'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
YouWish schreef:
15-09-2017 12:57
Nogmaals; daar gaat het dus vaak niet om dat 'het personeel gewoon zijn werk doet'. Er zijn zat mensen die van start tot landing met het zweet op hun rug zitten van angst. Wanneer we dan eindelijk landen en ze dus 'veilig' zijn is het klappen meer een soort ontlading.

Maar goed; het EQ van de gemiddelde piloot is niet zo goed ontwikkeld, ze zouden het geen dag volhouden in de cabine, dus ik snap wel dat TO het met je eens is.
Dan zal mijn EQ ook wel onderontwikkeld zijn. Want ik vind klappen na de landen erg hoog staan in het lijstje van de meest lullige dingen die je kunt doen. En het roept een groot gevoel van plaatsvervangende schaamte op. Verzoek: wil je dat nooit doen als ik in hetzelfde vliegtuig als jij zit?
vivapimpelmees schreef:
20-09-2017 23:57
Tijdens mijn laatste vlucht deze zomer viel het mij op dat er niet werd gevraagd om mobiele telefoons uit te zetten. Was bij Transavia.
Daar is de speech:

Alle elektronische apparatuur dient uitgeschakeld te zijn of in flight mode te staan.
grenada schreef:
21-09-2017 09:16
Dan zal mijn EQ ook wel onderontwikkeld zijn. Want ik vind klappen na de landen erg hoog staan in het lijstje van de meest lullige dingen die je kunt doen. En het roept een groot gevoel van plaatsvervangende schaamte op. Verzoek: wil je dat nooit doen als ik in hetzelfde vliegtuig als jij zit?
Ik vind het helemaal niet stom als mijn passagiers klappen na de landing. Het is een heel stuk opluchting en ontlading ook, zeker van mensen die niet zo vaak vliegen. Ik vind het wel wat gezelligs hebben en er spreekt waardering uit. Zeker na een turbulente vlucht/ landing. Mensen die daarop neerkijken (of op ons) vind ik pas vervelend.
morty schreef:
21-09-2017 08:40
Ik heb de laatste tijd zo vaak gehad dat de persoon naast mij tijdens het opstijgen nog zit te appen. Of tijdens de daling op het moment dat de riemen vast moeten en dus ook de stewardessen moeten zitten dat iemand naast mij z'n telefoon aan doet en al z'n berichten gaat inhalen.

Ik word er altijd angstig en boos van maar durf er niks van te zeggen... maar ik vind het echt absurd dat mensen hun telefoon zo belangrijk vinden dat ze er een mogelijk gevaarlijke situatie door creeeren.

Vind ik ook heel irritant en vorig jaar ook verschillende keren zien gebeuren. En de stewardess die langs liep zag het ook maar zei er niks van. Dat snap ik dan weer niet.
Leuk topic en dank je wel dat je de tijd neemt om hier vragen te beantwoorden, TO!
Doe je dit uit eigen beweging of in opdracht van je werkgever? In ieder geval heb ik heel veel aan dit topic, want ik vlieg vrij regelmatig, maar heb helaas wel last van vliegangst.

Er zijn al een paar vragen gesteld over de landing, maar ik heb toch nog een vraag over een landing die ik een paar dagen geleden meemaakte. Bij het aanvliegen op de landingsbaan voelde ik al dat het een "ruwe" landing zou worden, maar nadat het vliegtuig geland was, kantelde het toestel met hoge vaart nog een paar keer heel heftig van links naar rechts. Het was zo heftig, dat ik het gevoel had in een achtbaan te zitten. Ik was even bang dat de vleugels de grond zouden raken en we alsnog zouden verongelukken, maar dat gebeurde gelukkig niet. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en mijn vliegangst is nu toch wel weer heel heftig aangewakkerd.

Het was een vrij groot vliegtuig, een Boeing 747 oid en er was geen storm of zo. Gebeurt dit vaker?
dolfje schreef:
21-09-2017 09:22
Vind ik ook heel irritant en vorig jaar ook verschillende keren zien gebeuren. En de stewardess die langs liep zag het ook maar zei er niks van. Dat snap ik dan weer niet.
Het is voor ons, sinds de telefoons etc ook op flight mode mogen, ook echt heel moeilijk om te zien van bv bijna 200 man of de vliegtuigmodus geactiveerd is want we hebben simpelweg geen tijd met checken om dat bij iedereen na te gaan.
Mocht ik iemand echt zien appen/bellen dan zeg ik er natuurlijk wel iets van.
Ik had dus ook een meisje naast me zitten afgelopen zomer die de landing filmde en meteen door ging sturen naar haar vrienden of familie. Ze kreeg ook reacties terug, dus het stond niet in de offline mode. En dat allemaal voor we uitgetaxied waren.
Als het echt belangrijk is dat de apparatuur uit staat of in vliegtuigmode zal de cabincrew actief moeten ingrijpen, want mensen zien dat anderen zich er niks van aantrekken en gaan dus zelf ook gewoon internetten. Wat de een mag, mag de ander ook.

Ik klap niet na de landing omdat de piloten helemaal voorin zitten. Maar telepathisch stuur ik altijd hele dankbare berichten door voor het redden van mijn leven.
Missandei schreef:
21-09-2017 09:35
Het is voor ons, sinds de telefoons etc ook op flight mode mogen, ook echt heel moeilijk om te zien van bv bijna 200 man of de vliegtuigmodus geactiveerd is want we hebben simpelweg geen tijd met checken om dat bij iedereen na te gaan.
Mocht ik iemand echt zien appen/bellen dan zeg ik er natuurlijk wel iets van.
Snap ik maar dan zou het gewoon als regel moeten zijn dat de apparatuur niet gebruikt wordt tijdens start en landing.
Missandei schreef:
21-09-2017 09:19
Ik vind het helemaal niet stom als mijn passagiers klappen na de landing. Het is een heel stuk opluchting en ontlading ook, zeker van mensen die niet zo vaak vliegen. Ik vind het wel wat gezelligs hebben en er spreekt waardering uit. Zeker na een turbulente vlucht/ landing. Mensen die daarop neerkijken (of op ons) vind ik pas vervelend.
Mooi gezegd. De eerste keren dat ik ging vliegen (als passagier) werd er geklapt. En door bijna iedere passagier. Ik vond dat wel mooi en ik was zelf ook heel blij dat ik weer veilig aan de grond stond. De laatste jaren heb ik het niet meer meegemaakt dat men ging klappen na de landing.

Mijn telefoon staat tijdens de vlucht op vliegtuigstand. Ik luister via mijn telefoon naar muziek en scroll wel eens door mijn lijsten.
Missandei schreef:
21-09-2017 09:19

Helemaal mee eens! :applause: En nee, ik klap niet en heb het slechts 1 keer meegemaakt dat er een paar passagiers klapten, maar ik vind het ook wel wat gezelligs hebben.
dolfje schreef:
21-09-2017 09:42
Snap ik maar dan zou het gewoon als regel moeten zijn dat de apparatuur niet gebruikt wordt tijdens start en landing.
Helemaal eens hoor,
Vroeger was dit ook zo, echter toen kwamen er veel klachten van passagiers hierover.
Daarnaast gaat de technologie sneller dan de regelgeving aan boord. Bv afgelopen had ik iemand aan boord met een volledige VR bril + koptelefoon uitrusting,
Er is nog nergens vastgelegd dat zoiets niet mag maar toch liet ik hem tijdens start en landing dat ding uitzetten want als er iets zou gebeuren ziet/hoort hij niets. Dat is soms wel eens moeilijk.
anoniem_63a178665d552 wijzigde dit bericht op 21-09-2017 09:50
Reden: Nog niet compleet
40.97% gewijzigd
araliya schreef:
21-09-2017 09:33
Leuk topic en dank je wel dat je de tijd neemt om hier vragen te beantwoorden, TO!
Doe je dit uit eigen beweging of in opdracht van je werkgever? In ieder geval heb ik heel veel aan dit topic, want ik vlieg vrij regelmatig, maar heb helaas wel last van vliegangst.

Er zijn al een paar vragen gesteld over de landing, maar ik heb toch nog een vraag over een landing die ik een paar dagen geleden meemaakte. Bij het aanvliegen op de landingsbaan voelde ik al dat het een "ruwe" landing zou worden, maar nadat het vliegtuig geland was, kantelde het toestel met hoge vaart nog een paar keer heel heftig van links naar rechts. Het was zo heftig, dat ik het gevoel had in een achtbaan te zitten. Ik was even bang dat de vleugels de grond zouden raken en we alsnog zouden verongelukken, maar dat gebeurde gelukkig niet. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en mijn vliegangst is nu toch wel weer heel heftig aangewakkerd.

Het was een vrij groot vliegtuig, een Boeing 747 oid en er was geen storm of zo. Gebeurt dit vaker?
Graag gedaan Araliya. Ik ben het topic uit eigen beweging gestart hoor, mijn werkgever heeft liever dat we van de sociale media wegblijven met informatie over de luchtvaart. Maar je geeft al zelf aan waarom ik dit topic gestart ben. Ik vind vliegen nog steeds erg leuk, en vind het jammer als iemand daar angst voor heeft, terwijl dat absoluut niet nodig is. Ook merk ik nog wel eens flink wat onwetendheid over het vliegen, ook in de media. Sinds 911 is er weinig mogelijkheid meer om wat over ons werk te vertellen, vandaar.

Over jouw landing. Het zal zeer waarschijnlijk met zijwind te maken hebben gehad. Dat kan inderdaad vrij heftig voelen, een beetje afhankelijk van jouw plek in het vliegtuig. Als de zijwind fluctueert, kan dat wel eens als een achtbaan aanvoelen, in werkelijkheid valt het wel mee.
Ben wel eens geland op Schiphol tijdens een zware westerstorm. De nadering was super turbulent, maar ik wist er een best redelijke landing uit te persen, vond eigenlijk zelf dat ik het best goed had gedaan. Tijdens het uitstappen gaf een passagier een 'letter to the president' aan de purser. Toch nieuwsgierig even gelezen. "Steward xxxx great compliments to him, good service. But, the landing was terrifying, everybody was afraid, pilots need more training." Vooral dat laatste zeikte me een beetje af. Nou ja, van dat soort dingen dus...
Fate is just the weight of circumstances
Eigenlijk zou je van buitenaf alle verbindingen moeten kunnen verbreken. Gewoon alle vreemde wifi onderbreken.

Hebben jullie ook de Engelieren gelezen van Stephen King?
parbleumondieu schreef:
21-09-2017 09:39
Ik klap niet na de landing omdat de piloten helemaal voorin zitten. Maar telepathisch stuur ik altijd hele dankbare berichten door voor het redden van mijn leven.
Het zal je misschien verbazen maar mensen klappen op chartervluchten soms ook wel eens voor de cabine als dank voor de service. 😊😉
Daarnaast, als je op bv een 737 hard genoeg klapt horen ze het voorin ook.
kadanz schreef:
20-09-2017 19:29
Voor het overzicht tijdens een noodgeval op de grond.
Mocht het vliegtuig met spoed geëvacueerd moeten worden dan wil de cabin crew eerst weten of het wel veilig is om hun deur open te maken (vuur? brokstukken? voertuigen?). Dat lukt niet goed als alle ramen geblindeerd zijn. Om dezelfde reden wordt de cabine-verlichting gedimd tijdens de landing en takeoff in het donker.

Het is niet zo gek dat je hier nog nooit van hebt gehoord. Niet alle airlines volgen dezelfde procedures! De SOP's (standard operating procedures) verschillen per luchtvaartmaatschappij. Wat bij A mag mag bij B niet en bij C weer heel anders.
Dank voor je antwoord. Het klinkt erg logisch allemaal. Wel gek dat het niet voor alle maatschappijen geldt.
Ook een Pluviofiel
Bedankt Cywin. interessante feedback over de bejegening van vrouwelijke piloten. Ik had een keer met een Ryanair vlucht vanuit Duitsland richging het Zweedse een NL pilote die haar praatje ook in het Nederlands hield. Wel vaker vrouwelijke gezagvoerders trouwens.

Normaal gesproken is AL het gebruik van elektronische apparatuur (laptops, ipods, discmans) verboden tijdens opstijgen en landen. Maar ik kan mij eerlijk gezegd ook niet precies herinneren of dat een uniforme regel was of weer maatschappij of vliegtuigafhankelijk.

in dat opizcht zou je dus ook niet je telefoon gebruiken om te filmen. Daarna als het fasten your seatbelts teken uitgaat mag je wel eletkronische apparatuur gebruiken, maar niet zend apparatuur, zoals telefoons. Het maakt het ook lasitger met mobiele telefoons, want dat betekent dat de flight modus ook niet voldoet. MAar ik vermoed dat die regel inmiddels verleden tijd is, want het werd de laatste jaren uitdrukkelijk genoemd dat de flighmodus volstaat.

Ik werk zelf gedeeltelijk in dit vakgebied van EMC (Elektro Magnetische Compatbiliteit) en het is verschrikkelijk lastig om alles te testen. Vandaar dus, better safe then sorry. Aangezien ik ook wel zie dat het meestal goed gaat, was ik wel benieuwd naar de echte ervaringen van een piloot.

Het hangt natuurlijk ook erg van het viliegtuig af. Een nieuw vliegtuig waarbij het effect van mobiele telefoons is meegenomen in het ontwerp zal geen problemen hoeven te ondervinden. Maar er zijn ook nog een heleboel oude kisten in de vaart, die zeker niet zijn ontworpen op het gebruik van telefoons.

Voor het cabinepersoneel idd lastig te controleren en wil je hun werk niet lastiger maken, dan is het lief om je telefoon gewoon direct in flight modus te zetten en hem gewoon onzichtbaar te houden. Voor cabine personeel moet het ook irritant izjn om die discussie telkens weer te voeren.
Ik heb al vaak gevlogen, en mijn telefoon staat altijd aan op vliegtuigstand. Ik luister naar muziek. Nog nooit is mij gevraagd mijn telefoon uit te zetten en hij ligt gewoon op mijn schoot.
Missandei schreef:
21-09-2017 09:17
Daar is de speech:

Alle elektronische apparatuur dient uitgeschakeld te zijn of in flight mode te staan.
Klopt. Normaliter wel. Dit jaar niet. Zowel heen als terug. En zeker op de retourvlucht heb ik erop gelet.
Iemand hier die woensdag 27/9 ook naar CUR vliegt met KLM? Ik ga emigreren, dus hoe leuk zou het zijn om heimelijk te zwaaien naar een forumlid. ;-)

Ik heb zelf bij een grote gele (failliet gegane) touroperator gewerkt. Daar zeiden we altijd: hoe word je het snelste miljonair? Door als miljardair in de reisbranche / luchtvaart te gaan werken.
Hoe gaat het nu de economie een beetje is aangetrokken? Hebben jullie nog veel ‘last’ gehad van de instroom van Martinair personeel?

Wat is de grootste ergernis van cabinepersoneel over passagiers?
Gaan vliegers ook op de grond werken (bij een gerelateerd uitzendbureau oid) net als stewardessen bij een zwangerschap?
yogayup wijzigde dit bericht op 21-09-2017 11:11
0.07% gewijzigd
Die ervaring heb ik ook Elfje112. Maar ik kan me herinneren dat het niet zo lang geleden was dat er werd gevraagd om alle elektronische apparatuur uit te zetten tijdens optstijgen/Landen. En nu begin ik te twijfelen hoe lang geleden.
vivapimpelmees schreef:
21-09-2017 11:00
Klopt. Normaliter wel. Dit jaar niet. Zowel heen als terug. En zeker op de retourvlucht heb ik erop gelet.
Wij vliegen over 3 weken, binnen Europa, zal er eens op letten.
yogayup schreef:
21-09-2017 11:01
Iemand hier die woensdag 27/9 ook naar CUR vliegt met KLM? Ik ga emigreren, dus hoe leuk zou het zijn om heimelijke te zwaaien naar een forumlid. ;-)

Ik heb zelf bij een grote gele (failliet gegane) touroperator gewerkt. Daar zeiden we altijd: hoe word je het snelste miljonair? Door als miljardair in de reisbranche / luchtvaart te gaan werken.
Hoe gaat het nu de economie een beetje is aangetrokken? Hebben jullie nog veel ‘last’ gehad van de instroom van Martinair personeel?

Gaan vliegers ook op de grond werken (bij een gerelateerd uitzendbureau oid) net als stewardessen bij een zwangerschap?
Veel plezier in je nieuwe woonland!
Elfje112 schreef:
21-09-2017 11:04
Veel plezier in je nieuwe woonland!
Dankjewel! Voorlopig is het emigreren voor 3 jaar. Dus of emigreren dan het juiste woord is. Veel zin in!

Er schijnt ook een plek te zijn waar standaard het klm personeel komt borrelen op CUR. Ik zal ze vast tegen komen
Ik ben wel 'ns aangesproken op mijn mp3-speler tijdens de landing, die moest toen officieel uit. Geen idee meer welke maatschappij dat was. Is gewoon 'n dingetje zonder enige vorm van wifi. Wat voor reden had dat?
Overigens film ik rustig 'n landing tijdens 'n binnenlandse vlucht, gewoon met mijn dslr. Daar heb ik nog nooit commentaar op gekregen vooralsnog.
yogayup schreef:
21-09-2017 11:01
Iemand hier die woensdag 27/9 ook naar CUR vliegt met KLM? Ik ga emigreren, dus hoe leuk zou het zijn om heimelijke te zwaaien naar een forumlid. ;-)

Ik vlieg niet bij die blauwe dus ik kom je niet tegen woensdag! Veel succes met je reis :) hoezo de keus om op Cur te gaan wonen als ik mag vragen?? Superleuk!

1 van mijn grootste ergernissen is überhaupt het woord "cabine personeel" 😂😊 sorry!
Cabine bemanning of cabin crew is perfect.

Aan boord kan ik veeeeeel hebben van passagiers zolang ze vriendelijk zijn.
Passagiers die zich asociaal of onbeschoft gedragen en denken dat zij de dienst uitmaken aan boord kunnen op een minder vriendelijke houding rekenen. Dingen als poepluiers en druipende zakjes kots aan proberen te geven ben ik meestal ook niet zo blij mee.

Als mensen vriendelijk zijn probeer ik altijd mee te denken in oplossingen, te regelen dat ze toch bij elkaar zitten, een extraatje aanbieden of meegeven, achteraf iets toe laten sturen etc etc

Als mensen meteen beginnen te schreeuwen, eisen, van hun probleem mijn probleem te maken dan is er helaas niets meer mogelijk.
Tja je vangt nog altijd meer vliegen met stroop dan met azijn toch?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven