Wie heeft er ervaring met Neurofeedback trainingen?

04-01-2010 11:15 17 berichten
Hoi,

Wie heeft er ervaring met Neurofeedback?

Het is redelijk duur en ik wil graag ervaringen van andere mensen horen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het een tijdje gedaan in verband met concentratieproblemen en ik had wel het idee dat ik vooruit ging. Ik heb het trouwens betaald met een PGB.
Lara, hoe kom je aan een PGB? Heb je ook 30 tot 40 sessies gehad? Zak je naar verloop van tijd weer terug naar je concentratieproblemen? Of is dit nog steeds verholpen?
Ik wilde het voor mijn zoon doen, maar volgens mijn zorgkantoor mocht dit niet vanuit het PGB betaald worden. Ik weet dat ze in verschillende regio's anders oordelen hierover, beetje jammer (en raar) is dat wel.
Inderdaad raar, als ik op internet kijk kom ik de term PGB vaak tegen i.c.m. neurofeedback. Ik heb geen PGB, maar ik vind het wel vreemd dat het bij de één wel kan en bij de ander niet.
Zo was het ook met privé-zwemles, ik mocht het zonder problemen betalen vanuit het PGB, en anderen mochten gaan terugbetalen....
Bij het instituut waarbij ik het deed zeiden ze dat je niet expliciet neurofeedback moest noemen, maar gewoon zo'n term uit het rijtje (begeleiding?) moest invullen. Er is toen iemand op bezoek geweest en daar heb ik mijn klachten aan uitgelegd en een beetje in het midden gelaten welke begeleiding het werd. Het is toen toegekend en alle rekeningen van het instituut zijn goedgekeurd. Daar stond natuurlijk wel op waarvoor het was.

Tofiffee: die concentratieproblemen gaan nooit helemaal over, maar ik denk wel dat ik ze minder zijn geworden en denk niet dat ik ben teruggezakt. Ik ben ermee gestopt toen ik hoog zwanger was. Daarna zijn ze ook verhuisd en dat kostte me 45 minuten extra reistijd en toen ben ik eigenlijk niet meer gegaan.

Mag ik vragen voor welk soort klachten je neurofeedback wilt doen?
Dank je!

Voor concentratieproblemen. Ik heb ADD, maar eigenlijk alleen écht last van dit probleem.
Op dat gebied werden inderdaad erg goede resultaten behaald meen ik me te herinneren.

Ik heb trouwens eerst een orienterend gesprek gehad en aan de hand daarvan heb ik die info van het PGB gekregen. Als ik het niet op die manier vergoed had kunnen krijgen dan had ik het ook niet kunnen betalen. Het is gewoon heel duur.
Grappig dat hier een topic over geopend is. Ik ben hier ook benieuwd naar. Heb een tijdje terug ook ergens een infogesprek gehad. Maar die prijs en hoe vaak het dan is... Ik breng het ook niet op
Toffifee, mag ik vragen of je nog verder gegaan bent met neurofeedback? Of ergens anders ervaringen hebt gevonden? Het werd mij vandaag voorgesteld om te gaan doen, maar ik weet nog niet wat ik ervan moet denken. Het is klinkt best vaag en wat ik er zo van lees is het ook erg prijzig. Maar ben wel op toe aan iets wat effect heeft om ook zonder ritalin weer normaal te kunnen functioneren.
Ik ben een tijdje geleden bij een neurofeedbacktrainer geweest omdat ik een hersenbloeding heb gehad en daardoor halfzijdig verlamd ben geraakt. Ik kreeg elektroden op mijn hoofd geplakt en moest naar een beeldscherm kijken waarop ik o.a. een muis en een stuk kaas zag. Die muis moest ik met mijn gedachten op de kaas krijgen. Ik ben er niet verder mee gegaan omdat ik niet inzag hoe ik hierdoor beter zou gaan bewegen.

Ik kan me voorstellen dat je er misschien wat rustiger van wordt als je ADHD of zoiets hebt, maar m.i. gaat het om ontspanning. Een tijd geleden las ik in de Quest dat er nog te weinig onderzoek is gedaan naar neurofeedback om eenduidig aan te kunnen geven wat het voor iemand kan doen.
Ik ga vanmiddag voor een eerste intake naar Haaksbergen.

Ik hoop dat ik het via via uit mijn PGB betaald kan krijgen.

Zijn er nog mensen hier mee doorgegaan?
Ik heb nu zo'n 15 sessies gehad en merk weinig verschil tot nu toe. We trainen op een hersengolf die bij mij nogal afwijkt van het gemiddelde en mee kan spelen bij mijn voornaamste klacht; te weinig dadendrang, kort gezegd. Deze hersengolf is inmiddels ten goede veranderd, volgens de therapeute. Maar ja, ik merk er in de praktijk nog niet veel van. Soms denk ik van wel, dan kan ik me een tijdje beter zetten tot dingen die ik me voorneem te doen. Echter, dat had ik voor ik met de neurofeedback begon ook. Het hangt erg samen met hormonale schommelingen, bij mij, hoe ik me voel en of ik tot veel of weinig kom. Dat maakt het erg lastig om te beoordelen of het iets doet. Datzelfde geldt voor medicijnen die ik neem i.v.m. ADD (op dit moment dexamfetamine).

En natuurlijk gaat een verandering, als die optreedt, heel geleidelijk.

Ik vraag me wel veel af over neurofeedback. Ik vind het niet zo'n punt dat er nog weinig gedegen onderzoek is, want ik denk niet dat het schadelijk is, maar ik vraag me bijvoorbeeld af of het niet beter zou zijn om vaker te trainen. Ik ga eens per week, maar misschien is het veel effetiever om bijvoorbeeld twee weken lang om de dag te trainen en daarna wat minder vaak, of een maand lang om de twee dagen, ik noem maar wat. Daar is dus geen antwoord op. Mijn therapeute zegt dan dat het effect ook buiten het trainen om doorgaat, maar intensiever trainen is denk ik niet vergeleken met eens per week. Dat ik dat soort dingen dus niet te weten kom, irriteert me.

Ik heb geen PGB of iets dergelijks. Ik laat de behandelingen op de rekening omschrijven als 'natuurgeneeskundig consult' (therapeute is namelijk ook natuurgeneeskundige en lid van door mijn zorgverzekeraar vereiste beroepsvereniging) en krijg daarom een deel vergoed. Ik heb dit nog niet ingediend en weet niet precies hoeveel het zal zijn, ik geloof iets van 12,00 per consult met een maximumbedrag per jaar.

Ik regel ook facturen die de therapeute zelf schrijft en laat daar 'coaching' op zetten, en dat trek ik aan het eind van het jaar af als bedrijfskosten. Ik doe de neurofeedback per slot van rekening ook om mijn functioneren binnen mijn bedrijf te optimaliseren.

xYella.
Yella:

Op wat voor manier krijg jij neurofeedback?

Waar ik geweest ben ging het op basis van een willekeurige film, als er maar muziek in zit. Dit gaat 'stotteren' als de verkeerde golf voorbij komt.

Nu word ik van muziek sowieso rustig dus vind ik het op deze manier niet iets voor mijn.

Bij andere zie je soms training d.m.v. puzzeltjes enzo. Weet jij of dat anders werkt?
hier iemand die enorm goed geholpen is met neurofeedback.

@yella: je moet gewoon doorzetten hoor. sommige mensen merken heel snel veranderingen en bij anderen gaat het heel gelijkmatig. bij mij ook het laatste.. heb in een korte tijd (ongeveer 3 jaar geleden) heel veel behandelingen gedaan. wel 3x in de week en in totaal ongeveer 35 behandelingen. Nu doe ik af en toe nog eens een enkele behandeling.

ik vind het wel vreemd dat je nog steeds medicatie gebruikt. dat werkt immers ook op de brein. zou er persoonlijk ook mee stoppen.

er wordt de laatste jaren wel degelijk veel onderzoek naar gedaan en men is er steeds meer van overtuigd dat het werkt.

er zijn zelfs ziekenhuizen die er mee bezig zijn dus dat zegt al genoeg.

het kost een heleboel geld maar ik ben zo blij dat dit mij wel geholpen heeft.

vele malen beter dan de medicatie en therapieën.
Ik krijg twee elektroden op mijn hoofd geplakt (bij de intake meer, maar bij de trainingen volstaan twee) en doe oefeningen op een beeldscherm. Zo moet ik een groen blokje zo hoog mogelijk boven een lijn houden, als het eronder komt wordt het blokje rood. Dat is altijd een keer of drie, vier een minuut, soms twee minuten, en daarna kijk ik naar een film. Het beeld wordt kleiner (waardoor je dus minder of niets meer van de film ziet) en met mijn hersengolven kan ik het groter maken, en dan train ik dus. Hoe dat gaat is niet bekend, maar je wordt dus beloond door een groter beeld, en onbewust nemen je hersenen op welke activiteit nodig is om dat grotere beeld te krijgen.

Vandaag besproken of er effect is. Ik weet het niet. Mijn therapeute stelde voor een nieuwe meting te doen en die te vergelijken met de beginmeting, maar dat voegt voor mij weinig toe. Het gaat erom wat ik in de praktijk merk, niet wat haar cijfertjes weergeven, dat zegt mij toch niets (en zo'n uitgebreide meting is duur). Na het trainen liet ze me wel een figuur zien van verschillende golven; die zou idealiter een bananenvorm hebben en daar begint het langzaam op te lijken nu. Ik heb gezegd nog gewoon even door te willen gaan.

MiXXed, jij trainde dus wel intensief, drie keer in de week? Wat was daarbij de motivatie? Want volgens mijn therapeute is eenmaal per week dus goed, maar ik heb zo'n vermoeden dat een poosje intensiever trainen goed zou zijn, dat past wel bij mij.

xYella.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven