooit iets doen wat ik echt niet wil. Daar ben ik veel te eigenzinnig en koppig voor.
Maar bedankt voor je reactie en je tip :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht nu echt dat de pinkstergemeenschap een sekte is, niet?
Poker schreef:
21-01-2019 16:09
Ik dacht nu echt dat de pinkstergemeenschap een sekte is, niet?
nee

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven