Backpacken met 3 kinderen

18-11-2017 10:51 242 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben opzoek naar anderen die ervaring hebben met backpacken met kinderen. En dan met name kleine kinderen. Wij willen deze zomer met ons gezin (Partner en ik, 3 kinderen van 6,5 & bijna 5 & bijna 3) gaan backpacken.

Welke landen zijn echt aan te raden?
Wat moeten we écht meenemen?

Het budget is niet heel groot, dus ver vliegen kan alleen als verblijf goedkoop is....

Groetjes Ubuntu
Jeegirl schreef:
20-11-2017 19:20
Wat een gaaf idee! Ten eerste, laat je niet beïnvloeden door alle vervelende reacties. Wij vinden reizen met kinderen het mooiste wat er is en kinderen zijn zo flexibel en over het algemeen blij als ze bij jou in de buurt zijn. En ze krijgen wat mee van de wereld, vinden wij heel belangrijk.

Dan onze ervaringen, twee kids van 9 en 6. Wij backpacken al jaren met ze. Laatste bestemmingen waren Thailand en Marokko (zijn ook in Ecuador geweest, Florida, Engeland en heel veel landen zonder backpack). Alles bijna in de zomer dus heet en nat, ja maar niet zo dat het heel vervelend was.

Wij reizen altijd licht, max 20 a 25 kilo verdeeld over vier backpacks waarbij de kids max 4 a 5 per backpack hebben. En echt, je hebt dan genoeg kleding mee.

Tickets in het hoogseizoen, Thailand totaal 2200, Marokko 750. Kijk ook eens naar een overstap. Dat scheelt heel veel geld en zo erg is dat niet. Wij vinden dat juist fijn. Wij vonden Marokko echt fantastisch, prachtige natuur, vriendelijke mensen en heerlijk eten. In Thailand is het allemaal wel wat goedkoper en beter met het openbaar vervoer te reizen. Onze andere bestemmingen waren niet low budget.

Wij boeken accommodaties vooraf via booking.com. Kan je bijna altijd kosteloos annuleren als je plannen toch veranderen. Zeker in Thailand kan je voor heel weinig overnachten en dan hoeft het echt niet slecht te zijn. Kan je nog veel meer tips geven dus als je meer wilt weten, laat maar weten!
Dank je wel! Hier van de week backpacks wezen passen voor de kleintjes. Mooi om hun enthousiasme te zien :)

Marokko is wat lastiger met OV rondreizen?

Waar zijn jullie in Thailand geweest?
Wij zijn in Marokko vanaf Casablanca richting Fes, Midelt, Merzouga, Ouazazatte, Marrakech, Essaouira en ten slotte El Jadida getrokken. Dus door de Sahara en de gebergte. En daar rijden gewoon niet zoveel bussen. Dat deel hebben we met de auto gedaan. Maar Marokko is echt wel één van de mooiste landen waar we zijn geweest.

In Thailand zijn we uiteraard geland in Bangkok maar meteen doorgereisd naar Kanchanaburi. Wij houden n.l. niet zo van grote steden. Daarna zijn we met de nachttrein naar Chiang Mai gegaan, vanuit daar een binnenlandse vlucht naar Surat Thani, door naar Khao Sok voor een regenwoud tour en tot slot naar Koh Phanghan en Koh Samui. Ook echt prachtig! In Thailand rijden overal bussen, treinen, taxi, tuk tuk, binnenlandse vluchten voor bijna niets. Dat maakt het wat makkelijker te bereizen want alles is daar zo gemoedelijk.

Marokko is iets meer onontdekt om het zo maar te omschrijven.
esther766 schreef:
20-11-2017 21:11
Sorry maar dat gaat echt niet lukken hoor, voor jouw budget naar Maleisie. Zo goedkoop is dat land helemaal niet. Tickets in het hoogseizoen ga je niet krijgen onder de 800, en dan heb je al 2 overstappen, garandeer ik je. En wat wil je dan eten, waar wil je slapen? Het is geen derde wereld land, verdiep je er eerst eens in.

Je idee is leuk hoor, ik heb je in het begin ook enthousiast tips gegeven. Maar het kost geld.
Maleisië is net zo duur of goedkoop als je het zelf maakt. Je kunt er, net als in Thailand, overal op straat eten voor weinig en accommodatie heb je er ook al vanaf rond de 10 euro pn (eigen kamer, geen dorm) . In KL liggen de prijzen iets hoger, maar daar heb je al voor 15 euro eeh goeie kamer. Openbaar vervoer is er ook erg goedkoop. Voor nog geen 10 euro reis je van noord naar zuid Maleisië met de (erg comfortabele) bus. Natuurlijk zijn er ook duurdere tot belachelijk dure hotels en restaurants en kun je alles met de taxi doen, eigen keus, maar ga dan niet zeggen dat het een duur land is want dat is het niet.
esther766 schreef:
20-11-2017 21:11
Sorry maar dat gaat echt niet lukken hoor, voor jouw budget naar Maleisie. Zo goedkoop is dat land helemaal niet. Tickets in het hoogseizoen ga je niet krijgen onder de 800, en dan heb je al 2 overstappen, garandeer ik je. En wat wil je dan eten, waar wil je slapen? Het is geen derde wereld land, verdiep je er eerst eens in.

Je idee is leuk hoor, ik heb je in het begin ook enthousiast tips gegeven. Maar het kost geld.
Niet waar wat je zegt, wij vlogen afgelopen juli voor 520 euro retour. 1 korte overstap in Londen. Britisch Airways. Voor eten waren wij 30 euro per dag kwijt voor ons vieren en dan aten we regelmatig westers voor de kinderen ( denk aan hamburger en friet)
Met de bus het land doorkruisen kost bijna niks en dan heb je een mooie touringcarbus met verstelbare stielen en airco. Wij betaalden 7 euro per persoon voor de rit van Kuala Lumpur naar Cameron Highlands. Dat is 5 uur rijden.
Ik vind dat echt knap gedaan! Ik was andere bedragen kwijt maar waarschijnlijk ook een ander budget. Neemt niet weg dat het een grooooooote stap is, van de gaarkeukens in Oekraine naar Maleisie ;)

Maar zonder dollen, 3000 euro is toch een illusie...daar zijn we het toch over eens?

520, zo goedkoop heb ik het nog nooit gehoord, echt. Super!! Maar dan ben je dus al haast door die 3000 heen, en dan moet je nog 21x (ik ga uit van drie weken) eten en slapen met z'n vijven, en vervoer betalen en misschien nog wat activiteiten.

60 euro per dag lijkt me voor alles niet te hoog gegrepen (ik doe het niet, het driedubbele zou nog krap zijn) Dus 21x60 is 1260

Dan is het dus MINIMAAL 4000 maar echt, het is minimaal.
Wij zijn zelfs voor 350 euro naar KL gevlogen in het hoogseizoen. Wel vanaf Londen, maar dat was met Eurostar erbij nog stukken goedkoper. Alleen was dat wel een prijs die ik daarna nooit meer gezien heb.
Maar zelfs met die ticketprijs denk ik dat we na een maand Maleisië (inclusief Singapore en Borneo, dat wel) nog altijd aan iets van 5.000 à 6.000 euro zaten in totaal. Nu zijn wij niet de meest basic reizigers en deden we ook een paar binnenvluchten (spotgoedkoop met Airasia, weliswaar), maar toch... je wil ook niet altijd op je geld zitten letten en, zoals gezegd, met de kinderen is een iets luxer hotel toch fijn (wij wisselden af tussen meer basic en luxe). Mij lijkt Azië met dat budget voor 5 in de zomer toch ook iets te hoog gegrepen.
Maar Marokko of Oost-Europa (Roemenië is naar het schijnt prachtig) zou wel moeten lukken.
Ubuntu5 schreef:
18-11-2017 14:54
Het idee is om nergens haast achter te maken.. ik ga dus niet hele dagen reizen en er is genoeg tijd voor relaxen. Het kan dus prima zijn dat we een paar dagen op 1 plek blijven.

Wat is het verschil met in de trein zitten/een taxi pakken of 3 dagen in de auto om op een Nederlandse camping in Zuid-Frankrijk te zitten met 1000 andere Hollanders?

Bizarre reacties staan hiertussen zeg... Mijn "arme" kinderen zijn in hun leven nog niks tekort gekomen en zullen dat ook nooit komen.

Grappig dat mensen meteen denken aan ellenlange looptochten enzo.
Backpacken - is niks anders dan (eventueel low-budget) een rondreis maken met je bagage op je rug. Ipv de koffers achterin gooien en naar 1 bestemming rijden.
Nou nee ben ik niet met je eens. Een vriendin van mij reist altijd met rugzak, bagage op de rug dus Maar dat is zeker geen backpacker. Het begrip backpacken heeft echt niet alleen te maken met een rugzak hoor. Meer om het soort reis waar ja veel bij gelopen en ov gereisd word. En nee dat is met 3! kleintjes echt geen doen. Overvolle bus in india, boven op een trein klauteren met 3 kids.. neuh, niet echt.
Jeegirl schreef:
Wat een gaaf idee! Ten eerste, laat je niet beïnvloeden door alle vervelende reacties. Wij vinden reizen met kinderen het mooiste wat er is en kinderen zijn zo flexibel en over het algemeen blij als ze bij jou in de buurt zijn. En ze krijgen wat mee van de wereld, vinden wij heel belangrijk.

Dan onze ervaringen, twee kids van 9 en 6. Wij backpacken al jaren met ze. Laatste bestemmingen waren Thailand en Marokko (zijn ook in Ecuador geweest, Florida, Engeland en heel veel landen zonder backpack). Alles bijna in de zomer dus heet en nat, ja maar niet zo dat het heel vervelend was.

Wij reizen altijd licht, max 20 a 25 kilo verdeeld over vier backpacks waarbij de kids max 4 a 5 per backpack hebben. En echt, je hebt dan genoeg kleding mee.

Tickets in het hoogseizoen, Thailand totaal 2200, Marokko 750. Kijk ook eens naar een overstap. Dat scheelt heel veel geld en zo erg is dat niet. Wij vinden dat juist fijn. Wij vonden Marokko echt fantastisch, prachtige natuur, vriendelijke mensen en heerlijk eten. In Thailand is het allemaal wel wat goedkoper en beter met het openbaar vervoer te reizen. Onze andere bestemmingen waren niet low budget.

Wij boeken accommodaties vooraf via booking.com. Kan je bijna altijd kosteloos annuleren als je plannen toch veranderen. Zeker in Thailand kan je voor heel weinig overnachten en dan hoeft het echt niet slecht te zijn. Kan je nog veel meer tips geven dus als je meer wilt weten, laat maar weten!
Een kind van 3 een backpack? of die van 5??? Sorry hoor maar dat is te belachelijk voor woorden. Dat is meer dan een derde van het lichaamsgewicht.
nina1966 schreef:
22-11-2017 01:01
Een kind van 3 een backpack? of die van 5??? Sorry hoor maar dat is te belachelijk voor woorden. Dat is meer dan een derde van het lichaamsgewicht.
Er staat toch dat haar kids 9 en 6 zijn. Eerst even lezen voordat je zo hysterisch doet hoor.
En ze heeft ook ergens hierboven al uitgelegd dat het een gemiddelde is van al die jaren reizen etc. Lezen!
Los van de hysterie. Ik weet niet wat jij verstaat onder een backpack maar het feitelijk niets anders dan een rugzak, voor kinderen zeker maar dan met iets meer vakjes. Die van ons is ook niet groot want wij reizen alleen met handbagage dus je moet wel rekening houden met de grootte en het gewicht

En 1/3 van het lichaamsgewicht is wel heel erg overdrijven. Tenzij je kind van 3 jaar 9 kilo weegt of die van 5 jaar 15 kilo maar zelfs mijn hele tengere jongste is zwaarder. En ze zijn ook niet van suikerwater. Een driejarige hang je geen vijf kilo om maar dat heb ik ook nergens beweerd geloof ik.

En ook niet onbelangrijk, als wij reizen dan leggen wij de afstand tussen slaapplaats A en B meestal echt niet lopend af. Dus het dragen van een rugzak is beperkt. Je doet hem af in de trein, bus etc. En als je overdag iets overneemt sleep je dat ding ook meestal niet de hele dag mee.

Kortom, kinderen kunnen echt wel wat hebben en het is ook maar net wat je gewend bent.
Jeegirl schreef:

......

Wij doen ongeveer hetzelfde, alleen reizen wij met 4 koffers en een kleine dag-rugzak, waar eventueel genoeg in kan voor 1 overnachting. Laatste keer was onze bagage voor 4 personen 54 kg (excl. handbagage dat wel), voor 4 min of meer volwassenen (kinderen waren 17 en 19). Dat was naar Indonesië, we reisden rond met trein of auto met chauffeur. Overnachtingen van tevoren geboekt via booking.com, in totaal 10 verschillende hotels gehad in 3 weken, meeste wel luxe (4/5 sterren), behalve op plekken waar die gewoon niet waren, omdat daar nooit toeristen komen (was een back-to-the-roots reis), toch heb ik mezelf nooit als een backpacker gezien. Maar ik zie behalve de rugzak versus koffers weinig verschil met bovenstaande omschrijving, en wellicht duurdere hotels, maar die kosten in Indonesië nou eenmaal weinig (bijv €38 per kamer per nacht in superdeluxe 4-sterren hotel met infinity-pool).
Wat leuk dat jullie het ook doen Lattemachiato! Ik denk dat je voor oudere kinderen ook meer mee moet nemen. Maatje 122 is zo opgerold en daar blijft niets van over. Dat gaat voor jullie natuurlijk niet meer op :) En ze willen vast ook zelf bepalen wat er aan kleding mee gaat. Dat is hier ook nog minder aan de orde.

En inderdaad, koffer of backpack, het maakt bij dit soort reizen echt niet zoveel uit want het gaat om het doorreizen zelf dat anders is dan bijv. een camping of strandvakantie. En daarmee bedoel ik niet dat dit niet leuk is want ook daar houden wij van. Maar het is wel een ander soort vakantie.

En zo heeft iedereen zijn eigen voorkeur. Maar rondreizen met jonge kinderen is echt niet onmogelijk en wij hebben het juist altijd als relaxt ervaren. Het is ook maar net hoe makkelijk en flexibel je zelf bent.
Jeegirl schreef:
22-11-2017 10:23
Wat leuk dat jullie het ook doen Lattemachiato! Ik denk dat je voor oudere kinderen ook meer mee moet nemen. Maatje 122 is zo opgerold en daar blijft niets van over. Dat gaat voor jullie natuurlijk niet meer op :)
En wat dacht je van schoenen maat 45? :rolling: Ik zeg ook wel eens die mensen met kleine voeten hebben geluk met reizen, ook als je met Transavia vliegt en alleen handbagage hebt. Maar goed, bij ons draagt ieder zijn eigen koffer, soms helpen de kinderen mij zelfs. In Indonesie komen trouwens op de grote stations dragers de trein in, is ook wel fijn, vooral als er geen perron is en je via zo'n wankel aangeschoven trapje de trein uit moet.
Haha, herkenbaar. Hier hetzelfde. Man is ruim 2 meter en schoenmaat 50 :-o .
Dus schoenen aan in het vliegtuig en slippers in de backpack. Die dan meteen wel vol lijkt. Maar wel lekker, die extra handjes. Bij ons is het meestal nog andersom en dat mag natuurlijk ook.
Jeegirl schreef:
22-11-2017 10:39
Haha, herkenbaar. Hier hetzelfde. Man is ruim 2 meter en schoenmaat 50 :-o .
Dus schoenen aan in het vliegtuig en slippers in de backpack. Die dan meteen wel vol lijkt. Maar wel lekker, die extra handjes. Bij ons is het meestal nog andersom en dat mag natuurlijk ook.
Oh dan heb je over een paar jaar ook van die grote pubers met heel grote voeten vrees ik voor je. Kan je man dan wel gewoon in economy class reizen? Mijn zoon (1.92) heeft al erg moeite om zijn benen kwijt te kunnen. Daarom kiezen wij voor grote afstanden liefst voor Emirates, die heeft wat meer beenruimte dan de meeste andere maatschappijen. In het buitenland zal hij ook aardig bekijks trekken dan denk ik? Soms beginnen mensen keihard te lachen in Azië als ze mijn zoon zien en willen ze op de foto met hem. Dan vragen ze aan mij hoe oud hij is (hij ziet er wat jonger uit in zijn gezicht) en wat ik hem te eten geef.
Niet alleen met tillen handig hoor grote kinderen. Ze zien ook veel sneller op vliegvelden en stations waar we heen moeten. Op die leeftijd werken die hersens lekker snel natuurlijk.
Vliegen is inderdaad altijd een probleem. Meestal zit hij dus nooduitgang en ik met twee kids. Gelukkig zijn zij heel erg makkelijk en vinden lange vluchten totaal niet erg dus dat gaat echt prima.

En inderdaad, overal bekijks. We hebben ook een klein blond jochie dus dubbel in trek zeg maar.

En inderdaad, heerlijk als ze zelf ook alles kunnen bedenken. Nu spreken mijn kinderen best een aardig woordje Engels en weten ze inmiddels best goed hoe het overal werkt maar dat is toch anders dan een bijna volwassen brein.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven