(Zelf)hulp hypochondrie

18-12-2018 22:09 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik had eerder een topic geopend met een heel verhaal over mij hypochondrie maar had me daarbij (onbewust) niet aan de regels gehouden.

Zijn er mensen met tips, handvaten of adviezen mbt. tot hypochondrie en psychosomatische klachten?

Bedankt alvast!
Alle reacties Link kopieren
Huisarts.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ga naar 'n psych
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment loop ik al bij de POH. Huisarts vindt dit eerst voldoende en wil me nu doorverwijzen naar haptonoom. Een psycholoog vindt hij niet nodig, daar ben ik niet ‘slecht genoeg’ voor. Echter ben ik wel ‘slecht genoeg’ voor anti depressiva en alprazolam.
Dan maak je een afspraak met jouw huisarts en geef je aan dat gesprekken met de POH niet afdoende is wat jou betreft. Bespreek dit ook met je POH dan kan deze met jouw ha in overleg. Jij moet aangeven wat jij nodig hebt.
Jake99 schreef:
18-12-2018 22:25
Dan maak je een afspraak met jouw huisarts en geef je aan dat gesprekken met de POH niet afdoende is wat jou betreft. Bespreek dit ook met je POH dan kan deze met jouw ha in overleg. Jij moet aangeven wat jij nodig hebt.
dit
heb je poh wel een kans gegeven
Alle reacties Link kopieren
De POH is deskundig genoeg om in te kunnen schatten over er zwaarder geschut nodig is.
Dat je medicatie krijgt, lijkt me passend. Angstremmers en anti-depressiva kunnen je klachten doen afnemen.

Als dat allemaal niet helpt, is het tijd voor dat zwaardere geschut.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
18-12-2018 22:31
De POH is deskundig genoeg om in te kunnen schatten over er zwaarder geschut nodig is.
Dat je medicatie krijgt, lijkt me passend. Angstremmers en anti-depressiva kunnen je klachten doen afnemen.

Als dat allemaal niet helpt, is het tijd voor dat zwaardere geschut.
Zo zou je het inderdaad ook kunnen bekijken. Altijd fijn als iemand even een andere kant van het verhaal belicht.
Alle reacties Link kopieren
Jake99 schreef:
18-12-2018 22:25
Dan maak je een afspraak met jouw huisarts en geef je aan dat gesprekken met de POH niet afdoende is wat jou betreft. Bespreek dit ook met je POH dan kan deze met jouw ha in overleg. Jij moet aangeven wat jij nodig hebt.
Allemaal al gebeurd. Huisarts geeft aan dat haptonoom nog een optie is, maar is verder weinig van plan. Maar misschien helpt me dat wel voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Hessler schreef:
18-12-2018 22:34
Zo zou je het inderdaad ook kunnen bekijken. Altijd fijn als iemand even een andere kant van het verhaal belicht.
Hypochondrie is heel erg naar. Je bent altijd bang voor iets wat er niet is maar zou kunnen zijn.
Geef die angstremmers een kans, en kijk daarna verder.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
18-12-2018 22:31
De POH is deskundig genoeg om in te kunnen schatten over er zwaarder geschut nodig is.
Dat je medicatie krijgt, lijkt me passend. Angstremmers en anti-depressiva kunnen je klachten doen afnemen.

Als dat allemaal niet helpt, is het tijd voor dat zwaardere geschut.
Niet om wat aan de POH af te doen, maar ze is ‘stagiaire’ en noemde in het begin, zo’n twee maanden geleden, een interessante casus. Dat hoeft natuurlijk niks te betekenen, maar ik merk wel dat ze zoekende is. Dit ook met haar besproken maar zij vindt dat ze geschikt is voor mij. Ze is wel bereid om mogelijke oplossingen aan te dragen, maar die vooral praktisch van aard. Zo vertelde ze over een apparaat dat je aan je oorlel moet hangen, dat zou de stress verminderen.

In principe mooi advies natuurlijk, maar dat is eerlijk gezegd niet wat ik zoek.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
18-12-2018 22:31
De POH is deskundig genoeg om in te kunnen schatten over er zwaarder geschut nodig is.
Dat je medicatie krijgt, lijkt me passend. Angstremmers en anti-depressiva kunnen je klachten doen afnemen.

Als dat allemaal niet helpt, is het tijd voor dat zwaardere geschut.
Niet om wat aan de POH af te doen, maar ze is ‘stagiaire’ en noemde in het begin, zo’n twee maanden geleden, een interessante casus. Dat hoeft natuurlijk niks te betekenen, maar ik merk wel dat ze zoekende is. Dit ook met haar besproken maar zij vindt dat ze geschikt is voor mij. Ze is wel bereid om mogelijke oplossingen aan te dragen, maar die vooral praktisch van aard. Zo vertelde ze over een apparaat dat je aan je oorlel moet hangen, dat zou de stress verminderen.

In principe mooi advies natuurlijk, maar dat is eerlijk gezegd niet wat ik zoek.
Alle reacties Link kopieren
patchouli_ schreef:
18-12-2018 22:37
Hypochondrie is heel erg naar. Je bent altijd bang voor iets wat er niet is maar zou kunnen zijn.
Geef die angstremmers een kans, en kijk daarna verder.
Ik slik op dit moment 3 weken sertraline, zit inmiddels op 100 mg. Ik moet zeggen dat ik het ‘s ochtends nog moeilijk heb, maar dat de avonden makkelijker worden. Ik voel me dan zelfs weer wat meer ‘de oude’.
Alle reacties Link kopieren
Balen dat je andere topic is weggehaald, er waren al veel goede tips gegeven.
Een haptonoom kan erg goed werk doen m.b.t. jouw klachten dus dat advies van je huisarts zou ik zeker opvolgen.
En vergeet de psychosomatisch fysiotherapeut niet ;-)
...
Ik vind het gek dat je klachten niet serieus genoeg zijn voor een psycholoog maar wel voor medicatie. Ik heb nog nooit medicatie gehad voor mijn angst, en heb dat ook niet nodig om te functioneren. Maar ik word wel gewoon doorverwezen naar een ggz instelling als ik dat wil (ik heb nog een doorverwijzing thuis dus dat weet ik zeker)

Denk je zelf dat je baat kan hebben bij een haptonoom? Ik zelf heb het meeste aan gedrags therapie en een haptonoom zou voor mij echt totaal niet nuttig zijn denk ik. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
Alle reacties Link kopieren
Hessler schreef:
18-12-2018 22:38
Niet om wat aan de POH af te doen, maar ze is ‘stagiaire’ en noemde in het begin, zo’n twee maanden geleden, een interessante casus. Dat hoeft natuurlijk niks te betekenen, maar ik merk wel dat ze zoekende is. Dit ook met haar besproken maar zij vindt dat ze geschikt is voor mij. Ze is wel bereid om mogelijke oplossingen aan te dragen, maar die vooral praktisch van aard. Zo vertelde ze over een apparaat dat je aan je oorlel moet hangen, dat zou de stress verminderen.

In principe mooi advies natuurlijk, maar dat is eerlijk gezegd niet wat ik zoek.
Wie weet helpt het.
Hessler schreef:
18-12-2018 22:38
Niet om wat aan de POH af te doen, maar ze is ‘stagiaire’ en noemde in het begin, zo’n twee maanden geleden, een interessante casus. Dat hoeft natuurlijk niks te betekenen, maar ik merk wel dat ze zoekende is. Dit ook met haar besproken maar zij vindt dat ze geschikt is voor mij. Ze is wel bereid om mogelijke oplossingen aan te dragen, maar die vooral praktisch van aard. Zo vertelde ze over een apparaat dat je aan je oorlel moet hangen, dat zou de stress verminderen.

In principe mooi advies natuurlijk, maar dat is eerlijk gezegd niet wat ik zoek.
Wie weet helpt het. Ook al is het niet wat jij zoekt. Je hebt al veel geprobeerd, dus waarom niet kijken buiten wat je zelf had bedacht?


Een stagiaire wordt niet zomaar losgelaten op een patiënt. Dan kan die stagiaire al wat.
Ze komt niet Blunt van de havo met twee modules psychologie.
En ze staat onder toezicht van een deskundige, waar ze voortdurend mee overlegt en die het overpakt als de ‘stagiaire’ het niet aan kan.
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
18-12-2018 22:43
Balen dat je andere topic is weggehaald, er waren al veel goede tips gegeven.
Een haptonoom kan erg goed werk doen m.b.t. jouw klachten dus dat advies van je huisarts zou ik zeker opvolgen.
En vergeet de psychosomatisch fysiotherapeut niet ;-)
Inderdaad, maar dat krijg je al de regels overtreedt ;)

Ik ga al naar de psychosomatisch fysiotherapeut. Nu een keer of 4 geweest, maar door mijn werk is een frequente behandeling moeilijk.

Wat deed jij bij de PF en hoe hielp het jou?
Alle reacties Link kopieren
Denk je zelf dat je baat kan hebben bij een haptonoom? Ik zelf heb het meeste aan gedrags therapie en een haptonoom zou voor mij echt totaal niet nuttig zijn denk ik. Maar dat verschilt natuurlijk per persoon.
[/quote]

Ik weet nog niet zo goed wat ik me er bij voor moet stellen, maar deze haptonoom geeft volgens mij ook cognitieve gedragstherapie en EMDR, zal dus ook een psychologische achtergrond hebben. Mogelijk kan zij wat voor me betekenen.
Alle reacties Link kopieren
Ah, je bent al bij een PF, fijn! Dan zou ik wel even wachten met een haptonoom, je hebt al zoveel op je bord.

In de aanloop naar mijn behandeling bij de PF (is al lang geleden) liep ik zowat wekelijks bij de huisarts met een waslijst aan klachten. Hartkloppingen, druk op de borst, kortademig, snel afvallen, slecht slapen, duizelig, spiertrekkingen etc. etc. Ik ben helemaal binnenste buiten gekeerd in het ziekenhuis maar er werd niets gevonden. Ik geloofde dat ook niet, was ervan overtuigd dat ik iets mankeerde. Echter, ik bleek zwaar overspannen te zijn en alle klachten werden veroorzaakt doordat ik stijf stond van de stress en chronische hyperventilatie had.

Toen dus terecht gekomen bij de PF, daar ben ik een jaar lang wekelijks geweest. Vooral veel gepraat, ontspanningsoefeningen geleerd, opnieuw leren ademhalen (ademhaling zat veel te hoog) en signalen van mijn lichaam leren herkennen. Ook masseerde ze mijn pijnlijke spieren. Kortom, erg veel baat bij gehad. Na dit traject ben ik ook nog naar een psycholoog gegaan om te leren hoe mijn grenzen te bewaken. Op die manier ben ik er weer helemaal bovenop gekomen.

Je hebt al het e.e.a. in gang gezet maar probeer ook een stap terug te doen. Met zo stijf staan van de stress help je jezelf compleet de vernieling in. Desnoods een gesprek met de bedrijfsarts om te kijken of je tijdelijk wat korter kan werken?
Sterkte nogmaals :hug:
...
Alle reacties Link kopieren
Het werk, werkt voor mij juist ontspannend. Als ik aan het werk ben heb ik veel minder last van mijn klachten. Alleen daardoor zou een 'normaal' persoon al wel kunnen beredeneren dat er dan werkelijk niks aan de hand is, maar helaas lukt mij dit niet.

Soms heb ik een goed moment en ben ik er helemaal van overtuigd dat er niks met me aan de hand is. Ik neem me dan voor om dat gevoel vast te houden, maar helaas lukt ook dat nog niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven