'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
Meh. Ik ben dan ook wel weer zo’n lulletje die zich doodschaamt als iemand van de cabin crew extra aandacht aan me geeft. Ik voel me dan echt een watje. Dus ik verbijt mijn ellende en bid figuurlijk tot god en hoop dat ik zo niet aan mijn einde kom.
😇😳
Taralina schreef:
17-11-2017 07:11
Ik heb ook wat vliegangst maar moet toch regelmatig vliegen voor werk, zowel kort als ver.
En ik heb het idee dat er -zeg- het laatste decennium meer turbulentie is, klopt dat? Heeft de klimaatverandering hiermee te maken?

Ik heb het 1 of 2 keer meegemaakt dat een piloot meldde “Er komt zometeen wat turbulentie aan, en dit zal ongeveer 20 minuten duren, daarna wordt het weer rustig”
Voor mij was dat ontzettend geruststellend. Want blijkbaar kon de piloot zíen wanneer het zou komen en hoe lang het zou duren, wat voor mij met vliegangst de geruststelling gaf dat hij er controle over had.
Ik zou zó graag willen dat meer piloten dat zouden doen!! (Sterker nog, ik heb het liefst dat ze dat allemaal doen ;-) )
Vind er niks vervelenders dat er vanuit het niets ineens zware turbulentie is en dat ook nog heel lang aanhoudt, terwijl er geen enkel bericht uit de cockpit komt.
Want wat voor de crew ‘normaal’ is, is dat voor de meeste passagiers echt niet.
Mijn logische verklaring hiervoor zou eerder zijn dat het gewoon veel drukker wordt in de lucht en er steeds minder ruimte is om "eventjes" om turbulentie heen te vliegen, zeker wanneer je nabij luchthavens komt.

Zelf vind ik het altijd wel prettig een beetje hobbelen. Slaap ik een stuk beter. Heb het idee dat je voorin het vliegtuig wel meer voelt van de turbulentie. Zeker als je in de punt van de 747 zit lijkt het alsof de punt een beetje heen en weer geduwd wordt. Meestal geven ze vanaf flight deck wel een melding, maar op vluchten waar mensen slapen doen ze het liever niet. Nogal irritant als je net ligt te slapen en er komt een melding door de intercom.
hans66 schreef:
17-11-2017 14:31
Hm... slaapmiddel in de cabine... Kan men daarmee niet een vliegtuigkaping doen beëindigen? Daar zal vast wel een keer over nagedacht zijn.
Ik heb eens zo'n oefening meegemaakt waarbij het vliegtuig ontzet werd van kapers. Als ze aan zo'n operatie starten, dan is het sneller voorbij dan dat je met een slaapmiddel in slaap zou vallen. Stel je eens voor wat er gebeurt als kapers zien dat de een na de andere passagier buiten westen raakt, vervolgens een van hun ook: dat zou voor de nog wakkere kapers signaal zijn om dan maar wat mensen mee te nemen in hun ellende.
Marte007 schreef:
16-11-2017 22:03
Ik reageer zelden op een topic maar ik ben zo blij met deze!! Zoals meerdere mensen hier heb ik erge last van vliegangst. Gewoon.. omdat neerstorten zo definitief is. Die angst is irrationeel en dat weet ik. Helaas zorgt die wetenschap er niet voor dat die angst minder echt aanvoelt.

Mijn man vliegt graag en is op veel verre bestemmingen geweest. Nu wil hij met mij ook ver vliegen en ik word al misselijk bij het idee. Mijn vader woont in Spanje en daar ga ik dus ook zelden heen. Zo jammer! Het helpt ook niet dat mijn man graag air crash investigation kijkt, waar blijkbaar 1 knopje op 'auto' laten staan al desastreuze gevolgen heeft.

Ik ken alle statistieken en ik zal alle 32 pagina's echt nog goed doorlezen maar ik vind dit allemaal erg geruststellende info! Ik ken wel piloten en ik weet dat zij er ook alles voor over hebben om weer thuis te komen bij hun gezin dus ze zullen écht zorgvuldig handelen. Het is echter het gebrek aan eigen controle wat mij angstig maakt. Hoewel.. zelf controle hebben in de cockpit is natuurlijk nog veel beangstigender 😉

Anyway.. bedankt aan Sygnus, Leentjes en alle andere forum-vliegers en collega's/cabin crew die onze reis zo aangenaam mogelijk proberen te maken! Ik kan me niet indenken waarom jullie vrijwillig de lucht in gaan maar ik ben blij dat jullie het doen!

ps.. ik klap altijd als een malle bij een landing! Als een soort extra bedankje en daarnaast inderdaad ontlading en blijdschap dat ik met beide voetjes op de grond sta! Ik ben zo'n gek en ik heb daar ook vrede mee! Zie het maar als een compliment wat ik een ieder geef wanneer hij/zij zijn of haar werk goed uitvoert :)
Volgens mij komt vliegangst bij veel mensen ook omdat een vliegtuigramp altijd zo breed uitgemeten wordt in de pers en er in één keer zoveel slachtoffers zijn. Niemand die beseft dat er op ieder moment van de dag ongeveer 6000 verkeersvliegtuigen in de lucht zijn en nog eens zo'n 2000 kleinere privévliegtuigjes. En dan de militaire toestellen niet meegerekend die ook nog rondvliegen.

Met gemiddeld 150 mensen per toestel zit je met die 6000 verkeersvliegtuigen dus al op een kleine miljoen mensen die continu boven ons hoofd rondcirkelen. Op de een of andere manier heb je - omdat vliegen voor veel mensen iets speciaals is dat ze maar een keer per jaar of zelfs minder doen - het idee dat er maar een paar vluchten zijn. Het zijn er gigantisch veel!

Uiteindelijk went alles natuurlijk. Zelf zit ik tegen de 100 vluchten per jaar aan en dan maak je ook wel eens een heftige turbulentie mee. Maar in al die vluchten heb ik nog nooit ook maar een flintertje paniek gezien. Ook niet wanneer je door storm niet op de geplande plaats van bestemming kunt landen maar moet uitwijken, of dat je op een landingsbaan terecht komt met een laag ijs erop.

Die kisten zijn verbazingwekkend sterk!
Stampertje12 schreef:
17-11-2017 14:50
Meestal geven ze vanaf flight deck wel een melding, maar op vluchten waar mensen slapen doen ze het liever niet. Nogal irritant als je net ligt te slapen en er komt een melding door de intercom.
Beter al die meldingen gewoon op flightpath zetten ipv omroepen.
Stampertje12 schreef:
17-11-2017 15:04
Volgens mij komt vliegangst bij veel mensen ook omdat een vliegtuigramp altijd zo breed uitgemeten wordt in de pers en er in één keer zoveel slachtoffers zijn. Niemand die beseft dat er op ieder moment van de dag ongeveer 6000 verkeersvliegtuigen in de lucht zijn en nog eens zo'n 2000 kleinere privévliegtuigjes. En dan de militaire toestellen niet meegerekend die ook nog rondvliegen.

Met gemiddeld 150 mensen per toestel zit je met die 6000 verkeersvliegtuigen dus al op een kleine miljoen mensen die continu boven ons hoofd rondcirkelen. Op de een of andere manier heb je - omdat vliegen voor veel mensen iets speciaals is dat ze maar een keer per jaar of zelfs minder doen - het idee dat er maar een paar vluchten zijn. Het zijn er gigantisch veel!

Uiteindelijk went alles natuurlijk. Zelf zit ik tegen de 100 vluchten per jaar aan en dan maak je ook wel eens een heftige turbulentie mee. Maar in al die vluchten heb ik nog nooit ook maar een flintertje paniek gezien. Ook niet wanneer je door storm niet op de geplande plaats van bestemming kunt landen maar moet uitwijken, of dat je op een landingsbaan terecht komt met een laag ijs erop.

Die kisten zijn verbazingwekkend sterk!
Ik denk dat je daar nog wel eens heel erg gelijk in zou kunnen hebben. Ik weet er ook gewoon te weinig van.. ik weet alleen maar dat er een overweldigende doch irrationele angst op komt zetten een paar dagen voor vertrek en ik loop met spaghetti-benen het vliegtuig in, misselijk en draaierig en het eindigt altijd in huilen en paniek. En ik wéét dat het nergens over gaat en tóch gebeurt het. Ik zou het zo tof vinden als ik gewoon op vrijdagochtend (ik woon 15 minuten van Weeze airport) als verrassing het vliegtuig naar m'n vader pak en dan maandag weer terug!

Ik ga echt info opvragen bij Valk. Ik wil hier graag vanaf want ik wil nog zoveel mooie plaatsen in de wereld zien!

Bedankt voor je reactie:)
Stess; zoals ik durf te klappen als een malle bij het landen, ben ik zeker niet te beroerd om aan te geven dat ik bang ben.. men ziet dat toch wel aan mij ;)

Van de zomer zullen wij vast en zeker op vakantie gaan met het vliegtuig en dan ga ik dit allemaal opnieuw doorlezen en hopelijk heb ik tegen die tijd een training bij Valk gehad. Geen oxazepam en ellende, gewoon voorpret voor de aanstaande vakantie! Ik kan er nu al naar uitkijken!!
Als nabrander de volgende 2 tekstgedeeltes uit een artikel van Flight International - een toonaangevend weekblad voor de luchtvaartindustrie - gepubliceerd eind juli. Het artikel gaat over de veiligheidsstatistieken over de eerste helft van 2017:

“The first six months of this year have again smashed the record for safe airline performance worldwide. What other commercial transport mode can claim that in the first half of 2017 - globally - there have been only six fatal accidents, with a total death toll of 16?”

“In our review six months ago of airline safety performance in 2016 as a whole, FlightGlobal Ascend director of safety and insurance Paul Hayes predicted that a zero fatal accident rate is within plausible reach of the world’s airlines for the first time in commercial air transport history. So, January through June 2017 can only increase confidence.”
Ter aanvulling, geen van de 16 ‘dearh tolls’ waren passagiers...
Wat een tof topic, TVP!
Stampertje12 schreef:
17-11-2017 14:50

Zelf vind ik het altijd wel prettig een beetje hobbelen. Slaap ik een stuk beter.

:O O_O :O
Hoe is ‘t mogelijk!
Met een ‘rustige’ vlucht doe ik al geen oog dicht, al duurt ie 12 uur lang.

Enne dankje Cygnus, voor je fijne antwoorden!
Taralina schreef:
23-11-2017 23:50
:bye:
Ik heb zelf geen vliegangst en Ik heb ook nooit echt rare dingen meegemaakt tijdens een vlucht, maar ik vind dit echt verreweg het meest interessante topic!
ik ook!
Wat info over hoe ver trainingen tegenwoordig gaan.
ICAO (VN-organisatie die regelgeving maakt voor de luchtvaart) heeft geconstateerd dat het grootste risico voor vliegveiligheid op dit moment upsets zijn, ongebruikelijke stand van het vliegtuig. Aanleidingen kunnen zijn wake turbulence, autopilot mankementen. Volgend jaar wordt training om hiermee om te gaan verplicht.
Twee jaar geleden is KLM al met training hierop begonnen, vorige week (toevallig) twee simulatorsessies hiermee gedaan.
We worden in de simulator daadwerkelijk bijna op de kop gebracht, en het is de bedoeling dat we het vliegtuig daar weer uit kunnen krijgen zonder dat er onderdelen van af vallen door de g-krachten (dat is te meten in de simulator). Uiteraard vergt dat wat training, maar zelfs dit soort hachelijke situaties worden dus - zelfs uitgebreid - getraind.
We hopen het nooit mee te hoeven maken, maar we weten dan wel wat we wel en vooral niet moeten doen.
Taralina schreef:
23-11-2017 23:50
:O O_O :O
Hoe is ‘t mogelijk!
Met een ‘rustige’ vlucht doe ik al geen oog dicht, al duurt ie 12 uur lang.

Plat liggen op een fatsoenlijke full flat stoel.
hans66 schreef:
16-11-2017 21:48
Kun je een link geven naar dat bericht waarin je dat aankaart? Ik lees hier af en toe, en krijg daardoor niet alles mee.
Er valt heel veel te zeggen over mobiele telefoons, maar een aantal punten:

- Mobiele telefoons hebben de eigenschap om sterker te gaan uitzenden als ze hun verbinding (dreigen te) verliezen. Veel telefoonmasten zenden vooral horizontaal uit, dus ergens tijdens het opstijgen beginnen al die telefoons precies tegelijk op maximaal vermogen te proberen die zendmast te bereiken. Dat is een behoorlijke bron van straling/storing. Daarnaast bestaat het risico dat er precies op dat moment een massa-sms (bijvoorbeeld nl-alert) wordt uitgezonden, wat het signaal nog eens zou verdubbelen.

- Veel vliegtuigen, zeker de oudere, hebben heel veel apparatuur aan boord die simpelweg niet getest is voor de omstandigheid waarbij er honderden zenders op korte afstand aanwezig zijn. Apparatuur wordt in verschillende omstandigheden getest (temperatuur, schokken, electromagnetische straling, enzovoorts), maar je wil het niet gebruiken buiten die omstandigheden, zelfs niet als het 'in theorie' geen probleem zou moeten opleveren.

- Er bestaat redelijk wat anekdotisch bewijs van apparatuur (met name de radio, maar ook andere) die daadwerkelijk gestoord werd door gsm-signalen. Hoewel dit vaak in een laboratorium lastig te reproduceren is (vandaar dat mensen soms roepen dat het 'volledig achterhaald' is om je telefoon uit te zetten), is het alleen al voor de gemoedsrust van de crew wel zo aardig om hun bevelen op te volgen. Je wil helemaal niet dat die bij een gek geluid/signaal denken aan storing van telefoons, ook niet als dat het meest onwaarschijnlijke scenario is.

- Modernere vliegtuigen zijn soms wel beter getest op deze omstandigheden. Dat zijn de toestellen waarin je tijdens de vlucht soms zelfs wifi hebt. Maar zelfs in die vliegtuigen moet je tijdens start en landing je telefoon op vliegtuigstand hebben.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Ik zie soms medepassagiers zo heerlijk slapen aan boord!
Ik kan niet slapen in een vliegtuig. Niet omdat ik bang ben, maar omdat ik niet lekker languit kan gaan liggen en het te onrustig om me heen is.
Ik dommel een paar minuten in en schrik dan heel naar wakker van een of ander geluid of beweging van het toestel. Dan word ik wakker met dat paniekgevoel dat je wel eens hebt of je van een trapje valt in je droom.
En dat niet 1 maar 10 keer op een vlucht. Dus besluit ik dan om wakker te blijven.
amarna: Heb ik ook, maar een goed nekkussen helpt wel een heleboel. En een plekje bij het raam, zodat je een beetje opzij kunt leunen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Bedankt voor de info, Handigmetgeld. :)
World of Warcraft: Legion
Stampertje,

Als ik kijk naar flightradar24.com, zie ik een enorme mierenhoop van vliegtuigen! Ik vraag me wel af hoe de verkeerstorens die vliegende mieren uit elkaar kunnen houden! :)
World of Warcraft: Legion
Bedankt voor dit topic!

Ik hoop dat jullie ook mijn angst een beetje kunnen wegnemen!

Ik vind vliegen grotendeels prima, turbulentie vind ik zelfs “leuk” maar bij het opstijgen ben ik altijd zo bang!

Ik ben bang dat we opeens power verliezen en zo uit de lucht vallen. (Volgens mij gekomen na het zien van het filmpje van de Baghrad crash)

Kunnen jullie me een beetje geruststellen hoe dat opstijgen werkt?
amarna schreef:
27-11-2017 14:58
Ik zie soms medepassagiers zo heerlijk slapen aan boord!
Ik kan niet slapen in een vliegtuig. Niet omdat ik bang ben, maar omdat ik niet lekker languit kan gaan liggen en het te onrustig om me heen is.
Ik dommel een paar minuten in en schrik dan heel naar wakker van een of ander geluid of beweging van het toestel. Dan word ik wakker met dat paniekgevoel dat je wel eens hebt of je van een trapje valt in je droom.
En dat niet 1 maar 10 keer op een vlucht. Dus besluit ik dan om wakker te blijven.
In een normale stoel slaap ik ook niet echt. Dan hoogstens doezelen. Zelf kies ik altijd voor gangpadstoel voorin het vliegtuig. Op lange vluchten business, maar dat is niet voor iedereen weggelegd (scheelt ook als je een keer per jaar een keer een lange vlucht wakker ‘zit’ of iedere week).
hans66 schreef:
27-11-2017 16:27
Stampertje,

Als ik kijk naar flightradar24.com, zie ik een enorme mierenhoop van vliegtuigen! Ik vraag me wel af hoe de verkeerstorens die vliegende mieren uit elkaar kunnen houden! :)
Door hetzelfde systeem te hanteren als bij autosnelwegen, maar dan alsof iedereen al een elektrische zelfrijdende auto heeft.

Stel je voor dat we geen wegen hadden, maar grote vlakken met asfalt tussen de steden en dan één afrit bij de stad: zou een chaos worden. Met vliegtuigen ook. Daarom zijn we snelwegen in de lucht. Vliegtuigen vliegen achter elkaar langs die snelwegen. Snelheid wordt afgestemd op tijdstip van aankomst en tussenliggend afstand. En op zo’n schermpje lijken de vliegtuigen tegen elkaar aan te vliegen, maar hier zit nog een hoop ruimte tussen in werkelijkheid.

Bij luchthavens waar het druk is, hebben ze wachtplaatsen. Daar sluit je bovenaan aan en vlieg je in rondjes totdat je weer een “verdieping” lager in rondjes mag vliegen. De onderste mag dan landen.
Frutteput schreef:
27-11-2017 18:38
Bedankt voor dit topic!

Ik hoop dat jullie ook mijn angst een beetje kunnen wegnemen!

Ik vind vliegen grotendeels prima, turbulentie vind ik zelfs “leuk” maar bij het opstijgen ben ik altijd zo bang!

Ik ben bang dat we opeens power verliezen en zo uit de lucht vallen. (Volgens mij gekomen na het zien van het filmpje van de Baghrad crash)

Kunnen jullie me een beetje geruststellen hoe dat opstijgen werkt?
Je valt om te beginnen niet zomaar uit de lucht, ook zonder motoren. Het zijn een soort zweefvliegtuigen die ook zonder motor prima kunnen landen (omhoog kan dan natuurlijk niet). Dus als de motor uitvalt zal je niet direct als een baksteen uit de lucht vallen.

Piloten worden erop getraind om in zo’n geval voldoende snelheid in het vliegtuig te houden. Hoe sneller het vliegtuig gaat, hoe makkelijker hij in de lucht blijft. Als de motoren uitvallen zal de piloot ook omlaag sturen om snelheid te houden ipv omhoog: dan verlies je snelheid en die heb je juist nodig.

Het vliegen en dus opstijgen werkt met behulp van luchtdruk en lift. Vliegtuigvleugels zijn aan de onderkant relatief plat en aan de bovenkant relatief bol. Als het vliegtuig snel vooruit gaat snijdt de vleugel de lucht in tweeen: een helft gaat bovenlangs en een helft gaat onderlangs. De luchtdeeltjes die bovenlangs gaan leggen een langere afstand langs de bolling af dan de deeltjes die onderlangs langs het snelle stuk gaan. Doordat de afstand langer is maar het aantal deeltjes gelijk blijft, komt er meer ruimte tussen de deeltjes. Stel je bijvoorbeeld voor dat je twee paaltjes in de grond zet op ongeveer 10 meter afstand. Nu trek je een rechte lijn van het ene naar het andere paaltje. Ook trek je een lijn met een boog tussen de twee paaltjes. Als je nu op ieder van die twee lijnen vijf stippen tekent zul je zien dat de afstand tussen de stippen op de lijnen bij de rechte lijn korter is dan bij de boog.

Die “loze ruimte” die bovenlangs de vleugel tussen de luchtdeeltjes ontstaat wordt opgevuld door de luchtdeeltjes die onder de vleugel zitten. Maar die kunnen alleen maar naar die ruimte toe als ze omhoog gaan. Die duwen dan de vleugel omhoog en daarmee het hele vliegtuig. Hoe sneller het vliegtuig gaat, hoe makkelijker het is om in de lucht te blijven. Daarom zul je ook zien dat de vleugels bij het opstijgen en landen uitgeschoven worden (als je bij een vleugel zit zie je de achterkant naar buiten en beneden buigen.) dan wordt de liftende werking extra groot.

Ps het is allemaal nog iets uitgebreider dan alleen dit principe, maar om te voorkomen hier een heel natuurkundecollege te gaan geven eventjes zo uitgelegd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven