Busreis Auswitz

27-08-2010 13:24 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik ben al enkele dagen op zoek naar een betaalbare busreis voor 2 personen, Om Kamp auswitz te bezoeken.

Wij willen het liefst een weekend gaan, Maar alle reizen zijn min voor 8 dagen en dit vinden wij te lang.

Ook moet het wel in ons budget vallen, ongeveer 250 euro.

Daar moet dan de busreis, Hotel in excursie inzitten voor 2 personen.

Met eigen vervoer gaan is voor ons geen optie..

En met het vliegtuig vinden we te duur..

Wie o wie heeft er een goede tip voor ons?

En wie is er al eens geweest, en wil zijn ervaringen delen?

Is het wel de moeite waard enz.??
Het lijkt mij ook heel emotioneel, maar ik hoop dat ik ooit een keer Auschwitz kan bezoeken.
Ik ben in april geweest. Ga alsjeblieft niet met een tour naar Auschwitz, maar boek een gids via hun site. De tour leidt je alleen naar Auschwitz 1 en dropt je even 20 minuten bij Auschwitz Birkenau. Dat is echt veel te kort.

Wij hebben daar 2,5 uur gelopen met een gids en het was zo ongelooflijk indrukwekkend. Dus neem je tijd, pak een gids voor een dag een laat je vertellen.

Ik heb er meer over geschreven op dit topic: Vanuit Krakau naar Auschwitz, tips?

Maar neem de tijd, je hebt het echt nodig! En pak echt, echt, echt geen gewone toeristische tour!
Overigens hadden wij het binnen jouw budget gewoon geregeld hoor! Met Wizzair vanaf Eindhoven was 45 euro pp een retour! Dus ik zou echt op eigen gelegenheid gaan. Dan kun je de tijd nemen!
Ik geloof niet dat je Egypte kunt vergelijken met Auschwitz, Male.

Iets zegt me dat in Auschwitz geen hordes Japanners met camera's lopen.

Egypte is ook veel meer mainstream dan een bezoek aan Auschwitz.
quote:Maleficent schreef op 29 augustus 2010 @ 11:47:

[...]

Ik bedoel, dat je er nooit echt in alle rust bent, hordes toeristen, drukte etc etc. Ik had ook hele romantische ideeën over Egypte en hoe mooi ik daar alle oude dingen kon bekijken, maar dan sta je daar helemaal omgeven door heen en weer rennende fotograferende Japanners.

Auschwitz 1 is heel druk. In Auschwitz Birkenau heb ik alleen met een gids uren gelopen. Weinig andere groepen, héél veel gehoord en geleerd.

Het heeft me geraakt, veranderd als mens en veel gebracht. Daar is alles nog origineel. Auschwitz 1 is meer het museum, maar dat was dan ook niet het vernietigingskamp. Birkenau is echt als bliksem. Wat je ziet, samen met wat de gids je vertelt is zo ongelooflijk indringend. Het heeft bij mij een dikke maand geduurd voor het doordrong en toen brak ik. Daarom moet TO ook echt met een gids gaan. Als je er bent, moet je er je in onderdompelen, hoe naar ook.
quote:Bianca40 schreef op 29 augustus 2010 @ 11:49:

Wij hebben er nog wel een grappige 'gewoonte' aan over gehouden. Met het hele gezin hebben we afgesproken dat, als er ooit een Duitser aan ons de weg vraagt, we zeggen: Ein und Zwanzig Tagen laufen!!

De grap hiervan ontgaat me een beetje...
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
quote:Bianca40 schreef op 29 augustus 2010 @ 11:53:

Er schieten me gelijk weer allerlei dingen te binnen:

In 1 van de barakken zag je goed hoe die mensen hebben moeten slapen, op 'matrassen' van stro, met een enorme hoeveelheid mensen op elkaar gepropt. Dochter zei: "En als je nou hooikoorts hebt? Ik was daar echt niet in gaan liggen hoor!" Toen hebben we haar - nogmaals- uitgelegd dat er gewoon geen keus was, er was nog minder dan geen keus... en het valt niet mee om dat uit te leggen aan onze verwende Westerse vrije kinderen.

Precies... en dat je blij was als je bovenin was, omdat onderin je alle ellende over je heen kreeg van de buiktyfus. Dat de ratten aan je kinderen vraten. Hoe de gaskamers werkten. Dat heb ik echt nooit geweten. Nooit!

Dat er gruis op de grond ligt. Schelpenzand. Overal zie je het. Dat dat geen schelpenzand is, maar restjes, gewoon restjes... Dat ik vanwege de stromende regen met mijn broek opgerold liep en het 's avonds in mijn hotelkamer afrolde en er gruis uitrolde. En ik stil was, heel stil....

De berekendheid van de nazi's. De psychologische spellen, de mensonterendheid, de dierlijkheid. Neem alsjeblieft de tijd. Met een busje de poort des doods zien en 1 barak brengt je niet genoeg!
quote:Broedkippetje schreef op 29 augustus 2010 @ 12:02:

[...]

De grap hiervan ontgaat me een beetje...

Maakt niet uit, ieder heeft zn eigen humor toch? En die van ons is nou eenmaal vaak cynisch en zwart.

Vinyl... wat omschrijf je het mooi allemaal... Niet mooi in de zin van mooi, maar in de zin van: heftig. Want heftig is het ja. Ik heb daar wat Engelstalige boeken gekocht welke door overlevenden zijn geschreven. Bizar gewoon!!

Wat mij van die boeken het meest bij is gebleven is het volgende verhaal:

Tijdens de loodzware werkzaamheden aan het spoor loopt een Duitser naar een Joodse man, pakt zn pet af en gooit die 10 meter verderop... over de grens waar de Joden mochten komen. Vervolgens brult hij naar de Jood dat ie zn pet moest gaan pakken. Als hij niet ging, was hij ongehoorzaam en zou hij ter plekke neergeschoten worden. Als hij wel ging, ging hij over de grens en zou hij neergeschoten worden. Het neerschieten van een ongehoorzame of vluchtende Jood leverde de Duitser namelijk een paar uren of dagen verlof op!!
quote:Broedkippetje schreef op 29 augustus 2010 @ 12:02:

[...]

De grap hiervan ontgaat me een beetje...Mij ook. Vind het ook jammer. Het is duidelijk dat 'iets weten van de geschiedenis' bij sommige mensen niet helpt. Als zelfs een bezoek aan Auschwitz daar niets aan verandert, zie ik het somber in,
quote:calvijn1 schreef op 27 augustus 2010 @ 20:07:

Ik ben er tijdens mijn opleiding (lo geschiedenis) met mijn klas geweest.

We gingen een week naar Polen en dus uiteraard ook naar Auschwitz.

Ik was van te voren zeer goed voorbereid op wat ik zou gaan zien, maar was toch minder geshocked dan ik verwacht had.

Toch moet ik zeggen dat het wel heel veel indruk gemaakt heeft, zelfs nu nog jaren later, denk ik er vaak aan.Ik heb ook tijdens studie geschiedenis het e.e.a. bezocht. Auschwitz niet, lijkt me te heftig en ben professioneel met WO II bezig geweest. Dat vond ik al emotioneel genoeg. Ik vond de loopgraven in Belgie ook erg indrukwekkend, doorgangskamp Westerbork ook. Terwijl Westerbork met name een doorgangskamp was. Maar het idee alleen al van al die mensen in angst en nood.
quote:fleurtje schreef op 29 augustus 2010 @ 11:57:

Ik geloof niet dat je Egypte kunt vergelijken met Auschwitz, Male.

Iets zegt me dat in Auschwitz geen hordes Japanners met camera's lopen.

Egypte is ook veel meer mainstream dan een bezoek aan Auschwitz.

Hmmm, dan wil ik het op zich wel eens overwegen om te gaan.

Ik heb in het verleden al zo vaak een soort desillusie gevoeld bij plekken die ik graag wilde zien. Dan was het zo anders dan ik me had voorgesteld en dan anders doordat er mensen waren die echt de toerist uithingen (hard en luidruchtig niet leuk commentaar geven onder andere), en dat lijkt me bij Auschwitz echt vreselijk.

Maar jullie zeggen dat dat niet zo is dus.
Grief is just love with nowhere to go
Ja, dat soort verhalen inderdaad. Ze hebben me zó geraakt... Dat de gaskamers ingezet werden omdat het voor de Duitsers zwaar was om de joden één voor een neer te schieten.

Dat de vrouw van de kampcommandant een mooie leren jas wilde van mensen huid en de mooiste getattoeerde huiden voor haar jas waren.

De kleding van echt haar geweven.

Hoe in de gaskamers de korrels op de vloer kwamen, gas werden en daarna langzaam omhoog kwam. Daardoor mensen naar adem happend naar boven probeerden te klimmen. Ten koste van hun eigen kinderen, vrouwen....

En daarna de gaskamers waren opgebouwd uit een laag kinderen, dan vrouwen en bovenop de mannen.

Dat de kamers werden leeggehaald (wat een rotklus was, door alle urine, uitwerpselen, bloed en kots), opnieuw gewit werden en klaar voor de volgende lichting.

De berekendheid, de machine, het heeft me zo aangegrepen hoe mensen daar toe in staat geweest zijn...

Ik heb Sonderkommando gelezen. Een heel aangrijpend boek van het sonderkommando in Auschwitz. De gevangenen in dit kommando moeste de gaskamers leeghalen. Ongelooflijke verslagen van deze getuigen. Ongelooflijk....
quote:fleurtje schreef op 29 augustus 2010 @ 12:09:

[...]

Mij ook. Vind het ook jammer. Het is duidelijk dat 'iets weten van de geschiedenis' bij sommige mensen niet helpt. Als zelfs een bezoek aan Auschwitz daar niets aan verandert, zie ik het somber in,

Zeur niet! Denk je dat het maken van een cynische grap onder elkaar binnen het gezin een teken is van het niet snappen van de geschiedenis? En denk je nou echt dat 1 van ons dat werkelijk zou zeggen tegen een Duitser die de weg vraagt? Ja ik heb een hekel aan de Duitse taal, en dat is versterkt door onze bezoeken aan Auswitz, en dat is ook precies en de enige reden waardoor deze voorgenomen-maar-nooit-tot-uitvoer-komende grap is ontstaan.

Maar goed, laat maar, voordat we een complete discussie krijgen over wel- of geen of andere humor hebben.
@male: er waren in Auschwitz 1 wel mensen die fotos maakten waar het niet mocht.

Het schijnt, zei de gids, dat vooral Joodse jongeren nogal eens herrie maken. Omdat zij vinden dat dit de sterfplaats is van hun voorouders en zij dus meer rechten hebben oid.

Maar ik heb op de foto's na dit niet meegemaakt.

Ik vond het juist heel integer. Auschwitz 1 is druk, Birkenau is niet druk, en heel erg indrukwekkend. Dit is het kamp zoals je het 'kent'. En wonderlijk genoeg lang verborgen gebleven. Zelfs mijn gids vertelde dat zij het kamp niet kende, toen ze in haar jeugd er bij woonde.

Overigens: TO, als je toch gaat, bezoek dan ook Krakau. Daar kun je de Joodse wijk bezoeken, en het oude Ghetto, wat nog bijna authentiek is aan hoe het toen was. Ook staat Schindlers fabriek daar (al zie je daar weinig van).
quote:Bianca40 schreef op 29 augustus 2010 @ 11:49:

Wij hebben er nog wel een grappige 'gewoonte' aan over gehouden. Met het hele gezin hebben we afgesproken dat, als er ooit een Duitser aan ons de weg vraagt, we zeggen: Ein und Zwanzig Tagen laufen!!

Vind ik eigenlijk in dezelfde categorie vallen als voetbalsupporters die spandoeken maken over fietsen die ze terug willen hebben van opa (als NL tegen DL voetbalt).

De huidige Duitsers kunnen er toch ook geen zak aan doen dat dit is gebeurd?
quote:Vinyl schreef op 29 augustus 2010 @ 12:13:

Ja, dat soort verhalen inderdaad. Ze hebben me zó geraakt... Dat de gaskamers ingezet werden omdat het voor de Duitsers zwaar was om de joden één voor een neer te schieten.

Dat de vrouw van de kampcommandant een mooie leren jas wilde van mensen huid en de mooiste getattoeerde huiden voor haar jas waren.

De kleding van echt haar geweven.

Hoe in de gaskamers de korrels op de vloer kwamen, gas werden en daarna langzaam omhoog kwam. Daardoor mensen naar adem happend naar boven probeerden te klimmen. Ten koste van hun eigen kinderen, vrouwen....

En daarna de gaskamers waren opgebouwd uit een laag kinderen, dan vrouwen en bovenop de mannen.

Ik heb Sonderkommando gelezen. Een heel aangrijpend boek van het sonderkommando in Auschwitz. De gevangenen in dit kommando moeste de gaskamers leeghalen. Ongelooflijke verslagen van deze getuigen. Ongelooflijk....

Dat staat me ook nog enorm bij inderdaad, bovenop lagen de sterksten!

Sonderkommando heb ik niet gelezen, maar gaat bij deze op mn verlanglijstje, dankje!

En weet je waar ik nog steeds eng van wordt als ik het me probeer in te denken: Het feit dat bij de poort de mensen/gezinnen van elkaar gescheiden werden. Hoe gek word je als jij de ene kant op moet met je dochtertje, ouwe moeder en vader... en je man met je 2 zonen de andere kant op.... vreselijk!!
quote:Maleficent schreef op 29 augustus 2010 @ 12:17:

[...]

Vind ik eigenlijk in dezelfde categorie vallen als voetbalsupporters die spandoeken maken over fietsen die ze terug willen hebben van opa (als NL tegen DL voetbalt).

De huidige Duitsers kunnen er toch ook geen zak aan doen dat dit is gebeurd?Met dat verschil... dat die voetbalsupporters het doen, en wij het als grap bespraken en het nooit zouden doen. Want ik weet dat de huidige Duitsers er niks aan kunnen doen. En zelfs de Duitsers van toen konden er niet allemaal wat aan doen en werden gedwongen. Ook heb ik veel boeken gelezen waarbij mensen juist geholpen worden door Duitsers die voedsel toestopten enzo.
O, het kwam op mij over als iets wat jullie juist wel zouden doen als een Duitser de weg zou vragen.
quote:Maleficent schreef op 29 augustus 2010 @ 12:13:

[...]

Hmmm, dan wil ik het op zich wel eens overwegen om te gaan.

Ik heb in het verleden al zo vaak een soort desillusie gevoeld bij plekken die ik graag wilde zien. Dan was het zo anders dan ik me had voorgesteld en dan anders doordat er mensen waren die echt de toerist uithingen (hard en luidruchtig niet leuk commentaar geven onder andere), en dat lijkt me bij Auschwitz echt vreselijk.

Maar jullie zeggen dat dat niet zo is dus.

Ik vond het toeristische ook wel meevallen. Ik vond juist dat iedereen heel respectvol alles aan het bekijken was, er heerste zelfs complete stilte op heel veel plaatsen.

Het enige wat je niet moet doen daar is roken! Dan krijg je gelijk commentaar: er zijn hier genoeg mensen in rook opgegaan!

(ik durf er geen smiley meer achter te zetten)
Ik kan me juist goed voorstellen dat je even een peuk wil opsteken, als je alles zo leest. (ik rook zelf niet, maar mijn man die zou wel een peuk opsteken bij het zien van zoveel narigheid)

Een sigaret is niet hetzelfde als een mens per slot van rekening.
quote:Maleficent schreef op 29 augustus 2010 @ 12:21:

O, het kwam op mij over als iets wat jullie juist wel zouden doen als een Duitser de weg zou vragen.Neejoh... dat zou ik niet eens durven. Maar het kwam voort uit het stuk dat we gezien hadden over de laatste dodenmarsen. Op het moment dat Hitler aan voelde komen dat hij de oorlog ging verliezen moesten de mensen uit Auswitz gaan lopen... lopen... lopen... echt 3 weken achter elkaar bijna onafgebroken lopen. En terwijl wij ons dat probeerden voor te stellen, compleet met de schreeuwende Duitsers erbij, ontstond dat idee.
Ja, zelf zijn ze ook wel cynisch, en dat moet daar ook....

De gids zei ook: de enige weg uit het kamp was de schoorsteen. Harde grappen horen erbij, anders trek je het daar niet, en dat gebeurt dus nog steeds.

Al merk ik dat ik er wel heel gevoelig voor ben sinds ik daar ben geweest.

Op de terugweg naar Krakau heb ik met mijn vriendin ook zitten grappen en grollen. Niet hierover, maar we hadden wel de slappe lach. Dat kon ook niet anders, het was zo veel en zo heftig, dat er een blokkade kwam. Dit kon ik niet toe laten.

Pas veel later reed ik ergens op een industrieterrein met links van me hoge hekken en rechts een spoorrails zonder bovenleiding en ineens brak ik. Huilen, huilen, huilen.

Houd er rekening mee dat de klap later komt, want wat je ziet en hoort is zo gruwelijk, dat kun je op de een of andere manier niet toelaten in één keer.
quote:Maleficent schreef op 29 augustus 2010 @ 12:23:

Ik kan me juist goed voorstellen dat je even een peuk wil opsteken, als je alles zo leest. (ik rook zelf niet, maar mijn man die zou wel een peuk opsteken bij het zien van zoveel narigheid)

Een sigaret is niet hetzelfde als een mens per slot van rekening.Ik vind het ook een beetje rare opmerking. Ja, mensen gingen daar door de schoorsteen naar buiten en je kunt die associatie maken. Maar je kunt ook de associatie maken met het 'organiseren' waarbij surrogaat tabak een veel gebruikt ruilmiddel was.
quote:Maleficent schreef op 29 augustus 2010 @ 12:23:

Een sigaret is niet hetzelfde als een mens per slot van rekening.Dat vonden wij dus ook... en we hebben netjes buiten op een afgelegen stukje een sigaretje zitten roken, maar kregen toch dat commentaar.
quote:Bianca40 schreef op 29 augustus 2010 @ 12:14:

[...]

Zeur niet! Denk je dat het maken van een cynische grap onder elkaar binnen het gezin een teken is van het niet snappen van de geschiedenis? En denk je nou echt dat 1 van ons dat werkelijk zou zeggen tegen een Duitser die de weg vraagt?

Uit jouw beschrijving van de grappige gewoonte, maakte ik inderdaad op dat jullie dat tegen die Duitser zeggen.

En ik vind dat 'zeur niet' een beetje een vervelende manier van communiceren.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven