Busreis Auswitz

27-08-2010 13:24 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben al enkele dagen op zoek naar een betaalbare busreis voor 2 personen, Om Kamp auswitz te bezoeken.

Wij willen het liefst een weekend gaan, Maar alle reizen zijn min voor 8 dagen en dit vinden wij te lang.

Ook moet het wel in ons budget vallen, ongeveer 250 euro.

Daar moet dan de busreis, Hotel in excursie inzitten voor 2 personen.

Met eigen vervoer gaan is voor ons geen optie..

En met het vliegtuig vinden we te duur..

Wie o wie heeft er een goede tip voor ons?

En wie is er al eens geweest, en wil zijn ervaringen delen?

Is het wel de moeite waard enz.??
Dus voor E 125 pp wil je met de bus naar Polen, slapen in een hotel én een excursie? Dat lijkt me erg krap. Een retourtje voor 2 personen met Eurolines van Utrecht naar Krakow (vrijdag heen, maandag terug) is al E 214. En dan moet je nog een hotel en een excursie..
Life is too short for self-hatred and eating celery sticks
Mijn ex is anders vorige week voor 40 euro op en neer naar Polen gegaan met het vliegtuig, vanaf eindhoven.
Life is too short for self-hatred and eating celery sticks
Ik heb net met de eerste datum die ik probeerde een retour Krakau voor 2 pers (incl belastingen) gevonden voor 60 euro. Het openbaarvervoer ter plekke naar Oświęcim is niet duur, misschien max een tientje pp. Entree is gratis. Hou je 170 euro over voor een hotel en overige uitgaven zoals de ov kosten naar weeze airport. Moet toch te doen zijn.
Oh toevoeging:

Ik ben dus een aantal jaar geleden op eigen gelegenheid naar Auschwitz I en II geweest. We zijn met de lijnbus vanaf Krakau vertrokken, omdat het treinstation ver open zou zijn, maar ik heb van anderen gehoord dat dat ook goed te doen is.

Het was erg indrukwekkend, wij hebben zonder gids zelf rondgelopen, omdat degene waarmee ik ging niet 'vast' in een groep wilde zitten, omdat ze bang was dat ze emotioneel zou worden.

Tot slot: Is het de moeite waard? ik neem aan dat als je speciaal een weekend naar deze plek wil gaan dat je daar een persoonlijke reden voor hebt. Is het de moeite waard? Ik was in Krakau op vakantie en voor mij was het bezoek aan dit monument deze herinneringsplek belangrijk.
quote:borderwalk schreef op 27 augustus 2010 @ 13:49:

Oh toevoeging:

Ik ben dus een aantal jaar geleden op eigen gelegenheid naar Auschwitz I en II geweest. We zijn met de lijnbus vanaf Krakau vertrokken, omdat het treinstation ver open zou zijn, maar ik heb van anderen gehoord dat dat ook goed te doen is.

Het was erg indrukwekkend, wij hebben zonder gids zelf rondgelopen, omdat degene waarmee ik ging niet 'vast' in een groep wilde zitten, omdat ze bang was dat ze emotioneel zou worden.

Nou ja, als je het écht goed wilt doen...

Was flauw. Maar ik zou dus met een reis meegaan waarbij dat dus gedaan werd. Was trouwens zes dagen, ging je naar Majdanek, Auschwitz en Birkenau, drie dagen onder de pannen. Vliegreis, hotel, vervoer ter plekke voor ¤790.
is dus haal baar maar waarom wil je daar naar toe?
quote:mimootje schreef op 27 augustus 2010 @ 13:58:

is dus haal baar maar waarom wil je daar naar toe?Is dat raar?
oh als laatste nog. Als je liever niet met het Poolse openbaar vervoer gaat omdat je dat niet durft oid kun je ook overal in de stad een busexcursie boeken vaak in combinatie met de Wieliczka zoutmijn.
Ja, waarom ga je helemaal naar Polen om alleen Auschwitz te bekijken en dan terug te gaan. Doet mij een beetje denken aan ramptoerisme hoor.

Er zijn ook wel kampen dichterbij huis.
quote:schoneslaapster schreef op 27 augustus 2010 @ 13:36:

Sorry misschien niet zo bedoeld, maar je laatste zin klinkt alsof t een attractiepark betreft....Alles wat historisch was ooit, is nu Disneyland
Grief is just love with nowhere to go
quote:lexis schreef op 27 augustus 2010 @ 14:19:

Ja, waarom ga je helemaal naar Polen om alleen Auschwitz te bekijken en dan terug te gaan. Doet mij een beetje denken aan ramptoerisme hoor.

Er zijn ook wel kampen dichterbij huis.

Omdat sommige mensen júist Auschwitz willen zien. Waarom gaan mensen naar Aruba terwijl je ook dichterbij een strand hebt? Daarom dus.

Maar ik zou idd niet alleen naar Auschwitz gaan, ik zou dan ook in Krakow willen zijn.
Meerdere malen in Auschwitz geweest. In het ontvangstgebouw (voordat je Auschwitz ingaat) kun je een film bekijken. Deze film is zeker niet geschikt voor mensen onder de 21, overtreft de ergste beelden die je ooit hebt gezien (je bent gewaarschuwd!). Toch zou ik dit proberen als je het aankunt. Ik zou wel een gids huren, omdat de gids je alles kan vertellen en uitleggen, iedere barak heeft z'n verhaal. Bereid je wel een beetje voor, heel erg heftig en je bent er nog dagen onderste boven van. Wij zijn vaker met eigen vervoer gegaan, dus verder kan ik je helaas niet helpen.
Strawberry, al eens gekeken hoeveel kilometer Auschwitz is? Vanaf Amsterdam al ruim 1200 km. En dat voor ¤ 250,-- voor 2 personen in één weekend? Het is niet een weekendje Maastricht of Groningen hoor ..... En zelfs dan zou het niet lukken; voor drie dagen eten/drinken ben je voor 2 personen al gauw ¤ 250,-- kwijt, daar komt je vervoer bij en je zult toch ook ergens moeten slapen ....
quote:Joyce48 schreef op 27 augustus 2010 @ 15:37:

En zelfs dan zou het niet lukken; voor drie dagen eten/drinken ben je voor 2 personen al gauw ¤ 250,-- kwijt, daar komt je vervoer bij en je zult toch ook ergens moeten slapen ....TO schrijft toch dat ze 250 te besteden heeft voor een busreis met hotel en excursie. Dus exclusief eten en drinken. En ik vind 250 eten en drinken voor 2 nachten/drie dagen trouwens ook erg veel. Als je er vanuit gaat dat TO niet zo'n groot budget heeft dan zal ze ook heus geen 250 euro uitgeven voor eten en drinken en helemaal niet in Polen, waar je makkelijk goedkoop kan eten.
quote:Maleficent schreef op 27 augustus 2010 @ 14:20:

[...]

Alles wat historisch was ooit, is nu DisneylandAuswitz iig niet hoor, het is heftig. Zeker Auswitz 2
quote:lexis schreef op 27 augustus 2010 @ 14:19:

Er zijn ook wel kampen dichterbij huis.Beetje rare beredenering.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik ben er tijdens mijn opleiding (lo geschiedenis) met mijn klas geweest.

We gingen een week naar Polen en dus uiteraard ook naar Auschwitz.

Ik was van te voren zeer goed voorbereid op wat ik zou gaan zien, maar was toch minder geshocked dan ik verwacht had.

Toch moet ik zeggen dat het wel heel veel indruk gemaakt heeft, zelfs nu nog jaren later, denk ik er vaak aan.
Frankly my dear, I don"t give a damn
En TO: heb je wat aan onze tips?
quote:Maleficent schreef op 27 augustus 2010 @ 14:20:

[...]

Alles wat historisch was ooit, is nu DisneylandPardon? Bergen haren, koffers netjes met naam en adres erop geschreven, brillen van mensen. De barakken en gaskamers van binnen. Brieven en foto's van mensen die er zaten. Dat is Disneyland?
quote:pyridine schreef op 29 augustus 2010 @ 11:42:

[...]

Pardon? Bergen haren, koffers netjes met naam en adres erop geschreven, brillen van mensen. De barakken en gaskamers van binnen. Brieven en foto's van mensen die er zaten. Dat is Disneyland?Ik bedoel, dat je er nooit echt in alle rust bent, hordes toeristen, drukte etc etc. Ik had ook hele romantische ideeën over Egypte en hoe mooi ik daar alle oude dingen kon bekijken, maar dan sta je daar helemaal omgeven door heen en weer rennende fotograferende Japanners.
Grief is just love with nowhere to go
Wij zijn er 2 keer geweest... we waren in Polen op vakantie en dochter wilde er graag heen. Het heeft indruk gemaakt, heel veel indruk! Vantevoren de film kijken in het ontvangstgebouw is een goeie tip, daarmee krijg je nog een betere indruk van wat de mensen doorstaan hebben.

Dochter heeft na die vakantie een spreekbeurt gehouden over Auswitz 1 en 2 (Birkenau). De lerares zei later dat het niet vaak gebeurd is dat een hele klas ademloos zit te luisteren naar een spreekbeurt.

Wij hebben er nog wel een grappige 'gewoonte' aan over gehouden. Met het hele gezin hebben we afgesproken dat, als er ooit een Duitser aan ons de weg vraagt, we zeggen: Ein und Zwanzig Tagen laufen!!

Een heel mooi moment was dat we 2 Canadese veteranen tegenkwamen. Dochter wilde daar heel graag mee op de foto, ze was toen 12 jaar ofzo. De 2 veteranen rechtten hun rug en met een trotse houding hebben ze samen met dochter voor de foto geposeerd.

Een heel moeilijk moment was het bezoek aan de gaskamers... in een ruimte daarvoor was een (Joods) ouder echtpaar en die waren verschrikkelijk emotioneel.

Laat je nog weten wat jij er van vond zodra je geweest bent?
Er schieten me gelijk weer allerlei dingen te binnen:

In 1 van de barakken zag je goed hoe die mensen hebben moeten slapen, op 'matrassen' van stro, met een enorme hoeveelheid mensen op elkaar gepropt. Dochter zei: "En als je nou hooikoorts hebt? Ik was daar echt niet in gaan liggen hoor!" Toen hebben we haar - nogmaals- uitgelegd dat er gewoon geen keus was, er was nog minder dan geen keus... en het valt niet mee om dat uit te leggen aan onze verwende Westerse vrije kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven