'Ask the captain'
donderdag 14 september 2017 om 23:16

vrijdag 6 oktober 2017 om 22:20
Cygnus, je wil niet weten hoe fijn zo'n topic is voor een (lichte-maar toch) vliegangstige is zoals ik
Mijn vliegangst is ontstaan na een pittige landing tijdens een Westerstorm. Nadat ons vliegtuig geland was werd Schiphol gesloten.
Terwijl de landing an sich prima ging, maar het "gehobbel" tijdens de daling vond ik wel heel erg spannend...Daarna echt een tijdje helemaal niet durven vliegen, maar daarna wel weer gegaan omdat ik wel graag wat zie van de wereld. (en omdat ik ook echt wel besef dat mijn angst ontzettend irreeel is) Inmiddels gaat het gelukkig weer goed, eerder had ik nog slapeloze nachten voor een vliegreis, om vervolgens letterlijk de grond weer te kussen op de plaats van bestemming en dan na een paar dagen weer slapeloze nachten te krijgen voor de terugreis- zonde van mijn vakantie). Nu stap ik gewoon in en heb ik vooral zin in hangen en films kijken onderweg
Mijn man heeft een keer meegemaakt dat er bij een binnenlandse vlucht in de VS sterke wind stond en dat er pas bij de derde keer echt geland kon worden, daarvoor elke keer een doorstart vanwege de wind..(hij is dan weer totaal niet vliegangstig, dus vond het allemaal wel mooi). Ik hou mij wel altijd voor dat KLM piloten enorm ervaren zijn qua winderige landingen, dat hebben we nu eenmaal regelmatig hier in NL.

Mijn vliegangst is ontstaan na een pittige landing tijdens een Westerstorm. Nadat ons vliegtuig geland was werd Schiphol gesloten.
Terwijl de landing an sich prima ging, maar het "gehobbel" tijdens de daling vond ik wel heel erg spannend...Daarna echt een tijdje helemaal niet durven vliegen, maar daarna wel weer gegaan omdat ik wel graag wat zie van de wereld. (en omdat ik ook echt wel besef dat mijn angst ontzettend irreeel is) Inmiddels gaat het gelukkig weer goed, eerder had ik nog slapeloze nachten voor een vliegreis, om vervolgens letterlijk de grond weer te kussen op de plaats van bestemming en dan na een paar dagen weer slapeloze nachten te krijgen voor de terugreis- zonde van mijn vakantie). Nu stap ik gewoon in en heb ik vooral zin in hangen en films kijken onderweg

Mijn man heeft een keer meegemaakt dat er bij een binnenlandse vlucht in de VS sterke wind stond en dat er pas bij de derde keer echt geland kon worden, daarvoor elke keer een doorstart vanwege de wind..(hij is dan weer totaal niet vliegangstig, dus vond het allemaal wel mooi). Ik hou mij wel altijd voor dat KLM piloten enorm ervaren zijn qua winderige landingen, dat hebben we nu eenmaal regelmatig hier in NL.
zaterdag 7 oktober 2017 om 01:37
Ik ken dat soort filmpjes heel goed. En ja, het ziet er best spectaculair uit. Maar hier worden we als vliegers echt wel op getraind hoor.
Het lijkt misschien zo dat het moeilijk is om op de baan te blijven, in de praktijk valt dat wel mee. Het punt is dat harde wind ook vaak de neiging heeft om vlagerig te zijn, dus kan veranderen in korte tijd. Daar moet je als vlieger voor corrigeren, zowel voor als na de landing. Het kost wat reactievermogen, dus het vliegtuig kan best een paar meter uit de flank gaan. Is niet erg, daar is de breedte van de baan op berekend.
Tijdens een zijwindlanding, dat heet bij ons een cross-wind landing, moet je zogenaamd cross-control landen: het richtingsroer (bediend door de voeten) van de wind af en het rolroer (links-rechts met het stuurwiel) in de wind. Dat vereist wat coördinatie. Het ziet er spannend uit, maar we oefenen dit echt zeer regelmatig in de simulator tot aan de limieten.
Fate is just the weight of circumstances
zaterdag 7 oktober 2017 om 01:50
Fijn Bibi dat dit topic je helpt. Ik begrijp wel dat een stevige landing best indrukwekkend kan zijn, maar echt, zeker tijdens harde wind, is het gewoon veiliger. Vliegtuigen kunnen echt wel wat hebben qua landingen hoor.bibi72 schreef: ↑06-10-2017 22:20Cygnus, je wil niet weten hoe fijn zo'n topic is voor een (lichte-maar toch) vliegangstige is zoals ik![]()
Terwijl de landing an sich prima ging, maar het "gehobbel" tijdens de daling vond ik wel heel erg spannend...Daarna echt een tijdje helemaal niet durven vliegen, maar daarna wel weer gegaan omdat ik wel graag wat zie van de wereld. (en omdat ik ook echt wel besef dat mijn angst ontzettend irreeel is) Inmiddels gaat het gelukkig weer goed, eerder had ik nog slapeloze nachten voor een vliegreis, om vervolgens letterlijk de grond weer te kussen op de plaats van bestemming en dan na een paar dagen weer slapeloze nachten te krijgen voor de terugreis- zonde van mijn vakantie). Nu stap ik gewoon in en heb ik vooral zin in hangen en films kijken onderweg![]()
Wat jouw vriend heeft meegemaakt klinkt ook niet als uitzonderlijk. Als de zijwind buiten de door de fabrikant gestelde limiet gaat, dan is een go-around (=doorstart, rare naam eigenlijk) de veiligste optie. Als er genoeg brandstof is doe je het nog een keer, of twee. Zo te lezen hadden de vliegers er al rekening mee gehouden dat dit kon gebeuren, en dan kan het best zijn dat er 3 pogingen nodig zijn om het veilig te houden. Maar geloof me, ik kan het vliegtuig - als het moet - ook buiten de limieten landen hoor. Won’t be pretty...
zaterdag 7 oktober 2017 om 03:13
Leuk om dit topic te lezen.
Ik ben altijd al wat angstig geweest voor vliegen. Bij mij is het echt het gevoel in de buik waarbij mijn man nog niks merkt keert mijn maag al om. Vorig jaar gevlogen vanaf las Vegas. Toen we op wilden stijgen hebben we een uur op de startbaan gewacht omdat er een zware onweersbui overtrok. We mochten als 2e vliegtuig uiteindelijk vertrekken maar zaten daardoor in de staart van de storm. Half uur lang turbulentie als het aan mij lag was het vliegtuig direct weer geland al leek me dat met dat weer ook geen pretje. Voor mij voelde het alsof ik een half uur lang in een achtbaan zat.
De lichte turbulentie heb ik ondertussen kunnen relativeren met denken dat ik in een bus zit. Dinsdag mag ik weer vliegen nu samen met mijn dochter van net 1. Benieuwd hoe dat gaat zie er wel tegen op maar je wilt wat zien. Ik zal nog aan dit topic denken als ik in het vliegtuig zit.
De turbulentie met landen wat iemand vlak voor mij zo ook een keer meegemaakt op Schiphol. Ik zette me al schrap omdat ik verwachte toen dat de landing iets ruwer zou zijn en we hadden toen (in mijn ogen) een perfecte landing ging heel zachtjes, de zachtste van de 4 vluchten in onze vakantie. Toen we naar huis reden zag je de aankomende vliegtuigen ook goed schommelen.
Ik ben altijd al wat angstig geweest voor vliegen. Bij mij is het echt het gevoel in de buik waarbij mijn man nog niks merkt keert mijn maag al om. Vorig jaar gevlogen vanaf las Vegas. Toen we op wilden stijgen hebben we een uur op de startbaan gewacht omdat er een zware onweersbui overtrok. We mochten als 2e vliegtuig uiteindelijk vertrekken maar zaten daardoor in de staart van de storm. Half uur lang turbulentie als het aan mij lag was het vliegtuig direct weer geland al leek me dat met dat weer ook geen pretje. Voor mij voelde het alsof ik een half uur lang in een achtbaan zat.
De lichte turbulentie heb ik ondertussen kunnen relativeren met denken dat ik in een bus zit. Dinsdag mag ik weer vliegen nu samen met mijn dochter van net 1. Benieuwd hoe dat gaat zie er wel tegen op maar je wilt wat zien. Ik zal nog aan dit topic denken als ik in het vliegtuig zit.
De turbulentie met landen wat iemand vlak voor mij zo ook een keer meegemaakt op Schiphol. Ik zette me al schrap omdat ik verwachte toen dat de landing iets ruwer zou zijn en we hadden toen (in mijn ogen) een perfecte landing ging heel zachtjes, de zachtste van de 4 vluchten in onze vakantie. Toen we naar huis reden zag je de aankomende vliegtuigen ook goed schommelen.
zaterdag 7 oktober 2017 om 13:43
Een theorieleraar op mijn vliegopleiding zei altijd: “Je kunt een aap leren vliegen, als je maar genoeg bananen meeneemt.”
Hij had wel een punt. Vliegen an sich is niet zo moeilijk, het wordt inderdaad iets als autorijden. Iedereen kan het leren hoor, ik laat mensen ook wel eens aan het stuur in een Cessna. Gaat over het algemeen best goed.
zaterdag 7 oktober 2017 om 14:16
Als ik van tevoren had geweten hoe een vliegtuig vertrekt van Las Vegas, was ik met de trein gegaan.83angel schreef: ↑07-10-2017 03:13Vorig jaar gevlogen vanaf las Vegas. Toen we op wilden stijgen hebben we een uur op de startbaan gewacht omdat er een zware onweersbui overtrok. We mochten als 2e vliegtuig uiteindelijk vertrekken maar zaten daardoor in de staart van de storm. Half uur lang turbulentie als het aan mij lag was het vliegtuig direct weer geland al leek me dat met dat weer ook geen pretje. Voor mij voelde het alsof ik een half uur lang in een achtbaan zat.
Niet dat ik al veel gevlogen heb, maar dit was by far de engste stijging die ik heb meegemaakt. En er was niet eens storm.
zaterdag 7 oktober 2017 om 19:36
Onze jongste van drie, had net leren fietsen. Tijd voor de eerste vliegles vond papa. Ging nog goed ook! Heel netjes naar links en rechts gestuurd. Rustig geklommen en gedaald.cygnus schreef: ↑07-10-2017 13:43Een theorieleraar op mijn vliegopleiding zei altijd: “Je kunt een aap leren vliegen, als je maar genoeg bananen meeneemt.”
Hij had wel een punt. Vliegen an sich is niet zo moeilijk, het wordt inderdaad iets als autorijden. Iedereen kan het leren hoor, ik laat mensen ook wel eens aan het stuur in een Cessna. Gaat over het algemeen best goed.

zaterdag 7 oktober 2017 om 19:55
Waarom was deze dan enger. Ik had het idee dat het door de storm kwam.parbleumondieu schreef: ↑07-10-2017 14:16Als ik van tevoren had geweten hoe een vliegtuig vertrekt van Las Vegas, was ik met de trein gegaan.
Niet dat ik al veel gevlogen heb, maar dit was by far de engste stijging die ik heb meegemaakt. En er was niet eens storm.

zaterdag 7 oktober 2017 om 22:56
zeeuwsmeisje1981 schreef: ↑07-10-2017 21:50Ik heb geen vragen maar wilde even zeggen dat ik het een tof topic vind. Jullie werkgevers mogen best trots zijn op een paar goede ambassadeurs!

zaterdag 7 oktober 2017 om 23:03
Die onweersbuien kunnen we goed op de radar zien. Als er een in de vertrekroute hangt dan is het zeer verstandig even te wachten. Maar over het algemeen kunnen we ze goed vermijden. Tja, om een onweersbui heen (of er tussen) kan het best turbulent zijn, maar niet zo erg als erin, ik spreek uit ervaring...83angel schreef: ↑07-10-2017 03:13Leuk om dit topic te lezen.
zaterdag 7 oktober 2017 om 23:05
Een hele steile klim, scheef in een sterke bocht. Met een boel gehobbel door de warme en koude lucht. En ik vind het dus eng als een vliegtuig (relatief) langzaam gaat. Mijn enige houvast was het gegeven dat het een plaatselijke maatschappij was die daar heel erg vaak hetzelfde doen.
zondag 8 oktober 2017 om 00:31
Ok, op die manier... Ik vermoed dat ze hebben gekozen voor vol vermogen. Daar zal een reden voor geweest zijn, het weer, kans op windshear, een klein technisch mankement of een hoogterestrictie.parbleumondieu schreef: ↑07-10-2017 23:05Een hele steile klim, scheef in een sterke bocht. Met een boel gehobbel door de warme en koude lucht. En ik vind het dus eng als een vliegtuig (relatief) langzaam gaat. Mijn enige houvast was het gegeven dat het een plaatselijke maatschappij was die daar heel erg vaak hetzelfde doen.
Even een technisch verhaal. Meestal starten we niet met vol vermogen. Een straalmotor levert minder vermogen bij hogere buitenluchttemperatuur. Door de motoren een beetje ‘voor de gek te houden’ stellen we een veel hogere temperatuur in, tot wel 63 graden. We noemen dit de assumed temperature. Deze berekenen we aan de hand van het gewicht, de baanlengte, de wind en de luchtdruk. Dit gebeurt volgens de ‘balanced field’ principe: op de beslissingssnelheid kan je met de meest kritische motor uit nog stoppen, of gaan vliegen waarbij je het eind van de baan overvliegt met 35ft, 12 meter.
Als de baan lang is en/of het gewicht laag en je start toch met vol vermogen, dan heb je veel meer energie dan nodig en klim je steiler uit. De bochten lijken dan ook steiler, maar dat zijn ze niet, de maximale hellingshoek is 30 graden.
In feite was de start die je meemaakte dus minder kritisch. Niet iets om je zorgen over te maken...

maandag 9 oktober 2017 om 17:10
Uiteraard mee eens.cygnus schreef: ↑07-10-2017 01:37Ik ken dat soort filmpjes heel goed. En ja, het ziet er best spectaculair uit. Maar hier worden we als vliegers echt wel op getraind hoor.
Het lijkt misschien zo dat het moeilijk is om op de baan te blijven, in de praktijk valt dat wel mee. Het punt is dat harde wind ook vaak de neiging heeft om vlagerig te zijn, dus kan veranderen in korte tijd. Daar moet je als vlieger voor corrigeren, zowel voor als na de landing. Het kost wat reactievermogen, dus het vliegtuig kan best een paar meter uit de flank gaan. Is niet erg, daar is de breedte van de baan op berekend.
Tijdens een zijwindlanding, dat heet bij ons een cross-wind landing, moet je zogenaamd cross-control landen: het richtingsroer (bediend door de voeten) van de wind af en het rolroer (links-rechts met het stuurwiel) in de wind. Dat vereist wat coördinatie. Het ziet er spannend uit, maar we oefenen dit echt zeer regelmatig in de simulator tot aan de limieten.
Ik kan 'uren' naar dit soort crosswind video's kijken, erg vermakelijk en leerzaam. De extreme telelens van de camera en het ongebruikelijke perspectief laten heel goed zien wat de wind met een vliegtuig doet. En het laat ook goed zien hoe de piloten soms moeten stoeien om het vliegtuig aan de grond te krijgen (of bijna aan de grond krijgen en dan alsnog besluiten dat moeder natuur de meerdere is!). Maar het ziet er ook iets spannender uit dan de werkelijkheid, elk 'foutje' wordt met een factor 2 uitvergroot. Wat die Emirates betreft, het zal niet zijn/haar beste landing zijn geweest maar het vliegtuig is voor zover ik kan oordelen gewoon heel goed onder controle. Misschien zelfs té goed

Landen in een stormachtige crosswind is en blijft een vak apart.
https://www.youtube.com/watch?v=bMUdXJPUwm8

maandag 9 oktober 2017 om 20:03
Als je achterin zit morgen (of juist voorin83angel schreef: ↑07-10-2017 03:13

maandag 9 oktober 2017 om 21:59
Wat een leuk topic en hallo collega! Ik sta overigens aan de andere kant van de deur (koffie, thee?).
Aangezien je toch anoniem hier bent, geef eens je ongesensureerde mening over de a380 landing op dusseldorf van vorige week?
Hier thuis (vriend stuurt ook) waren we er niet echt over te spreken en vonden het bijzonder dat het als "knap" wordt afgedaan op websites als nu.nl en telegraaf.
Aangezien je toch anoniem hier bent, geef eens je ongesensureerde mening over de a380 landing op dusseldorf van vorige week?
Hier thuis (vriend stuurt ook) waren we er niet echt over te spreken en vonden het bijzonder dat het als "knap" wordt afgedaan op websites als nu.nl en telegraaf.

maandag 9 oktober 2017 om 22:01
Ik onderschrijf de reactie van Kadanz. Turbulentie wordt achterin het vliegtuig heftiger ervaren dan voorin. Heeft te maken met de zwaartepuntsligging van het vliegtuig. Bij mijn type ligt die ongeveer op een kwart van de vleugellengte, van vooraf gezien. Op het zwaartepunt voel je het minst, hoe verder ervan af hoe heftiger (hefboomwerking, Google het maar eens). In de staart is de turbulentie daarom het heftigst. Dat is ook de reden waarom ik vaak bij wat turbulentie naar achteren bel om te vragen hoe het daar gaat, of we de verlichting stoelriemen vast misschien wel aan moeten doen. De meeste vliegtuigen ‘kwispelen’.
Als je wat afleiding wilt tijdens de start is dit ook wel een leuke: neem een velletje papier, een touwtje met daaraan een gewichtje met een bekend gewicht. Houdt het velletje papier met de zijde in de richting van de neus, houdt de bovenkant van het touwtje, waar het gewichtje aan hangt langs het velletje, en meet de hoek die het touwtje maakt tijdens de start. Zo kan je met wat basis-natuurkunde uitrekenen wat de acceleratie was tijdens de start. Succes

maandag 9 oktober 2017 om 22:06
Dat verschilt Lemoos. De meesten zijn wel op jonge leeftijd begonnen, maar er zijn ook wat zij-instromers. Neem Leo Visser, eerst schaatskampioen geworden, vliegt nu voor KLM...
Sommigen zweven vlieg, ben er niet één van. Maar meestal is het toch een jongens/meisjes-droom, maar niet altijd (in mijn geval wel trouwens).

maandag 9 oktober 2017 om 22:14
Wat leuk, zo'n zij-instromer. Zoon mag vanaf vrijdag eindelijk mee in de lucht, dan is hij 7. Maar zijn grote droom is volgens mij zijn pa de stuipen op het lijf jagen (die heeft vliegangst).cygnus schreef: ↑09-10-2017 22:06Dat verschilt Lemoos. De meesten zijn wel op jonge leeftijd begonnen, maar er zijn ook wat zij-instromers. Neem Leo Visser, eerst schaatskampioen geworden, vliegt nu voor KLM...
Sommigen zweven vlieg, ben er niet één van. Maar meestal is het toch een jongens/meisjes-droom, maar niet altijd (in mijn geval wel trouwens).