Koffie op de camping
donderdag 19 juli 2012 om 12:38
Een vraag aan alle kampeerders: hoe zetten jullie je koffie tijdens het kamperen? Tot nu toe heb ik steeds oploskoffie gedronken, maar aangezien een lekkere kop koffie me heilig is wil ik wat beters. Ik heb wel dingen gelezen over cafetieres of Bialetti, maar geen idee hoe dat werkt of het handig/praktisch is en of dat natuurlijk zorgt voor lekkere koffie! Hopelijk zijn hier een aantal ervaringsdeskundigen. Misschien wel handig te vermelden dat ik niet op zoek ben naar een 'apparaat' dat stroom nodig heeft. Gaspitten zitten natuurlijk wel bij onze kampeeruitrusting.
donderdag 19 juli 2012 om 12:45
quote:schorpioentje28 schreef op 19 juli 2012 @ 12:44:
in de onderste helft doe je water, daar zit een soort "zeefje" boven waar je koffie in doet. Dan op een warmtebron zetten..water komt pruttel pruttel omhoog door de koffie heen en komt in de bovenste helft terecht. Als het boeltje uitgeprutteld is kun je inschenken.
in de onderste helft doe je water, daar zit een soort "zeefje" boven waar je koffie in doet. Dan op een warmtebron zetten..water komt pruttel pruttel omhoog door de koffie heen en komt in de bovenste helft terecht. Als het boeltje uitgeprutteld is kun je inschenken.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
donderdag 19 juli 2012 om 12:46
quote:vaintje schreef op 19 juli 2012 @ 12:39:
water koken en dan opgieten in een filter dat bovenop de koffiepot staatDoen wij ook. Is nog lekkerder dan het koffiezetapparaat thuis, omdat het water heter is... Wij zetten het filter trouwens boven op de thermosfles die we toch al bij ons hebben voor de koffie tijdens de reis.
water koken en dan opgieten in een filter dat bovenop de koffiepot staatDoen wij ook. Is nog lekkerder dan het koffiezetapparaat thuis, omdat het water heter is... Wij zetten het filter trouwens boven op de thermosfles die we toch al bij ons hebben voor de koffie tijdens de reis.
Onder doe je water. In de filter (zit in het midden) medium gemalen koffie (Illy bijvoorbeeld). Dan schroef je alles op elkaar. Dat zet je op het vuur, niet te hoog. Dat gaat pruttelen. Tot de koffie klaar is (het zit dan helemaal bovenin de percolator). Het vereist een beetje oefening. Je moet de juiste dosering weten en de koffie niet te lang laten pruttelen bijvoorbeeld. Maar het is dus heerlijk.
Dit is een percolator:
Werkt net iets anders dan de espressopotje op de foto van groentsoep.
Hier wordt uitgelegd wat het verschil is:
http://www.koffie-weetjes ... /koffie-zetten/percolator
http://www.koffie-weetjes ... ffie-zetten/espressopotje
Werkt net iets anders dan de espressopotje op de foto van groentsoep.
Hier wordt uitgelegd wat het verschil is:
http://www.koffie-weetjes ... /koffie-zetten/percolator
http://www.koffie-weetjes ... ffie-zetten/espressopotje
donderdag 19 juli 2012 om 12:49
(Maja82, mag ik jou offtopic een vraag stellen? Ik las in een ander kampeertopic dat jullie de Hypercamp Impression 4 tent hebben. Wij hebben net de Impression 6 gekocht en alvast een keer opgezet. Nou vroegen we ons af of je het kuipgrondzeil helemaal aan het begin al vast moet zetten of pas als je de bogen omhoog hebt gezet... We zaten er nu een beetje mee te klungelen en er zit een nogal onduidelijke handleiding bij. Hoe doen jullie dat?)
donderdag 19 juli 2012 om 12:52
Koffie gemaakt middels een Percolator is de lekkerste die er is.
Drink het ook altijd thuis terwijl ik hier duure kofiiezetapparaten heb staan.
De juiste dosering kofiie en water is het geheim.
Als je eenmaal de goede verhoudingen hebt wil je niet anders meer!
En goede kwaliteit koffie gebruiken natuurlijk, ik zweer op DE.
Schoonmaken is ook geen probleem, zo gebeurd.
Drink het ook altijd thuis terwijl ik hier duure kofiiezetapparaten heb staan.
De juiste dosering kofiie en water is het geheim.
Als je eenmaal de goede verhoudingen hebt wil je niet anders meer!
En goede kwaliteit koffie gebruiken natuurlijk, ik zweer op DE.
Schoonmaken is ook geen probleem, zo gebeurd.
donderdag 19 juli 2012 om 12:56
Je moet gewoon nagaan wat je wilt: drink je veel koffie, dan moet je gewoon opgieten met een filter. Dan heb je een of meerdere lekkere slobberbakken. Koffie uit een percolator is krachtiger van smaak (te vergelijken met espresso). Door de grootte van de percolator is hij echter niet geschikt voor grote bakken koffie. Je kan wel weer opnieuw zetten maar eer hij is afgekoeld ben je alweer even verder. Ik geef zelf wel de voorkeur aan de percolator. Op vakantie heb je gewoon de tijd ervoor en ik geniet dubbel omdat het zo goed smaakt.
donderdag 19 juli 2012 om 13:00
quote:isa26 schreef op 19 juli 2012 @ 12:49:
(Maja82, mag ik jou offtopic een vraag stellen? Ik las in een ander kampeertopic dat jullie de Hypercamp Impression 4 tent hebben. Wij hebben net de Impression 6 gekocht en alvast een keer opgezet. Nou vroegen we ons af of je het kuipgrondzeil helemaal aan het begin al vast moet zetten of pas als je de bogen omhoog hebt gezet... We zaten er nu een beetje mee te klungelen en er zit een nogal onduidelijke handleiding bij. Hoe doen jullie dat?)
We werken van achter naar voor. Dit moet je met 2 doen.
- Alle bogen er door.
- De bogen spannen.
Dat ligt dan op een stapel op de grond.
- De achterste 2 haringen van het grondzeil er in.
- Bogen recht op zetten. (je hebt dan ongeveer de halve tent in je handen.)
- 1 voor 1 de bogen op de plek zetten. (Dus stuk tussen achterste haringen en achterste boog op spanning. Die boog loslaten. En dan de resterende bogen oppakken en naar voren lopen. Volgende boog plaatsen, enz enz)
- Als alles op de plek staat de 2 haringen van de voorste scheerlijnen er in zodat de tent echtop blijft ztaan
- Het grondzeil op spanning met de voorste 2 haringen.
- De luifel op spanning.
- hoofdscheerlijnen vastzetten (middenachter, op de hoeken en bij de stokken
- Als laatste de alustangen aan het dak maken en de scheerlijntjes bij de slaapcabine.
-en dan nog eens er omheen lopen kijken of t klopt.
Snappie?
Dit lijkt er op (eerste deel) alleen is de tent te zwaar om naar voren te trekken dus moet je hem optilllen.
http://www.youtube.com/watch?v=nBRYC0w01pw
deze is beter:
http://www.youtube.com/wa ... screen&v=lpg8LqRSWWw&NR=1
Als het trouwens gaat regenen vergeet niet om die flapjes bij de 'drempels'van de deuren naar binnen te vouwen. Anders heb je een badkuip ipv een kuip. Helaas is t er niet op gemaakt want de haakjes zitten ook aan de binnenkant. Dus t is een beetje freubelen. (bij ons tenminste, misschien is dat in de nieuwe versies beter)
We werken van achter naar voor. Dit moet je met 2 doen.
- Alle bogen er door.
- De bogen spannen.
Dat ligt dan op een stapel op de grond.
- De achterste 2 haringen van het grondzeil er in.
- Bogen recht op zetten. (je hebt dan ongeveer de halve tent in je handen.)
- 1 voor 1 de bogen op de plek zetten. (Dus stuk tussen achterste haringen en achterste boog op spanning. Die boog loslaten. En dan de resterende bogen oppakken en naar voren lopen. Volgende boog plaatsen, enz enz)
- Als alles op de plek staat de 2 haringen van de voorste scheerlijnen er in zodat de tent echtop blijft ztaan
- Het grondzeil op spanning met de voorste 2 haringen.
- De luifel op spanning.
- hoofdscheerlijnen vastzetten (middenachter, op de hoeken en bij de stokken
- Als laatste de alustangen aan het dak maken en de scheerlijntjes bij de slaapcabine.
-en dan nog eens er omheen lopen kijken of t klopt.
Snappie?
Dit lijkt er op (eerste deel) alleen is de tent te zwaar om naar voren te trekken dus moet je hem optilllen.
http://www.youtube.com/watch?v=nBRYC0w01pw
deze is beter:
http://www.youtube.com/wa ... screen&v=lpg8LqRSWWw&NR=1
Als het trouwens gaat regenen vergeet niet om die flapjes bij de 'drempels'van de deuren naar binnen te vouwen. Anders heb je een badkuip ipv een kuip. Helaas is t er niet op gemaakt want de haakjes zitten ook aan de binnenkant. Dus t is een beetje freubelen. (bij ons tenminste, misschien is dat in de nieuwe versies beter)