'Ask the captain'

14-09-2017 23:16 3171 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de USA Today staat een leuke rubriek met de naam van dit topic, waar lezers vragen kunnen stellen aan een vlieger over het vliegen. Misschien een leuk idee voor dit forum?
Kom maar op met die vragen...
Fate is just the weight of circumstances
handigmetgeld schreef:
28-11-2017 18:16
Komt er dan ook een omroep: 'Somebody did forget to put his/her telephone in flight-mode, which is causing interference in the cockpit. Please, turn off all your electronic equipment now, we will not be leaving otherwise'? Levert leuke taferelen in de cabine als mensen met schaamrood op de kaken hun telefoon uit hun koffer moeten gaan halen...
Hahaha, nee, dat nog net niet. Die storing is meestal van korte duur, bijvoorbeeld vlak voor de landing het bekende ditter-ditter-dit-dit-dit als de betreffende telefoon weer connectie maakt met een zendmast. En soms, heel soms is het per ongeluk de telefoon van een collega ;-))

Ik heb wel een purser volledig los horen gaan over de luidsprekers in de cabine toen een telefoon maar bleef overgaan.
Stampertje12 schreef:
28-11-2017 19:19
Daar heb ik dan weer gestudeerd :)

Er is zoals al werd gezegd geen volledig begrip van het gehele proces. We weten vooral dát en hoeveel het werkt. Waarschijnlijk een combinatie van beiden. In je natuurkunde vak is het logisch dat dan stromingsleer erbij komt kijken omdat dat de reden is dat er onderdruk ontstaat.

De vraag is hoeveel precies door druk en kracht verschillen wordt veroorzaakt of dat ze elkaar gewoon beiden nodig hebben.

Maar goed, zo wordt het toch weer technisch :)

Geld kost het zeker dat vliegen. Zonder brandstof doet ie niets
:worship:
Dan heb jij er zeker meer verstand van dan ik... Dus I stand corrected, mea culpa. En ik denk dat die leraar van vroeger niet meer aanspreekbaar is.
Ik was niet op de hoogte van de verschillende inzichten trouwens.
Ik las vanmorgen over de raket die door NoordKorea is afgevuurd richting Japan, en ik vroeg me af wat zoeiets voor gevolgen heeft voor de luchtvaart.
Voor mij als leek lijkt het me een soort Russisch roulette met zo veel vliegverkeer.
Wees jezelf, er zijn al anderen genoeg
marcellav schreef:
29-11-2017 12:24
Ik las vanmorgen over de raket die door NoordKorea is afgevuurd richting Japan, en ik vroeg me af wat zoeiets voor gevolgen heeft voor de luchtvaart.
Voor mij als leek lijkt het me een soort Russisch roulette met zo veel vliegverkeer.
Dat is inderdaad wel een probleem. Normaal gesproken wordt er luchtruim afgesloten als er een raketproef gehouden wordt, maar Noord-Korea kondigt dat nooit aan. Nou is de kans dat eten vliegtuig geraakt wordt wel erg klein, want het was geen doelzoekende raket. Maar het mag duidelijk zijn dat NK hiermee ook behoorlijk wat internationale afspraken over vliegveiligheid schendt.
Overigens is het luchtruim van Noord-Korea voor ons gesloten.
Cygnus, wat vind jij hier van?

http://www.telegraaf.nl/nieuws/1376031/ ... t-plakband
Die vraag is niet voor mij bedoeld maar high speed tape wordt niet alleen door easyjet gebruikt. ;-)
Rupsje schreef:
30-11-2017 18:42

Tja, dit is wel een middel wat vaker wordt gebruikt. Het is wel belangrijk om te beseffen dat de motor niet kapot is, wat in het bericht wel wordt gesuggereerd. Het is waarschijnlijk een missende seal, zeg een soort van tochtband. Die zit tussen de motorbehuizing en het ontijsingssysteem van de motor (de metalen rand aan de voorkant). Dat zou een fluitend geluid kunnen veroorzaken, of wat extra weerstand. Deze oplossing lijkt me daarom niet zo vreemd. Op de thuisbasis kan de seal weer aangebracht worden. Het zijn in ieder geval geen bewegende delen die op die plek van de motor zitten. Dus nee, ik vind dit niet heel erg raar.
Wat wel een ding is, is dat dit dus gefilmd wordt en zonder kennis van zaken maar op social media wordt geslingerd en dat daar meteen verkeerde conclusies uit worden getrokken. Want als er iets aan een motor wordt gedaan zal die wel kapot zijn. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Zo wordt er regelmatig olie bijgevuld, net als bij een auto. Normale gang van zaken, want elke motor verbruikt ook olie, dus een vliegtuigmotor ook. Als dat wordt gefilmd heb je ook de poppen aan het dansen...
Wat vind je hier eigenlijk van?
https://www.volkskrant.nl/economie/de-l ... ~a4541863/
Ik schrik daar best van, heb me nooit zo gerealiseerd hoe slecht vliegen voor het milieu is. Daar gaan die compensatieboompjes van mij helemaal niets tegen doen. En ondertussen zit er geen BTW op vliegtickets en geen accijns op kerosine. Waarom wordt de luchtvaartsector zo ontzien als het gaat om milieumaatregelen en het betalen van belasting?
ninanoname schreef:
01-12-2017 09:18
Wat vind je hier eigenlijk van?
https://www.volkskrant.nl/economie/de-l ... ~a4541863/
Ik schrik daar best van, heb me nooit zo gerealiseerd hoe slecht vliegen voor het milieu is. Daar gaan die compensatieboompjes van mij helemaal niets tegen doen. En ondertussen zit er geen BTW op vliegtickets en geen accijns op kerosine. Waarom wordt de luchtvaartsector zo ontzien als het gaat om milieumaatregelen en het betalen van belasting?
Tja, wat vind ik daarvan? Dit ligt toch meer op politiek terrein. Het is wel zo dat qua afstand vliegen milieuvriendelijker is dan autorijden op de langere afstanden dan (> Parijs).
Waarom wordt de luchtvaart ontzien qua accijns. Misschien wel omdat luchtvaart economisch van belang is en de marges qua verdienmodel erg mager zijn. Weet je de snelste manier om millionair te worden? Als miljardair een luchtvaartmaatschappij beginnen.
Leuk topic is dit, ik lees wel eens een stukje mee. Grappig om te lezen dat er gesteld werd dat vrouwen dit lezen door wat een (mannelijke?) piloot zou verdienen. Volgens mij is het gewoon een beroep waarvan veel mensen niet weten hoe het er precies aan toe gaat en dat maakt het interessant. Daarnaast is het voor velen ook 'spannend' vanwege het vermeende risico (vliegrampen).

Ik moet zeggen dat ik KLM inmiddels mijd voor lange vluchten, ik vind zowel de service, het eten en het comfort echt achtergebleven op andere maatschappijen.

Laatst zag ik deze documentaire over de uitbraak van AIDS in de westerse wereld en wat een grote impact dat had bij KLM. Vond ik ook wel interessant
https://www.2doc.nl/documentaires/a/aid ... -meer.html

Ergens in dit topic las ik ook dat iemand (ik denk Kadanz) schreef dat je niet zo veel technisch inzicht hoefde te hebben om te vliegen, alleen voor de basis. Dit naar aanleiding van de opmerking van iemand dat ze niet goed was in natuurkunde en wiskunde. Maar als er iets misgaat moet je toch kunnen terugvallen op je begrip en inzicht van/in het vliegen en hoe een vliegtuig werkt, dat moet je snel en zelfstandig kunnen beredeneren om de juiste inschatting te maken, toch?
Ohja, wat ik me afvroeg (niet per se aan de captain, maar er leest natuurlijk ook cabin crew mee) wordt alles van de maaltijden standaard weggegooid als het is uitgedeeld en (ongeopend) terugkomt? Bijvoorbeeld, boter, verpakte kaas, peper, zout, doekjes enz. Of bewaren jullie dat en wordt het opnieuw gebruikt?
Leentjes89 schreef:
16-11-2017 19:36
Soms zit er tussen aankomen aan de gate en het vertrekken maar 30 minuten (de korte europese vluchten met kleine toestellen). Ja dat is weinig maar het vliegtuig wordt altijd nagekeken. In Amsterdam gebeurt dit door technici en op een buitenstation door de gezagvoerder of de copiloot. De pushbackchauffeur doet ook nog een laatste ronde om het vliegtuig om te zien of alle deuren en luiken gesloten zijn.

Tanken wordt berekend op de bestemming, plus het maken van een go around en ook nog uitwijken naar een ander station. Bij de landing na al deze worst case scenario's zou er volgens mij alsnog 30min brandstof in de tanks moeten zitten. Dit kan een piloot je beter uitleggen.
Laatst vloog ik binnen Europa met Easyjet. Het vliegtuig had vertraging, dus toen het eindelijk aankwam bij de gate waar wij stonden te wachten was het oude passagiers eruit, nieuwe (wij) erin en daar gingen we weer. Worden al die veiligheidschecks dan ook gedaan of wordt het een keertje overgeslagen, want '3 uur geleden was het vast ook al gedaan'. En dat tanken, wordt er op deze relatief korte vluchten getankt voor een bepaalde tijd (bijvoorbeeld per dagdeel of aantal keer heen en weer) of voor elke vlucht (+ reserve)?
KeaAlpine schreef:
01-12-2017 14:22

Ergens in dit topic las ik ook dat iemand (ik denk Kadanz) schreef dat je niet zo veel technisch inzicht hoefde te hebben om te vliegen, alleen voor de basis. Dit naar aanleiding van de opmerking van iemand dat ze niet goed was in natuurkunde en wiskunde. Maar als er iets misgaat moet je toch kunnen terugvallen op je begrip en inzicht van/in het vliegen en hoe een vliegtuig werkt, dat moet je snel en zelfstandig kunnen beredeneren om de juiste inschatting te maken, toch?
Ja en nee. Basisbegrip is belangrijk, en daar wordt met de training ook aandacht aan besteed. En we moeten weten hoe het vliegtuig werkt, maar dat gaat dan niet verder als die hydraulische pomp zorgt voor die stuurvlakken. We zijn geen boordwerktuigkundigen, als iets kapot is gaan we het niet sleutelen. Onze technische kennis is daarom redelijk oppervlakkig. Maar we moeten van best veel zaken iets weten: techniek, aërodynamica, gevaarlijke stoffen, meteorologie, enz.
KeaAlpine schreef:
01-12-2017 14:45
Laatst vloog ik binnen Europa met Easyjet. Het vliegtuig had vertraging, dus toen het eindelijk aankwam bij de gate waar wij stonden te wachten was het oude passagiers eruit, nieuwe (wij) erin en daar gingen we weer. Worden al die veiligheidschecks dan ook gedaan of wordt het een keertje overgeslagen, want '3 uur geleden was het vast ook al gedaan'. En dat tanken, wordt er op deze relatief korte vluchten getankt voor een bepaalde tijd (bijvoorbeeld per dagdeel of aantal keer heen en weer) of voor elke vlucht (+ reserve)?
Er zijn verschillende checks, een daily (één keer per dag dus) en voor elke vlucht een P-check. Dat is meer een globale check of er b.v. geen schade is, conditie van de banden, geen lekkages e.d. En natuurlijk de vluchtvoorbereiding, waar ook een aantal checks in zitten, zoals volle uitslagen van alle stuurvlakken.
Of er voor meerdere vluchten getankt wordt hangt af van de lokale kerosineprijs. Als het tanken duurder is dan het meenemen tanken we meer dan nodig, afhankelijk ook van de maximale gewichten van het vliegtuig. Dat noemen we dan economical tanking. Op verre vluchten gebeurt dat nooit, want het kost dan erg veel om het mee te slepen.
Overigens zijn de benodigde checks wettelijk voorgeschreven. Even overslaan omdat de tijd dringt is er niet bij, dan raak je als luchtvaartmaatschappij snel de vergunning kwijt.
Doe je nog meer in de lucht dan alleen vliegen voor de baas, TO?
Theoretisch gezien denk ik dat er nog wel wat valt te behalen op gebied van milieu.
Alles is een sneeuwbaleffect. Als passagiers bijv vlak voordat ze gaan vliegen naar de wc gaan, of alleen meenemen qua kleding wat nodig is.. er zullen vast nog wel dingen zijn.
:-D
KeaAlpine schreef:
01-12-2017 14:31
Ohja, wat ik me afvroeg (niet per se aan de captain, maar er leest natuurlijk ook cabin crew mee) wordt alles van de maaltijden standaard weggegooid als het is uitgedeeld en (ongeopend) terugkomt? Bijvoorbeeld, boter, verpakte kaas, peper, zout, doekjes enz. Of bewaren jullie dat en wordt het opnieuw gebruikt?
Alles gaat eigenlijk weg, er is gewoonweg geen tijd om bv. Met ophalen van de maaltijden alles uit te gaan zoeken. Daarnaast is het niet fijn om met je vingers in iemands afval te zitten. Wij scheiden wel afval op de terugweg naar Nederland. We hebben een contract met Amsterdam, Groningen en Eindhoven dat we ons afval gescheiden in kunnen leveren daar. Wij scheiden petflesjes, glaasjes, en blikjes in de ene zak en de rest in de andere zak.
cygnus schreef:
30-11-2017 22:52
Tja, dit is wel een middel wat vaker wordt gebruikt. Het is wel belangrijk om te beseffen dat de motor niet kapot is, wat in het bericht wel wordt gesuggereerd. Het is waarschijnlijk een missende seal, zeg een soort van tochtband. Die zit tussen de motorbehuizing en het ontijsingssysteem van de motor (de metalen rand aan de voorkant). Dat zou een fluitend geluid kunnen veroorzaken, of wat extra weerstand. Deze oplossing lijkt me daarom niet zo vreemd. Op de thuisbasis kan de seal weer aangebracht worden. Het zijn in ieder geval geen bewegende delen die op die plek van de motor zitten. Dus nee, ik vind dit niet heel erg raar.
Wat wel een ding is, is dat dit dus gefilmd wordt en zonder kennis van zaken maar op social media wordt geslingerd en dat daar meteen verkeerde conclusies uit worden getrokken. Want als er iets aan een motor wordt gedaan zal die wel kapot zijn. Dat hoeft helemaal niet het geval te zijn. Zo wordt er regelmatig olie bijgevuld, net als bij een auto. Normale gang van zaken, want elke motor verbruikt ook olie, dus een vliegtuigmotor ook. Als dat wordt gefilmd heb je ook de poppen aan het dansen...
Bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik vind het erg fijn om je verhalen/uitleg over de luchtvaart te lezen, dus ga vooral zo door!
KeaAlpine schreef:
01-12-2017 14:31
Al het voedsel wordt weggegooid, maakt niet uit of het geopend is geweest of niet. Onaangeraakte blikjes drinken etc blijven wel bewaard. De doekjes worden ook weggegooid, zowel die stoffen uit de business class als die papier achtige vochte warme doeken uit de economy class. Grappig om te weten is dat wij die doeken (verpakt in een doos) zo opwarmen door heet water in de doos te gooien.
Robinson schreef:
01-12-2017 18:03
Theoretisch gezien denk ik dat er nog wel wat valt te behalen op gebied van milieu.
Alles is een sneeuwbaleffect. Als passagiers bijv vlak voordat ze gaan vliegen naar de wc gaan, of alleen meenemen qua kleding wat nodig is.. er zullen vast nog wel dingen zijn.
:-D
Bij KLM gebeurd er al superveel:
Papieren kranten worden nu aangeboden via een mediaapp.
Cockpit wordt papierloos, alles wordt nu op de ipad gedaan.
Cabine wordt ook papierloos, alle cabinebemanning heeft een ipad.
De trolleys zijn lichter geworden, er wordt beter nagedacht over de indeling van onze trolleys.
In de cabine zijn is het interieur een stuk lichter geworden, de stoelen etc.
De vliegtuigen worden buiten gespoten met een verf die ook lichter is.
Er wordt gevlogen op biofuel
We scheiden het afval
Het eten wat aangeboden wordt aan passagiers wordt "diervriendelijk" gemaakt

En ga zo maar door
cygnus schreef:
01-12-2017 17:17
Ja en nee. Basisbegrip is belangrijk, en daar wordt met de training ook aandacht aan besteed. En we moeten weten hoe het vliegtuig werkt, maar dat gaat dan niet verder als die hydraulische pomp zorgt voor die stuurvlakken. We zijn geen boordwerktuigkundigen, als iets kapot is gaan we het niet sleutelen. Onze technische kennis is daarom redelijk oppervlakkig. Maar we moeten van best veel zaken iets weten: techniek, aërodynamica, gevaarlijke stoffen, meteorologie, enz.
Ja precies, maar als je vliegt en er gaat iets mis en je moet zelf de inschattingen gaan maken, écht zelf het vliegtuig bedienen en besturen, dan moet je toch op basis van, toch wel veelal natuurkundig inzicht kunnen inschatten wat er gebeurt met het vliegtuig is en wat de gevolgen van zus of zo handelen zijn? Of leer je gewoon genoeg op de opleiding en dan is het goed? En hoe hoe je dat bij? Want je kan een levenlang vliegen zonder ongeluk mee te maken (gelukkig!) maar je moet wél kunnen handelen in elke ongelukssituatie. Hoe vaak ga je in de simulator? Voel je je voorbereid op veel rampscenario's in de lucht?

Ik zat toevallig vandaag deze te kijken (naar aanleiding van dit topic en ben ziek thuis ;-D) de eerste twee zijn wel van jaren geleden, toen was de techniek niet zo ver als nu (daarna viel ik in slaap). Maar toch, wat als je het zonder techniek moet doen in de lucht?automatisch of op basis van techniek gaat in het vliegtuig.
https://www.youtube.com/watch?v=JrvzIlJd7OE

Ik zag ook eens een Aircrash Investigation waar ik enorm onder de indruk was van hoe de piloot toch alles goed heeft weten in te schatten en goed te landen met heel veel problemen. Hij vertelde ook hoe hij tot welke beslissingen kwam. Ik vind het knap dat je zo kan handelen terwijl veel normaal gesproken

Bedankt voor je antwoorden!
Missandei schreef:
01-12-2017 18:31
Alles gaat eigenlijk weg, er is gewoonweg geen tijd om bv. Met ophalen van de maaltijden alles uit te gaan zoeken. Daarnaast is het niet fijn om met je vingers in iemands afval te zitten. Wij scheiden wel afval op de terugweg naar Nederland. We hebben een contract met Amsterdam, Groningen en Eindhoven dat we ons afval gescheiden in kunnen leveren daar. Wij scheiden petflesjes, glaasjes, en blikjes in de ene zak en de rest in de andere zak.
Oei, wat erg eigenlijk. Er gaat natuurlijk veel terug. Ik ben zo iemand die alles al voorsorteert als ik mijn blad inlever :P dan hou ik ook alles apart wat ik niet heb aangeraakt en gewoon dicht verpakt is. Het is vast ook niet hygiënisch om het opnieuw aan te bieden, maar al die portieverpakkingen peper, zout, kaas, koekjes, boter die gewoon weggegooid worden en wat er allemaal nog meer op je blad wordt aangeboden. Wat een verspilling!

Bedankt ook Leentje voor je antwoord!
Leentjes89 schreef:
01-12-2017 19:34
Het eten wat aangeboden wordt aan passagiers wordt "diervriendelijk" gemaakt
Dit betwijfel ik...wat bedoelen ze hiermee? De boter die ik krijg voor op mijn broodje bij KLM is toch niet biologisch? En het vlees ook niet. Dat lijkt me het minste wat je kan doen aan diervriendelijkheid.

Ik vind het (warm) eten op KLM vluchten trouwens echt niet te doen. Viel me enorm tegen in deze tijd, heb het meerdere keren gewoon laten staan.

Ook bij mij was, zoals redbull schreef, de keuze in maaltijden op, dus je kreeg gewoon wat. Op zich prima, vooral als je het over milieu hebt, maar vond het meerdere keren niet te eten, viel me erg tegen in vergelijking met andere maatschappijen. En dat kwam bovenop wel meer dingen die me opvielen, al met al vond ik het nogal krakkemikkig bij KLM en de service er ook niet. Was alsof mensen gewoon hun werk afhandelden, terwijl het toch een stukje hospitality is. Er werd ook een koffie en thee ronde overgeslagen, daarna riepen ze om dat er turbulentie was geweest, dus ze zijn niet gekomen (en nu dus ook blijkbaar niet meer?) als je wat wilde kon je het gaan halen. Zit je daar ingebouwd naast het raam. Maar goed, klaag klaag ;-D ik mijd gewoon KLM voor lange vluchten, ze vliegen vaker met minder comfortabele vliegtuigen op die lange stukken en je krijgt van die gratis koptelefoontjes (worden die ook weggegooid?) waarbij je amper het geluid kan horen van film/muziek (wegens veel omgevingsgeluid) en pijn gaan doen aan mijn oren.
Rupsje schreef:
30-11-2017 18:42

De laatste keer dat ik 'plakband' aan de motor had was het vanwege een stukje afbladerend verf. Niet heel spannend dus en als ik een gok moet wagen dan is dit hier ook het geval. Het verbaast me hoe serieus de media dit soort onzin oppikken. Komkommertijd?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven