Alleen weg

07-05-2017 21:03 88 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,



Graag zou ik alleen een weekend weg gaan. Mijn vriendinnen hebben allemaal een relatie en gaan om de klip klap lekker een weekend weg of maken verre reizen. Ik heb geen relatie, maar zou er ook graag eens lekker tussenuit willen. Nu heb ik mijn vriendinnen gevraag of dat zij met me meewillen, maar geen van allen kan omdat zij het te duur vinden (dan kunnen ze niet meer weg met hun vriendjes).



Is het heel raar om alleen een weekend weg te gaan? Ik zou dan graag naar een hotel gaan, een luxe kamer boeken, wandelen op het strand en een boek lezen. Ik ben al ruim vijf jaar niet op vakantie geweest. Ook geen weekendjes weg, dus ik gun het mezelf ook echt nu.
Alle reacties Link kopieren
@MrsDuck, ik zou me niet zo druk maken over verdwalen. Je zult versteld staan van hoe behulpzaam de meeste mensen zijn. Let alleen even goed op je spullen op het moment dat je afgeleid bent, en kies zelf aan wie je hulp vraagt. Er lopen op een vliegveld altijd wel genoeg mensen met een uniform rond (bijvoorbeeld stewards/stewardessen, winkelpersoneel) aan wie je de weg kunt vragen.

Op straat kies ik bijvoorbeeld iemand die er echt als een local uitziet en (in wat gevaarlijkere steden) iemand van wie de kans vrijwel nul is dat hij me gaat beroven, bijvoorbeeld mensen met een kindje bij zich, of juist een grote stoere man die met zijn vrienden staat te praten. Die wil juist graag tegenover zijn vrienden laten zien dat hij het hulpeloze vrouwtje wel effe uit de brand zal helpen.

Of ik kijk op een rustig punt op Google Maps. (Ergens waar niet iemand zomaar de telefoon uit je hand kan grissen en wegrennen/-rijden.) Desnoods even in een winkel, waar je ook weer het personeel om hulp kunt vragen.

En sowieso, wie gaat nou zomaar iemand beroven ofzo? Zo lang je niet mee gaat in iemands auto, of achter iemand aan een stil steegje in loopt, wat kan er mis gaan? Ik ben in mijn eentje ook altijd veel alerter op eventuele zakkenrollers. Met een reisgenoot ben je vaak toch heel erg afgeleid door elkaars geleuter.



Schiphol heeft trouwens een prijs gewonnen voor de bewegwijzering dus daar kan het haast al niet mis gaan, behalve de drukte en wachttijden dan.



Verder: verdwalen is helemaal niet erg, vaak kom je dan juist onverwacht leuke dingen tegen, bijvoorbeeld een mooie plek waar je anders nooit zou belanden, of je ontmoet dus behulpzame mensen, wie weet eindig je wel bij ze aan tafel zoals mij wel eens is overkomen.



Neem niet teveel zware zooi mee, dan loop je alleen maar te zeulen als je eens fout loopt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
quote:Troeteltje schreef op 08 mei 2017 @ 15:30:

Volgens mij zijn die singlereizen geen verkapte datingreizen hoor. Integendeel.

Of een busreis, hoewel je dan misschien met de wat oudere garde reist.



Ik denk ook dat het date-gebeuren wel meevalt, en je hebt behalve singles-reizen ook gewone groepsreizen waar je al dan niet alleen bij kunt aanhaken. Volgens mij zijn die singles-reizen er vooral voor mensen die geen zin hebben in een groepsreis met alléén maar stelletjes. Alhoewel ik hoor dat het ook daar uiteen kan lopen: andere alleengaanden, vader en zoon, gewoon vriendinnen, etc.



Je moet alleen wel echt een type voor groepen zijn, denk ik. Ik moet er niet aan denken, heb het wel een aantal keer meegemaakt voor 3-4 dagen achter elkaar, voor mij is het niks, zo'n groepsdynamiek die dan ontstaat, en vast zitten aan vervelende mensen. En vastzitten aan een reisschema. Maar ik ken ook zat mensen die het juist heel gezellig vinden en er vriendschappen aan overhouden.



Voor MrsDuck is het misschien wel wat, die meer 'uit nood' alleen op vakantie wil.



Voor Troeteltje, die zelfstandigheid wil ontwikkelen, is het denk ik juist niet geschikt, want in zo'n reis worden heel veel dingen al voor je geregeld en zijn er volop sociale gelegenheden. Dan kom je nog niet toe aan wie je nou eigenlijk ZELF bent en wat je kunt en durft.



quote:Troeteltje schreef op 08 mei 2017 @ 15:30:

Patsy, gelijk heb je. Weet je, ik heb heel veel hoofdstukken in mijn groei en ontwikkeling in versneld tempo doorlopen en zelfs overgeslagen. Ik begin nu te merken dat ik enkele dingen anders zou hebben gedaan wanneer ik ze nog eens over mocht doen.



Dank voor jullie input.



Ah ja, wel herkenbaar voor een deel, bij mij wel op ander vlak waarschijnlijk, maar toch.

Ja, sommige dingen zijn lastiger om op een latere leeftijd nog te leren of doen, maar het kan wel. Misschien kost het iets meer tijd dan wanneer je er jong mee begint. Maar op bijvoorbeeld https://solotravelerworld.com/ en in reisforums van Tripadvisor en Lonely Planet kom je ook verhalen tegen van mensen die pas op hun 60e voor het eerst alleen gaan reizen.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Wat een leuk topic dit!
MrsDuck2 ben je nou alleen op pad geweest? Hoe was het?

Zelf zit ik eraan te denken om in het voorjaar in mijn eentje een midweek naar Spanje te gaan.
Alle reacties Link kopieren
-spuitelf-
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Hoe was het alleen reizen mrs. Duck?
@theamuts : ja doen! zuid-Spanje is he leuk :-)
patsy--stone schreef:
02-11-2017 21:49
-spuitelf-
Wie bedoel je, en waarom dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik ga in 2018 ook zeker voor de eerste keer alleen op reis, denk wel te beginnen met een city trip.
Ben 42 en wil dit om meer redenen doen, alleen alles regelen doe ik sws met kinderen al, maar alleen reizen heb ik nooit gedaan en staat hoog op mijn lijstje.
Heb je al een idee waar je heen wil Lilith?
Alle reacties Link kopieren
Berlijn staat hoog op mijn lijst. Ik weet alleen nog niet wanneer ik hoop wel voor de zomer. Ik ga in maart hoogstwaarschijnlijk ook een trip maken met een vriendin, als dat niet doorgaat, dat is namelijk al eerder niet doorgegaan, en daarom wil ik gewoon niet meer afhankelijk zijn van anderen, gaat die trip weer niet door dan zou ik graag in maart naar Berlijn gaan.

In mei staat een citytrip naar Praag met mijn dochter op de planning, die gaat sws door.

En aangezien ik dit dit jaar al begin juli met mijn kinderen vakantie ga vieren, en ik ook een beetje mijn budget in de gaten moet houden, is het wel een beetje plannen.

Daarnaast wil ik sparen om rond O&N weg te gaan, minimaal een lang weekend of een midweek ergens in Europa, ook alleen. Had onlangs een heel gave rondreis naar Athene gezien, maar het is te kort dag om dat bij elkaar te sparen, dat is wel een single groep reis, lijkt me overigens voor een wat langere reis ook wel heel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
01-11-2017 22:19
Wat een leuk topic dit!
MrsDuck2 ben je nou alleen op pad geweest? Hoe was het?

Zelf zit ik eraan te denken om in het voorjaar in mijn eentje een midweek naar Spanje te gaan.
Ook lekker om de zon op te zoeken.
Ben je vaker alleen op reis geweest?
blijfgewoonbianca schreef:
07-05-2017 21:06
In je eentje betaal je de hoofdprijs voor een kamer. Misschien als je aanbiedt dat wanneer jij de kamer betaalt dat ze alsnog wel met je mee willen?
Dan is TO toch even duur uit en heeft ze niet eens de luxe van een kamer voor zich alleen.
Theamuts schreef:
01-11-2017 22:19
Zelf zit ik eraan te denken om in het voorjaar in mijn eentje een midweek naar Spanje te gaan.
.
Heb ik al een paar keer in het najaar gedaan:

- een keertje auto gehuurd en een aantal dorpen in Andalusië af tot aan Gibraltar en terug
- 4 dagen Madrid met mijn hardloopschoenen mee, ‘s ochtend vroeg een rondje Retiro en ‘s middags naar een museum of winkelen

Ook als ik met een vriend een weekend wegga splitsen we overdag regelmatig op. Gaan we allebei doen wat we leuk vinden en zien elkaar wel weer voor het eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb meegelezen. Hopelijk laat je het weten MrsDuck hoe het geweest is!, ik ga binnenkort ook weer een weekend alleen weg. Heb het jaren geleden al eens gedaan, toen de zorgen met kleine kinderen die veel ziek waren me teveel werden. Ben toen naar Eindhoven geweest, heerlijk mijn eigen gang gegaan, winkelen, stadswandeling, voetbal kijken in een café en ook uit eten. Ik had nergens het idee dat ik vreemd ben aangekeken. Raakte nog in gesprek met kinderen van de buur-tafel in een restaurant.

Voor mensen die dit ook regelmatig doen, nog tips voor een leuk hotelletje in Limburg of Oost Brabant waar het ook leuk is als je alleen bent
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook veel in mijn eentje gereisd (waaronder bijna een half jaar Afrika) en het voelt apart om het nu samen met mijn vriend te gaan doen haha. Al heb ik er wel zin in, reizen is fantastisch en ik ben benieuwd hoe het is om samen met iemand te gaan. Ik hoef er verder echt niet over na te denken of ik alleen zou gaan. Het is zoooo heerlijk om lekker te kunnen gaan en staan waar je wil plus je leert makkelijker de locals kennen en daarbij de leuke niet toeristische plekjes :) Enne zeker als je in een hostel gaat zitten zie je hoe veel mensen alleen reizen. Dat zijn er behoorlijk wat. Heb lekker schijt aan wat iedereen denkt ;P
Alle reacties Link kopieren
Oh ja en wat ik hier lees; ik zou wel lekker voor de eerste keer dichtbij huis gaan, als je het eng vindt. Maar niet te dichtbij, als je bang bent dat je bekenden tegenkomt en je schaamt of zo. Lekker naar Londen of Berlijn, heerlijk rondkijken en niemand die je kent. Hoef je ook nergens bang voor te zijn. Ik zou het echt doen, je verdient het. Zeker als je jezelf al zo lang geen vakantie meer hebt gegund. Geniet ervan! En laat je weten hoe het was?
blijfgewoonbianca schreef:
07-05-2017 21:06
In je eentje betaal je de hoofdprijs voor een kamer. Misschien als je aanbiedt dat wanneer jij de kamer betaalt dat ze alsnog wel met je mee willen?
Ik weet niet of ik dit zou doen. Ik kreeg ooit ook een keer zo’n aanbod. Vriendin betaalde vervoer, kamer etc. Ze noemde ook dat, als ik niet mee ging, zij niet op vakantie kon (en ik had al vakantieplannen dus ik kon echt niet bijdragen aan de vakantie van iemand anders).
Het voelde niet goed. Alsof ik een soort ‘middel’ was voor haar om fijne vakantie te hebben, een ding die je noodzakelijk meeneemt op vakantie (tandenborstel, check; paspoort, check; reisgenoot, check). Er werd dus eigenlijk van me verlangd dat ik in ruil voor een gratis vakantie, ervoor zou zorgen dat zij een leuke reisgenoot zou hebben. Een beetje chantage ook wel. En zo’n groot ‘kado’ aannemen, schept toch verplichtingen naar de ander toe. Ik heb het niet gedaan. De twee andere vriendinnen die zie ook benaderd had, sloegen het aanbod om dezelfde reden ook af.

Ga heerlijk zelf, prima toch!
Alle reacties Link kopieren
Theamuts schreef:
04-11-2017 16:23
Wie bedoel je, en waarom dan?
Mezelf. Omdat ik op een stokoud topic reageerde, waarop ik al lang eerder had gereageerd.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste reis alleen was Noorwegen 10 dagen.
Daarna Thailand 3 weken. Nog vele reizen ver weg en dichtbij gemaakt.
Ik heb inmiddels een gezin, maar ga nog heel graag een weekendje alleen weg. Wandelen en boek lezen, precies zoals jij het zegt.
Alle reacties Link kopieren
caretta_01 schreef:
20-11-2017 16:46


Voor mensen die dit ook regelmatig doen, nog tips voor een leuk hotelletje in Limburg of Oost Brabant waar het ook leuk is als je alleen bent
Wat voor soort hotel zoek je? Een hotel waar je contact kunt maken met mensen, een familiehotel?
Alle reacties Link kopieren
Oakes, een stadhotel met een bar erbij of een hotelletje in een centrum zodat ik in ieder geval restaurantjes en barretjes heb om 's avonds niet al om 21 uur zit te zappen op mijn kamer. Geen Stayokay of iets dergelijks, maar een type herberg, waar localen ook gewoon heengaan voor een hapje en een drankje.
Zo'n midden in het centrum kleinschalig iets..
Het ware te wensen, dat alle mensen, hun eigen gebreken wat beter bekeken. Dan zouden ze het wel laten om over andere mensen te praten!!
Alle reacties Link kopieren
caretta_01 schreef:
21-11-2017 00:18
Oakes, een stadhotel met een bar erbij of een hotelletje in een centrum zodat ik in ieder geval restaurantjes en barretjes heb om 's avonds niet al om 21 uur zit te zappen op mijn kamer. Geen Stayokay of iets dergelijks, maar een type herberg, waar localen ook gewoon heengaan voor een hapje en een drankje.
Zo'n midden in het centrum kleinschalig iets..
Waar locals heengaan (al is het niet in het centrum) http://www.dekaserne.nl/

In het centrum, waar locals komen https://www.hotel-central.nl/

Een B&B in het centrum http://cubacasa.nl/
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ben een weekendje naar Haarlem geweest. Het was erg leuk en ontspannen. In het begin voelde het wat ongemakkelijk omdat ik alleen was, maar daarna heb ik er echt van genoten. Ben van plan om de eerste week van januari ook een paar dagen alleen weg te gaan ergens in Nederland. Iemand daar nog leuke ideeen voor?
Alle reacties Link kopieren
Oh, leuk dat je het gedaan hebt!
En super dat je het fijn vond.

Ik ga soms ook in mijn eentje op weekend of op vakantie. Het gekke is dat ik daar soms heel veel zin in heb en andere keren weer helemaal niet. Ligt dan vooral aan mijn eigen state of mind (als ik me al wat eenzaam voelde, heb ik er geen zin in, terwijl als ik het erg druk heb gehad en geen tijd voor mezelf had, ik er wel veel zin in heb).

Als ik dan toch heel graag weg wil, maar liever niet alleen, boek ik een doe-weekend of -vakantie. Bvb een yogaweekend, of een wellnessweek, of ik ga ergens naartoe voor mijn werk en combineer dat met privétijd, of ik ga naar een plek waar ik mensen ken met wie ik kan afspreken... Of ik ga in de koopjesperiode naar een winkelstad (Parijs bvb), en combineer dat met een paar culturele dingen...
Alle reacties Link kopieren
MrsDuck2 schreef:
10-12-2017 18:22
Ja, ik ben een weekendje naar Haarlem geweest. Het was erg leuk en ontspannen. In het begin voelde het wat ongemakkelijk omdat ik alleen was, maar daarna heb ik er echt van genoten. Ben van plan om de eerste week van januari ook een paar dagen alleen weg te gaan ergens in Nederland. Iemand daar nog leuke ideeen voor?
Leuk dat je bent gegaan! Ik vind Rotterdam ook heerlijk voor een paar dagen alleen. Met bijvoorbeeld een OV-fiets, maar het OV en de watertaxi's zijn ook prima.
Veel leuke winkels in de Nieuwe Binnenweg, Pannenkoekstraat en ook wel op andere plekken. Altijd even een tompouce eten bij Hotel New York (ze maken ze daar zelf, superlekker), en meestal ook naar het Fotomuseum daar vlak naast. Fenix Food Factory is ook leuk alleen wel vaak te druk om echt wat te kunnen bestellen. Dan ga ik meestal nog even wat drinken of eten bij Posse net om de hoek, ook heel leuk en nooit zo druk.
Als je de Markthal en de Kubuswoningen nog niet kent is dat natuurlijk leuk om te zien, een van die kubussen is open als museumpje. www.rotterdam.info heeft ook veel goede ideeën.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
12-12-2017 18:45
Leuk dat je bent gegaan! Ik vind Rotterdam ook heerlijk voor een paar dagen alleen. Met bijvoorbeeld een OV-fiets, maar het OV en de watertaxi's zijn ook prima.
Veel leuke winkels in de Nieuwe Binnenweg, Pannenkoekstraat en ook wel op andere plekken. Altijd even een tompouce eten bij Hotel New York (ze maken ze daar zelf, superlekker), en meestal ook naar het Fotomuseum daar vlak naast. Fenix Food Factory is ook leuk alleen wel vaak te druk om echt wat te kunnen bestellen. Dan ga ik meestal nog even wat drinken of eten bij Posse net om de hoek, ook heel leuk en nooit zo druk.
Als je de Markthal en de Kubuswoningen nog niet kent is dat natuurlijk leuk om te zien, een van die kubussen is open als museumpje. www.rotterdam.info heeft ook veel goede ideeën.
Wat een leuk idee!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven